Toon posts:

tv-out gekloot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste luitjes,

Ik heb nu al langere tijd (enkele maanden) gezeik met mijn tv-out en het maakt me helemaal gek!! Als is video kaart heb ik een GeForce2 mx/mx 400. Verwijs me niet naar de 'grote tv-out FAQ' want daar staat mijn probleem niet bij!
Het begon allemaal als volgt:
Ik had een zeer oud tv'tje staan, en kreeg daarop altijd zwart-wit beeld...Het was een kabel van s-video naar scart...
Dus ik kreeg het advies om eens voor een nieuwe TV te gaan kijken. Dus nu heb ik een gloednieuwe Samsung TV gekocht, een CW21A83N om precies te zijn. Ik dacht dus van een piece of cake, kabel erin klaar is kees, mooi niet dus...weer zwart-wit beeld...beeld is van goede kwalitiet, zeer stabiel etc...gewoon normaal beeld zoals het zou moeten zijn maar dan in zwart-wit. Ik balen maar toen kwam dus het verhaal van composiet aansluiten op gang, ik heb een video in op mijn TV en alleen een s-video uit op mijn video kaart, heb ik dus weer zo'n verloopstukje gekocht van s-video naar composiet, en daar een kabel (een goeie!) op aangesloten die naar mijn video-in gaat van mijn TV, wat denk je dat er gebeurd? Wel kleur, maar heel verneukt beeld, een doorelkaar flikkerrend scherm etc, de kleuren waren verder uitstekend...Ik weer balen, toen heb ik tot slot nog zo'n scart blok gekocht om te kijken of het daar wel mee werkte, dus dat scart blok op input gezet en daar mijn composiet op aangesloten maar dat werkte ook niet!! Zelfde probleem als op de standaard video-in van mijn TV! Ik baalde dus als een stekker dus heb ik voor de zekerheid toch maar even op de TV van mijn ouders getest (die al vele jaren ouder is), composiet kabel op de video-in van mijn ouders TV en hoppa! prachtig beeld met kleur, hoe het hoort dus! Ik weet nu dus zeker dat het niet aan mijn video kaart ligt of aan de bekabeling...het enige wat dus zou kunnen is dat het aan de TV zou liggen (die net nieuw is!, lijkt me dus niet!) of aan de software instellingen, wat natuurlijk zou kunnen, ik heb de nieuwste tot oudste drivers al geprobeerd en ook de TVtool! Dat gezeur over die instellingen met pal, ntsc is allemaal goed, mijn enige vraag is dus hoe ik mijn beeld eigenlijk gewoon normaal recht krijg...gewoon hoe het hoort eignelijk!!! Het moet volgens mij kunnen want via die stomme s-video is het beeld goed maar de kleur niet, en via composiet is de kleur goed maar het beeld niet!
Kan iemand mij daarom ALSJEBLIEFT helpen of ik hoop eingelijk iemand tegen te komen die hetzelfde probleem heeft gehad en daarna gelukt is om te fixen! PLEASE HELP MIJ want ik ben nu al zo lang er mee bezig en het heeft me al een hoop kwaaie energie gegeven...

Alvast bedankt! Met vriendelijke groet,

Laurens V.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Als ik mijn TV out direct op de TV aansluit, zelfde verhaal als jij.

Als ik hem via de video doe gaat het wel goed. Volgens mij heeft het met aarding van je apparaten te maken. :?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Lekker veel info in je startpost :)
Iets meer entertjes (voor alinea's) kan overigens geen kwaad....

Mgoed, los daarvan. Je bent vrij duidelijk in je verhaal en ik kan maar 1 ding verzinnen:

Heb je wel het juiste externe 'kanaal' geselecteerd op je TV?

Ik ha ook een keer dat ik absoluut GEEN kleur kon krijgen op een nieuwe Philips TV (nu maximaal een jaar oud). Ik had de pc aangesloten op de TV maar kreeg dus zwart-wit beeld.

Die tv had blijkbaar meerdere externe kanalen. Op zich niet zo vreemd maar wel dat hij bij zowel EXT1 als EXT2 beeld gaf op dezelfde scartaansluiting. Alleen bij EXT1 gaf hij zwart-wit en EXT2 wel kleur. (hierbij zijn EXT1 en EXT2 fictief; kunnen ook andere aanduidingen geweest zijn zoals AV etc)

• Madzib
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 17:46
Dit is allang eens beschreven. Het ligt aan de scart ingang van je TV. Die moet wel RGB ondersteunen. Ik heb twee scart ingangen de 1 geeft zwart wit de ander perfect kleur beeld. Pak de handleiding van de tv er eens bij. En btw dit is met een beetje zoeken ook op GOT te vinden...

madzib

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar 1 scart aansluiting en die ondersteunt wel RGB en dat heb ik allemaal al lang opgezocht, ik heb ook al idd al mijn video kanalen afgegaan maar dat haalde ook niks uit...

Maar dit is mijn conclusie: uitgang via s-video is zwartwit maar wel goed beeld
uitgang via composiet is kleur maar verrot beeld...

nog andere mensen enige ideeen? Dreeeke, dat wat jij zegt heb ik ooit ook al een keer geprobeerd en dat was ook zonder succes :(

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Ik heb zoietrs ook gehad met een Philips tv.
Maar bij mij werkte het met een geforce2mx zonder problemen
Toen ik een matrox eropaan sluit (composite ivdeo in) ging het mis.
Kreeg het beeld pas goed toen ik gebruik maakte van de s-video. Maar dat staat dan ook weer voor een andere video-ingang, waar het nou mee te maken had :S

Verwijderd

Topicstarter
tja, het ligt denk ik niet aan mijn GeForce want bij mijn ouders blaupunkt TV werkt het wel met de video in op die TV en bij mijn nieuwe samsung TV werkt het niet op mijn video tv in! maar het rare vind ik gewoon dat bij de een (video-in) de kleur wel goed werkt maar het beeld niet, en bij de ander (s-video) de kleur niet werkt maar het beeld perfect is...echt om gek van te worden...maarja, als er echt niemand meer oplossingen heeft dan denk ik dat ik maar eens naar samsung ga bellen ofzo of zij iets van een oplossing weten...+ ik ga toch ook nog even met de videorecorder van mijn ouders wat testjes doen want anders moet ik maar ener van een goedkope videorecorder kopen om em daarop aan te sluiten...

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
op mijn TV (hele oude sony) heb ik 2 scrat ingangen, 1 daarvan kan S-video in ontvangen (ext2).
als de TV op het normaale ext2 kanaal krijg ik ook zwartwit.
zet ik hem echter op s-ext2 heb ik mooi kleur beeld. dan word de S-video decoder pas gebruikt denk ik.
controleer even of je scrat ingang dus wel s-video can ontvangen.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• robbertb
  • Niet online

robbertb

winter

Countess schreef op 05 August 2003 @ 02:13:
op mijn TV (hele oude sony) heb ik 2 scrat ingangen, 1 daarvan kan S-video in ontvangen (ext2).
als de TV op het normaale ext2 kanaal krijg ik ook zwartwit.
zet ik hem echter op s-ext2 heb ik mooi kleur beeld. dan word de S-video decoder pas gebruikt denk ik.
controleer even of je scrat ingang dus wel s-video can ontvangen.
Mja zoiets heb ik ook wel es gehoord
Anders misschien zelf een verloop maken + versterker oid? naar composite. Ik geloof dat s-video een lager videosignaal niveau heeft en een timing heeft. Misschien dat een van deze 2 problemen veroorzaakt.
Heb je al getesto f je wel een ander aparaat met videoout kan aansluiten op je tv zonder problemen?
En anders een modulator kopen voor rond de 10€ (als je em koopt bij electronicazaak, zo dign waar je zelf aan moet solderen, kant en klaar zal die wel 2keer zo duur zijn) Tis niet erg vraag maar het werkt iig zowiezo :) Je zet dan gewoon het beeld om in een frequentie op de tvkabel en heb je dus heel die composite niet nodig en heb je ook niet zo grote videorecorder nodig.
Maar ik zou zelf eerst nogf verder onderzoeken of het echt niet aan de praat te krijgen is. Ik kon bij me Matrox g450 instellen of de tvoutput RGB of composite moest zijn geloof ik.

[ Voor 8% gewijzigd door robbertb op 05-08-2003 04:03 ]

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 13:22
[Offtopic]Heb zelf ook een GF2MX die een tv-out heeft doorgelust naar de tv, maar ik ivnd het idd ook klote werken. Was even een dag prutsen om het aan de praat te krijgen. Nu met nieuwe Radeon 9500 gaat het veel makkelijker en kan ik in 1 klik een kloon beeld maken zonder enig gekloot. Die Ati zooi werkt daarmee veel beter.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, zoals ik al eerder zei heb ik maar één scart aansluiting en naar mijn mening ondersteunt deze gewoon geen s-video, dat vind ik ook niet zo erg, maar wat ik dan wel erg vind is dat die composiet niet goed werkt! Zoals ik al vaker heb gezegt: s-video=goed beeld maar geen kleur en composiet = slecht beeld maar wel kleur, als ik dat dus samen kan laten gaan is het goed! En wat dat RGB betreft, dat heb ik ook al geprobeerd om RGB als uitgang te zetten maar dat werkt net zo min :(
Het enige wat ik dan nog wel wil gaan overwegen is dat met zo'n modulator ofzoiets maar kan iemand mij een beetje preciezer uitleggen hoe dat werkt en wat voor kabel je daar weer voor nodig hebt want ik heb nu al zo'n 30 euro uitgegeven aan rotzooi en nog werkt die teringzooi niet, heeft met dus ook al flink wat keren pissedoff gemaakt...
Hoe werkt zo'n modulator precies?
Zoals iemand hier vroeg in de post heb ik trouwens nog niet geprobeerd een ander apparaat met tv-out te proberen aan te sluiten op mijn televisie, ik zal dat dus eens even gaan proberen...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 10:57 ]

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 23:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Probeer TV-TOOL eens, deze heeft instellingen over hoe het signaal de kaart uit komt.

Je kunt hier dan de modulatie instellingen wijzigen, en ik denk dat dat bij jou het probleem is.
[Offtopic]Heb zelf ook een GF2MX die een tv-out heeft doorgelust naar de tv, maar ik ivnd het idd ook klote werken. Was even een dag prutsen om het aan de praat te krijgen. Nu met nieuwe Radeon 9500 gaat het veel makkelijker en kan ik in 1 klik een kloon beeld maken zonder enig gekloot. Die Ati zooi werkt daarmee veel beter.
Ik heb ook de overstap gemaakt van een GF2 MX400 naar een Radeon 9500 (@9700 :)) Maar ik vond de TV Out van de Geforce juist makkelijker te bedienen. (in combinatie met TVTool, that is). Dus ik wil graag weten: hoe kun jij in 1 klik je beeld klonen?

Ik heb de volgende setup:

Philips 80cm 4:3 TV (800*600 @ 50Hz max)
Dell 19" monitor, draaiend op 1280*1024 @ 85Hz)

Wat ik nu doe: desktop op 800*600 instellen, en in Ati display properties de TVout enablen.
Wat ik wil: met 1 klik vanuit de systray een kloon van mijn monitor op TV hebben.

Hoe doen anderen dit?

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Heb je het bij instellingen ook al geprobeert of door te switchen tussen ntsc en pal?

Verwijderd

Topicstarter
DynaMikeY, ik gebruik ook TVtool natuurlijk maar waar kan je dan volgens jou instellingen veranderen over hoe het de kaart uitkomt? Of bedoel je gewoon via composiet of s-video of met pal B, NTSC etc... want dat heb ik namelijk ook allemaal al geprobeerd..

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
- Je neemt het scartblok en sluit de Svid aan (en audio natuurlijk) op het scartblok.
- Je opent TvTool en klikt comp. aan bij het tabje adjust, dus niet Svid ookal heb je die wel aangesloten.
- Klik op Tvmode en je hebt goed kleur beeld (zo lukte het mij iig wel).

tvw

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:56
Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 10:54:
Tja, zoals ik al eerder zei heb ik maar één scart aansluiting en naar mijn mening ondersteunt deze gewoon geen s-video, dat vind ik ook niet zo erg, maar wat ik dan wel erg vind is dat die composiet niet goed werkt! Zoals ik al vaker heb gezegt: s-video=goed beeld maar geen kleur en composiet = slecht beeld maar wel kleur, als ik dat dus samen kan laten gaan is het goed! En wat dat RGB betreft, dat heb ik ook al geprobeerd om RGB als uitgang te zetten maar dat werkt net zo min :(
Het enige wat ik dan nog wel wil gaan overwegen is dat met zo'n modulator ofzoiets maar kan iemand mij een beetje preciezer uitleggen hoe dat werkt en wat voor kabel je daar weer voor nodig hebt want ik heb nu al zo'n 30 euro uitgegeven aan rotzooi en nog werkt die teringzooi niet, heeft met dus ook al flink wat keren pissedoff gemaakt...
Hoe werkt zo'n modulator precies?
Zoals iemand hier vroeg in de post heb ik trouwens nog niet geprobeerd een ander apparaat met tv-out te proberen aan te sluiten op mijn televisie, ik zal dat dus eens even gaan proberen...
Het zou mij ten zeerste verwonderen dat je een scart hebt dat wel rgb maar geen s-video ondersteund.
heb je op dat scart-blokje geen composite (rood-wit-geel) EN een s-video? Zo is dat bij de meeste hier bij ons toch.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat scartblok heb ik ook...weet iemand toevallig een apparaat waar tv-out opzit om even de tv-in van mijn TV te testen...

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 13:06 ]

• robbertb
  • Niet online

robbertb

winter

Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 13:00:
Ja dat scartblok heb ik ook...weet iemand toevallig een apparaat waar tv-out opzit om even de tv-in van mijn TV te testen...
Een videocamera?
Of een videorecorder?

Verwijderd

Topicstarter
Alhoewel ik die niet heb en dus niks getest heb op mijn TV in ben ik er toch bijna 100% zeker van dat het aan mijn TV ligt, dat vind ik erg raar aangezien ik mijn TV vorige week nieuw in de winkel heb gekocht...Ik zal dus even met samsung of megapool gaan bellen of dit wel normaal is!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:56
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 13:00:
Heb je het dan ook getest met de s-videokabel op je scartblokje? :?

Verwijderd

Topicstarter
nee, dat dus nog niet, alleen op een s-video met zo'n vaste scart kop eraan, ik heb dat niet gedaan omdat ik weer niet weet of het werkt en moet ik dus weer zo'n kabel gaan aanschaffen en ik heb al voor 35 euro aan rotzooi liggen waar ik dus geen ene reet mee kan! Ik heb net gebeld en zij zeiden van toch maar de instellingen te gaan checken..hmz, het enige wat ik nu dus eingelijk moet doen is het checken of het aan de video-in van mijn tv ligt en als dat het niet is ligt het er gewoon aan dat mijn TV het niet ondersteunt en dan ga ik hem inruilen en een nieuwe TV voor in de plaats nemen ofzo..

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 15:12:
nee, dat dus nog niet, alleen op een s-video met zo'n vaste scart kop eraan
Dat is dus precies hetzelfde als een s-video via een scart-blokje (gewoon dezelfde 4 pins van s-video naar scart). Als het anders zou zijn, dan zou het nooit kunnen werken.

Heb je al geprobeerd:
Met de s-video=>scart (waarmee je dus goed z/w beeld hebt) en dan in de drivers instellen dat je alleen een composite (of samengesteltd bij NL-drivers) video signaal wilt hebben?
Fire69 schreef op 05 augustus 2003 @ 11:52:
Het zou mij ten zeerste verwonderen dat je een scart hebt dat wel rgb maar geen s-video ondersteund.
Iets andere situatie: op mijn TV is het één y/c-scart en één RGB, maar ja dat is met 2 scart-aansluitingen (en een derde ext. voorop).

Edit:
Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 00:53:Samsung TV gekocht, een CW21A83N
Ik heb even op Samsung.nl gekeken:
Overige kenmerken
• NTSC-weergave via scart

Aansluitingen
• 2 x scart

Ik heb boekje staat overigens: Scart-1 is met RGB (er staat niets over y/c c.q. s-video, voor zover ik gezien heb).

[ Voor 22% gewijzigd door Jake op 05-08-2003 16:23 ]

Verwijderd

Fire69 schreef op 05 August 2003 @ 11:52:
Mij niet, want dat zal zeker niet de eerste tv zijn die ik tegenkom met hetzelfde 'probleem'.
@TS: Ik heb de manual van je tv even bekeken, en ik zie dat je tv geen s-video ondersteuning heeft (bron : http://www.samsung.nl/cgi...ailpagina?id=15wXt7-2N7-0 ), dus dat kun je sowiezo vergeten.
Verder denk ik toch dat het een kwestie is van een brakke kabel of storing als gevolg van andere bekabeling in de buurt ofzo :?

Je zult in ieder geval met een adapterkabeltje moeten werken zoals in de tv-out FAQ staat beschreven.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 16:26 ]

• Jake
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 16:25:
Ik heb de manual van je tv even bekeken, en ik zie dat je tv geen s-video ondersteuning heeft
Beat Ya! ;)
Je zult in ieder geval met een adapterkabeltje moeten werken zoals in de tv-out FAQ staat beschreven.
Ik had, toen mijn TV nog geen s-video aan kon, ook geen adapter kabeltje nodig. Maar dat kan alleen als zowel het s-video als het composite signaal dezelfde 4 pootjes gebruiken (composite feitelijk maar 2 dan natuurlijk). Maar er mogen dus geen andere pootjes gebruikt worden. Dat zie je nog al eens bij ATi of kaarten met ViVo (waar de 's-video' meer dan 4 gaatjes heeft en feitelijk een afwijkende aansluiting is).

Als je s-video connector dus maar 4 gaatjes heeft (op je VGA-kaart), dan worden dezelfde pootjes gebuikt en is het instellen van software op composite genoeg om een composite beeld over een s-video kabel te krijgen (ik heb ook 'gewoon' een "s-video + 3.5 jack => scart" kabel).

[ Voor 3% gewijzigd door Jake op 05-08-2003 16:40 ]

Verwijderd

Jake schreef op 05 August 2003 @ 16:33:
Als je s-video connector dus maar 4 gaatjes heeft (op je VGA-kaart), dan worden dezelfde pootjes gebuikt en is het instellen van software op composite genoeg om een composite beeld over een s-video kabel te krijgen (ik heb ook 'gewoon' een "s-video + 3.5 jack => scart" kabel).
Koel, dat wist ik niet, maar in dit geval gaat dat niet op want ik weet dat een MX een 8 pinnige tv-out uitgang (tenminste die van mij) heeft, dus de stand is bij deze weer gelijk :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 16:43 ]

• Jake
  • Niet online
Zonder punten te willen scoren :P: als ie meer gaatjes heeft, dan kan het zijn dat het wel werkt, maar dat is moeilijk te zeggen (gewoon proberen). Zolang het software-compostie signaal maar over de standaard s-video pootjes gaat.

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08 14:05
Oke, ik moet erbij zeggen, na 10 replies ben ik gestopt met lezen (is al laat en ben moe). Maar, dit klinkt misschien stom, maar ik had het zelfde probleem en ben een gewoon een beetje gaan kutten.

Had een s-video aangesloten op een scart blok, scart blok op input gezet en hoppa zwart wit beeld. Out put van kaart gewisseld van s-video naar samengesteld video-in (soms volgens mij gewoon nog composiet genoemt in de opties) en ik had gewoon goed kleur beeld.

Verwijderd

Topicstarter
Tja mensen luister, dat mijn TV geen s-video ondersteunde had ik al wel verwacht, was alle instellingen afgegaan alleen toch bleef het beeld zwart wit, maar het beeld verder was gewoon goed, maar met die composiet heb ik mooi kleur, maar geen goed beeld...daarom denk ik ook dat gewoon mijn video-in kapot is ofzo, alleen kan ik dit niet testen omdat ik
geen ander apparaat heb wat ik daarop kan uit proberen..

Mijn s-video naar scart kabel software matig op composiet zetten werkt ook niet...

Maar ik denk echt dat het mijn tv-in iets mis is ofzo, want bij mijn ouders TV doet tie het gewoon wel, maar ik denk dat ik mijn TV ga inruilen voor een andere...

Waar ik wel achter ben gekomen is het volgende: mijn TV is 50 Hertz terwijl die op mijn computer op 60 hertz staat ingesteld omdat dat het laagste is wat ik kan instellen op mijn PC...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 11:47 ]

Verwijderd

Ok probeer het volgende eens bij tvtool.

Onder de "Mode Tab" en dan "Picture Size" en kies hier voor fullscreen.

Heb zelf namelijk ook zoiets gehad op een nieuwe 100Hz Sony alleen geflikker maar op fullscreen was het haarscherp.

Enige nadeel is, is dat de normale desktop net buiten het beeld valt.
Bij films e.d. heb je hier geen last van.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2003 @ 11:45:
Waar ik wel achter ben gekomen is het volgende: mijn TV is 50 Hertz terwijl die op mijn computer op 60 hertz staat ingesteld omdat dat het laagste is wat ik kan instellen op mijn PC...
Dat maakt niets uit, wat je ook instelt op je computer, je tv-output zal altijd afhankelijk zijn van het outputsignaal wat je instelt, PAL of NTSC (resp. 50 of 60Hz.) :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb ik ook allemaal al geprobeerd...ik weet gewoon niet wat er aan de hand is en het maakt me gek, maarja...ik denk dat ik mijn TV maar ga inruilen :(
Pagina: 1