^D om uit te loggen...

Pagina: 1
Acties:

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Ik gebruik zowel in Linux als in Unix (diverse smaken), lui als ik ben, vaak ^D om uit te loggen uit een shell. Nu zei mijn collega dat je dan je shell niet netjes afsluit en dat het dus geen goede methode is. Je moet volgens hem gewoon 'exit' typen

Heeft hij gelijk en moet ik mijn gewoonte afleren of geeft een ^D gewoon 'exit' oid aan de shell?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dan mag hij vertellen wat er niet netjes aan is..
^D is EOF (end of file), geeft aan dat er geen input meer te verwachten is, en de shell kan afsluiten. Hij schrijft netjes zijn $HISTFILE , dus volgens mij is er niks on-netjes aan. (dit geldt allemaal voor bash, ik neem aan dat het voor andere shells niet veel anders is).

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

3. Uitloggen
U kunt weer uitloggen met een van de commando's `exit`, `lo`, `logoff` of `logout` (allen zonder ` en gevolgd door de [Enter] toets).

Tip: Als niets helpt kunt u [Ctrl][d] proberen (de Ctrl-toets indrukken en vasthouden, en dan de d-toets). Dit is ASCII 4: "End Of Transmission", en wordt al sinds de dagen van de telex gebruikt om een verbinding over een data-lijn te verbreken.

bron: http://www.xs4all.nl/~tpeters/OGU_3/x63.html

kan dus prima, niks mis mee imo :)

[ Voor 7% gewijzigd door kamstra op 05-08-2003 18:25 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 09:52

Niek

f.k.a. The_Surfer

Huh? Wat je collega zegt is dus echt dikke onzin ;) Even een voorbeeldje: ik start een xterm:
code:
1
2
3
4
niek@beneden:~$
niek@beneden:~$ bash
niek@beneden:~$ exit
niek@beneden:~$
In de xterm spawn in een nieuwe shell, daar druk ik op Ctrl+D. Zoals je ziet blijft het commando (exit) gewoon zichtbaar. Ctrl+D is gewoon een sneltoets voor het commando exit.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• blaataaps
  • Niet online
The_Surfer schreef op 05 August 2003 @ 18:25:
Ctrl+D is gewoon een sneltoets voor het commando exit.
Het is niet helemaal een sneltoets voor het commando exit, het is een EOF, die bij bash inderdaad resulteert in een exit, het feit dat hij daar 'exit' zet is inderdaad ook een teken dat het geen kwaad kan.

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

Ik draai tcsh op FreeBSD maar als ik op ^D ram en de machine is ff een beetje traag,
het commando logout verschijnen.
Dus conclusie hij logt wel netjes uit :)

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

als ik op ^D op mijn bak (Slackware 9.0) ram krijg ik:

myself@dimension:~$ logout

Lijkt me heel prima en dat kan ongetwijfeld niet meer kwaad dan zelf 'logout' in typen.

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Hmz slack 8:

code:
1
2
3
4
Linux 2.4.21.
luc@indium:~$ ^D
luc@indium:~$ Use "logout" to leave the shell.
luc@indium:~$

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

zomertje schreef op 05 August 2003 @ 18:16:
Ik gebruik zowel in Linux als in Unix (diverse smaken), lui als ik ben, vaak ^D om uit te loggen uit een shell. Nu zei mijn collega dat je dan je shell niet netjes afsluit en dat het dus geen goede methode is. Je moet volgens hem gewoon 'exit' typen
Kun je hem eens vragen wat hij exact verstaat onder "niet netjes afsluiten"? Als de shell afsluit, dan sluit hij af, klaar. Ik ben benieuwd wat het probleem zou zijn dan :)

Overigens kan het per shell verschillen wat wat doet. Maar afaik zijn overal "exit", "logout" en ^D synoniemen. ^D is alleen onwijs veel sneller om te typen.

• blaataaps
  • Niet online
deadinspace schreef op 05 augustus 2003 @ 23:33:
[...]

Kun je hem eens vragen wat hij exact verstaat onder "niet netjes afsluiten"? Als de shell afsluit, dan sluit hij af, klaar. Ik ben benieuwd wat het probleem zou zijn dan :)
kill -9 is niet zo netjes, dan is het direct exit, dan schrijft ie ook zijn history niet weg enzo, een normale kill negeert ie volgens mij.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

blaataaps schreef op 05 augustus 2003 @ 23:42:
kill -9 is niet zo netjes, dan is het direct exit
Onnodig lomp? Ja. "slecht"? Waarom?
dan schrijft ie ook zijn history niet weg enzo
Er zijn shells die überhaupt geen history wegschrijven ;)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Maar goed, dat kill doet weinig toe aan de discussie verder, toch? ;) Het is nog veel meer tikken ook. ^D is gewoon handig.. en blaataaps moet dan maar kill -15 gaan doen ;) :P

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
luc schreef op 05 August 2003 @ 22:58:
Hmz slack 8:

[Iets met logout]
Ik ben een groot slackware fan, maar dit heeft me al sinds slackware 4 ofzo geergerd...bij elke andere distributie werkt Ctrl-D. Slackware herkent het duidelijk ook, dus waarom dan zo moeilijk doen? Als je het 10 keer doet dan exit 'ie trouwens alsnog :+

En verder maakt het dus niets uit. kill -9 is nooit netjes en moet je in principe niet gebruiken, en met name niet bij processen die shared memory gebruiken.

• blaataaps
  • Niet online
DeMoN schreef op 06 August 2003 @ 00:20:
Maar goed, dat kill doet weinig toe aan de discussie verder, toch? ;) Het is nog veel meer tikken ook. ^D is gewoon handig.. en blaataaps moet dan maar kill -15 gaan doen ;) :P
bash negeert kill -15.
Mijn punt was, kill -9 is niet netjes, ^D en exit zijn dat wel.
Wilke schreef op 06 August 2003 @ 01:08:
[...]

Ik ben een groot slackware fan, maar dit heeft me al sinds slackware 4 ofzo geergerd...bij elke andere distributie werkt Ctrl-D. Slackware herkent het duidelijk ook, dus waarom dan zo moeilijk doen? Als je het 10 keer doet dan exit 'ie trouwens alsnog :+
Dan verander/delete je ignoreeof=10 in /etc/profile :)

[ Voor 38% gewijzigd door blaataaps op 06-08-2003 01:13 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
deadin~1 schreef op 05 August 2003 @ 23:33:
[...]

Overigens kan het per shell verschillen wat wat doet. Maar afaik zijn overal "exit", "logout" en ^D synoniemen. ^D is alleen onwijs veel sneller om te typen.
Ik zal hem eens op dit topique wijzen :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1