het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
^D is EOF (end of file), geeft aan dat er geen input meer te verwachten is, en de shell kan afsluiten. Hij schrijft netjes zijn $HISTFILE , dus volgens mij is er niks on-netjes aan. (dit geldt allemaal voor bash, ik neem aan dat het voor andere shells niet veel anders is).
U kunt weer uitloggen met een van de commando's `exit`, `lo`, `logoff` of `logout` (allen zonder ` en gevolgd door de [Enter] toets).
Tip: Als niets helpt kunt u [Ctrl][d] proberen (de Ctrl-toets indrukken en vasthouden, en dan de d-toets). Dit is ASCII 4: "End Of Transmission", en wordt al sinds de dagen van de telex gebruikt om een verbinding over een data-lijn te verbreken.
bron: http://www.xs4all.nl/~tpeters/OGU_3/x63.html
kan dus prima, niks mis mee imo
[ Voor 7% gewijzigd door kamstra op 05-08-2003 18:25 ]
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
1
2
3
4
| niek@beneden:~$ niek@beneden:~$ bash niek@beneden:~$ exit niek@beneden:~$ |
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Het is niet helemaal een sneltoets voor het commando exit, het is een EOF, die bij bash inderdaad resulteert in een exit, het feit dat hij daar 'exit' zet is inderdaad ook een teken dat het geen kwaad kan.The_Surfer schreef op 05 August 2003 @ 18:25:
Ctrl+D is gewoon een sneltoets voor het commando exit.
het commando logout verschijnen.
Dus conclusie hij logt wel netjes uit
Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.
myself@dimension:~$ logout
Lijkt me heel prima en dat kan ongetwijfeld niet meer kwaad dan zelf 'logout' in typen.
1
2
3
4
| Linux 2.4.21. luc@indium:~$ ^D luc@indium:~$ Use "logout" to leave the shell. luc@indium:~$ |
Kun je hem eens vragen wat hij exact verstaat onder "niet netjes afsluiten"? Als de shell afsluit, dan sluit hij af, klaar. Ik ben benieuwd wat het probleem zou zijn danzomertje schreef op 05 August 2003 @ 18:16:
Ik gebruik zowel in Linux als in Unix (diverse smaken), lui als ik ben, vaak ^D om uit te loggen uit een shell. Nu zei mijn collega dat je dan je shell niet netjes afsluit en dat het dus geen goede methode is. Je moet volgens hem gewoon 'exit' typen
Overigens kan het per shell verschillen wat wat doet. Maar afaik zijn overal "exit", "logout" en ^D synoniemen. ^D is alleen onwijs veel sneller om te typen.
kill -9 is niet zo netjes, dan is het direct exit, dan schrijft ie ook zijn history niet weg enzo, een normale kill negeert ie volgens mij.deadinspace schreef op 05 augustus 2003 @ 23:33:
[...]
Kun je hem eens vragen wat hij exact verstaat onder "niet netjes afsluiten"? Als de shell afsluit, dan sluit hij af, klaar. Ik ben benieuwd wat het probleem zou zijn dan
Onnodig lomp? Ja. "slecht"? Waarom?blaataaps schreef op 05 augustus 2003 @ 23:42:
kill -9 is niet zo netjes, dan is het direct exit
Er zijn shells die überhaupt geen history wegschrijvendan schrijft ie ook zijn history niet weg enzo
Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Ik ben een groot slackware fan, maar dit heeft me al sinds slackware 4 ofzo geergerd...bij elke andere distributie werkt Ctrl-D. Slackware herkent het duidelijk ook, dus waarom dan zo moeilijk doen? Als je het 10 keer doet dan exit 'ie trouwens alsnog
En verder maakt het dus niets uit. kill -9 is nooit netjes en moet je in principe niet gebruiken, en met name niet bij processen die shared memory gebruiken.
bash negeert kill -15.DeMoN schreef op 06 August 2003 @ 00:20:
Maar goed, dat kill doet weinig toe aan de discussie verder, toch?Het is nog veel meer tikken ook. ^D is gewoon handig.. en blaataaps moet dan maar kill -15 gaan doen
![]()
Mijn punt was, kill -9 is niet netjes, ^D en exit zijn dat wel.
Dan verander/delete je ignoreeof=10 in /etc/profileWilke schreef op 06 August 2003 @ 01:08:
[...]
Ik ben een groot slackware fan, maar dit heeft me al sinds slackware 4 ofzo geergerd...bij elke andere distributie werkt Ctrl-D. Slackware herkent het duidelijk ook, dus waarom dan zo moeilijk doen? Als je het 10 keer doet dan exit 'ie trouwens alsnog
[ Voor 38% gewijzigd door blaataaps op 06-08-2003 01:13 ]
Ik zal hem eens op dit topique wijzendeadin~1 schreef op 05 August 2003 @ 23:33:
[...]
Kun je hem eens vragen wat hij exact verstaat onder "niet netjes afsluiten"? Als de shell afsluit, dan sluit hij af, klaar. Ik ben benieuwd wat het probleem zou zijn dan
Overigens kan het per shell verschillen wat wat doet. Maar afaik zijn overal "exit", "logout" en ^D synoniemen. ^D is alleen onwijs veel sneller om te typen.
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun