Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Led Cluster, kleine vraag ivm met datasheet.

Pagina: 1
Acties:

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Zo zit het, ik heb een redelijk dure led cluster hier liggen en wil ze wel ff gaan gebruiken, maar nu heb ik een paar vragen bij de datasheet en dus het amperage dat ik dat beestje moet toedienen.

De datasheet:
Afbeeldingslocatie: http://juan.be/pics/led.jpg
Mijn moddel is het laatste van de 3 ( BLO-52X1DO-01)

De cluster
Afbeeldingslocatie: http://www.juan.be/pics/led2.jpg
(zonder flash nogal moeilijk)

Nu de vraag. Op de datasheet spreken ze van 17.6 (voor groen ) en 16.2V (voor rood). Dit snap ik wel, maar dan het verbruik: ze spreken van 60mA. Maar is dat per led of voor hele de cluster?

Nu ik kan dus niet echt volgen. Ook een bijkomend probleem is dat ik hier slechts 12V kan trekken. (heb geen goesting op er speciaal een voeding voor te klussen.)

Zou er iemand me kunnen helpen en zeggen wat ik als weerstand ervoor moet plakken?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 11:52 . Reden: plaatjes klikbaar ivm layout-verbreding ]

Verwijderd

De waarden zijn per kleurencluster.
In 1 cluster staan meerdere (zelfde kleuren) leds in serie/matrix. Het verschil in spanning (V) is de drempelspanning. Het verschil in stroom (A) is het verschil in maximale/nominale stroom die er door zo'n cluster mag komen (In jouw geval wordt er 60mA nominaal aangeraden, met een maximum van 90mA). Voor elke kleur zul je dus een andere weerstandwaarde moeten berekenen/gebruiken. De voorschakelweerstand voor rood gaat dan tussen rood (+) en je voeding, de voorschakelweerstand voor groen gaat dan tussen groen (+) en je voeding.
code:
1
2
3
4
5
6
7
+--|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|-- rood (+)
|
+--|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|-- groen (+)
|
+------------------------------------------------- wit (-)

Schematisch een R/G multicolor Led-cluster

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 11:52 ]

• jvvv
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 10:56:
De waarden zijn per kleurencluster.
In 1 cluster staan meerdere (zelfde kleuren) leds in serie. Het verschil in spanning (V) is de drempelspanning. Het verschil in stroom (A) is het verschil in verbruik. Voor elke kleur zul je dus een andere weerstandwaarde moeten berekenen/gebruiken.
Dus als ik het verstaat verbruikt één kleur 60mA ?

Verwijderd

Afhankelijk van je voorschakelweerstand. De stroom bepaal/beperk je namelijk met je voorschakelweerstand. De waardes die in je datasheet staan zijn de waardes die hun aanraden (60mA) om bij berekening van de voorschakelweerstand vanuit te gaan.

Lees CME Faq: "De LED FAQ" eens voor wat algemene Led-uitleg daarover.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 11:06 ]

• jvvv
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 11:03:
Afhankelijk van je voorschakelweerstand. De stroom bepaal/beperk je namelijk met je voorschakelweerstand. De waardes die in je datasheet staan zijn de waardes die hun aanraden (60mA) om bij berekening van de voorschakelweerstand vanuit te gaan.

Lees CME Faq: "De LED FAQ" eens voor wat algemene Led-uitleg daarover.
Zover was ik wel, maar ik vond 60mA voor 18leds redelijk weinig.

Verwijderd

Bij Conrad wordt gesproken over 200mA nominaal en 250mA maximaal bij 10,5 ~ 11,6 V in geval van dit model met 50 Leds (5x10 cluster).
In deze PDF van een andere Led-cluster wordt gesproken over 30/60mA en 60mA/60mA per kleurencluster.
Het grote verschil (200 vs 30mA) zal door de verschillen in de Ledbouwstenen en de interne opbouw (cluster van 1x20 of 4x5 bijv.) komen.

Ik denk dan ook dat de 60/90mA waardes dan ook wel kloppen (per kleur).
code:
1
2
3
4
5
6
7
       +--|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|--+
       |                                          |
(-) ---+--|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|--+---- (+)
       |                                          |
       +--|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|--+

Schematisch voorbeeld van een 18 Led (3x6) matrixcluster.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 11:42 ]

Verwijderd

jvvv schreef:
Zover was ik wel, maar ik vond 60mA voor 18leds redelijk weinig.

Dat komt omdat die LEDs in serie staan, dan loopt er door elke LED dezelfde stroom.
Die 18 LEDs zijn waarschijnlijk opgesplitst in 3 parallelschakelingen van elk 6 LEDs in serie.
Kan je 't volgen?
Door elke serieschakeling van 6 LEDs kan dan 20 mA lopen.

Maar zo heb je aan 12V voedingsspanning wel te weinig, dat is dan lager dan de drempelspanning van de LEDstrings.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 11:29 ]

Verwijderd

Als het erom gaat om aan >12V te komen in een PC (want je leds zullen pas gaan branden boven de drempelspanning -> 17.6V (voor groen ) en 16.2V (voor rood) ) :

Je zou de +12V en de -12V van de negatieve voedingslijn kunnen pakken. Effectief kun je dan aan 24V (+12 en -12V) komen. Let er alleen wel op dat de negatieve voedingslijnen niet zwaar belast mogen worden (bijv. mijn Qtec 550W voeding: -12V/-5V maximaal 0,5A) Natuurlijk is dat opgeteld bij wat je nu al verbruikt (negatieve voedinglijnen worden meestal gebruikt voor de seriëele poorten).

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:04

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 11:51:
Als het erom gaat om aan >12V te komen in een PC (want je leds zullen pas gaan branden boven de drempelspanning -> 17.6V (voor groen ) en 16.2V (voor rood) ) :

Je zou de +12V en de -12V van de negatieve voedingslijn kunnen pakken. Effectief kun je dan aan 24V (+12 en -12V) komen. Let er alleen wel op dat de negatieve voedingslijnen niet zwaar belast mogen worden (bijv. mijn Qtec 550W voeding: -12V/-5V maximaal 0,5A) Natuurlijk is dat opgeteld bij wat je nu al verbruikt (negatieve voedinglijnen worden meestal gebruikt voor de seriëele poorten).
je zou ook de +3.3, de +12 en de +5 volt bij elkaar kunnen pakken en daarna een voltage regulatortje erchter kunnen hangen.
code:
1
2
3
4
---- +12 ------|>|-----\
---- +5   ------|>|-----|---(hier een voltage regulatortje)
---- +3.3 -----|>|-----/
-|>|- is een diode

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Verwijderd

DeaTH-MeTaL schreef op 05 August 2003 @ 12:26:
[...]

je zou ook de +3.3, de +12 en de +5 volt bij elkaar kunnen pakken en daarna een voltage regulatortje erchter kunnen hangen.
code:
1
2
3
4
---- +12 ------|>|-----\
---- +3.3 -----|>|-----/
-|>|- is een diode
euhm, die kun je toch niet gewoon aan elkaar solderen en dan de voltages optellen :?
da's volgens mij dikke kortsluiting :X

• jvvv
als ik het dan ff goed bereken: 24-17 (is altijd 12.50 ofzo) dan heb ik 7/0.060=116. Dus ram ik een weerstand van rond de 120 aan de anode en tis in orde?

• jvvv
k, na een at voeding gevonden te hebben en wat plakband (solderen is teveel werk).

Afbeeldingslocatie: http://juan.be/pics/led3.jpg
rood en groen

Afbeeldingslocatie: http://juan.be/pics/led4.jpg
enkel groen

Afbeeldingslocatie: http://juan.be/pics/led5.jpg
enkel rood

Ik heb er een weerstand van 270 aan gezet, dus zze kunnen theoretisch feller branden.

Nu zit ik met één vraag, wat ga ik erme doen?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 13:37 . Reden: plaatjes resized+ clickbaar - doe dit in vervolg zelf AUB :) ]

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 10:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

stoplicht van maken ofzo?

anders in je case bouwen

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Zoiets jvvv, alleen zul je er rekening mee moeten houden dat je evt wel 2 verschillende weerstanden nodig hebt voor de 2 kleuraansluitingen om allebei de kleurmatrixen even fel te laten branden.

Aangesloten op 24V:

17,6V Led (groen)
-------------------------------
82 ohm geeft 78mA
100 ohm geeft 64mA *
120 ohm geeft 53mA

16.2V Led (rood)
------------------------
82 ohm geeft 95mA
100 ohm geeft 78mA
120 ohm geeft 65mA *

Ik zou dan persoonlijk 100ohm voor groen en 120ohm voor rood aanhouden (aangenomen dat de felheid hetzelfde is bij eenzelfde stroom).

Over toepassingen: tsja gewoon creatief zijn, je zou er bijvoorbeeld een ledverlichting voor je webcam of audioVU / HDD-NIC activity led van kunnen maken. Zoek eens op Led in de search en je krijgt al een stortvloed aan toepassingen...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
DeaTH-MeTaL schreef op 05 August 2003 @ 12:26:
[...]

code:
1
2
3
4
---- +12 ------|>|-----\
---- +3.3 -----|>|-----/
-|>|- is een diode
Totaal zinloos, hier komt mooi 12V uit

Repareren doe je zo.

Pagina: 1