Toon posts:

[syslog] Ongewenste log rotatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mjin log files in /var/log, deze worden namelijk(ongewenst) gerotate naar een nieuw bestand(elke dag geloof ik) en daarna in een tar bestand gestopt.

Nu heb ik geen logrotate(of kloon) draaien, het enigste wat draait is de normale syslogd daemon.

Ik heb al op google.com/linux gezocht en hier op de search maar ik kan geen concreet antwoord vinden voor mijn probleem.

Ik draai trouwens een Debian 3.*woody, iig. de laatste

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
crontab al gecheckt?

• ralfbosz
  • Laatst online: 30-04 18:28

ralfbosz

xm create bosz -c

/etc/logrotate.d misschien wat staan? en in de /etc/cron.daily het bestand logrotate ???

is toch makkelijk automatisch rotate? :?

rm -r *

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 16:48
Niet onaardig bedoeld, maar hoezo ongewenst?
Ik kan me niet echt voorstellen dat je het prettig vindt dat je /var snel volloopt...

Dit staat trouwens niet in crontab, maar in /etc/cron.daily (uit mijn hoofd).
edit:

Shit net te langzaam ;)

[ Voor 10% gewijzigd door zaphod_b op 05-08-2003 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelfs een 'whereis logrotate' uitgevoerd e.d., nergens niets dat logs zou moeten rotaten.

Wat mij dus verward achterlaat.

edit:

Voor enkele bestanden zou ik graag een rotate willen hebben, maar voor sommige ook weer niet. Dat is eigenlijk ook het probleem.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 17:18 ]

• Wilke
Zonder logrotate is prima te leven hoor, je moet gewoon niet allerlei zooi loggen of je /var groot genoeg maken en hem af en toe handmatig puinruimen.

Hoe dan ook, check eerst je crontab en dergelijke plaatsen eens. Ook dat het niet in het pad staat zegt nog niks (dat is het enige dat 'which' checkt).

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 05 augustus 2003 @ 17:20:
Zonder logrotate is prima te leven hoor, je moet gewoon niet allerlei zooi loggen of je /var groot genoeg maken en hem af en toe handmatig puinruimen.

Hoe dan ook, check eerst je crontab en dergelijke plaatsen eens. Ook dat het niet in het pad staat zegt nog niks (dat is het enige dat 'which' checkt).
Wegens wat idee'en die ik had wou ik mijn log-files op gaan slaan op een niet-lokale-schijf(ja ik wil van heeel lang terug log-files kunnen hebben ;)), nu is dat al gelukt alleen de rotate blijft dus draaien.

Maar goed, syslogd zou dus niet moeten rotaten - dan ligt het probleem ergens anders.

Ik duik de boeken maar weer even in, als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 17:25 ]

• Wilke
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 17:23:
[...]

Wegens wat idee'en die ik had wou ik mijn log-files op gaan slaan op een niet-lokale-schijf
Een bijzonder slecht idee volgens mij, zo maak je logging functionaliteit afhankelijk van het netwerk. Nog afgezien van de security problemen die je je daarmee mogelijk op de hals zou kunnen halen (dat is misschien niet zo erg als het om een thuiscomputer gaat), weet ik niet wat er dan gebeurt als het netwerk down is. In het meest positieve geval kom je er alleen nooit achter wat er sindsdien mis ging omdat logging niet meer werkt, maar ik zou ook niet verbaasd staan kijjken dat als NFS hangt ook syslogd hele rare dingen gaat doen (hangen enzo).

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wilke schreef op 05 August 2003 @ 20:21:
Een bijzonder slecht idee volgens mij, zo maak je logging functionaliteit afhankelijk van het netwerk. Nog afgezien van de security problemen die je je daarmee mogelijk op de hals zou kunnen halen (dat is misschien niet zo erg als het om een thuiscomputer gaat), weet ik niet wat er dan gebeurt als het netwerk down is. In het meest positieve geval kom je er alleen nooit achter wat er sindsdien mis ging omdat logging niet meer werkt, maar ik zou ook niet verbaasd staan kijjken dat als NFS hangt ook syslogd hele rare dingen gaat doen (hangen enzo).
syslog-ng moet dat wel kunnen, en tegenwoordig kun je zelfs naar een mysql of postgresql-db loggen, dus dat zal vast wel redelijk secure zijn denk ik zo.. -->
http://www.campin.net/syslog-ng/faq.html

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 05 August 2003 @ 20:21:
[...]

Vandaar heb ik deze constructie gekozen,

twee-'servers' die via een cross-link aan elkaar gekoppeld zijn(deze verbinding is redundant opgebouwd(dus 4 NIC's met 2 cross-links).

Het netwerk is dus geen probleem.

Als het 'netwerk' down is wordt er gewoon overgeschakeld over lokale logging, todat de heleboel weer online komt.

Wel heb ik nog niet alle log-files op een andere lokatie staan, dingen zoals een 'kern.log', 'auth.log' en de debug staan gewoon nog lokaal.

Maar bijvoorbeeld mijn Apache logs worden wel verzet zodat ik op de andere box een perl script kan draaien die de Apache logs inleest en er wat dingen op los laat.

Tot nu toe werkt het perfect, behalve dan dat mijn rotate probleem nogsteeds niet is opgelost - en dat ik er niets meer van snap.

• Wilke
ah okee.

Nou er is ergens iets dat die logs roteert, en ik zou denken dat het iets is dat vanuit cron wordt aangeroepen, heb je dat nou al gecheckt? Als je verder geen informatie geeft kunnen we je ook niet echt helpen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn cron al bekeken, en ook een mogelijke AT is uit te sluiten.

Ik volg het verhaal niet echt meer, ik zal kijken of ik nog meer informatie kan vinden - als dat gebeurt laat ik het wel weten.

Echt een heel vreemd verhaal dit.

• Arnout
  • Laatst online: 21:43
En heb je al in /etc/logrotate.d gekeken?

Verwijderd

Topicstarter
MetHod schreef op 06 August 2003 @ 10:58:
En heb je al in /etc/logrotate.d gekeken?
Sterker nog ik HEB niet eens een /etc/logrotate.d ;)

• Arnout
  • Laatst online: 21:43
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 11:21:
[...]

Sterker nog ik HEB niet eens een /etc/logrotate.d ;)
Wanneer worden ze gerotate? Exact tijdstip?

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
De cron bij Debian zit iets anders in elkaar dan bij de overige distro's. Kijk eens in /etc/daily voor het roteren van de logfiles.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Topicstarter
MetHod schreef op 06 augustus 2003 @ 11:26:
[...]

Wanneer worden ze gerotate? Exact tijdstip?
Dat maakt juist het verhaal nog vreemder, er zit totaal geen logica in - de ene keer is het om 01:00 uur, dan weer om 02:00.

In ieder geval wel midden in de nacht
Pagina: 1