Ik heb gister een nieuw mobo geinstalleerd, en daarna een schone install gedaan. Tot mijn grote schrik kon ik daarna mijn 2 data HD's niet meer benaderen. In het BIOS was alles prima in orde, alles klopte. Maar in schijfbeheer zag ik tot mijn grote schrik dat de dynamische schijven onleesbaar waren. Erg vreemd, omdat ik 's ochtends de schijven nog gewoon kon benaderen met mn andere mobo. 
Na een halve dag search bij maxtor (powermax gaf geen foutmeldingen), microsoft verschillende VIA drivers uitgetest, en uiteraard hier ben ik terecht gekomen bij Ranish Partition Manager. Hiermee heb ik het filesystem teruggezet naar NTFS.
Dit was RAW geworden, en fixmbr en chkdsk en zelfs fdisk deden helemaal nix. Fdisk zag de HD niet eens. In schijfbeheer de dynamische schijf converteren naar een standaard schijf leverde al evenmin resultaat op. Na herstart XP zag ik dat de schijven inderdaad weer zichtbaar waren en werden aangegeven als standaard schijf.
Met GetDataBack for NTFS was het gelukkig mogelijk om de data terug te halen, zij het via een omslachtige weg (kopieren via het netwerk naar laptop en PC dochter). Daar ben ik nu dus ook nog wel enkele uurtjes zoet mee...
Maar liever dat dan al mn data kwijt (o.a. 4500 mp3's)
Mijn eigenlijke vraag is nu:
Kan iemand mij uitleggen hoe mijn dynamische schijven dynamisch zijn geworden (kan me niet herinneren dit zelf te hebben geconverteerd) en waarom ze zo ineens onleesbaar zijn geworden?
Specs van mn systeem:
MSI KT4V MS-6712 v1.0 met onboard LAN
AMD Athlon XP2000 @1800
512 MB @ 266 TwinMos DDR
Maxtor 4D040H2 (dynamisch "verdwenen") (slave IDE1)
Maxtor 5T030H3 (dynamisch "verdwenen") (slave IDE2) alles met 80 aderig aangesloten
Maxtor 6L020J1 (standaard met OS) (master IDE1)
Acer 20/10/40 (master IDE2)
geforce2 MX400
sounblaster live player 5.1
intel pro 10/100
Na een halve dag search bij maxtor (powermax gaf geen foutmeldingen), microsoft verschillende VIA drivers uitgetest, en uiteraard hier ben ik terecht gekomen bij Ranish Partition Manager. Hiermee heb ik het filesystem teruggezet naar NTFS.
Met GetDataBack for NTFS was het gelukkig mogelijk om de data terug te halen, zij het via een omslachtige weg (kopieren via het netwerk naar laptop en PC dochter). Daar ben ik nu dus ook nog wel enkele uurtjes zoet mee...
Mijn eigenlijke vraag is nu:
Kan iemand mij uitleggen hoe mijn dynamische schijven dynamisch zijn geworden (kan me niet herinneren dit zelf te hebben geconverteerd) en waarom ze zo ineens onleesbaar zijn geworden?
Specs van mn systeem:
MSI KT4V MS-6712 v1.0 met onboard LAN
AMD Athlon XP2000 @1800
512 MB @ 266 TwinMos DDR
Maxtor 4D040H2 (dynamisch "verdwenen") (slave IDE1)
Maxtor 5T030H3 (dynamisch "verdwenen") (slave IDE2) alles met 80 aderig aangesloten
Maxtor 6L020J1 (standaard met OS) (master IDE1)
Acer 20/10/40 (master IDE2)
geforce2 MX400
sounblaster live player 5.1
intel pro 10/100