Contactloos / draadloos Single Sign-On

Pagina: 1
Acties:

• TheDancer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 18:21
Gotters:

Ik zoek een mogelijkheid om authenticatie op pc's / laptops makkelijker te maken. Wat mij ideaal lijkt is het volgende:

1) Single Sign-On
2) Als ik wegloop van de pc moet het scherm automatisch gelockt worden
3) Draadloos / contactloos

Punt 1 is relatief makkelijk te realiseren. Punt 2 kan ook nog, maar dan moet er gewerkt worden met een smart-card of usb-token. Dit gaat niet werken als je naar punt 3 kijkt. (En als gebruikers vergeten de smart-card mee te nemen ;)) Ik wil namelijk dat er geen gebruik wordt gemaakt van een smart-card of usb-token, maar dat als de gebruiker wegloopt het scherm gelockt wordt...

Draadloos kan ook nog middels een oplossing die bijvoorbeeld ook gebruikt wordt door ABNAMRO en Rabobank bij thuisbankieren (middels een token dat steeds een andere code genereerd), maar dan wordt de pc niet automatisch gelocked als ik wegloop.

Vergelijk het met de nieuwe techniek van Renault. Op de Laguna en Megane is het tegenwoordig mogelijk om de deuren automatisch te openen en te sluiten. Op het moment dat je dicht bij je auto bent (en je hebt je sleutel bij je) dan kun je de deur zo openen. Als je wegloopt gaat de auto uit zichzelf op slot.

Wat ik nu wil weten is of er iets dergelijks bestaat voor de pc?

Wie-O-Wie heeft een idee of link?

[ Voor 1% gewijzigd door TheDancer op 05-08-2003 14:27 . Reden: typo ]

It don't mean a thing, if you can't get that ping - Duke Ellington 1932

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 08:15

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Punt 3 is een mooie uitdaging voor bluetooth.
http://www.ensuretech.com...technology.html#Bluetooth

[ Voor 13% gewijzigd door BlaTieBla op 05-08-2003 14:55 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-04 20:02
WaveTrend bied daar een mooie oplossing voor in de vorm van een kaartje die je aan je broek kunt bevestigen.

Wanneer je buiten een straal van ongeveer 5 meter van je pc bent verwijderd, dan gaat de pc automatisch op slot, kom je weer binnen die 5 meter dan word de pc automatisch weer van het slot gehaald!

Kijk maar eens op http://www.wavetrend.net/Active_secure.html

[ Voor 8% gewijzigd door --Mulder-- op 05-08-2003 15:47 ]

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

Hoe wil je punt 2 ooit mogelijk maken zonder een smartcard of een usb dongle? Wat denk je dat die sleutel van je renault is? Dat is ook niet veel anders dan een (weliswaar draadloze) manier om te kijken of jij je in de buurt van desbetreffende auto bevindt. Wat mogelijk zou kunnen zijn is gebruikmaken van bluetooth (in je mobieltje oid), wat een verbinding houdt met je computer. Ik weet niet wat het bereik van bleutooth is, maar het zal vast niet al te veel zijn. Zo gauw de bluetooth verbinding dus wegvalt zorg je dat je scherm lockt. Hoewel ik het nut hiervan niet echt inzie. Maak het gewoon policy dat mensen hun scherm locken zo gauw ze weglopen, en als ze dat niet doen, dan LART je ze :P

Verder: punt 1. Heb je alleen maar een OS (Linux, Unix, Windows) staan? Zo ja: Zoek naar oplossingen die voor dat OS bedoeld zijn. Zo nee: zoek naar oplossingen zoals OpenLDAP + Samba + nss_ldap.

Punt 3 is makkelijk te realizeren met WiFi.

edit:
Mulder: koele link.. ik zal daar eens naar kijken

[ Voor 4% gewijzigd door Hmzaniac op 05-08-2003 15:47 ]

Ik heb een WOS-post!

• TheDancer
Okee, BlaTieBla en --Mulder-- Dit is precies wat ik bedoel... Ik snap alleen niet dat ik die zelf niet heb kunnen vinden...

Tnx guys!

Iemand ervaring met dit spul?

[ Voor 11% gewijzigd door TheDancer op 05-08-2003 15:52 ]

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-04 20:02
Wij hebben op de zaak zo'n test setje van WaveTrend en dat geinstalleerd op een Windows XP machine. Moet zeggen dat het een mooi stukje techniek is.

Het laat zich makkelijk installeren en is viendelijk in gebruik!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 08:15

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

TheDancer schreef op 05 August 2003 @ 15:52:
Okee, BlaTieBla en --Mulder-- Dit is precies wat ik bedoel... Ik snap alleen niet dat ik die zelf niet heb kunnen vinden...

Tnx guys!

Iemand ervaring met dit spul?
Google en gij zult vinden ;)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
TheDancer schreef op 05 August 2003 @ 14:03:

1) Single Sign-On
2) Als ik wegloop van de pc moet het scherm automatisch gelockt worden
3) Draadloos / contactloos

Wie-O-Wie heeft een idee of link?
De door blatieblah genoemde oplossing, de Xyloc is denk ik wat je zoekt. Het is een klein apparaatje van creditcard formaat. Als zo'n ontvanger in de buurt van de PC komt wordt deze unlocked (als de gebruiker ingelogd was) en weer gelocked als het apparaat buiten het ingestelde bereik raakt. Je kan zelfs inloggen zonder password met dat ding, maar dat lijkt me minder handig.

Het schijnt ook single sign on te kunnen doen voor diverse applicaties, maar dat heb ik nog niet getest. Ik heb zelf de 'normale' versie, de bluetooth versie schijnt batterijen te vreten. Mijn xyloc doet het al bijna een jaar op dezelde batterij en is zelfs al een keer de wasmachine in geweest :)

Ik gebruik hem nu zelf als zelfstandig apparaat, maar je kunt hem ook in een netwerk gebruiken. Met de juiste applicaties en meerdere PC's met xyloc geinstalleerd kun je zelfs zien waar iemand zich bevind. De ontvanger pikt namelijk het signaal tot een meter of 15 op. Dan hoeft de PC dus nog niet unlocked te zijn, maar kan wel geregistreerd worden dat een gebruiker in bereik geweest is.
Als je dan dus een grafische weergave bouwt van het kantoor en aangeeft bij welke PC iemand voor het laatst gezien is weet je waar iemand uithangt. Kan handig zijn, maar ook spooky natuurlijk })

Anyway, het werkt goed, maar is niet goedkoop. Doordat de standaard Xyloc op 900Mhz werkt (met zeer gering vermogen) heb je geen last van storing op wlan enzo. Volgens mij voldoet het aan al je wensen. Is trouwens erg geestig als mensen niet doorhebben dat je zo'n ding gebruikt en ze denken ff snel onder jouw account op je PC te kunnen werken :)

• TheDancer
Kijk dit is wat ik bedoel met gebruikerservaring, tnx Maarten.O. En zeker van een Got-ter durf ik dit wel aan te nemen.
Ik ga dit eens bij ons in de groep gooien.

Ik heb mijn antwoord.

• lasermen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04 00:56
ik had 2 jaar geleden iets van het merk aladin (russische/isaelisch bedrijf) en die hadden een usb ding en als je weg haalde ging de pc helemaal op slot en misschien hebben die nu iets met draadloos systeem
Pagina: 1