Kan iemand mij uitleggen wat het verschil precies is tussen een normal en twisted utp kabel. Ik zal wel dom overkomen maar ik weet het echt niet.}:O
UTP = unshielded twisted pair
twisted = gedraait
twisted = gedraait
UTP (twisted dus) is normaal. Andere soorten ken ik niet. Naja, STP = shielded twisted pair, en ik dacht ook nog FTP = ... Twisted Pair. (wat afkorting betekent weet ik niet meer). Koop dan natuurlijk wel direct catogorie 5 (100 Mbit) UTP-kabel en geen catogorie 3 voor 10 MBit.Op woensdag 29 november 2000 16:38 schreef EZ het volgende:
Bedankt, en wanneer heb je nou een normale of een twisted kabel nodig?
Verwijderd
Ik denk niet dat je het helemaal snapt.
UTP is altijd 'twisted' zoals de naam al zegt.
Ik denk dat je in de war bent met 'crosslinked' welke je alleen gebruikt als je geen HUB wilt gebruiken.
UTP is altijd 'twisted' zoals de naam al zegt.
Ik denk dat je in de war bent met 'crosslinked' welke je alleen gebruikt als je geen HUB wilt gebruiken.
Master Egg. FTP = Foiled twisted pair. Is dus met een soort folie erom heen.
Ik bedoelde inderdaad crosslinked. Ik stelde de vraag omdat ik thuis een netwerkje heb zonder HUB, dus gewoon van kaart naar kaart. Het netwerk werkt wel, maar alleen via IPX (daar kwam ik achter toen ik wingate probeerde op te zetten) Ik heb dus een crosslinked kabel nodig. Thnx!!
Verwijderd
Ik denk dat je twisted en crosscable doorelkaar haalt, want alle Unshielded Twisted Pairs - kabel is gedraaid 
bij crosscable is de volgorde van draadjes in het stekkertje alleen anders, waardoor het zonder HUB of switch kan worden gebruikt voor 2 computers...
bij 'gewone' maar nog steeds wel gedraaide kabel heb je een HUB nodig.
sterker nog, er bestaat volgens mij helemaal geen ondraaide kabel, want door die draaingen ontstaat er een soort electro-magnetisch effect die voor een groot deel zorgt voor het dataverkeer
greetz,
Jasper
bij crosscable is de volgorde van draadjes in het stekkertje alleen anders, waardoor het zonder HUB of switch kan worden gebruikt voor 2 computers...
bij 'gewone' maar nog steeds wel gedraaide kabel heb je een HUB nodig.
sterker nog, er bestaat volgens mij helemaal geen ondraaide kabel, want door die draaingen ontstaat er een soort electro-magnetisch effect die voor een groot deel zorgt voor het dataverkeer
greetz,
Jasper
jaahh, die bedoelde ik. Helemaal vergeten....Op woensdag 29 november 2000 16:47 schreef Hurricane het volgende:
Master Egg. FTP = Foiled twisted pair. Is dus met een soort folie erom heen.
Pagina: 1