Toon posts:

[SPV/SGD] Openen topic over xbox modificatie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde al een tijdje een topic over xbox modchips, en de mogelijkheden die dit biedt (qua homebrew software als xbmp etc.).
Ik heb mezelf hiervan weerhouden, aangezien in een aantal topics alleen het woord modchip al genadeloos werd afgestraft. Logisch, aangezien ze op het randje zitten mbt zgn 'backups'. Toch is er een legaal pad hierbinnen. Denk aan de bios'es zonder enige MS code en de nieuwe hardware modless methodes om bv linux te draaien (bert and ernie & st.db & .xtf hacks 007auf/mech hack).
Persoonlijk denk ik dat illegale kopieen/backups niets te maken hebben met het modificeren van je xbox.
De grote hoeveelheden homebrew software etc. bieden goede stof tot discussie, evenals dat dit toch eigenlijk iets is waar tweakers voor staat.
Ik bedoel dan dat tweaken staat voor het modificeren van hardware teneinde er meer performance/extra functionaliteiten uit te halen.

Ik voel me hierin gesteund dankzij de tolerantie tot dit topic :

Het GBA "backup tools" topic

In welke niets anders word besproken dan dat in een dergelijk xbox topic zou worden besproken. Al moet ik wel zeggen dat de focus dan niet zoals in dit topic zoveel op de hardware zou moeten liggen.

Na dat dit verhaaltje is gelezen hoop ik eigenlijk op een 'OK' tot het openen tot een dergelijk topic binnen spielerij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Ik denk dat dit een beetje in de categorie valt "maar ik gebruik Kazaa alleen om wetenschappelijke documenten te delen met mijn vakgenoten over de wereld"... :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

waarom geen mod chips?
Maar ik zou even wachten op een SP-mod (SGD/SPV) om een fiat te geven. Persoonlijk denk ik dat ze dit niet willen namelijk, want zoals je kunt lezen in deze discussie zijn de meningen nogal verdeeld. En in zo'n geval beslist de crew ;).

Even [SGD/SPV] aan topictitel toegevoegd, hopelijk valt het dan sneller op :P.

[ Voor 12% gewijzigd door Compubiter op 05-08-2003 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:28

BoAC

Memento mori

Jep Ik denk dat we dan het pad van gedoog-beleid op gaan. Zo in de geest van maar dat kon ook.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

curry684 schreef op 05 augustus 2003 @ 12:03:
Ik denk dat dit een beetje in de categorie valt "maar ik gebruik Kazaa alleen om wetenschappelijke documenten te delen met mijn vakgenoten over de wereld"... :)
Zijn er dan ook andere doelen waar je Kazaa voor zou kunnen gebruiken?

Maar waarom zou dit dan niet mogen maar iets als DivX en Xvid wel. Deze vallen volgens mij ook in dezelfde categorie van 'hoe kan ik zo snel mogelijk 40 cd's toasten'.

Uiteraard is er een grote kans dat het niet legaal is, maar aangezien er een kans is dat het wel legaal is, zou het best wel gedoogd kunnen worden. Er worden namelijk geen mensen aangezet tot illegaal gebruik van bepaalde middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Met belangrijk verschil dat DivX en Kazaa publiek geaccepteerde en bekende termen zijn, en dat Microsoft nog steeds z'n best doet om iedere xbox modificatie illegaal verklaard te krijgen. Beiden wmb net een andere kant van de lijn midden in het schemergebied.

Als er een verifieerbaar precedent gegeven kan worden dat xbox-modchips legaal zijn in de ruimste zin des woords lijkt het me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 05 augustus 2003 @ 12:03:
Sorry, maar ik denk dat je wel aan mijn openings post kan zien dat ik niet zo simpel erin zit.

Waar het mij bijvoorbeeld om gaat is Xbox Media Player.
Dit is compleet homebrew software, waar de bins nergens van worden gelinkt of aangekeild. In principe moet je dus zelf in het bezit zijn van de XDK om te compilen. Als je dan toch een gecompilede versie weet te downen blijkt dat deze nogal wel eens door echte officiele xdk owners is gemaakt. Wat dit stukje software dan weer legaal maakt, immers is het zo dat als je je xbox op hardware/no-hardware niveau mod deze software gewoon kan draaien, aangezien het 'debug signed software is, en dus geen kopie van de 2048 bits sleutel (die alleen microsoft bezit, zij zijn de enige die signen voor retail xbox'es) bevat.

Daarnaast is het zo dat openXDK goed loopt, en dat de meeste hobby developers hiernaartoe overschakelen teneinde de bins te kunnen releasen.

Ik begrijp de brandbaarheid omtrent modchips op het xbox platform hier niet zo, gezien de toepassingen die er voor het platform legaal te krijgen zijn, die niets te maken hebben zgn backups. Denk aan alle emulatoren, xbmp, linux...etc. Linux op xbox is daarbij het mooiste, het is nl. volkomen legaal.

Beetje jammer dat je me zo inschat, je hebt blijkbaar niet goed gelezen/beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

B-Top: ik postte geen waardeoordeel over jou of je intenties, ik meldde alleen waarom ik zelf huiverig zou zijn om een topic als dit toe te staan. De intentie is vaak leuker dan de praktijk zodra je 80000 users erop los laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 05 August 2003 @ 12:12:
Met belangrijk verschil dat DivX en Kazaa publiek geaccepteerde en bekende termen zijn, en dat Microsoft nog steeds z'n best doet om iedere xbox modificatie illegaal verklaard te krijgen. Beiden wmb net een andere kant van de lijn midden in het schemergebied.

Als er een verifieerbaar precedent gegeven kan worden dat xbox-modchips legaal zijn in de ruimste zin des woords lijkt het me geen probleem.
Het gaat niet alleen om modchips, het gaat mij om de toepassing daarna. Waarbij ik als kanttekening wil maken dat er een complete no mod oplossing is, die alles mogelijk maakt. Gecombineerd met de cromwell bios kan je dan fijn linux draaien zonder je vingertjes te branden aan wat microsoft in zijn eula zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 05 August 2003 @ 12:18:
B-Top: ik postte geen waardeoordeel over jou of je intenties, ik meldde alleen waarom ik zelf huiverig zou zijn om een topic als dit toe te staan. De intentie is vaak leuker dan de praktijk zodra je 80000 users erop los laat.
Een duidelijke openings post, en een iets andere insteek qua topic kan al heel veel doen. Een aantal dingen die je erover zou kunnen zeggen zou zijn :

Geen links naar xbe bins die gecompiled zijn met de MS XDK.
Geen referentie of verwijzing naar welke deze WEL te halen zijn.
Geen links naar bioses (evox, executer, enigmah, matrixx).

Daarnaast zou mijn insteek qua topic titel zijn :

[Xbox]Modificatie en Homebrews topic.

Discussies over backups en tools hiervoor vind ik toelaatbaar, maar in het licht waarin jij het stelt, misschien dan maar niet (al is het niet illegaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Persoonlijk lijkt mij een beetje babbelen over de verschillende mod chips, en de mediaplayers enzo me niet echt schadelijk. Zolang het maar geen warez festijn wordt dus. Ik vind dat gb backup topic eigenlijk zelfs discutabeler.

Discussies over de Xbox als mediaplayer kunnen trouwens prima in AV, die zijn er ook al geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 05-08-2003 12:49 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het goede forum is denk ik niet alleen gericht op xbmp, aangezien de emu's ook een groot share van de homebrews zijn :)
Aangezien de meningen nogal verdeelt zijn, vraag ik me af wat nu de goede procedure is? Ik wacht nl en check dit topic regelmatig.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Laat ik het zo zeggen: Discussie over en problemen met en vragen over de Xbox als mediaspeler is in AV tot nu toe altijd toegestaan. Vragen die directer met kopieren en cheaten te maken hebben, weet ik niet :P.

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 05-08-2003 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of een emulator met abandonware (frodox) of iets dergelijks in het 'kopieren' en 'cheaten' valt. Overigens zie ik ook geen probleem in gepatchde xbe's met trainers.....
Maar, ik zou graag willen weten of ik dit nu mag gaan doen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zodra wij er intern mee klaar zijn komt een antwoord :)

Niet dat je der heel erg veel aan hebt maar dit is de draad die erover is gestart [rml][ SPV/SGD] LA draad[/rml] >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat JvS hier een uitstekende mod in is, zijn opvattingen sluiten perfect aan op de intentie van B-Top.
Het lijkt mij vrij duidelijk, zodra er een topic word geopend met betrekking tot Mod-chips lijkt mij een vrij strikte regeling van toepassing:
replies die toch zorgen voor dubbele gedachtes (beetje doordenken) of suggestieve replies moeten keihard worden afgestraft.
Misschien ook een extra stukje FAQ toevoegen mbt mods?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens ben ik wel van mening dat mod-chips eigenlijk wel in de zin van Tweakers thuis hoort, tenslotte zitten hier alleen tweakers, mensen die leven van dingen aan te passen, tweaken en modden (CM-en spreekt hier voor zich)
Zolang hierbij geen rechten worden geschonden of daadwerkelijk (aantoonbare) schade word aangericht aan derden vind ik dit dan ook geheel in de stijl van tweakers passen.
Ik snap aan de andere kant dat GoT hier heel huiverig mee is, aangezien ze een goeie naam hebben en dit soort dingen al gauw heel tricky kunnen worden.
Toch vind ik dat zolang er strikte duidelijke lijnen worden uitgezet, dit zeker zou moeten kunnen.
Ik denk dat de mods zich in de loop der tijd bewezen hebben dat dit niet al te lastig moet zijn.

als toevoeging wil ik alleen nog wel ff melden dat het inbouwen van Mod-chips door Microsoft niet als illegaal wordt gezien. Het gaat erom, dat zodra er een BIOS opkomt, dit dus zo illegaal als wat is.
Wettelijk bepaald: het maken van een backup moet mogelijk zijn voor aangekochte software-> dat wil zeggen dat je eigen gemaakte backup wel af te spelen moet zijn op je box.
Zogenaamde "exploits" (lekker subtiel gekozen woord trouwens) zorgen ervoor dat het dus ook zonder mod-chips mogelijk is om backups af te spelen.

Eerlijk gezegd denk ik dat MS een hoop rotzooi had kunnen voorkomen door zelf al een optie in te bouwen voor het afspelen van backups ...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 10:34:

Niet dat je der heel erg veel aan hebt maar dit is de draad die erover is gestart [rml][ SPV/SGD] LA draad[/rml] >:)
Koel, thanks..
Mocht het zover komen, lijkt het me handig als we de openings post samen opstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 10:34:

zomaar misschien een ideetje, maar misschien is het handig als je dit in het normale crewforum zet, zodat iedereen er mee kan praten en je niet "hier mag het wel en daar mag het niet" krijgtr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B-Top: wat ik mis in je vraagstelling is de relatie met games? Want dit:
Toch is er een legaal pad hierbinnen. Denk aan de bios'es zonder enige MS code en de nieuwe hardware modless methodes om bv linux te draaien (bert and ernie & st.db & .xtf hacks 007auf/mech hack).
en dit
De grote hoeveelheden homebrew software etc...
is niet interessant voor SGD.
Waar het mij bijvoorbeeld om gaat is Xbox Media Player.
is zoals reeds is aangegeven iets voor het AV forum.

De reden waarom we er in SGD onwelwillend tegenover staan is dat omdat het hier per definitie over games gaat het ook over illegale dingen zal gaan. De interesse van het SGD/SPV publiek ligt namelijk uitsluitend bij games. En dus ook bij de minder legale kanten van het verkrijgen van die games.

Dus nee: modchips zaken niet in SGD/SPV maar dat wil niet zeggen dat het niet op een ander gedeelte terecht kan. Zoals JvS als stelde: als het om media zaken gaat wordt dat met plezier behandeld in AV. Net zo goed als in OH over het maken van modchips gesproken zou kunnen worden (onder voorbehoud van de OH mod :+ ).

Indien je een algemene discussie wilt over het gebruik van software bij modchips en de mogelijkheden daartoe zou je dit in SA kunnen posten (als voordeel heb je dan dat het meer gericht zal zijn op de door jou gesteld voorbeelden). Maar dat is dus afhankelijk van je insteek :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Itsnows :
You got point :)

sgd eigenlijk alleen omdat het een console is. Daarbij wil ik zeggen dat het boven genoemde draadje (gba backup tools) dan ook niet daar thuis hoort; daar worden ook geen games aangehaald, maar enkel een toepassing van een stukje hardware voor de GBA. Dat was dan ook mijn insteek. In alleen AV lijkt me nix, OH ook nie :) SA zou nu dan mijn eerste voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van mij mag dat topic dan ook wel verdwijnen ;)

In SA zul je iig veel minder last hebben van games :) Maak maar een opzet en laat dit even door in van de sa mods bekijken. k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Is het modden van Xboxen in Nederland niet gewoon legaal?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ik denk het wel, maar dat is niet helemaal de issue. Downloaden en bezitten van mp3's die je zelf op cd hebt, is ook legaal volgens mij. Mag hier ook niet om gevraagd worden.

In sgd gaat zo'n topic al snel richting ISO's spelen en problemen met gedownloade spellen, dat is niet de bedoeling. Ik denk dat andere toepassingen prima in OH/AV/SA kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JVS: klopt maar ook alleen indien ze van mindere kwaliteit zijn. Een mp3 downloaden van een nummer dat je op LP hebt mag weer niet. Het is gewoon 1 groot krom juridisch gedoe waar de diverse regels elkaar dusdanig tegenspreken dat je alle kanten opkunt (patentrecht/copyright vs privacy) :P Typisch nederland O-)

In Nederland mag je doen en laten met jouw gekochte materialen wat je maar wilt (hmm, nou iemand zijn kop ingooien mag niet maar je begrijpt wat ik bedoel hoop ik?). Je raakt gewoon alleen de garantie kwijt.
Het downloaden van software om te modden is niet (/niet altijd) legaal. Over het algemeen is het zo dat je die software zelf moet bouwen om volledig legaal bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

JvS schreef:
ik denk het wel, maar dat is niet helemaal de issue. Downloaden en bezitten van mp3's die je zelf op cd hebt, is ook legaal volgens mij. Mag hier ook niet om gevraagd worden.
Omdat het downloaden ervan illegaal is. Maar als noch de modchips, noch het modden, noch het downloaden van open-source bioses en software illegaal zijn, dan lijkt het me dat het hele topic legaal moet kunnen blijven?
Ik denk dat andere toepassingen prima in OH/AV/SA kunnen :)
Mee eens, maar ik kreeg de indruk dat er over bovenstaande geen duidelijkheid was.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het ombouwen van Consoles niet gewoon illegaal? Dan zou het namelijk heel simpel zijn: Geen vragen erover. Is het wel legaal dan ligt het wat ingewikkelder.

Zal ff searchen of ik wat kan vinden.

edit:
AMSTERDAM - Het commercieel ombouwen van een Playstation is strafbaar. Dat is de uitspraak van de rechtbank van Breda in een zaak die de Stichting Brein en Sony tegen een ombouwer van spelcomputers hadden aangespannen.

Wie in Europa een Playstation in de winkel koopt kan daar alle spelletjes op spelen, mits die in Europa zijn gekocht. Wie een spel in Amerika of Japan koopt zal ontdekken dat die het niet doet in zijn 'Europese' Playstation.

Met een eenvoudige ingreep kan de Playstation geschikt worden gemaakt om ook de spelletjes uit andere delen van de wereld te spelen. Daarmee is het dan ook gelijk mogelijk om gekopieerde spellen op het apparaat te draaien.

Dat laatste was een doorn in het oog van belanghebbende partijen zoals Sony, Microsoft, Stichting Brein en andere bedrijven. Zij stapten gezamenlijk naar de rechter om een bedrijfje aan te pakken die van het ombouwen van Playstations de belangrijkste activiteit had gemaakt.

De rechter bleek donderdag gevoelig voor de argumenten van de partijen en gebood het 'ombouw' bedrijf verdere activiteiten in die richting te staken. Bovendien zal het bedrijf de rechter binnen drie weken een lijst met toelevanciers moeten overhandigen.
bron bron 2

Dateert wel van 25 april 2002, maar nog steeds relevant. Het gaat hier om Playstations, maar je kan er donder op zeggen dat voor de Xbox precies hetzelfde geld, mocht de kwestie voor de rechter komen.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 16:08

White Dust

PlaneScape: Torment

JanMaster: Het is ook een stukje wat ikzelf vaak verward heb maar wat daar echt staat is "Bedrijven/personen die tegen een vergoeding de console ombouwen is strafbaar", daar staat niet dat de modchip illegaal is, daar staat niet dat als je zelf je console gaat ombouwen illegaal is...

Als je een dergelijk topic in SGD toe laat zal het waarschijnlijk toch over illegale kopiën van games gaan en wat het doel is volgens B-Top is het draaien van homebrew software en/of als mediaplayer, dus van minder belang in SGD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 18:15:
Is het ombouwen van Consoles niet gewoon illegaal?
De eerste zin doet het hem...
Het commercieel ombouwen van een Playstation is strafbaar.
Dus zolang het niet commercieel is...
Maar dan nog weten we allemaal dat games die erop draaien voor 99.99% illegaal zullen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Itsnows/White Dust:

:o Oops, jullie hebben gelijk :o
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:49

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 12:28:
JVS: klopt maar ook alleen indien ze van mindere kwaliteit zijn. Een mp3 downloaden van een nummer dat je op LP hebt mag weer niet. Het is gewoon 1 groot krom juridisch gedoe waar de diverse regels elkaar dusdanig tegenspreken dat je alle kanten opkunt (patentrecht/copyright vs privacy) :P Typisch nederland O-)
Spuit 11 komt ook nog een keer meedoen, maar ik dacht begrepen te hebben dat je sowieso mp3 mocht downloaden, en niet alleen van mindere kwaliteit. Kijk hier maar eens
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Pagina: 1