Verwijderd

Topicstarter
Hey techpeople,

Mijn kennis over/van GPS is zeer beperkt en de kennis over de mogelijkheden is nog beperkter.

Ik zit met een idee en vraag me af of dit kan met GPS.

Stel ik heb een PDA of een laptop met GPS.

Ik heb een route en deze rij ik dus met mijn GPS pakketje. Is het mogelijk om met GPS de gereden route grafisch weer te geven met eventuele schaalverdeling om deze route eventueel om te zetten in een digitale route in een race spel?

Dat omzetten naar een digitale route in een racespel is niet van belang. Gaat zich erom of de gereden route kan worden omgezet in een grafisch iets. En hoe groot is de nauwkeurigheid hier dan van. Hebben we het over afwijkingen van een meter of komt het meer neer op 30 meter ofzo?

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

wat bedoel je nou? of er kaarten bestaan waarop de route wordt getoond? (ja, zoek maar naar tomtom navigator)
of dat er een logboek wordt bijgehouden (ja, maar deze is tekstueel. Je kan het echter ook weer tonen via de navigatiesoftware)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:42

Arfman

Drome!

TomTom Navigator kan de gereden route loggen. Dit is een bepaald formaat die je dan weer in zou kunnen lezen. GPS is nauwkerurig tot op 1-2 meter.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Arfman schreef op 05 augustus 2003 @ 10:43:
GPS is nauwkerurig tot op 1-2 meter.
Dat haal je nooit in je route planner. Meestal 5-10m

• B@MB@M
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11-2025

B@MB@M

Het leven is geen krentenbol!

en dat GPS nauwkeurig is op een paar meter valt ook wel mee...
hoeveel geld wil je neerleggen... als je geld over hebt dan kun je misschien op een meter terecht komen. en anders is wordt het een paar meter meer!

het komt er op neer dat 1 op de 6 mensen er 5 om zich heen hebben.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58
Alturion kan ook loggen, maar meestal gebeurd dit door gewoon de NMEA-data bij te houden, dus dan zal je nog iets moeten vinden om dat om te zetten naar gewone coördinaten.

• Arfman

Arfman

Drome!

superduper schreef op 05 August 2003 @ 10:57:
[...]

Dat haal je nooit in je route planner. Meestal 5-10m
Mijn TomTom 2 met Rikaline 6010 muis (SiRF 2) is toch echt nauwkeurig tot op ongeveer een meter.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Arfman schreef op 05 August 2003 @ 12:32:
[...]

Mijn TomTom 2 met Rikaline 6010 muis (SiRF 2) is toch echt nauwkeurig tot op ongeveer een meter.
IK neem aan dat die muis niet DGPS is, de nauwkeurigheid hangt heel veel af van het aantal satellieten die je op dat moment ontvangt.

Zeker als je in een auto zit heb je al snel een onzekerheid van 10 meter of meer.

Maar zelfs als ik stil sta heb ik nooit beter als 5 meter en dat is met een garmin venture.

Verwijderd

//para mode

houden jullie er rekening mee dat door gps je constant in de gaten gehouden word en binnenkort kun je zelfs niet een lekker potje gaat schei... zonder dat ze dat weten ??

//para mode uit

het schijnt dat tomtom navigator ook in route planners erg nauwkeurig is. en nog een van de goedkoopste d8 ik

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 13:32:
//para mode

houden jullie er rekening mee dat door gps je constant in de gaten gehouden word en binnenkort kun je zelfs niet een lekker potje gaat schei... zonder dat ze dat weten ??
Nee. Behalve de GPS satellieten zend niemand een signaal uit. Je kunt alleen maar GPS info ontvangen, het is dus onmogelijk om gebruikers te traceren.

Je GSM kan wel worden getraceerd zolang hij aanstaat.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb Tom TOm 2 met de laatste updates en een rikaline GPS muis, en als ik voor een stoplicht sta op een kruising en hij heeft 'maar' 3-4 satellieten dan zet ie me wel eens in een zijstraat.

Op parallel lopende wegenwil hij zelfs met 5 sats het pijltje wel eens op de verkeerde weg zetten.

Meestal gaat het prima hoor, maar 1 -2 meter geloof ik niet.

• speedme
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-10-2025
Johnny schreef op 05 augustus 2003 @ 13:35:
[...]

Nee. Behalve de GPS satellieten zend niemand een signaal uit. Je kunt alleen maar GPS info ontvangen, het is dus onmogelijk om gebruikers te traceren.

Je GSM kan wel worden getraceerd zolang hij aanstaat.
Wat je nu beweerd is niet helemaal waar hoor.

Er zijn professionele vervoersbedrijven die precies kunnen tracken waar hun goederen zijn. Deze goederen zijn ook met GPS uitgerust.
Er zijn dus wel degelijk GPS systemen die zelf hun positie uitzenden.

Dit is voornamelijk gedaan omdat in de transportwereld nogal eens hele vrachtwagens gestolen worden en op die manier kunnen achterhalen waar hij gebleven is.
Tevens kunnen klanten van deze transportbedrijven tracken waar hun goederen zijn.

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

• kmf
  • Niet online

kmf

speedme schreef op 05 augustus 2003 @ 13:56:
[...]

Wat je nu beweerd is niet helemaal waar hoor.

Er zijn professionele vervoersbedrijven die precies kunnen tracken waar hun goederen zijn. Deze goederen zijn ook met GPS uitgerust.
Er zijn dus wel degelijk GPS systemen die zelf hun positie uitzenden.

Dit is voornamelijk gedaan omdat in de transportwereld nogal eens hele vrachtwagens gestolen worden en op die manier kunnen achterhalen waar hij gebleven is.
Tevens kunnen klanten van deze transportbedrijven tracken waar hun goederen zijn.
Ik heb een paar klasgenoten die zo'n systeem hadden geimplementeerd bij wijze van stageopdracht. Zulke systemen hebben naast een GPS-ontvanger(navigatiesysteem) ook iets nodig om een signaal terug te zenden. Dit signaal wordt tegenwoordig vaak mbv GPRS gedaan. Het is dus niet een GPS-signaal dat wordt teruggezonden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Arfman

Arfman

Drome!

superduper schreef op 05 augustus 2003 @ 13:42:
Ik heb Tom TOm 2 met de laatste updates en een rikaline GPS muis, en als ik voor een stoplicht sta op een kruising en hij heeft 'maar' 3-4 satellieten dan zet ie me wel eens in een zijstraat.

Op parallel lopende wegenwil hij zelfs met 5 sats het pijltje wel eens op de verkeerde weg zetten.

Meestal gaat het prima hoor, maar 1 -2 meter geloof ik niet.
De laatste TomTom 2 update (vooral de 2.06 GPS driver) kent veel problemen welke jouw problemen zou kunnen verklaren. Ik heb verder geen zin om me te gaan verdedigen hier; ik win er niets mee door te beweren dat mijn muis supernauwkeurig is, maar ik heb gewoon een erg nauwkeurige fix. Ik moet wel zeggen dat de muis op 38400 NMEA draait, en wellicht dus vaker updates doorkrijgt van satellieten.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Arfman schreef op 05 augustus 2003 @ 15:02:
[...]

De laatste TomTom 2 update (vooral de 2.06 GPS driver) kent veel problemen welke jouw problemen zou kunnen verklaren. Ik heb verder geen zin om me te gaan verdedigen hier; ik win er niets mee door te beweren dat mijn muis supernauwkeurig is, maar ik heb gewoon een erg nauwkeurige fix. Ik moet wel zeggen dat de muis op 38400 NMEA draait, en wellicht dus vaker updates doorkrijgt van satellieten.
We hebben dezelfde muis.......

Maar dan nog, hoe weet je dat je op 1-2m nauwkeurig bepaald wordt? Heeft je kaart dan wel zo'n resolutie? Uiteraard veranderen je coordinaten als je 2 m naar voren rijdt (of naar achteren :) ) maar is dat zichtbaar op de kaart?

Verwijderd

Goed, mooie verhalen hier...

GPS kan idd een nauwkeurigheid hebben van minder dan een meter. Maar dan hebben we het wel over dgps en apparatuur die redelijk duur is. Dit is voor profesionele (geodetische) toepassingen. Wij normale mensen kunnen volgens mij geen gebruik maken van dgps omdat je daar een abbo op moet hebben (dgps is gps aangevult met een radio signaal dat correcties meegeeft).

Bovendien moet je dan langere tijd op hetzelfde punt blijven, en dat doe jij ook niet met de tomtom-unit.
Die TomTom'ers kunnen theoretisch een precisie kan 5 meter halen. Daarvoor heb je wel een open horizon nodig, 4 satelieten en moet je stilstaan... Anders loopt je nauwkeurigheid terug. In praktijk moet je op 10meter rekenen.

enne, die gps-ontvangers spugen idd een NMEA-signaal uit, daar moet wel een progje omheen te schrijven zijn dat alles grafisch logt..

Tot slot: GPS is 100% passief. Dus GPS ontvangt alleen signalen. Dit houdt in dat je niet in de gaten kan worden gehouden met alleen GPS. Een plaatsbepaling mbv GPS vindt plaats op basis van tijdverschillen. Je kan dus alleen in de gaten gehouden worden met een extra zend-unit (bijv GRPS (dan niets te maken heeft met GPS)

zover mijn gps-lessen

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 15:47 ]

• Arfman

Arfman

Drome!

superduper schreef op 05 augustus 2003 @ 15:31:
[...]

We hebben dezelfde muis.......

Maar dan nog, hoe weet je dat je op 1-2m nauwkeurig bepaald wordt? Heeft je kaart dan wel zo'n resolutie? Uiteraard veranderen je coordinaten als je 2 m naar voren rijdt (of naar achteren :) ) maar is dat zichtbaar op de kaart?
Ja. Er loopt b.v. een kanaal dicht bij mijn huis. Als ik over de brug rij met mijn auto is het blauwe pijltje altijd precies op de brug. Idem dito met afslagen, afritten e.d.
Die TomTom'ers kunnen theoretisch een precisie kan 5 meter halen. Daarvoor heb je wel een open horizon nodig, 4 satelieten en moet je stilstaan... Anders loopt je nauwkeurigheid terug. In praktijk moet je op 10meter rekenen.
Dat van 4 sats kan wel kloppen. Minder heb ik er nooit. Maar 10 meter ? No way, dat zou knap lastig zijn in kleine dorpskernen met elke 5 meter een afslag naar de volgende standaard(vinex)wijk.

Open horizon ? Nee hoor, ook in steden (o.a. Enschede, Rotterdam) met veel flats heb ik prima ontvangst. Weet je waar mijn GPS signaal wegvalt ? In de Van Heek parkeergarage in Enschede ..

ga ik me toch weer zitten verdedigen :X

• kmf
  • Niet online

kmf

de nauwkeurigheid van een GPS is 2-5 meter, afhankelijk van het aantal satelieten.
De resolutie van de kaart van een navigatiesysteem verschilt van 2-5 meter. Dat blauwe pijltje op je scherm is neemt zo'n 5 meter van je kaart in beslag.
Is het nauwkeurig?
Zolang ie op tijd zegt dat je links moet afslaan, is het nauwkeurig genoeg.

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 20:38
het is toch zo dat civiele gps naukeurig is op de 10 meter en militaire op de meter? dat was toch iets om het misbruik tegen te gaan ofzo?

Of heb ik teveel discovery gekeken? :)

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

kieltju schreef op 06 August 2003 @ 01:26:
het is toch zo dat civiele gps naukeurig is op de 10 meter en militaire op de meter? dat was toch iets om het misbruik tegen te gaan ofzo?

Waarschijnlijk niet goed opgelet, het GPS signaal is op elke satelliet hetzelfde.

Je hebt 3 signalen nodig voor een 2d positie en 4 signalen voor een 3d positie. Meer signalen zorgen voor een nauwkeurigere lokatie.
Een standaard GPS van tegenwoordig kan 12 satellieten ontvangen en zal er gemiddeld 5-10 ontvangen. Bij goed ontvangst zal je positie niet veel nauwkeuriger worden dan 5 meter. Ik vermoed dat TomTom wat correcties doorvoert aan de hand van de kaart voor een betere nauwkeurigheid.

Er bestaat ook nog Differential Global Point System. Dat gebruikt a.h.w. 2 GPS'en en via een algoritme komt men dan tot een naukeurige positie (<2 meter) .

Ook bestaat er nog WAAS en dat zijn grondstations waarmee je GPS kan syncen om satelliet signalen te corrigeren en dan moet je ook een betere positie krijgen.

Vroeger (10 jaar geleden?) toen was de onnauwkeurigheid op GPS satellieten bewust hoger, omdat de US het in de broek deed voor bommen en zo.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-02 02:16
Ik heb een keer een tijdje een militaire gps in handen gehad, en die werken tot op 5 cm nauwkeurig. (zolang je genoeg sattelieten hebt) om de aarde draaien militaire en civiele sattelieten, de civiele zenden gewoon een signaal uit, de militaire een gecodeerd signaal.

Ik liep ermee in een open weiland op een heldere dag en hij had 16 sattelieten.
(wat zijn die dingen trouwens lomp zeg.. maar dat is een ander verhaal)

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

hans_lenze schreef op 06 August 2003 @ 11:13:
Ik heb een keer een tijdje een militaire gps in handen gehad, en die werken tot op 5 cm nauwkeurig. (zolang je genoeg sattelieten hebt) om de aarde draaien militaire en civiele sattelieten, de civiele zenden gewoon een signaal uit, de militaire een gecodeerd signaal.

Ik liep ermee in een open weiland op een heldere dag en hij had 16 sattelieten.
(wat zijn die dingen trouwens lomp zeg.. maar dat is een ander verhaal)
Neen, er draaien 28 (dacht ik) GPS-satellieten om de aarde 24 (of 26, ik twijfel) zijn err contstant in gebruik, de rest is back-up...

Deze satellieten zijn voor militair en civiel gebruik. Vroeger was het zo dat het signaal dat ze uitzonden een bewuste, maar variabele, fout bevatte (zgn, de Selective Availebility en AS (ben de volledige naam kwijt)). Hierdoor waren civiele gpd-ontvangers minder nauwkeurig, rond de 100m. Militaire ontvangers wisten deze fout eruit te halen, en haalde een hogere nauwkeurigheid (nee, geen 5 cm).

Maar ik 2000 heeft de toenmalige president van amerika, Clinton, deze "bewuste fout" uitgeschakeld. De huidige gps-satellieten kunnen nl per gebied bepalen wel signaal daar te ontvangen is (dus met of zonder fout)

Verwijderd

Er draaien er 27 om de aarde waarvan 24 in gebruik en de overige 3 als backup. Een nauwkeurigheid van 5cm is zeker onmogelijk, en het 'zien' van 16 satalieten lijkt me ook onwaarschijnlijk. Het zou wel kunnen dat je een speciale GPS in handen hebt gehad die werkt met grondstations. Niet DGPS maar grondstations die slechts binnen een bepaald gebied werken. Bij het bergen van de wrakken in de Westerschelde maken ze ook gebruik van zo'n systeem en kan een nauwkeurigheid van 30cm worden gehaald. Meer is echter bijna onmogelijk.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Om terug te komen op de vraag van de TS:
Ik kan uit mijn Garmin e-trex venture de opgeslagen "track" downloaden
en in een grafisch programma laten zien.
Maar ik gebruik daarvoor wel linux software , en weet niet of er ook zoiets voor andere OSsen is. Ik gebruik hiervoor gpsdrive:
http://www.kraftvoll.at/software/index.shtml

[ Voor 9% gewijzigd door u_nix_we_all op 06-08-2003 18:07 . Reden: foute url ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Wat me te binnen schoot, probeer een staf kaart te regelen van je parcours, en dan heb je waarschijnlijk een veel gedetaileerder beeld dan dat je met GPS kan krijgen.

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Arfman schreef op 05 augustus 2003 @ 16:19:
[...]

Als ik over de brug rij met mijn auto is het blauwe pijltje altijd precies op de brug.
ik heb er zelf niet zoveel verstand van, maar zou het ook niet zo zijn dat die navigatiesoftware zo slim is om te bedenken dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet in de sloot ligt?

met een hamer past alles

• Arfman

Arfman

Drome!

8)7

omg punksmurf .. da's wel een heeeeel nuttige reply :P

Goed .. nog een keer dan: 'als ik met mijn auto precies midden op de brug ga stilstaan, kan ik, door te kijken naar de kaart en referentiepunten, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat mijn positie op het scherm en mijn positie op de brug minder dan 2 meter afwijken'.

7(8)7

Verwijderd

Arfman schreef op 07 August 2003 @ 13:46:
8)7

omg punksmurf .. da's wel een heeeeel nuttige reply :P

Goed .. nog een keer dan: 'als ik met mijn auto precies midden op de brug ga stilstaan, kan ik, door te kijken naar de kaart en referentiepunten, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat mijn positie op het scherm en mijn positie op de brug minder dan 2 meter afwijken'.

7(8)7
Oh?
Wat is de nauwkeurigheid van je kaart?
Wat is de nauwkeurigheid van je beeldscherm?
Wat is de nauwkeurigheid van je GPS?
Wat is de nauwkeurigheid van je oog? ;)
Hoe groot is je pijl?
wat is je kaartschaal?

MAW aardig wat factoren die je nauwkeurigheid verkleinen...

• Liberate te ex inferis
  • Laatst online: 31-01-2025
kieltju schreef op 06 augustus 2003 @ 01:26:

Klopt, de satellieten zijn onder Amerikaans beheer en er is nadat er globaal gebruik van gemaakt kon worden een opzettelijke fout in de nauwkeurigheid aangebracht.
Dit is vooral voor 'ongewenst' gebruik door terroristen bijv.
Maar dit houdt in dat de 'gewone' gebruiker ten hoogste een nauwkeurigheid kan krijgen van 5-10m. Doordat de militairen de correctie algoritme tot hun beschikking hebben (ik veronderstel alleen in de USA), kunnen hun een hogere nauwkeurigheid hebben van ong. 20cm max. DGPS is inderdaad nauwkeuriger dan GPS, maar daar betaal je extra kosten voor(abonnement).
Ik laat even in het midden of DGPS de meest nauwkeurige toepassing is op positiebepaling.

Ik heb zo'n 8 maanden met deze GPS systemen met verschillende software gewerkt tijdens mijn stage.
Ook heb ik nog eens met mijn telecommunicatie docent een discussie hierover gehad, mbt deze aangebrachte onnauwkeurigheid, maar ook de natuurlijke onnauwkeurigheid die de data onderweg van satelliet naar GPS receiver moet overbruggen. Deze bepalingen ondergaan een breking in de lucht die de onnauwkeurigheid vergroot naarmate de lucht minder 'open' is.
Deze onnauwkeurigheid wordt dmv een algoritme gecorrigeerd, maar de nauwkeurigheid van deze correctie verschilt per GPS systeem.

Nog even een kleine flame naar Arfman, }) die nauwkeurigheid van 1-2m kan je echt niet verdedigen. Wel kan de positiebepaling gecorrigeerd worden door het kaartenprogramma.

"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."

• Arfman

Arfman

Drome!

@Beurdy/Liberate te ex inferis: Whatever. Jammer dat ik er uberhaupt op ben ingegaan. Afbeeldingslocatie: http://www.smileys.nl/images/small/beweeg/58.gif

Ontopic: wat TS wil kan dus wel, maar dan zal hij wel een proggie moeten schrijven wat logs van GPS systemen (zoals TomTom) om kan zetten naar een voor hem bruikbaar formaat.

• Liberate te ex inferis
  • Laatst online: 31-01-2025
Arfman schreef op 07 augustus 2003 @ 20:04:
@Beurdy/Liberate te ex inferis: Whatever. Jammer dat ik er uberhaupt op ben ingegaan. [afbeelding]

Ontopic: wat TS wil kan dus wel, maar dan zal hij wel een proggie moeten schrijven wat logs van GPS systemen (zoals TomTom) om kan zetten naar een voor hem bruikbaar formaat.
Look mister Arfman, je hoeft echt niet zo te reageren, ik heb 50 van die dingen geinstalleerd en verscheidene systemen getest en onderzoek naar gedaan. Dan mag jij misschien wel denken dat zo'n systeem een nauwkeurigheid heeft van 1-2m, maar zal ik je toch wel wijzen op de onnauwkeurigheid die de positiebepaling heeft. Dat je daar nou niet tegen kan is losstaand van het feit dat die dingen gewoon geen hogere nauwkeurigheid halen dan 5-10m met onze huidige mogelijkheden.

"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."

Pagina: 1