__IcE__ schreef op 06 August 2003 @ 08:26:
Het lijkt me beetje onlogisch om een lokale computerboer te laten verplichten om direct een nieuw artikel uit te leveren. Het gaat hier om een bord van anderhalf jaar oud welke toen ook al niet zo nieuw was in technologie.
De leeftijd op moment van verkoop doet er niet toe. De verkoper verkocht een moederbord (als nieuw) die achteraf verborgen gebreken bleek te hebben. Buiten garantietermijn ligt de bewijslast bij de klant om aan te tonen dat het probleem niet zijn schuld is, wat normaal niet te doen is (vandaar dat je normaal buiten garatie van de winkel niet anders kunt dan opsturen naar distributeur en hopen maar). Maar omdat het hier gaat om een goed gedocumenteerd probleem kan de klant met een simpele verwijzing naar literatuur (o.a. persberichten over deze condensatorpoblemen) hardmaken dat dit niet zijn schuld is, en dus onder de aansprakelijkheid van de leverancier valt. Niets onlogisch aan- ik zou je aanraden (zeker omdat ik opmaak uit jouw antwoord dat je in een computerwinkel werkt) om je eens wat meer te verdiepen in consumentenrecht, anders kun je je behoorlijk een buil vallen als je te maken krijgt met een klant die wel z'n recht kent

Het kan best dat die pc-boer van jou gewoon geen bordje meer op voorraad heeft (wat me zeer logisch lijkt).
De leverancier mag kiezen tussen vervangen, repareren of de koop ontbinden (de volledige aankoopsom terugbetalen). Als de leverancier niet kan vervangen of repareren wordt het geld terug. Dat is altijd mogelijk.
Mij lijkt de beste oplossing : als die er nog een op voorraad heeft, kan je een identiek bord aanschaffen en 't defecte laten opsturen (geen nieuwe install nodig dan), later kan je 't nieuwe bord verkopen (er zullen ongetwijfeld wel kopers zijn voor een socket-A met SD ipv DDr).
Neen, dit is het afschuiven van verantwoordelijkheid voor het geleverde product naar distributeur en klant. De klant heeft geen overeenkomst met de distributeur, enkel met de leverancier. Als de klant kan aantonen dat er sprake is van gebreken die bij aankoop aanwezig waren (brakke condensatoren) MOET de leverancier dit probleem oplossen.
Evt kan de leverancier dan de plank naar de distributeur opsturen, maar daar mag de oplossing van het probleem voor de klant niet vanaf hangen

Anderszijds : als die geen KAV bordje meer heeft, ben je genoodzaakt om een nieuw bord te nemen. Als je een beetje uitkijkt en ook een VIA bord neemt, maak je veel kans dat je windows 't gewoon overleeft hoor.
Dat is het proberen waard, maar ik zou er niet klakkeloos vanuit gaan- vaak wil 2K al struikelen over het verschil tussen de ene southbridge en de anderen. Een nieuwe HAL is hoogstwaarschijnlijk nodig.
Betreffende de garantie : die tussen jou en de pc-boer is 1 jaar. Als Soltek dan 2 jaar rekent, mag jou leverancier de nodige vervoers- en administratie kosten aanrekenen daar bij hun 't moederbord niet meer onder garantie is (dit moet je ook overwegen natuurlijk)
(dit is mijn 'mening', zo werken wij en anderen ook in ieder geval)
Herlees mijn eerder post en wat ik hierboven in deze schrijf. Een garantie zegt enkel iets over de bewijslast mbt fouten. De aansprakelijkheid voor het leveren voor een deugdelijk product die een 'normaal' levensduur dienen te hebben ligt bij de leverancier en niemand anders. Specifiek in dit geval kun je je niet achter een afgelopen garantie verschuilen omdat het een gebrek betreft dat aantoonbaar aanwezig was bij aankoop. Dat zegt de wet (overal in de EU, dit is niet een verschil tussen NL en BE) en dat gaat voor jouw mening. Die mening vasthouden zou in een extreme geval jullie bedrijf met hoge juridische koste kunnen opzadelen als een klant er (terecht) geen genoegen mee neemt.
Maar als dit zo doorgaat moet deze richting SG gemoved worden