[EL] van 0.8V naar 5V?

Pagina: 1
Acties:

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik wil de 433MHz zender/ontvanger module gebruiken van Conrad (Artikelnr.: 130428-8A), echter zag ik dat de ontvanger als output 0.8V geeft als hoog.

Aangezien ik een echte electro-beginner ben: Hoe kan ik dit het beste naar 5V omzetten?

Ik kwam één ander topic tegen op GOT over deze zender/ontvanger, maar daar stond alleen in om een transistor te gebruiken, verder niet hoe of zo.

Nu kwam ik op het internet wel een schema tegen wat een 3V signaal converteerd naar 5V.Links is de 3Volt ingang, rechts de 5Volt uitgang.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barber/images/Image1.png

Maar daar heb ik toch wat vragen bij:
- Werkt een standaard transistor ook bij 0.8V als basisspanning? Aangezien in de transistor nog een soort van diode zit. Dus er blijft iets als 0.1 a 0.2 Volt over, is dat genoeg om de transistor te verzadigen?

- Als ik het schema bekijk dan lijkt het mij dat het signaal geïnverteerd wordt. Als de ingang hoog is dan geleidt de transistor en staat de outgang verbonden met de gnd. Klopt dit, of zie ik dit helemaal verkeerd?

- Kan ik dit schema dus wel gebruiken?

Verwijderd

0,8 volt voor hoog??lijkt me sterk.want zou de drempelwaarde nog lager moeten liggen en dan kan je niet meer van een betrouwbaar digitaal signaal hebben.een transistor schakeling kan je dan ook niet meer gebruiken door de drempelspanning van de tor.die is al 0.7 om te openen.zou het toch waar zijn dat 0,8 als hoog is zou ik eerder een FET gebruiken..

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
[edit] laatmaar... ben er niet helemaal bij

Misschien kan je met een TRANSISTOR problemen krijgen bij deze spanningen (drempelspanning op B ). Je kunt het echter met een OPAMP goed doen! met een OPAMP kun je makkelijk tussen 0 en 0,8 versterken tussen 0 en 5

Zoek naar een OPAMP ( OPerational AMPlifier)

[ Voor 255% gewijzigd door Bart B op 05-08-2003 13:27 ]

• barber
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 12:38:
0,8 volt voor hoog??lijkt me sterk.want zou de drempelwaarde nog lager moeten liggen en dan kan je niet meer van een betrouwbaar digitaal signaal hebben.
een pdf'je over de zender/ontvanger
Daar staat toch echt +0.8v als HI
een transistor schakeling kan je dan ook niet meer gebruiken door de drempelspanning van de tor.die is al 0.7 om te openen.zou het toch waar zijn dat 0,8 als hoog is zou ik eerder een FET gebruiken..
hmm, even opzoeken hoe een FET werkt. (jaja, ik ben een electro-noob)

Verwijderd

Je kan er gewoon een PNPtor achter zetten, als de eerste tor gaat geleiden staat er ca. 5V tussen collector van deze tor en massa.

Als die 0,8V te hoog is voor de eerste tor zet je toch een weerstandje in de basisleiding?

Like this:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new3/ivertor.PNG

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 13:20 ]

• barber
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 13:08:
Je kan er gewoon een PNPtor achter zetten, als de eerste tor gaat geleiden staat er ca. 5V tussen collector van deze tor en massa.

Als die 0,8V te hoog is voor de eerste tor zet je toch een weerstandje in de basisleiding?

Like this:

[afbeelding]
Bedankt voor je input. Die 0.8V is eerder te laag dan te hoog.

Zou het ook op zo'n manier kunnen?
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barber/images/Image2.png

De output gaat toch naar een microprocessor, dus veel stroom hoeft de tor niet te leveren.

Van het weekend maar even testen of die 0.8V genoeg is om die tor te laten geleiden.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 22:02
barber schreef op 05 August 2003 @ 14:05:
[...]

Bedankt voor je input. Die 0.8V is eerder te laag dan te hoog.

Zou het ook op zo'n manier kunnen?
[afbeelding]

De output gaat toch naar een microprocessor, dus veel stroom hoeft de tor niet te leveren.

Van het weekend maar even testen of die 0.8V genoeg is om die tor te laten geleiden.
nope dit gaat niet werken

om de transistor open te sturen moet de basis 0,7 V boven de emitter hangen

Repareren doe je zo.

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

In de datasheet staat dat het hoogsignaal tenminste 0.8V is.
Zelfs met 0.8V zal een pc/microprocessor het signaal als hoog herkennen aangezien meestal alleen de lage signalen actief worden herkend en heb je het conversie-schakelingetje niet nodig.

Verwijderd

Signal de sortie / Ausgangssignal / Output signal = signaal uitgang

Hi +0,8V = Hi (logisch 1) is groter dan 0,8V
Lo 0V = Lo (logisch (0) is 0V

Kortom: AFR heeft gelijk. Waarschijnlijk is het zelfs 5V ivm de 5V voeding.

• barber
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 04:54:

Beide bedankt.
Ik heb de zender/ontvanger al besteld. Met een beetje geluk kan ik het dit weekend al testen. :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 04:54:

en als het niet zo is dan

Afbeeldingslocatie: http://www.fish.demon.nl/got/zenderopa.gif yeah .. 1337 paint skilsz 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 06-08-2003 19:35 ]

Iperf

Verwijderd

Dat gaat zo niet werken, daar is de aangeboden spanning aan de inverterende poort veel te laag voor.
De uitgangsspanning van de opamp zal nu altijd hoog zijn.
Pagina: 1