hoe zet ik de geintegreerde videochip uit?

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chaser
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-08 22:39
Ik zit met een probleem
Collega wil dat zijn spellen er beter uit zien en vroeg daarom aan mij of ik daar wat aan kon doen
Ik vertelde hem dat een nieuwe videokaart wonderen deed
Computer opengeschroefd en kwam tot de conclusie dat er geen agp-slot aanwezig was
Daarom maar gegeken om een goeie pci videokaart
2dehands geforce pci kaart gekocht en die er in gestopt
en nou komt mijn probleem
de videokaart installeert hem als 2e (nogal logisch) videoadapter
Ik ben ook niet van gisteren dus maar ens even in het bios kijken of ik daar wat kan vinden (en ook in de FAQ hier gekeken)
maar helaas
staat wel in hoe je de gedeelde videogeheugen vergroot, de agp aperture verandert en de pci vga palette snoop aan of uit zet
maar nergens een mogelijk om de videochip uit of aan te zetten
ik weet wel dat het een packerd bell computer is maar niet welk model
(mijn collega waar de computer van is zit midden in een verbouwing en weet zo snel niet waar hij de boekjes heeft gelaten)
Dan maar eens met het programma aida32 eens kijken wat voor een moederbord er in zit zodat ik een handleiding kan downloaden
Maar helaas geeft aida32 wel een moederbord-id maar geen moederbordnaam
ik kijken of ik uit de bios-string iets kon opmaken
ik ben er achter dat het moederbord bij GVC vandaan komt
Maar op hun site is al helemaal geen informatie te vinden

Moederbord-id:52-0724-001259-00101111-071595-sis530$00101sis530frs520
serienummer op het moederbord:gpf00502153 co7 of on970401847 ver c07(
de nul kan ook de letter o zijn)
pci videokaart:geforce 2mx400
geintegreerde videochip:sis530

wie weet er een oplossing voor mijn probleem?
oftewel
hoe zet ik de geintegreerde videochip uit zodat hij de geforce kaart gelijk al tijdens booten pakt

I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.

• Tittysmack
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 14:30

Tittysmack

"no comment"

Uitzetten in apparaatbeheer?

Athlon xp2800+ / Abit NF-7 / 512 mb dual channel MDT DDR400 / Club3D 9700pro / Samsung 52x24x52 / Samsung DVD 16x48 / Hitachi 82.3 GB 7200 rpm / Maxtor 61.4 GB 7200 rpm / Philips Seismic Edge 5.1 / Logitech z-560 / Q-tec 6051MD

Verwijderd

uitzetten in de bios, dat moet kunnen en is zo gedaan :)

heb zelf namelijk een club model gedaan van packard bell,
je moet een paar menu's door in de bios en ergens staat ie.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 20:11 ]

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 15:44
En anders is er meestal nog een jumper.

En verder hoewel het niks meer uit maakt, had je beter meteen heel de kaart in je os kunnen uninstallen en dan meteen je "nieuwe" kaart inbouwen en booten, zo krijg je een mooi schoon systeem.

Maar een gf 2mx is nu niet echt zo snel hoor, ik weet dat die sis niet super snel is maar een GF 2 mx zal je ook geen wonderen van moeten verwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Roberto op 05-08-2003 21:09 ]

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb ook een x zo'n chipset gehad @ packard bell pc.

Ik gok dat t een club 1500 oid is met een Miami mobo. Ik heb hierzo nog een defect exemplaar liggen.

Het jumpertje bevind zich aan de naast de geheugenbankjes linksboven het onderste slotje. Hierzo is 't een wit jumpertje wat 'half' vast zit (dus op 1 pinnetje) zet deze op beide pinnetjes en je onboard zou uit moeten staat.

@ rest -> uitzetten in apparaatbeheer kan niet (ook niet al zeggen ze het bij de helpdesk :+ ) Die sis530 chipset is 10x brakker dan een gf2mx, je kan niet eens UT spelen @ 640x480. gedwongen 512x384 (oid), met meer dan 8 players zelfs 400x300 :P GF2 is dus wel degelijk een 'grote' vooruitgang!

[ Voor 30% gewijzigd door SlinkingAnt op 05-08-2003 21:22 . Reden: toevoeging @rest ]

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 23:21

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

in apparaatbeheer moet hij staan en zo niet moet je die SiS installeren en daarna in apparaatbeheer uitschakelen en waarom zou je altijd op die geforce willen draaien, alleen in de games is genoeg en daar kies je dus gewoon voor de secundaire adapter, die SiS is niet opeen te slecht voor desktoptoepassingen hoor.

• SlinkingAnt
  • Niet online
MixingMastersM schreef op 05 August 2003 @ 21:24:
in apparaatbeheer moet hij staan en zo niet moet je die SiS installeren en daarna in apparaatbeheer uitschakelen en waarom zou je altijd op die geforce willen draaien, alleen in de games is genoeg en daar kies je dus gewoon voor de secundaire adapter, die SiS is niet opeen te slecht voor desktoptoepassingen hoor.
Geloof mij nou maar, je kan met *NIET* uitzetten, het hokje ervoor is grijs Ook bij de helpdesk beweerden ze het, maar het kan gewoon NIET Enige optie is die jumper. En hoe zou je bios kunnen weten dat je de onboard in windows uitgezet hebt? :?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

zodra je de jumper verzet hebt moet ie de pci kaart als Primaire device zien,

soms staat er ook in bios agp/pci pci/agp de laatste lijkt mij t makkelijkste :P

• SlinkingAnt
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 21:32:
zodra je de jumper verzet hebt moet ie de pci kaart als Primaire device zien,

soms staat er ook in bios agp/pci pci/agp de laatste lijkt mij t makkelijkste :P
Ook in je bios staat het niet, alleen die jumper werkt ;)

Hierzo de (vroegere pdf in) html over je mobo

[ Voor 17% gewijzigd door SlinkingAnt op 05-08-2003 21:36 . Reden: url toegevoegd ]

Verwijderd

dat kan inderdaad niet.
Er is 3 mogenlijkheden en dat is in je bios, jumper of ander mobo kopen :P

• chaser
het is gelukt
Ten eerste sorry dat ik zo laat reageer (andere computer-geen inlog ww)

Uitleg
Voor diegene die dachten dat je zoiets in apperaatbeheer konden regelen
Als je de primaire videoadapter uitzet in apperaatbeheer zet windows hem gewoon weer aan na een reboot
Hij gaat namelijk op zoek naar een stuurprogramma voor een nieuw gevonden "apperaat"
En als je maar 1 monitor hebt moet je elke keer als je bv instellingen verandert in het bios de monitorkabel veranderen omdat je pas beeld hebt op de 2e videokaart als windows het stuurprogramma heeft geladen
Dus helaas voor degene die dachten dat je zoiets wel even in windows kan regelen
Ook in het Bios kon ik dit niet zomaar even instellen
Het bios geeft nu wel aan dat hij de ingebouwde videochip heeft uitgeschakeld (door de jumper te verzetten)

En dus hadden degene die wisten dat het met een jumpertje moest goed
Bedankt SlinkingAnt voor je duidelijke uitleg
'k wist wel hoe ik een jumpertje moest verzetten alleen welke wist ik niet omdat ik geen handleiding had
door jouw uitleg had ik gelijk de goeie te pakken

Voor degene die de sis530 hetzelfde vinden als de geforce 2 64mb
de ingebouwde videochip pakt zijn geheugen van het systeemgeheugen af
Er zat 64mb sdram geheugen in (ook niet echt veel)
De sis530 pakte 16mb er af dus werd het systeemgeheugen maar 48 mb sdram
De geforce heeft 64 mb ram en dat merk je dus wel in sommige programma,s
Ik heb de computer vanmorgen gebracht en zijn spellen en divx films doen het (weer) vloeiend

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

chaser schreef op 06 August 2003 @ 21:00:
[...]

Voor degene die de sis530 hetzelfde vinden als de geforce 2 64mb
de ingebouwde videochip pakt zijn geheugen van het systeemgeheugen af
Er zat 64mb sdram geheugen in (ook niet echt veel)
De sis530 pakte 16mb er af dus werd het systeemgeheugen maar 48 mb sdram
De geforce heeft 64 mb ram en dat merk je dus wel in sommige programma,s
Ik heb de computer vanmorgen gebracht en zijn spellen en divx films doen het (weer) vloeiend
Er is veel meer aan de hand dan de hoeveelheid geheugen die de integrated VGA afpakt, dat is niet oorzaak van de traagheid. Waar dat wel aan ligt is dat het ook geheugenbandbreedte afpakt van je CPU. PC100 SDRAM heeft een theoretische bandbreedte van 800MB/s, jouw CPU (een 100MHz FSB K6-2 als dit een Packard Bell is) wil ook 800MB/s. Als je iets grafisch zwaars wilt doen (3D), dan wil de ingebakken VGA ook 800MB/s. Gevolg is dat de 800MB/s geheugenbandbreedte over beiden uitgedeeld wordt en dat zowel CPU als VGA met 50% gecastreerd worden. De 400MB/s die je dan voor je CPU overhoudt is nauwelijks beter dan een P90 met EDO...

Die 16MB op 64MB zal wel iets uitgemaakt hebben, maar het is het afsnoepen van 400MB/s aan bandbreedte dat de echte schade aanricht.

Voor de goede orde trouwens:

Jouw moederbord heet bij Packard Bell 'Miami', wat (zoals je correct opgezocht hebt bij Wimsbios) bij GVC vandaan komt. Specifieker: het is de GVC FR520.
Doe een GoT search daarop en je zult genoeg negatieve dingen erover lezen (vooral van Terw_Dan en ik, twee gefrustreerde ex-PB helpdeskers :+ ). GVC is spoedig na deze plank gestopt met mobo's te maken en terecht (minder terecht is dat ze ook alle support info van hun site gehaald hebben).

Een typisch issue die je kunt tegenkomen is dat de vroege revisies van de BIOS een obscure bug hadden waardoor je CMOS batterij in een paar dagen leegloopt. Allerlei problemen met de clock, maar ook obscuurdere bootproblemen kunnen daarop herleid worden. Een BIOS update VOORDAT je een nieuwe batterij haalt is in dat geval goed aan te raden.

Overigens kan ik een Celeron + BX mobo + Matrox VGA te ruil beloven als je ooit afstand wil doen van dat plankje + CPU. Ik heb allereerst voor mijn chipset benchmark zowel de SiS530 als een late revisie K6-2 nodig, maar vooral ook omdat ik zo'n haat-liefde verhouding had met deze plank wil ik'm als voorbeeld van de op een na slechtste So7 bord aller tijden (die eer komt de PC Chips M559 met Utron chipset toe) in mijn verzameling hebben als voorbeeld van hoe het NIET moet (de M559 heb ik al) 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Correctie: Ik wist dat het een miami was, mijn mobo was na anderhalf jaar zo instabiel als de tering (biosupdate? some1 :P ) Ook kon ik op mijn mobo maar max 8mb shared video gebruiken, alhoewel dat toch niet zo veel uitmaakt, tis toch te traag.
Staat me bij dat m'n oude p1 een geheugenbandbreedte had van maarliefst 60 a 70 mb/s, alhoewel ik dit niet meer zker weer.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SlinkingAnt schreef op 07 August 2003 @ 11:29:
Correctie: Ik wist dat het een miami was, mijn mobo was na anderhalf jaar zo instabiel als de tering (biosupdate? some1 :P ) Ook kon ik op mijn mobo maar max 8mb shared video gebruiken, alhoewel dat toch niet zo veel uitmaakt, tis toch te traag.
Staat me bij dat m'n oude p1 een geheugenbandbreedte had van maarliefst 60 a 70 mb/s, alhoewel ik dit niet meer zker weer.
Volgens mij haal je bandbreedte en latency in ns door elkaar.

EDO/FP geheugen tot 60MHz moet op minstens 70ns kunnen lopen, tot 75MHz op 60ns

Voor bandbreedte moet je de breedte van je geheugenbus (64b) vermenigvuldigen met de snelheid van die bus (60MHz voor een P90)- 64x60=3840Mb/s=480MB/s

Dat zou voor SDRAM opgaan. EDO is minder efficient waardoor je zo'n 10 a 20% af moet trekken, en zo kom je op ongeveer 400MB/s uit.

Om op 60 a 70MB/s uit te komen zou je eerder een 386/486 op 20MHz moeten nemen- 32bx20MHz=640Mb/s=80MB/s, min 20% (dat zeker omdat het hier FP is, wat trager is dan EDO)=64MB/s effectief :z

Oslik blyat! Oslik!

• chaser
dion_b schreef op 06 August 2003 @ 22:18:
[...]
Overigens kan ik een Celeron + BX mobo + Matrox VGA te ruil beloven als je ooit afstand wil doen van dat plankje + CPU. Ik heb allereerst voor mijn chipset benchmark zowel de SiS530 als een late revisie K6-2 nodig, maar vooral ook omdat ik zo'n haat-liefde verhouding had met deze plank wil ik'm als voorbeeld van de op een na slechtste So7 bord aller tijden (die eer komt de PC Chips M559 met Utron chipset toe) in mijn verzameling hebben als voorbeeld van hoe het NIET moet (de M559 heb ik al) 8)7
altijd handig als iemand die er meer verstand van heeft het even uitlegt

Wat betreft de ruil
'k zal het aan mijn collega moeten vragen aangezien het moederbord van hem is maar ik geef je weinig hoop
M,n collega gebruikt deze computer toch alleen maar voor de kids
Voor het meer zakelijke werk gebruikt hij zijn laptop

Mail me even wat de specificaties zijn van het moederbord processor en videokaart die jij hebt
kan het allicht vragen aan hem aangezien ik hem dit weekend nog spreek

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
sis 530 heeft idd wel een paar probleempjes om een extra video kaart in te draaien. Je moet eens kijken naar de bios instellingen voor de boot van PCI of AGP alsook (indien aanwezig) een jumperke of instelling om die uit te schakelen. Je scherm mag echter niet meer aangesloten zijn op het mobo na die verandering anders is het naar de ballen. Dus je moet zorgen dat je nog maar op enter te duwen hebt in je bios, je scherm versteken van video-aansluiting en dan op enter duwen. Zo heb ik het ooit gedaan in zo'n crappy ecs mobo

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1