Toon posts:

Waarom "verdwijnt" een dynamische schijf onder Windows XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister een nieuw mobo geinstalleerd, en daarna een schone install gedaan. Tot mijn grote schrik kon ik daarna mijn 2 data HD's niet meer benaderen. In het BIOS was alles prima in orde, alles klopte. Maar in schijfbeheer zag ik tot mijn grote schrik dat de dynamische schijven onleesbaar waren. Erg vreemd, omdat ik 's ochtends de schijven nog gewoon kon benaderen met mn andere mobo. 8)7

Na een halve dag search bij maxtor (powermax gaf geen foutmeldingen), microsoft verschillende VIA drivers uitgetest, en uiteraard hier ben ik terecht gekomen bij Ranish Partition Manager. Hiermee heb ik het filesystem teruggezet naar NTFS. :P Dit was RAW geworden, en fixmbr en chkdsk en zelfs fdisk deden helemaal nix. Fdisk zag de HD niet eens. In schijfbeheer de dynamische schijf converteren naar een standaard schijf leverde al evenmin resultaat op. Na herstart XP zag ik dat de schijven inderdaad weer zichtbaar waren en werden aangegeven als standaard schijf.

Met GetDataBack for NTFS was het gelukkig mogelijk om de data terug te halen, zij het via een omslachtige weg (kopieren via het netwerk naar laptop en PC dochter). Daar ben ik nu dus ook nog wel enkele uurtjes zoet mee... :9 Maar liever dat dan al mn data kwijt (o.a. 4500 mp3's)

Mijn eigenlijke vraag is nu:

Kan iemand mij uitleggen hoe mijn dynamische schijven dynamisch zijn geworden (kan me niet herinneren dit zelf te hebben geconverteerd) en waarom ze zo ineens onleesbaar zijn geworden?

Specs van mn systeem:

MSI KT4V MS-6712 v1.0 met onboard LAN
AMD Athlon XP2000 @1800
512 MB @ 266 TwinMos DDR
Maxtor 4D040H2 (dynamisch "verdwenen") (slave IDE1)
Maxtor 5T030H3 (dynamisch "verdwenen") (slave IDE2) alles met 80 aderig aangesloten
Maxtor 6L020J1 (standaard met OS) (master IDE1)
Acer 20/10/40 (master IDE2)
geforce2 MX400
sounblaster live player 5.1
intel pro 10/100

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

in de help van windows staat heel veel over dynamic disks.
je kunt niet 123 disken verplaatsen van mobo naar mobo
maar misschien dat dit helpt:

Open Command Prompt.
Type:
diskpart

At the DISKPART prompt, type:
rescan

list disk

Make note of the disk number of the disk you want to import.

select disk n

import

[ Voor 7% gewijzigd door nAFutro op 05-08-2003 10:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
een van de 2 schijven heb ik nog niet "behandeld" met Ranish Partition Manager; deze schijf heb ik geprobeerd te importeren met onderstaand resultaat:

Microsoft(R) Windows DOS
(C)Copyright Microsoft Corp 1990-2001.

C:\DOCUME~1\blabla~1>diskpart

Microsoft DiskPart versie 1.0
Copyright (C) 1999-2001 Microsoft Corporation.
Op computer:

DISKPART> list disk

Schf ### Status Grootte Vrij Dyn GPT
-------- ---------- ------- ------- --- ---
Schijf 0 On line 19 GB 0 B
Schijf 1 On line 38 GB 0 B *
Schijf 2 On line 29 GB 0 B

DISKPART> select disk 1

Schijf 1 is nu de geselecteerde schijf.

DISKPART> list disk

Schf ### Status Grootte Vrij Dyn GPT
-------- ---------- ------- ------- --- ---
Schijf 0 On line 19 GB 0 B
* Schijf 1 On line 38 GB 0 B *
Schijf 2 On line 29 GB 0 B

DISKPART> import

Er is een onverwachte fout opgetreden. Controleer het systeemgebeurtenislogboek
voor meer informatie over de fout. Sluit de Schijfbeheer-console en start Schijf
beheer (of de computer) opnieuw op.

DISKPART>

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die mij kan uitleggen waarom die schijven plots verdwijnen?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb hetzelfde vorig jaar gehad, maar wist niet af van die tools, resulteerde dus in een dataverlies van kleine 21gb. Geval van jammer dus :P

Maar ik dacht dat dynamische schijf gebeuren een "softwarematige" raid systeem was (zo hoorde ik dit althans van onze systeembeheerder), welke OS gebonden is. Daar zal dus jou plots verdwijnen van die schijven vandaan komen (hit me a stick if i'm wrong)

Ik heb later ook een moederbord upgrade gedaan, maar geen nieuwe installatie van de OS gedaan. Helaas kan ik me niet meer herinneren of ik via de schijfbeheer het station weer opnieuw dynamisch heb gemaakt, waarna hij weer leesbaar was.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
Als je bedoelt of ik een ander OS heb geinstalled met het inbouwen van mn moederbord, is het antwoorde nee. Met het andere moederbord gebruikte ik ook Windows XP Professional..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat hoeft niet per-se aan RAID voorbehouden zijn. Het hele idee achter dynamische schijven is het volgende (C&P van mijn site onder Tweaks > Win2K/XP RAID Hack):

Windows 2000 Pro en Windows XP Pro zijn voorzien van een gestripte versie van de Veritas Volume Manager. Dat is een tooltje waarmee je dynamische volumes op de harddisks kunt aanmaken en beheren. In de eerste instantie is dat handig wanneer je een extra harddisk aan je systeem toevoegt en een bestaande partitie zonder gegevensverlies kan uitbreiden naar de nieuwe harddisk, zodat je extra schijfruimte onder eenzelfde schijfletter krijgt. In het jargon wordt dat ook wel Spanning en JBOD (Just a Bunch Of Disks) genoemd.

Maar het tooltje heeft meer mogelijkheden, het kan ook RAID volumes aanmaken en dan wel RAID0 (Striping), RAID1 (Mirroring) en RAID5 (Striping met pariteit). Enkel zijn de laatste twee vormen van RAID voorbehouden aan de Server versies van de genoemde besturingssystemen.

Je kunt ook gewoon eenvoudige volumes op een dynamische schijf zetten, zo heb ik er ook eentje, daar waar de OS op staat (die bruine):
Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl:8003/GOT/Schijfbeheer-Atlas15K.gif

Ozric, ik weet zo nog geen verklaring voor je probleem, maar je zou eens rond kunnen kijken. Weest creatief met Google, bijvoorbeeld: [google=windows dynamic drive unreadable import disk manager] :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het aanreiken van die link, ik ga zo ff verder zoeken. Ik vind het gewoon raar omdat ik die schijven gewoon had geformatteerd en ik kan me niet herinneren ooit voor de keuze te hebben gestaan om ze dynamisch te maken. Wellicht dat dit "vanzelf" is gegaan?
Pagina: 1