.
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:46 ]
Ik denk dat je een zelfde redenatie op kan zetten voor mooi/slecht weer als voor dag/nacht. Maar ik moet zeggen: google laat niet veel los vanochtendRadio waves naturally travel in straight lines, so you would naturally expect (because of the curvature of the earth) that no radio station would transmit farther than 30 or 40 miles. And that is exactly the case for ground-based (as opposed to satellite) TV transmissions. The curvature of the earth prevents ground-based TV transmissions from going much further than 40 miles (64 km). Certain radio stations, however, especially in the short-wave and AM bands, can travel much farther. Short-wave can circle the globe, and AM stations transmit hundreds of miles at night.
This extended transmission is possible is because of the ionosphere -- one of the layers of the atmosphere. It is called the ionosphere because when the sun's rays hit this layer, many of the atoms there lose electrons and turn into ions.
As it turns out, the ionosphere reflects certain frequencies of radio waves. So the waves bounce between the ground and the ionosphere and make their way around the planet. The composition of the ionosphere at night is different than during the day because of the presence or absence of the sun. You can pick up some radio stations better at night because the reflection characteristics of the ionoshphere are better at night.
Zo scherp als een voetbal!
Quod licet lovi, non licet bovi
Verwijderd
MrDry schreef op 05 augustus 2003 @ 10:09:
Kan je niet echt een verklaring geven maar dat het zo is heb ik wel vaker gemerkt.
Vroeger veel met 27 mc (bakkie) gedaan en daar merkte je absoluut verschil tussen de verschillende weertypes.
Het beste ontvangst en zendbereik had je 's morgens vroeg als het een beetje mistig was dan was de ontvangst optimaal. Volgens mij heeft de luchtvochtigheid er veel me te maken.
Zo scherp als een voetbal!
Verwijderd
De toestand vd diverse lagen vd ionosfeer varieert wel degelijk, en dat is van grote invloed op het bereik van radiogolven, *afhankelijk vd golflengte*.Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 09:47:
Ik denk niet dat de ionosphere hier een rol speelt. Boven de wolken schijnt altijd de zon en het weer is dus ter hoogte van de ionosphere altijd het zelfde lijkt me.
omdat je dan niet genoeg vermogen ontvangt bij je ontvanger. Omdat de Signaal tot Ruis verhouding dan kleiner wordt, worden er meer fouten gemaakt bij het demoduleren van het signaal, waardoor je verstoring krijgt. Ik denk ook dat als je een 'goedkope' ontvanger hebt je meer Thermische ruis gaat krijgen in je ontvanger die ook voor meer verstoring kan zorgenVerwijderd schreef op 05 August 2003 @ 14:20:
De lichtsnelheid is afhankelijk van de (relatieve) dielectrische constante maar waarom zou je dan meer storing krijgen als de EM golf zich sneller voortbeweegt? Hetelfde voor wat Kanivan zegt, waarom stoort het dan?
Heb je misschien een bron waar duidelijk wordt gemaakt hoe je de SNR (signal-to-noise-ratio) kan bepalen en hoe deze beïnvloed wordt door de weersomstandigheden?Kanivan schreef op 05 August 2003 @ 15:08:
omdat je dan niet genoeg vermogen ontvangt bij je ontvanger. Omdat de Signaal tot Ruis verhouding dan kleiner wordt, worden er meer fouten gemaakt bij het demoduleren van het signaal, waardoor je verstoring krijgt. Ik denk ook dat als je een 'goedkope' ontvanger hebt je meer Thermische ruis gaat krijgen in je ontvanger die ook voor meer verstoring kan zorgen
De islam kan uw vrijheid schaden
1
| C/N = Peirp*Gfs*Gar/kTsys*B |
1
| Peirp = GatPtx |
1
| (lamda/4*pi*d)^2 |
Soms weet ik het ook niet meer.........
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq