Toon posts:

weersafhanelijke radio ontvangst

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:46 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:38

Reptile209

- gers -

Een eerste opzetje dan maar van HowStuffWorks:
Radio waves naturally travel in straight lines, so you would naturally expect (because of the curvature of the earth) that no radio station would transmit farther than 30 or 40 miles. And that is exactly the case for ground-based (as opposed to satellite) TV transmissions. The curvature of the earth prevents ground-based TV transmissions from going much further than 40 miles (64 km). Certain radio stations, however, especially in the short-wave and AM bands, can travel much farther. Short-wave can circle the globe, and AM stations transmit hundreds of miles at night.
This extended transmission is possible is because of the ionosphere -- one of the layers of the atmosphere. It is called the ionosphere because when the sun's rays hit this layer, many of the atoms there lose electrons and turn into ions.

As it turns out, the ionosphere reflects certain frequencies of radio waves. So the waves bounce between the ground and the ionosphere and make their way around the planet. The composition of the ionosphere at night is different than during the day because of the presence or absence of the sun. You can pick up some radio stations better at night because the reflection characteristics of the ionoshphere are better at night.
Ik denk dat je een zelfde redenatie op kan zetten voor mooi/slecht weer als voor dag/nacht. Maar ik moet zeggen: google laat niet veel los vanochtend :+.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:46 ]

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:24

MrDry

Desperados!

Kan je niet echt een verklaring geven maar dat het zo is heb ik wel vaker gemerkt.

Vroeger veel met 27 mc (bakkie) gedaan en daar merkte je absoluut verschil tussen de verschillende weertypes.

Het beste ontvangst en zendbereik had je 's morgens vroeg als het een beetje mistig was dan was de ontvangst optimaal. Volgens mij heeft de luchtvochtigheid er veel me te maken.

Quod licet lovi, non licet bovi

Verwijderd

Misschien dat inderdaad de luchtvochtigheid helpt bij de "geleiding" van radio golven maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik daar niet heel erg in thuis ben.

Het zou wel verklaren waarom je bij mooi weer een slechtere ontvangst hebt. :)
MrDry schreef op 05 augustus 2003 @ 10:09:
Kan je niet echt een verklaring geven maar dat het zo is heb ik wel vaker gemerkt.

Vroeger veel met 27 mc (bakkie) gedaan en daar merkte je absoluut verschil tussen de verschillende weertypes.

Het beste ontvangst en zendbereik had je 's morgens vroeg als het een beetje mistig was dan was de ontvangst optimaal. Volgens mij heeft de luchtvochtigheid er veel me te maken.

• Kanivan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04-2023
het heeft te maken met de brekingsindex van lucht dat afhankelijk is van temperatuur, luchtvochtigheidsgraad en de druk. omdat het warmer is kunnen golven tot hogere lager komen voordat ze naar benenden gebogen worden daardoor komen ze verder dan het gebied waar ze eigenlijk zouden moeten komen.

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:46 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:38

Reptile209

- gers -

Ik zou zeggen dat het stoort omdat bij iedere verandering onderweg (extra afstand, breking, snelheid) er signaal verloren kan gaan of de frequentie (iets) kan veranderen. Bij elkaar kan het dan dus net wel of net niet meer werken.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 09:47:
Ik denk niet dat de ionosphere hier een rol speelt. Boven de wolken schijnt altijd de zon en het weer is dus ter hoogte van de ionosphere altijd het zelfde lijkt me.
De toestand vd diverse lagen vd ionosfeer varieert wel degelijk, en dat is van grote invloed op het bereik van radiogolven, *afhankelijk vd golflengte*.

Met name voor de korte golf (3MHz t/m 30MHz) kan dat erg veel uitmaken. Zo kan het voorkomen dat je met je 27Mc bakkie opeens kan communiceren met Amerika terwijl je normaal gesproken hooguit een 100km ver komt.

• Kanivan
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 14:20:
De lichtsnelheid is afhankelijk van de (relatieve) dielectrische constante maar waarom zou je dan meer storing krijgen als de EM golf zich sneller voortbeweegt? Hetelfde voor wat Kanivan zegt, waarom stoort het dan?
omdat je dan niet genoeg vermogen ontvangt bij je ontvanger. Omdat de Signaal tot Ruis verhouding dan kleiner wordt, worden er meer fouten gemaakt bij het demoduleren van het signaal, waardoor je verstoring krijgt. Ik denk ook dat als je een 'goedkope' ontvanger hebt je meer Thermische ruis gaat krijgen in je ontvanger die ook voor meer verstoring kan zorgen

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Kanivan schreef op 05 August 2003 @ 15:08:
omdat je dan niet genoeg vermogen ontvangt bij je ontvanger. Omdat de Signaal tot Ruis verhouding dan kleiner wordt, worden er meer fouten gemaakt bij het demoduleren van het signaal, waardoor je verstoring krijgt. Ik denk ook dat als je een 'goedkope' ontvanger hebt je meer Thermische ruis gaat krijgen in je ontvanger die ook voor meer verstoring kan zorgen
Heb je misschien een bron waar duidelijk wordt gemaakt hoe je de SNR (signal-to-noise-ratio) kan bepalen en hoe deze beïnvloed wordt door de weersomstandigheden?

Overigens heb ik deze link nog gevonden op internet; er wordt het een en ander in uitgelegd.
http://www.bbc.co.uk/rece...ocs/reception_weather.pdf

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:26

Wokschotel

Op 6 wielen

Zoek op Google Group in de radio-newsgroups maar eens op condities. Daar staat heel veel uitgelegd :)

De islam kan uw vrijheid schaden

• Kanivan
ik weet niet 1,2,3 een site uit mijn hooft, maar ik zal proberen het een beetje uit te leggen hoe ze de SNR kunnen berekenen.

je hebt 2 gevallen, analoge en digitale communicatie systemen.

Bij analoge systemen praat je over SNR(signal-to-noise ratio) en bij digitale systemen praat je over Eb/No (bit-energy-to-noise ratio).

het is gebruikelijk om de SNR voor detectie CNR te noemen (carrier-to-noise ratio)
de CNR is zo te berekenen:

code:
1
 C/N = Peirp*Gfs*Gar/kTsys*B

waarbij:
Peirp = effective isotropic radiated power die te berekenen is via:
code:
1
Peirp = GatPtx

waarbij Gat = de transmittor antenna gain is (is eigenschap van antenne)
en Ptx = Het vermogen uitgezonden door de zender is

Gfs = Free space gain =
code:
1
 (lamda/4*pi*d)^2

waarbij lamda = golflente is
en d de afstand waarover het signaal uitgezonden wordt

Gar = receiver antenna gain (eigenschap van antenne)

k= contstante van Boltzmanm

Tsys = Tar + Te = noise temperature van antenna + effective input-noise temperature van de gehele ontvanger

B = bandbreedte

Hoe de CNR tot de SNR is gerelateerd hangt af van van de detector soort en welke soort modulatie is gebruikt

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-01 20:31
Hier staan genoeg urls met info over de signaal voortplanting via de ether(propagation) .
Meer dan dat ik ooit zal Weten ;) en wil weten

Soms weet ik het ook niet meer.........

Pagina: 1