[Soltek SL75-KAV] Lekkende condensatoren

Pagina: 1
Acties:

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 15:44

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
Ik heb gisteren een van de machines die hier staan open geschroeft, om een overbodige netwerkkaart eruit te halen, zie ik tot mijn schrik dat het hele garnizoen condensatoren rond de processor vrolijk aan het zweten/lekken is.
Hij functioneerd nog, echter ik hoef niemand te vertellen dat dat ook enig moment om kan slaan in instabiliteit en crashes, tot het compleet exploderen van de capacitors.

Hier een plaatje van de boosdoeners
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/8945/thumb.jpg
Click voor een grote versie

Voor mensen wie dit symptoom vreemd is, zie hier onder Leaking Capacitors.

Leverancier wil me hier niet verder helpen dan het bord op goed geluk naar Soltek te sturen, en wil niet samen naar een andere oplossing kijken |:(

Repareren waard of is het verstandiger op een nieuwe machine verder te gaan?
Verder, meer mensen met dit symptoom te kampen gehad?

[ Voor 7% gewijzigd door bruto op 05-08-2003 14:19 ]

The more you know, the more you know you don't know.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Lekkere leverancier. Maar heb je nog garantie? Anders is het denk ik het niet waard om hem op te sturen. Vaak is dat namelijk duurder dan een nieuw mobo :/
Want ik denk niet dat je het onder fabricage fout kan gooien (want dat gaat buiten de garantie om, maar pin me er niet aan vast, weet niet heel zeker)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Jester
  • Laatst online: 06:51
Als je nog garantie hebt - claimen (en een nieuwer moederbord vragen) Als je geen garantie meer hebt is het iid verstandiger om gewoon een nieuwe plank te halen...

- hardware always changes.. -

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uiteraard hebben meer mensen dit probleem gehad :)
[search=lekkende condensatoren]
[search=condensatoren vervangen]

Of de reparatie het waard is, moet jij eens zélf afwegen. Tel eens de condensatoren die vervangen moeten worden (dus álle condensatoren van eenzelfde type die op je mobo voorkomen - óók de niet-lekkende exemplaren, want ze kunnen later alsnog gaan lekken) en check de prijzen bij de elektroboer. Weeg tot slot de totaalkosten/tijd/zin af tegen een nieuw mobo B)

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allen.

@BalusC: Het zijn er 9. En eigenlijk vind ik dat teveel van het goede.
@Jester:
Garantie bij lerancier is een jaar, dat nu dus een half jaar verstreken is.
Garantie bij Soltek is 2 jaar, echter die willen alleen via de distributeur handelen.

Waar het om gaat is dat ik dat bord dus eigenlijk niet kan missen voor een week of wat.
Dus ik zal OF een nieuwe moeten kopen en door de HAL code het OS moeten reinstallen.
OF ik kan wachten tot ik een nieuwe krijg, wat me dus te lang duurt.
Vindt het gewoon jammer dat mijn leverancier zo bekrompen doet over een bordje. We zijn heus geen topklant, maar moet je dat zijn om service te verwachten?

• dion_b
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BRuTo schreef op 05 August 2003 @ 14:55:
Bedankt voor de reacties allen.

@BalusC: Het zijn er 9. En eigenlijk vind ik dat teveel van het goede.
@Jester:
Garantie bij lerancier is een jaar, dat nu dus een half jaar verstreken is.
Garantie bij Soltek is 2 jaar, echter die willen alleen via de distributeur handelen.
Specifiek in dit geval moet de leverancier WEL vervanging/reparatie/geld terug aanbieden, ook al is garantie verstreken :o

Waarom :? Garantie zegt iets over bewijslast- binnen garantie ligt de bewijslast bij de leverancier om aan te tonen dat het niet hun schuld is, erbuiten ligt die bewijslast bij de klant. Normaal kun je het schudden als er buiten garantie iets misgaat, maar in dit geval gaat het om een known issue, namelijk dat een aantal mobobakkers gebrekkige condensatoren gebruikt hebben. In dat geval is het simpel aan te tonen dat het feit dat deze condensatoren lekken niet jouw schuld is.

Waarom de leverancier en niet de distributeur/fabrikant. Heel simpel. jij hebt een koopovereenkomst met de leverancier en niemand anders. Hij heeft jou een ondeugdelijk product geleverd. Als hij het dan weer richting distributeur kan doorspelen is dat leuk en wel, maar daar heb jij niets mee te maken.
Waar het om gaat is dat ik dat bord dus eigenlijk niet kan missen voor een week of wat.
Dus ik zal OF een nieuwe moeten kopen en door de HAL code het OS moeten reinstallen.
OF ik kan wachten tot ik een nieuwe krijg, wat me dus te lang duurt.
Yep. Ben bang dat je voor deze keuze staat en voor het eerste zal moeten gaan :'(
Vindt het gewoon jammer dat mijn leverancier zo bekrompen doet over een bordje. We zijn heus geen topklant, maar moet je dat zijn om service te verwachten?
Het is niet alleen service, het is je goed recht. Ik zou allereerst de hardware vervangen opdat je dat iig opgelost hebt (het kost wat, maar als ik het zo lees kost geen werkende PC een stuk meer) en vervolgens een gepeperde doch beleefde brief richting leverancier sturen met datgene wat ik hierboven schrijf erin, met het verzoek de koopovereenkomst te ontbinden danwel het bord vervangen of gerepareerd krijgen. Iig moet die prutsers duidelijk gemaakt worden dat ze het niet kunnen maken om achter een garantie en/of leverancier te verschuilen wanneer de issue niets met garantie te maken heeft, maar met het leveren van een deugdelijk product.

Oslik blyat! Oslik!

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
@dion_b
Geweldig verhaal, bedankt!
Ik was al aan het neuzen in ons grote wetboek, maar zo duidelijk omschreven staat het daar dus niet.
Ik heb besloten dat ik een nieuwe aan ga schaffen, even door de zure appel heen, en dat ik daarna alles zal doen om mijn recht te behalen. Al was het maar voor de volgende persoon die om dergelijke service vraagt bij toko X, wel een fijne nachtrust te bezorgen :+

Verwijderd

zou je mij merk, type, waarde (uF) en spanning van de elco's willen geven?

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-07 22:41

BJD

Als ik jouw was zou ik eerst ff Soltek bellen/mailen of de leverancier verplicht is om direct een nieuwe mee te geven.
Ander zou ik een nieuwe kopen of hem zelf repareren.

• bruto

bruto

Druktemaker.

Topicstarter
@rooloo; de machine draait op het moment, zodra ik hem weer reboot/shutdown ga ik een kijkje voor je nemen.
@BJDI; Heb ik gedaan, en die verplichten het niet, dat kunnen ze niet. Helaas.

• FireFly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11-2024
Het lijkt me beetje onlogisch om een lokale computerboer te laten verplichten om direct een nieuw artikel uit te leveren. Het gaat hier om een bord van anderhalf jaar oud welke toen ook al niet zo nieuw was in technologie. Het kan best dat die pc-boer van jou gewoon geen bordje meer op voorraad heeft (wat me zeer logisch lijkt).
Mij lijkt de beste oplossing : als die er nog een op voorraad heeft, kan je een identiek bord aanschaffen en 't defecte laten opsturen (geen nieuwe install nodig dan), later kan je 't nieuwe bord verkopen (er zullen ongetwijfeld wel kopers zijn voor een socket-A met SD ipv DDr).
Anderszijds : als die geen KAV bordje meer heeft, ben je genoodzaakt om een nieuw bord te nemen. Als je een beetje uitkijkt en ook een VIA bord neemt, maak je veel kans dat je windows 't gewoon overleeft hoor.
Betreffende de garantie : die tussen jou en de pc-boer is 1 jaar. Als Soltek dan 2 jaar rekent, mag jou leverancier de nodige vervoers- en administratie kosten aanrekenen daar bij hun 't moederbord niet meer onder garantie is (dit moet je ook overwegen natuurlijk)
(dit is mijn 'mening', zo werken wij en anderen ook in ieder geval)

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-07 22:41

BJD

Mijn muis was na 3 week leeg en de pc boer wou hem niet innemen,
dus heb ik Logitech gebeld en die zeiden dat dat niet hoort.
Dus ik weer terug naar de PC boer en heb gezegd dat het niet hoort en dat Logitech dat ook zegt. Toen kreeg ik wel garantie.

Mischien kun je aan Soltek vragen hoe dat zit met de verzending naar hun toe of de pc boer dat moet betalen of dat zij dat betalen.

Verwijderd

Mijn MSI bordje is ondertussen ook 2 maanden pleite, alleen heb ik gewoon een nieuwe gekocht (Chaintech) omdat ik dat verwachtte en hou in de gaten dat ik mijn oude bordje terug krijg. Ik kan daarmee dan weer een pc bouwen die ik gewoon verkoop. Bord was dood, dus krijg waarschijnlijk een nieuwe retour, over 2 maanden of zo :) :(
De prijs is de moeite van het wachten en het vechten niet waard, alhoewel je natuurlijk volledig in je recht staat om een nieuwe te claimen, wanneer het bordje stuk is. Maar wat (nog) niet stuk is, wordt niet geruild, en dat is logisch!

• dion_b
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

__IcE__ schreef op 06 August 2003 @ 08:26:
Het lijkt me beetje onlogisch om een lokale computerboer te laten verplichten om direct een nieuw artikel uit te leveren. Het gaat hier om een bord van anderhalf jaar oud welke toen ook al niet zo nieuw was in technologie.
De leeftijd op moment van verkoop doet er niet toe. De verkoper verkocht een moederbord (als nieuw) die achteraf verborgen gebreken bleek te hebben. Buiten garantietermijn ligt de bewijslast bij de klant om aan te tonen dat het probleem niet zijn schuld is, wat normaal niet te doen is (vandaar dat je normaal buiten garatie van de winkel niet anders kunt dan opsturen naar distributeur en hopen maar). Maar omdat het hier gaat om een goed gedocumenteerd probleem kan de klant met een simpele verwijzing naar literatuur (o.a. persberichten over deze condensatorpoblemen) hardmaken dat dit niet zijn schuld is, en dus onder de aansprakelijkheid van de leverancier valt. Niets onlogisch aan- ik zou je aanraden (zeker omdat ik opmaak uit jouw antwoord dat je in een computerwinkel werkt) om je eens wat meer te verdiepen in consumentenrecht, anders kun je je behoorlijk een buil vallen als je te maken krijgt met een klant die wel z'n recht kent :o
Het kan best dat die pc-boer van jou gewoon geen bordje meer op voorraad heeft (wat me zeer logisch lijkt).
De leverancier mag kiezen tussen vervangen, repareren of de koop ontbinden (de volledige aankoopsom terugbetalen). Als de leverancier niet kan vervangen of repareren wordt het geld terug. Dat is altijd mogelijk.
Mij lijkt de beste oplossing : als die er nog een op voorraad heeft, kan je een identiek bord aanschaffen en 't defecte laten opsturen (geen nieuwe install nodig dan), later kan je 't nieuwe bord verkopen (er zullen ongetwijfeld wel kopers zijn voor een socket-A met SD ipv DDr).
Neen, dit is het afschuiven van verantwoordelijkheid voor het geleverde product naar distributeur en klant. De klant heeft geen overeenkomst met de distributeur, enkel met de leverancier. Als de klant kan aantonen dat er sprake is van gebreken die bij aankoop aanwezig waren (brakke condensatoren) MOET de leverancier dit probleem oplossen.
Evt kan de leverancier dan de plank naar de distributeur opsturen, maar daar mag de oplossing van het probleem voor de klant niet vanaf hangen :o
Anderszijds : als die geen KAV bordje meer heeft, ben je genoodzaakt om een nieuw bord te nemen. Als je een beetje uitkijkt en ook een VIA bord neemt, maak je veel kans dat je windows 't gewoon overleeft hoor.
Dat is het proberen waard, maar ik zou er niet klakkeloos vanuit gaan- vaak wil 2K al struikelen over het verschil tussen de ene southbridge en de anderen. Een nieuwe HAL is hoogstwaarschijnlijk nodig.
Betreffende de garantie : die tussen jou en de pc-boer is 1 jaar. Als Soltek dan 2 jaar rekent, mag jou leverancier de nodige vervoers- en administratie kosten aanrekenen daar bij hun 't moederbord niet meer onder garantie is (dit moet je ook overwegen natuurlijk)
(dit is mijn 'mening', zo werken wij en anderen ook in ieder geval)
Herlees mijn eerder post en wat ik hierboven in deze schrijf. Een garantie zegt enkel iets over de bewijslast mbt fouten. De aansprakelijkheid voor het leveren voor een deugdelijk product die een 'normaal' levensduur dienen te hebben ligt bij de leverancier en niemand anders. Specifiek in dit geval kun je je niet achter een afgelopen garantie verschuilen omdat het een gebrek betreft dat aantoonbaar aanwezig was bij aankoop. Dat zegt de wet (overal in de EU, dit is niet een verschil tussen NL en BE) en dat gaat voor jouw mening. Die mening vasthouden zou in een extreme geval jullie bedrijf met hoge juridische koste kunnen opzadelen als een klant er (terecht) geen genoegen mee neemt.

Maar als dit zo doorgaat moet deze richting SG gemoved worden

Oslik blyat! Oslik!

• Padme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-06 17:31
Via de search op dit draadje gestuit...

Eigelijk kwam ik er bij toeval achter aangezien mij van de week overkwam dat ik FS2004 aan het spelen was en opeens de computer compleet uit viel. In eerste instantie gedacht dat de fan van de processor het had begeven en deze dus te warm zou zijn geworden. Kast opengehaald en gecontroleerd door in de bios te kijken (kon de computer na een minuut of 10 weer aankrijgen) maar de fan draaide prima op 5800 toeren (lawaaierig ding) en de temperatuur van de proc bleef ook rond een acceptabele (voor een XP2000, 512mb) 50 graden.

Windows opgestart en nog geen 10 minuten later weer hetzelfde verschijnsel. Computer uit en met geen mogelijkheid meer aan te krijgen... (melding vlak voor shutdown door Motherboard Monitor: sensor 5 heeft 77 graden bereikt en computer zal afsluiten) tot na ongeveer een minuut of 10. Toen de mobo nog maar eens goed bestudeerd en kwam ik erachter dat de condensatoren boven de processor (9 stuks) bijna allemaal roestvorming vertonen zoals ook op enkele plaatjes is te zien in andere draadjes op dit forum.

Mobo is ook de SL-75KAV...

Zouden die condensatoren dit probleem kunnen veroorzaken of kan het ook nog zo zijn dat de fan van de voeding het probleem is? Voor zover ik heb kunnen constateren draait die wel maar ik weet niet of hij misschien minder draait dan dat ie zou moeten.

Systeem is 1,5 jaar oud. Ik ga morgen maar eens terug naar de winkel om de service te checken ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Toen de mobo nog maar eens goed bestudeerd en kwam ik erachter dat de condensatoren boven de processor (9 stuks) bijna allemaal roestvorming vertonen zoals ook op enkele plaatjes is te zien in andere draadjes op dit forum.
Zouden die condensatoren dit probleem kunnen veroorzaken
Ik zie absoluut geen redenen om nog te twijfelen of het de condensatoren zijn :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Dat wordt een rondje winkel bellen/bezoeken/aanschrijven. Laat je niet te snel afschepen. De verhalen hierboven geven je al voldoende munitie om het niet zover te laten komen.

• Padme
Ik zal iig even laten weten in dit draadje hoe het afloopt. Ondertussen ook al even een emailtje verstuurd aan Soltek NL ;)

• Padme
Vanmiddag maar weer even gebeld met de computershop waar mijn systeem al meer dan een week staat voor reparatie. Voor het gemak noem ik ze in onderstaand gesprek ff CS.

CS: "ja meneer, het moederbord is kaduk en zal vervangen moeten worden. Dat wordt dan een ASUS plank en dan moeten we nog bezien of de voeding nog in orde is. Dat is voor de plank €79..."

Hugo: "volgens mij is hier garantie voor..."

CS: "de garantie betreft 1 jaar op het volledige systeem. Uw systeem is 1,5 jaar oud..."

Hugo: "De fabrikant van het moederbord geeft er volgens mij meer garantie op. Bovendien is het zo dat het defect is veroorzaakt door een defect van het materiaal oftewel een fabricagefout... niet een defect door verkeerd handelen van mijn kant. Hierdoor betreft het nog steeds garantie!"

CS: "In dat geval kunnen we de plank opsturen naar Soltek maar dan duurt het minimaal een maand voordat ie terugkomt en wij het in het systeem kunnen plaatsen. Zelf werken we niet meer met Soltek borden dus een ander zelfde exemplaar kunnen we er in de tussentijd niet instoppen."

Hugo: "Valt mij wel tegen die service van jullie... daar had ik toch wel meer van verwacht... hoeveel kost dat andere moederbord?"

CS: "Die kunnen wij u leveren voor €59 euro ipv €79... en daar past het SDRam geheugen dat u in u systeem hebt zitten ook nog op."

Hugo: "Nou vooruit... doe dan maar want ik kan er geen maand op wachten..."

Ondertussen had ik al van Soltek, aan wie ik dus eerder al een email heb gestuurd, een antwoord gehad dat ze uit mijn verhaal halen dat het defect wordt veroorzaakt door het moederbord. Hun garantie loopt via de locale distributeur en dat ik me daar dus toe moest wenden.

Nu ik dit gedaan heb met bovenstaande conversatie tot gevolg heb ik Soltek ook alsnog een keer een email gestuurd waarin ik uitleg toch wel enigszins teleurgesteld te zijn dat ik in deze voor de keuze werd gesteld een maand te moeten wachten of anders met bijleg maar een ander moederbord. Ook gelijk vermeldt dat ze bij mijn locale distributeur niet meer met Soltek mobo´s werken en ze jammergenoeg (och, beetje slijmen kan geen kwaad!) me ook niet direct een vervangend exemplaar aan konden bieden....

Tot zover... nog even kijken of Soltek alsnog met een reactie komt... anders blijft het bij een nieuw mobo voor €59 en hopelijk komt hier de voeding niet ook nog eens bij...

• Padme
Eh... was trouwens een AsRock bord... hoe kom ik nou op Asus?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Padme schreef op 10 oktober 2003 @ 21:10:
Eh... was trouwens een AsRock bord... hoe kom ik nou op Asus?
Asrock is het budgetmerk van Asus :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Padme
Ah... vandaar... ;)
Pagina: 1