kan na "cp -pr" files niet meer verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
Als ik onder freebsd "cp -pr {subdir}" doe wordt de owner niet meegenomen.
Alleen accesss modes.

Bij HP-UX 11 op mijn werk blijft de owner gelijk (dus owner + access modes gaan mee) waarna ik de files soms niet meer zelf kan verwijderen.
Zelfs niet na een
chown -R {mijn usercode} {die dir met subdirs}
en een
chmod -R 777 {die dir met subdirs}
Dit lijkt mij normaal unix : ik mag mij geen owner maken van files die niet van mij zijn en (en ook geen member van de group ben) en ik mag ze ook niet veranderen.
Is het niet vreemd dat ik files van anderen onder die naam mag copieren. Dan gaat bijv toch zijn diskquota omhoog ?

Is er toch een oplossing voor zonder de owner of root om hulp te vragen ?

Andre

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hm, volgens mij begrijp ik niks van je probleem.

Volgens jou is het zo dat na een cp -p onder freebsd jij -als gewone user- eigenaar bent van de gekopieerde files ipv de oorspronkelijek owner.

Volgens mij is dat ook zo, en dat vind ik ook wel logisch eigenlijk. Jij hebt ze immers aangemaakt!

Vervolgens is je probleem dat je de files niet meer kan chownen naar jou userid. Maar de files waren toch al van jou?!?
De gebruikte diskspace van de oorspronkelijke owner gaat ook niet omhoog omdat de files onder jouw naam staan en dus van jouw quota afgaan.

Ik vind het eerder vreemd dat je onder HP-UX blijkbaar wel files kan kopieren waar je geen rechten voor hebt.
Dat doet mij ook vermoeden dat je het probleem niet helemaal duidelijk omschrijft. Kan je het eens verduidelijken? Uitvoer van ls -l voor en na kopieren ofzo?

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenE op 05-08-2003 15:12 ]

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:10
Ik weet wel wat hij bedoelt... (denk ik). heb hier namelijk hetzelfde probleem.

Stel er is een gebruiker pietje en die heeft een directory muziek waarvan hij de eigenaar is. Als ik nu in mijn eigen homedirectory ga staan en ik kopieer de directory muziek met de door de TS opgegeven opties, dan wordt dus de dir. muziek naar mijn homedir gekopieerd, maar de owner van de nieuwe directory is dus nog steeds pietje.

Het probleem is nu dat er dus een directory met als owner pietje in mijn eigen homedir staat en ik kan die directory op geen enkele wijze verwijderen / verplaatsen omdat ik geen rechten heb op die dir.

Hmmm... hopelijk is het te begrijpen :) Leek een heel stuk duidelijker in mijn hoofd :)

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

arikkert schreef op 05 August 2003 @ 12:05:
Als ik onder freebsd "cp -pr {subdir}" doe wordt de owner niet meegenomen.
Alleen accesss modes.

Bij HP-UX 11 op mijn werk blijft de owner gelijk (dus owner + access modes gaan mee) waarna ik de files soms niet meer zelf kan verwijderen.
Dat zou alleen kunnen als je root rechten hebt. Staat soms het suid-bitje aan op de /bin/cp executable?

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
En...als dat zo is, ga je dan eens heel hard afvragen hoe dat komt?

Dit slaat idd nergens op/hoort absoluut niet zo te kunnen, tenzij je zelf root bent.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
p (preserve permissions) Causes cp to preserve in the copy as
many of the modification time, access time, file mode, user
ID, and group ID as allowed by permissions.

lees ik bij "man cp" op beide systemen. Lijkt er dus op dat onder hp-ux de user
ID en group ID meegenomen worden.
Tis trouwens precies zoals ik schreef. Ik kan wel even een typescript doen.

BSD doet dus wat ik verwacht maar HP-UX niet, maar het lijkt me dat jullie het met me eens zijn (voor wie me gelooft tenminste :) )
Ik zal eens bij systeem beheer of een hp-ux newsgroup posten.
thanks iig voor reacties

Geen setuid overigens op de cp binary, had ik al gecheckt. Dat zou het idd technisch verklaren, maar ik zou het vreemd vinden ook qua security. Ik zit bij philips en sysadmins hier zijn wel serieus bezig is mijn indruk.

[ Voor 17% gewijzigd door arikkert op 05-08-2003 18:05 . Reden: setuid ]

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:10
Wilke schreef op 05 augustus 2003 @ 16:56:
En...als dat zo is, ga je dan eens heel hard afvragen hoe dat komt?

Dit slaat idd nergens op/hoort absoluut niet zo te kunnen, tenzij je zelf root bent.
Ik kan je garanderen dat ik GEEN root ben op die bak.... Maar zelfs zonder root rechten laat hij ook de user gewoon staan als ik de -a optie meegeef. (Heb het even opgezocht, was met die optie).

Heb al meerdere keren het probleem gehad namelijk dat ik systeembeheerder moest vragen even een aantal bestanden uit mijn homedir te halen :)

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BSD doet dus wat ik verwacht maar HP-UX niet, maar het lijkt me dat jullie het met me eens zijn (voor wie me gelooft tenminste :) )
Ik zal eens bij systeem beheer of een hp-ux newsgroup posten.
thanks iig voor reacties
Ah, ik dacht dat je het probleem in freebsd had zitten, maar je hebt dus het probleem in HP-UX. Daar van durf ik het zo 1-2-3 niet te zeggen.

Just curoius, maar wat gebeurd er als je cp zonder -p doet? Wordt je dan wel owner van de files? Als dat zo is dan heb je een leuk beveiligingslek omdat je op die manier alle files die je wil naar je eigen dir kan cp'en en lezen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hee ! Ikke ook op HP-UX (11.0) , maar op HP-UX 11.11 (aka 11i) niet
Dit lijkt me een dik veiligheidslek ! Ik ga er een call voor maken bij HP.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Sinds hp-ux 9.04 kan ik al de owner van files die van mij zijn van owner veranderen. En dan kan ik er daarna meestal niet zoveel meer mee.

Het security probleem wordt een beetje voorkomen doordat het SetUserID bit bij een chown of chmod commando wordt uitgezet.

Ik dacht altijd dat het een feature was ;)

Verwijderd

Een collega had dat een tijdje geleden ook, nadat ik het met hem over cp -p gehad had; (heb ik hier nog een draadje over geopend dacht ik) hem ging het erom de properties te bewaren, zoals last mod time en last access time.

In zijn geval had hij ook de oorspronkelijke user nodig om het weg te halen/chown te doen.

Ik denk dat het om het even is wat het gewenste gedrag is; immers, als je -p gebruikt moeten alle properties (incl ownership) meegekopieerd worden; vooral als je als admin gebruikt maakt van cp -p is dit gewenst en praktisch.
Als gewone gebruiker kan je zeggen dat je dat niet wilt, omdat je dan inderdaad die files evt niet kunt wissen (als ze niet world writable zijn of group writable en je zit in die group), maar dat zou betekenen dat het commando cp -p ambigu wordt, en dat is alleen maar nog verwarrender....
Pagina: 1