[CAD] Software voor 3d tekeningen voor casemodding?

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Ik zit er over te denken om zelf een kast te gaan maken die helemaal is ingericht op optimale koeling met zo min mogelijk fans en zo weinig mogelijk geluid door een slim systeem die lucht langs zo veel mogelijk hardware zuigt.

Nu ben ik totaal geen wonder met autocad en 3d max enzo. Ik kan wel tekenen enzo maar ik ken die techniek niet.

Is er een makkelijker programma waarmee ik een 3d behuizing kan gaan maken dat er toch redelijk netjes uitziet ?

Mijn dank is groot!

Verwijderd

Denk dat dat moeilijk wordt... een makkelijk 3d prog vinden... ben ik eigenlijk ook naar op zoek, ma ze maken die software zo uitgebreid dat het er moeilijk van wordt om het een b'tje te begrijpen... :(

offtopic:
Signature: Hans Teeuwen :? :P

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
probeer eens rhino 3d (http://www.rhino3d.com/), het is een beetje een cad/3d programma dat heel intuitief werkt, met de paar basic tutorials kom je al een heel eind op weg om een kast te modelen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Magic schreef op 05 August 2003 @ 18:29:
probeer eens rhino 3d (http://www.rhino3d.com/), het is een beetje een cad/3d programma dat heel intuitief werkt, met de paar basic tutorials kom je al een heel eind op weg om een kast te modelen.
Ik heb de evaluation gedownload maar ik snap er helemaal nix van 8)7

Weet jij of iemand anders een goeie tutorial voor mij :?

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 05-08-2003 18:45 ]

Verwijderd

Er is laatst ook al een topic voorbij gekomen met de zelfde vraag. Zoek hem even op daar werden volgens mij ook tutorials in vernoemd.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Ik zou het zelf doen met UniGraphics, omdat ik daar dagelijks mee werk. Programma's als Inventor, Solid Works, Solid Edge of Mechanical Desktop om er maar een paar te noemen zijn hier ook uitstekend voor geschikt, maar vragen inderdaad wel een goede tutorial of eventueel een cursus. Bij de meesten is wel iets van een tutorial meegeleverd (bij de legale versie uiteraard).

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Ik heb wel eens een lijstje bijgehouden van wat mensen gebruikten bij het ontwerpen van hun projectjes. Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik maak meestal een visualisatie uit mijn hoofd en ga dan aan de slag met potlood/papier of maak een proefmodel ;)

Software om Custom Cases te ontwerpen:
Solid Works *
Pro Engineer *
Autodesk AutoCAD
Autodesk Inventor
Solid Edge
UniGraphics
Autodesk Mechanical Desktop
Rhino 3d
Hicad
Mastercam
CATIA
EDS I-DEAS
Blender
Corel Bryce
GMax / 3Dmax
Maya

Echter heeft deze discussie niet direct met casemodding te maken, eerder met 3Dmodelling van je huis/tuin/keuken projectjes. Dus move > SA

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 19:48 ]

• Magic
  • Niet online
Fairy schreef op 05 August 2003 @ 18:45:
[...]

Ik heb de evaluation gedownload maar ik snap er helemaal nix van 8)7

Weet jij of iemand anders een goeie tutorial voor mij :?
check de help (F1 :P), als je de tutorial voor de zaklamp hebt gedaan, dan moet je volgens mij wel genoeg ervan weten om een mooie case te maken.

(en anders: http://www.3dcafe.com/asp/tutrhino.asp, leef je uit :P )

[ Voor 9% gewijzigd door Magic op 05-08-2003 19:54 ]

Verwijderd

CAD is trouwens in 2D. Ik raad je aan om een 3D pakket te kiezen wat heel populair is: Maya, 3Ds max of Lightwave. Ga daar mee aan de slag en dan bedoel ik tutorials maken tot je scheel ziet en dan ga je je kast maken...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 19:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 19:56:
CAD is trouwens in 2D. Ik raad je aan om een 3D pakket te kiezen wat heel populair is: Maya, 3Ds max of Lightwave. Ga daar mee aan de slag en dan bedoel ik tutorials maken tot je scheel ziet en dan ga je je kast maken...
Met autocad kun je ook 3d tekenen hoor ;)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Bullshit. CAD = computer-aided design. Niets meer, niets minder.

de betaler vervuilt

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 11:12
Raad je aan geen mechanical desktop te nemen, hier begrijp je toch niks van en je hebt het niet nodig. AutoCAD is prima voor jou'n doel geschikt (en er kan zoals al vaker aangegeven zeker 3d gemodeleerd worden). Mechanical heb je alleen nodig als je bepaalde krachten en oppervlaktespanningen wil uit gaan rekenen.

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

In het rijtje van euss zijn drie soorten programma’s te onderscheiden.

Solid Works *
Pro Engineer *
Autodesk AutoCAD
Autodesk Inventor
Solid Edge
UniGraphics
Autodesk Mechanical Desktop
Hicad
CATIA
EDS I-DEAS
Rhino 3d
Solid Designer Moddeling zet ik er ook maar even bij.
Zijn allemaal professionele programma's die in de wereld van de werktuigbouw (machines, vliegtuigen, auto's, etcetera) gebruikt worden. De kracht van AutoCAD zit hem inderdaad meer in het 2D-werk, voor het 3D-gebeuren zijn zijn broertjes Mechanical Desktop en Inventor beter geschikt(naast uiteraard de andere 3D-pakketten die hier genoemd worden).

Blender
Corel Bryce
GMax / 3Dmax
Maya
Dit zijn programma's die meer in het ontwerpen van 3D-effecten gebruikt worden, zoals in speelfilms, reclames en spelletjes.

Mastercam is een programma om 3D-modellen van Solid Works, Unigraphics en dergelijke om te zetten in een CNC-programma. Hiermee kunnen computergestuurde machines aangestuurd worden.

Houd er wel rekening mee dat je voor de meeste van deze programma's een licentie ndig hebt (Blender meen ik niet). Of je moet ergens een versie kunnen lenen.

Verder kan je nog op cad.pagina.nl een heleboel vinden over diverse cad-pakketten, tutorials, opleidingen, tijschriftengebruikersgroepen en veel meer.

edit:

De opmerkingen van Magic even verwerkt, zo is de lijst weer overzichtelijk. :)

[ Voor 46% gewijzigd door agent327 op 06-08-2003 16:34 ]

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Dank voor de verklaring van de diverse pakketten, ik was er nooit aan toegekomen om ze een beetje in te delen - en om nu al die pakketten te installeren/op te zoeken wat ze kunnen is ook een beetje ondoenlijke zaak, vooral als je er geen kaas van hebt gegeten (en dus eigenlijk eerst tutorial na tutorial zou moeten doen...).
Het maakt in ieder geval de keuze een stuk doorzichtiger, al vraag ik mij persoonlijk af welke pakketten niet zo'n hoge instapdrempel hebben voor beginners die totaal geen CAD/modelling ervaring hebben (iets wat TopicStarter waarschijnlijk ook zoekt).

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 20:37 ]

• Magic
  • Niet online
agent327 schreef op 05 August 2003 @ 20:15:
Met
Rhino 3d
Blender
heb ik geen ervaring en weet ik zo ook niet wat het is.
rhino3d is een applicatie gespitst op CAM (computer aided modelling). qua gebruik werkt het net zoals bijvoorbeeld autocad, maar dan in een 3d omgeving.

blender3d is net zoiets als maya of 3d studio max. het is freeware, maar wel met een lomp hoge leercurve, en een compleet onhandige (vind ik) interface.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Magic schreef op 05 August 2003 @ 23:21:
[...]

rhino3d is een applicatie gespitst op CAM (computer aided modelling).
CAM staat voor Computer Aided Manufacturing en dat is HEEEEL wat anders dan waar Rhino goed in is. IMHO heeft Rhino wel de beste import/export mogelijkheden. Ik gebruik het meestal om modellen van de ene naar de andere applicatie over te zetten.

de betaler vervuilt

• Magic
  • Niet online
GA!S schreef op 06 augustus 2003 @ 00:15:
[...]

CAM staat voor Computer Aided Manufacturing en dat is HEEEEL wat anders dan waar Rhino goed in is. IMHO heeft Rhino wel de beste import/export mogelijkheden. Ik gebruik het meestal om modellen van de ene naar de andere applicatie over te zetten.
het is met cam maar net wat voor afkorting je ermee bedoelt, daarom heb ik de betekenis die ik bedoelde er ook achtergezet :)

edit:

hmm, je hebt idd wel gelijk dat cam niet voor modelling staat. het is alleen dat computer aided modelling wel een normale therm is die ook veel gebruikt word. geen idee hoe ik aan die relatie met cam kom. naja, back ontopic :P

[ Voor 21% gewijzigd door Magic op 06-08-2003 16:38 ]

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Magic schreef op 06 August 2003 @ 00:33:
[...]

het is met cam maar net wat voor afkorting je ermee bedoelt
Dat jij je eigen afkortingen bedenkt is heel leuk voor je, maar het slaat nog altijd als een lul op een broodrooster.

de betaler vervuilt

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

GA!S schreef op 06 August 2003 @ 09:27:
Dat jij je eigen afkortingen bedenkt is heel leuk voor je, maar het slaat nog altijd als een lul op een broodrooster.
offtopic:
CAM, ook ik (net als Google) ken het modelling ook alleen onder CAD in CAD/CAM maar laten we hier niet verder offtopic over in gaan zonder ontopic toevoegingen: zeker niet met dergelijke ondiplomatieke termen :P

Soms zijn die programma's (zoals Acad) trouwens onder een studentenlicentie vrij goedkoop te gebruiken aangenomen dat je het koopt. Maar zoals al gezegd zou ik toch eerst goed in je hoofd / op papier al een idee hebben van wat je wilt doen, tegelijkertijd bedenken wat je wilt en zo'n toch niet heel simpel programma leren kennen is IMHO niet handig :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Het pakket waar ik het snelste mee aan de slag kon was Solid works eigenlijk wel. Na het doorlopen van de tutorial die ik er van had kon ik er redelijk snel mee uit de voeten. Dit lijkt me vooralsnog het beste pakket om snel en relatief gemakkelijk een opzet mee te maken.

Waar je wel rekening mee moet houden is de te gebruiken productietechnieken. Wanneer je zelf een kast wilt gaan modelleren zou je bij voorkeur enige kennis en ervaring met plaatwerken moeten hebben. Kennis van machinale bewerkingen zoals boren, frezen en draaien heb je minder nodig bij het ontwerpen van een kast, maar zijn wel mooi meegenomen.

Wanneer je de kast van hout gaat maken kan je met een pakket als Solid Works sneller uit de voeten als wanneer je een geheel metalen kast wilt gaan ontwerpen, compleet met zettingen, doordrukkingen en dergelijke.

[ Voor 173% gewijzigd door agent327 op 06-08-2003 16:42 ]

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Solid Works en Pro Engineer waren ook de pakketten die meestal genoemd werden als "makkelijker". Vandaar ook mijn * erachter. Ik moet toch eens kijken voor een demo etc en zelf gaan testen. In ieder geval van die 2 pakketjes.
Maar de TopicStarter (Fairy) is ijzig stil en het is niet mijn bedoeling met zijn topic aan de haal te gaan :)

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Hmm, je woont een beetje ver weg, anders had je wel een keertje bij mij mogen meekijken. Ik kan het hier zo installeren. :9

Momenteel heb ik Unigraphics draaien. _/-\o_

En met een beetje zoeken kom je nog veel meer tutorials tegen, maar die zijn niet allemaal even legaal. Daarom zal ik ze hier ook niet posten.

[ Voor 30% gewijzigd door agent327 op 06-08-2003 23:54 ]

Wanbeleid is ook beleid.

Pagina: 1