Toon posts:

[Oracle/ASP] History bijhouden*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een asp pagina waar ik eigenlijk een update en een insert tegelijk wil doen.
Op dit moment heb ik in de pagina A een form waar gegevens van een tabel Z geupdate worden.(UPDATE)
Nu wil ik een journaal bijhouden van wat er gesubmit wordt in een journal tabel Y.(INSERT)
Deze tabel staat dus los van tabel Z maar moet wel gevoed worden met gegevens uit pagina A.
Een dubbele submit via een ander frame is een oplossing of bijv. doorsluizen naar een volgende pagina en daar de gegevens via een autosubmit inserten in de tabel journaal. Daarna weer terug naar de eerste pagina waar je de resultaten kan bekijken.
Iemand nog andere ideeen hierover of welke oplossing de beste is? :?
Het klinkt allemaal tricky dus mocht iemand een nettere oplossing hebben dan hoor ik het graag..

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Aangezien we mogen gokken naar een database: gebruik stored procedures.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
ik wil niet werken met triggers of stored procedures maar echt vanuit de webapplicatie.
Dit omdat toekomstige updates vanuit de windowsapplicatie deze kunnen verwijderen bij een update. Te fout gevoelig.
Ik werk overigens met oracle 8i

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 22:54
Je kan triggers gebruiken.

Je maakt een UPDATE trigger op tabel Z. In die trigger schrijf je code waarmee je iedere keer de gewenste gegevens in de journal tabel gaat gaan wegschrijven.
Kijk daarvoor ook eens naar de :new en :old variabeles.
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 15:08:
Dit omdat toekomstige updates vanuit de windowsapplicatie deze kunnen verwijderen bij een update. Te fout gevoelig.
Ik werk overigens met oracle 8i
Ik snap niet wat je hiermee bedoeld hoor....
Verder: gebruik gewoon de DB waarvoor hij bedoeld is. Het probleem dat jij hier opnoemt is perfect te verwezenlijken met triggers. Als je die later vanuit een andere applicatie niet wilt gebruiken, kan je ze ook disablen.

[ Voor 53% gewijzigd door whoami op 05-08-2003 15:11 ]

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
De applicatie vanuit windows genereert al een journaal, als ik een trigger er bij zet dan zal er 2 x een journaal over hetzelfde staan. Das niet wenselijk.
Vanuit de webpagina moet ik dus zelf het journaal genereren. Sommige mensen werken vanuit de windowsapplicatie en sommige gaan via het web werken.

• whoami
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 15:14:
De applicatie vanuit windows genereert al een journaal, als ik een trigger er bij zet dan zal er 2 x een journaal over hetzelfde staan. Das niet wenselijk.
Tja, dan is die Win applicatie niet zo goed geschreven. Die Windows app moet dat overlaten aan de DB. Kan je die Windows app niet aanpassen?

Verwijderd

Topicstarter
Het journaal dat gegeneert wordt vanuit de applicatie wordt gedeeltelijk ingevuld door medewerkers(helpdeskapplicatie, standaard pakket) Dus compleet automatiseren van alle journaals is niet mogelijk.
De webjournaals kan ik wel automatiseren omdat ik dat nu juist zelf bouw.
Ik neem een stukje functionaliteit uit handen van de applicatie en maak dat available op het web.
Echter niet alle medewerkers zullen er mee werken...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 15:14:
Je kan toch altijd controleren met een 'if exists...'-constructie of er al een journaal bestaat?

Dan heb je alle vrijheid en zekerheid, ben je compleet onafhankelijk van welk front-end je ook gebruikt.

Let wel: alle businesslogica kun je wel het beste op 1 plek houden. Of in je front-end, of in je database.
Anders loop je je later bij het debuggen helemaal suf te zoeken.

* egosuma is ervaringsdeskundige in het suf zoeken..... 8)7

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Je kunt in ASP toch ook wel 2 SQL's uitvoeren op 1 request (submit) of niet?

Who is John Galt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal weer verder gaan: per record kunnen er meerdere assignments zijn het is dus niet perse één journaal per record. Er zijn er zeer zeker meerdere, alleen niet dezelfde. :X
En zoals gezegd vanuit oracle genereren levert meerdere problemen op.
Verder wil ik het daarbij laten. Het kan alleen zinnig vanuit de webapplicatie.
Dus gaarne een oplosing in die richting... |:(

Verwijderd

Topicstarter
justmental hoe??? :?

• whoami
Waarom wil je die 2 queries niet in een stored procedure steken die je dan vanuit je ASP pagina uitvoert?

Eenvoudig te doen, en het gaat nog eens sneller ook.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Gewoon 2 SQL statements maken.
Eerste een uitvoeren.
Vervolgens 2e uitvoeren.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Justmental, Gorgi bedankt dat was de oplossing. _/-\o_

Het probleem was dat ik een groot gedeelte door dreamweaver laat oplossen en om in die spaghetti te gaan editten kan tricky zijn.
Eingelijk had mn vraag "waar moet ik die sql query neerzetten?" moeten zijn, maar dat moest ik natuurlijk zelf uitzoeken |:(
Pagina: 1