wat doet iso9660 aan fouttolerantie?

Pagina: 1
Acties:

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
ik ben wat aan het experimenteren met encrypted filesystems in linux en in het kader daarvan vraag ik me het volgende af:

waar zit de fouttolerantie bij een cdrom? zit die in het iso9660 filesystem of op een lager niveau? je zou theoretisch een kras moeten kunnen maken zodat zo'n ding nog steeds leesbaar is. ik wil dit eigenlijk vooral weten zodat ik een keuze kan maken tussen ext2-cd's branden (weinig werk) en iso9660-cd's (iets meer werk, maar misschien dus hogere fouttolerantie). overigens zullen de filesystems wel met een cipher doorelkaar gehusseld worden.

weet iemand dit :) ? google en de search hier gaven me niet veel nuttigs...

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die foutcorrectie vind plaats door middel van het zogeheten Reed-Solomon systeem. Volgens mij zit dat op een lager niveau dan het bestandssysteem, maar als je Googelt op Reed-Solomon kom je ws wel nuttige informatie tegen.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De foutcorrectie zit op een lager niveau. Verscheidene niveaus overigens. Je hebt het C1 en C2 niveau van de Cross Interleaved Reed-Solomon Code (CIRC) die toegepast wordt op alle cd's (inclusief audio).

Daarboven komt de (eventuele) foutcorrectie van de datamode (niet bij audio). Doorgaans wordt data gebrand in Mode 1. Hierbij is per blok van 2,352 bytes data (de blocksize van een cd) exact 2048 bytes beschikbaar voor data. De overige 304 bytes worden verdeeld als volgt: 12 bytes voor de synchronisatieheader, 4 bytes voor de header van het blok en als laatste (de in uw geval belangrijkste) 288 bytes die deel uitmaken van de ECC foutcorrectiecode.

Er zijn natuurlijk ook andere datamodes. Bijvoorbeeld Mode 2 waar géén ECC foutcorrectie bovenop de CIRC gebruikt wordt. Niet bruikbaar voor gevoelige data dus.

[ Voor 5% gewijzigd door satcp op 05-08-2003 20:19 . Reden: typo ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
vandaar dat ze er in die howto's zo op hameren dat je een block size van 2048 moet nemen :) !

dankje :) !

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !