SCSI problemen onder 2000 sp3+ (en XP) continued, "DSKCACHE"

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb nu windows 2000 sp4 op mijn pc staan, mijn schijven dynamic, write caching aan, en de schijf performance is volgens mij wel ok, alleen had ik toch het idee dat het beter kon.

In windows XP en windows 2000 sp3 heeft microsoft een "bugje" opgelost ten behoeve van data-integriteit, en zodoende kon scsi performance inzakken.

Nou kwam ik via storage review en 2cpu iets tegen. Er bestaat een hotfix na sp3, die blijkbaar in sp4 zit, waardoor er in windows 2000 een write cache aangezet word, maar bij stroom uitval wel je data in het geding komt. Dit is per harde schijf aan of uit te zetten, met een programma dat "dskcache.exe" heet. Dit is niet te downloaden van microsoft, je moet ze eerst mailen dat je het wil, omdat het dus mogenlijk in geval van power los je data kan "hosen" (wat in de cache zit) Deze optie schijnt in komende windows versies (misschien al in 2k3 server, weetnie) gewoon in de disk properties te zitten, maar in w2k moet het nog met de hand. Het is er nog niet voor XP, maar daar is wel een "XPcacheFilter" voor, zoek daar maar naar op de storagereview forums.

Dit truukje kan trouwens ook bij IDE devices, maar misschien alleen aan een scsi achtige controller, weet het eigenlijk niet, maar dskcache.exe heeft wel opties voor IDE (/i)

Ik heb even de hotfix voor als je sp3 hebt en de dskcache.exe file gehost,

Hotfix + Dskcache windows 2000 only!

dus eerst de 332023 hotfix als je sp3 (of eerder dacht ik) hebt, en tik dan eerst
dskcache in, in de cmd, zonder opties.

dan krijg je je huidige instellingen per schijf te zien

Afbeeldingslocatie: http://130.161.82.10/gladiool/dskcache/cmd.gif

met de syntax "dskcache.exe +p physicaldriveX" kun je nu de "power protect" optie aan zetten met X is schijf nummer. (kijk in je disk managment, en lees de uitleg van MS in de RAR) Ik weet niet of je moet rebooten, volgens mij niet, maar je kunt het doen voor de zekerheid.

LET DUS OP, als een schijf deze optie aan heeft staan en de stroom valt uit is de data in de cache weg. UPS AANGERADEN zegt MS of:

Ik heb dus zelf mijn disk voor documenten en project files niet aangezet, en de rest wel.

Ik merk iig subjectief met grote file transfers meer snelheid, bijvoorbeeld grote files etc tussen drives kopieren. Maar ik had geen grote problemen dus misschien dat andere mensen meer merken, ik zou zeggen probeer het, ik ben wel benieuwd.

[ Voor 21% gewijzigd door maratropa op 05-08-2003 15:57 ]

specs

• maratropa
  • Niet online
maar gladiool wat faaaaaantastisch! :)

bumperdiebumperdiebump flierptoet

specs

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik begrijp dus dat het progje Dskcache alleen geinstalleerd wordt bij die hotfix.
Die hotfix is alleen voor win2k en winXP. Lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat alleen deze 2 er problemen mee hebben. Mijn schijven werken onder 2003 ook niet vlekkeloos.

Zou je dat programma'tje ff online willlen gooien zodat ik het ook eens kan testen?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• maratropa
  • Niet online
De link staat in mijn startpost.

En bij XP werkt ie dus niet, daar is nog geen fix voor die komt volgens mij in SP2. Maar je kan dus XPcachefilter van de forums van storagereview plukken.

En voor 2000 sp3 en eerder heb je dus een hotfix, en sp4 heeft het blijkbaar al er in zitten.

Dus heb je 2000 sp3 of eerder, eerst de hotfix en dan dskcache.exe, als je sp4 hebt dan kun je metteen aan de slag blijkbaar.

En kun jij eens bij 2003 kijken bij de disk properties of er zo'n power protect optie bij is gekomen? Dus waar ook de write cache enable optie zit.

[ Voor 16% gewijzigd door maratropa op 06-08-2003 14:38 ]

specs

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

Uitstekend ! Gladiool !
*flierieptoeterdetoet !*

Maareeh ... die performance verandering : heb je daar ook wat cijfertjes van ?
Want mijn systeem draait raid 5 en is redelijk save mbt dataloss. Het enige wat ik mis is nog een UPS.
Heb je dit trouwens ook eens geprobeerd een Servicepack 2 bakkie ?
De mijne heb ik namelijk vorige week naar SP 3 gezet dus dan moet ik het nog testen voor mijn klantjes voor ik ook maar iets aanpas.

• The Dolf
  • Niet online
dskcache staat er toch echt niet bij hoor

Gezocht!
Router

• maratropa
  • Niet online
echwel! :) ik zag het eerst ook niet maar dskcache zit in de andere hotfix, in 332023 zit de hotfix voor 2k sp3 en eerder, en in die ander (811392) zit de dskcache.exe file.

En ik zal eens kijken of ik wat cijfers kan krijgen, ik zal eens testen met het timen van grote bestanden kopeieren tussen partities.

[ Voor 33% gewijzigd door maratropa op 06-08-2003 15:01 ]

specs

• The Dolf
  • Niet online
Deze optie schijnt in komende windows versies (misschien al in 2k3 server, weetnie) gewoon in de disk properties te zitten
Windows 2003 is idd al voorzien van deze optie. Werkt idd voor scsi en ide zooi. Alleen de ide firmware raidcontrollerschijven pakt ie niet. SCSI raid controllers wel.

Gezocht!
Router

Pagina: 1