[Mixers] - Hebben maar 4 stereo inputs?!

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:07
Ik heb thuis 2 Keyboards, het geluid wat uit de 'outputs' komt is dermate zacht dat ik zit te denken om een mixer te kopen om dit op te lossen.

Nou heb ik een beetje rondgekeken bij de bekende merken (phonic, mackie, soundcraft spirit, behringer) maar de meeste mixers hebben maar 2,3 of 4 stereo ingangen. Dit lijkt me een beetje weinig voor thuisgebruikers??
Ik weet dat je natuurlijk 2 mono kanalen kunt gebruiken maar dat is natuurlijk niet zo mooi.

zoals ik zei, 2 keyboards en een computer. Stel voor dat ik ooit een paar geluidsmodules erbij koop dan zit is al....
Ik neem toch aan dat er toch wel mixers moeten zijn die op deze doelgroep mikken?
Ik vind het ook vreemd dat zelfs de hele dure mixers vaak maar 4 ingangen hebben, lijkt me ook erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44
Ik heb een Behringer mengpaneel, de DX 1000 (die heel populair is geweest bij Feedback), en die heeft 5 stereo ingangen en nog twee microfoon ingangen. Daarnaast zijn alle ingangen schakelbaar, waardoor ik er dus eigenlijk 10 heb.

Ik heb ook een phonic mengpaneel met 4 stereo en 4 mono ingangen (ze noemen het een twaalfkanaals mixer).

Maar hoeveel ingangen wil jij dan hebben? Als je er nu drie gebruikt heb je er dan uiteindelijk acht nodig? Want dan kom je al snel in een duurdere prijsklasse. Die Behringer van mij kostte ongeveer 500 euro, niet echt duur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
nee, 8 heb ik er denk ik nooit nodig. Met 4 kan ik me waarschijnlijk wel redden het houd dan alleen niets over. Ik heb dan ook niet zoveel mono/microfoon ingangen nodig. Daarom vraag ik me af of er niet toestellen gebouwd worden voor mijn doelgroep: dus de 'home-recorder'.

Maar met 4 ingangen zit je ook al gauw in de 'midden prijsklasse', als je weer duurdere neemt krijg je vaak weer minder stereo ingangen.

Die DX1000 is een 'DJ Mixer', ik neem aan niet echt wat ik nodig heb?

Kan je me verder nog wat advies geven voordat ik zo'n ding ga kopen. Ik heb er namelijk nog niet zoveel verstand van. Voorlopig is het voornamelijk om de pre-amps zodat de synths fatsoenlijk klinken op de versterker.

En ook om de mixer en de keyboards samen te voegen en naar mijn versterker te zenden.
Maar hij moet ook het geluid van de keyboards naar de computer kunnen zenden om het op te nemen.

Heb al een beetje zitten kijken in zo'n soundcraft tutorial, met sub-groups, aux en inserts. Dat zal ik voorlopig niet echt nodig hebben, maar wie weet voor later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

wat is er niet zo mooi aan het gebruik van 2 mono kanalen? Vaak zijn de EQ-mogelijkheden voor mono-kanalen uitgebreider en op veel tafels zijn de stereo-kanalen niet voorzien van schuiven maar gewoon "draaiknopjes". Wij zetten de CD-speler eigenlijk altijd op 2 mono-faders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
mwoch...ze zijn toch niet heel moeilijk te vinden dacht ik. Hier een paar mixers met meer dan 4 stereo-kanalen:
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=7252
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11018
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=7253
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12268
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12 ( _O_ )
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=7254
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=13

er zullen er vast nog wel veel meer zijn, maar deze kon ik alleen zo snel even vinden.
Die Dateq is echt een super-ding. Alles loopt zo soepel daarop, en hij is niet stuk te krijgen _O_ Maar als je t alleen doet omdat je het geluid wat zacht vind, waarom zet je er dan niet een voorversterkertje tussen?? om daar nu een hele mixer voor neer te zetten zou ik wat ver vinden gaan.... (t is natuurlijk wel een leuk speeltje ;) )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je op zoek bent naar een mixer om keyboards te mixen moet je niet bij DJ mixers kijken. Kijk ff naar de kleinere PA mixers...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 15:05
Je kan bij Dateq (dat is een nederlands hoog kwaliteit fabrikaat, mccrypt en soundlab zijn echt wegwerpmerken) hele mooie 1he rackjes kopen waar alles op zit: http://www.dateq.nl/disco/ace.html . Kost wel wat maar dit is kwaliteit. Vind het ook wel humor dat mensen aan A&H tafel aanraden die hier totaal niet voor gemaakt is. Nog een tip; koop geen spullen bij feedback maar bij een groothandel, is veel goedkoper en de mensen daar (zoals ik :) ) weten wel waar ze overpraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wat jij wilt is een mooie studiomixer in stereoformaat.
Nu zou je een SOundcraft MH4 kunnen halen, met acht stereo inputs, maar dat gaat niet passen. :+

Kijk eens naar deze mixer:
http://www.allen-heath.com/wz20s.asp

Deze heeft 16 stereo ingangen, verdeeld over acht faders en daarnaast nog 4 mono ingangen voor andere zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
wel....ik zat te denken om hem bij live music in arnhem te halen. Ik ken helemaal geen groothandels. Garantie en goede hulp vind ik ook belangrijk, zeker als het dicht bij huis is.

Een PA mixer is voor mij ook niets, aangezien ik geen versteker erin wil.
De merken van 'kroegtijger' zeggen me ook niets, ze zijn wel duur (lees: over mijn budget) dus het zal best goed spul zijn.
Ik zat te denken aan een prijs van 300/400 pleuro's.

Meeste zijn DJ mixers maar das denk ik niet helemaal wat ik wil hebben (en 't oog wil ook wat)

Nou moet ik wel zeggen dat ik heel vaak soundcraft's zie wanneer ik ergens een mixer tegenkom, dus dat zal wel aardig spul zijn.

Ik denk dat het zo'n behringer/phonic word met 4 stereo kanalen, tenzij iemand nog een goede suggestie heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Rum schreef op 05 August 2003 @ 09:47:
wat is er niet zo mooi aan het gebruik van 2 mono kanalen? Vaak zijn de EQ-mogelijkheden voor mono-kanalen uitgebreider en op veel tafels zijn de stereo-kanalen niet voorzien van schuiven maar gewoon "draaiknopjes". Wij zetten de CD-speler eigenlijk altijd op 2 mono-faders.
lijkt me gewoon niet handig aangezien je dan 2 kanalen gelijk moet houden. dezelfde settings etc.
Ik geloof dat alle mixers die ik gezien heb verder gewoon alles met faders is te bedienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

MisterE schreef op 05 augustus 2003 @ 20:10:
wel....ik zat te denken om hem bij live music in arnhem te halen. Ik ken helemaal geen groothandels. Garantie en goede hulp vind ik ook belangrijk, zeker als het dicht bij huis is.

Een PA mixer is voor mij ook niets, aangezien ik geen versteker erin wil.
De merken van 'kroegtijger' zeggen me ook niets, ze zijn wel duur (lees: over mijn budget) dus het zal best goed spul zijn.
Ik zat te denken aan een prijs van 300/400 pleuro's.

Meeste zijn DJ mixers maar das denk ik niet helemaal wat ik wil hebben (en 't oog wil ook wat)

Nou moet ik wel zeggen dat ik heel vaak soundcraft's zie wanneer ik ergens een mixer tegenkom, dus dat zal wel aardig spul zijn.

Ik denk dat het zo'n behringer/phonic word met 4 stereo kanalen, tenzij iemand nog een goede suggestie heeft....
Een PA-mixer heeft geen versterker erin hoor, dat is een powered mixer. Je vertelt je snel aan de stereo inputs hoor; ik heb zelf een soundcraft mixer (wel ver over je budget heen) die heeft 2 stereo inputs, maar ook 2 fx returns (ook stereo) een 2 track input (ook stereo) dat loopt wel op dus.
En waarom is een DJ-mixer niks voor jou? Die zijn wel speciaal gemaakt om stereobronnen te mixen, dat is toch wat jij wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
TheLemon schreef op 05 August 2003 @ 20:52:
[...]

Een PA-mixer heeft geen versterker erin hoor, dat is een powered mixer. Je vertelt je snel aan de stereo inputs hoor; ik heb zelf een soundcraft mixer (wel ver over je budget heen) die heeft 2 stereo inputs, maar ook 2 fx returns (ook stereo) een 2 track input (ook stereo) dat loopt wel op dus.
En waarom is een DJ-mixer niks voor jou? Die zijn wel speciaal gemaakt om stereobronnen te mixen, dat is toch wat jij wilt?
Heb jij wel eens een dj mixer gezien die meerdere aux en fx returns heeft zonder dat dit via een knutselomweg moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Nee, maar vraagt de ts hierom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
ik zit eigenlijk nu te denken aan de Mackie 1202vlzpro of de Yamaha mg12, de eerste is alleen 2 keer zo duur. Is dit verschil gerechtvaardigd?
Ik zie wel dat THD van de mackie een stukkie lager is, maar voor de rest heb ik er niet zo veel vestand van.

Hij moet sowieso een goede koptelefoon uitgang hebben, met een goede amp daarin, aangezien de koptelefoonuitgang bagger klinkt op mijn reciever met m'n senn.

Ik zit toch meer te denken om een 'echt' merk te halen als Mackie of Soundcraft spirit. Ik vraag me af of Phonic/Behringer wel zo degelijk is....

Alle tips zijn nog steeds welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Behringer staat er wel om bekend budget spul te maken met dus ook budget kwaliteit. Dat die Mackie zo duur is heeft ook grotendeels met de kwaliteit te maken, die dingen zijn gewoon erg goed. Die VLZ pro heeft bijvoorbeeld hele hoge kwaliteit mic inputs, dat is voor jou eigenlijk niet interessant dus.
Ikzelf heb een soundcraft en die bevalt ook prima. Yamaha maakt inderdaad veel voor relatief weinig geld, ik weet niet hoe hun mixers klinken, maar over het algemeen staan ze erom bekend dat ze geen bagger maken.

Ik zou eens gaan luisteren bij Live Music of Eiland ofzo, van die THD cijfers enzo moet je je echt niks aantrekken, want dat zegt echt bijna niks.
Je kan ook eens gaan lezen op www.harmony-central.com , die hebben meestal wel aardige reviews.

Ik zie trouwens, na even snel kijken, niet dat die Yamaha veel stereo inputs heeft hoor, alleen 12 group outputs. (die kun je met handig routeren natuurlijk wel gebruiken, maar dan zit je nog met twee faders per bron)

Update: Ik lees net in de Music Maker een advertentie van Soundcraft:
De nieuwe Spirit E-series heeft het ES-model met 10 stereo en 4 mono inputs. Ze zein er ook erg glad uit moet ik zeggen, kijk daar eens naar.
Check www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-158908.html en www.soundcraft.com/products/eseries_home.html

[ Voor 17% gewijzigd door TheLemon op 01-11-2003 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
ik moet zeggen dat ik de keuze heel lastig vind, aan de ene kant lijkt mij de 'es' een beetje overkill, aan de andere kant is een hoop stereo wel fijn als je je ooit nog modules etc. erbij neemt.

Hoe pakt de gemiddelde muzieksamateur dit aan dan? Ik neem aan dat die ook een boel stereo willen, of gooien die alles op de mono kanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Wat is er mis met twee mono kanalen gebruiken ipv één stereo broodje?

Wat betreft je budget, als je echt niet meer dan 400 euro wilt uitgeven zit je vast aan Behringer. Voor Mackie/Allen & Heath/goedkopere Soundcraft modellen zit je al snel aan 1000 euro.
Allen & Heath maakt tafels voor heel weinig die ontzettend veel kunnen, echt ultra flexibel. Maar ja, als je de fader beweegt merk je dat het geen Soundcraft is. Ik werk zelf vaak met een A&H mixwizzard 14:4:2+, best een fijne tafel.
En die spirit ES serie ziet er ook wel goed uit voor wat je wil. Spirit is ongeveer even duur als A&H. Is de budget lijn van Soundcraft. En het is geen overkill, je kan namelijk ook een klein model uit die serie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Jag schreef op 02 november 2003 @ 15:50:
Wat is er mis met twee mono kanalen gebruiken ipv één stereo broodje?
ja, dat hoor ik idd vaker, mij lijkt dat eingelijk niet zo fraai, omdat je dat 2 kanalen precies hetzelfde moet afstellen.
Wat ik niet begrijp is dat er van die andere merken dan niet soort gelijke modellen zijn als de 'es' van soundcraft.
Je komt dan al snel uit op 'dj' mixers en dat staat voor geen meter op mijn tafel :)
Offert iedereen zijn mono kanalen daar voor op dan, of is dat gewoon uit noodzaak omdat de stereo op zijn?

Eigenlijk zijn 10 stereo kanalen ook weer een beetje veel. Op dit moment heb ik 2 synths, en dus 2 puters die eraan gehangen kunnen worden, dus ik zou ook af kunnen met een mixer met 4 stereo kanalen.
Maarja, wie weet koop ik er later weer apparatuur bij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Jag schreef op 02 november 2003 @ 15:50:

Wat betreft je budget, als je echt niet meer dan 400 euro wilt uitgeven zit je vast aan Behringer. Voor Mackie/Allen & Heath/goedkopere Soundcraft modellen zit je al snel aan 1000 euro.
Dat valt op zich nog mee, de macke 1202 is 550 bij feedback en de 'es' € 589,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ehm, bij Thomann dus €459,- dat moet nog wel kunnen met jouw budget denk ik. En ik denk echt dat je er geen spijt van gaat krijgen, die Spirit dingen worden door veel Got-ers gebruikt en ze bevallen eigenlijk altijd goed voor de thuisgebruiker. Die 10 stereo inputs, tsja, ik heb 16 mono inputs en wat stereo inputs en ik gebruik ze ook niet allemaal, teminste nog niet. Het is altijd lekker om wat achter de hand te hebben, van mijn part om een effectje op te laten terugkomen die je weer kan eq-en of naar een aux kan sturen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
jappo112 schreef op 05 augustus 2003 @ 19:43:
Je kan bij Dateq (dat is een nederlands hoog kwaliteit fabrikaat, mccrypt en soundlab zijn echt wegwerpmerken) hele mooie 1he rackjes kopen waar alles op zit: http://www.dateq.nl/disco/ace.html . Kost wel wat maar dit is kwaliteit. Vind het ook wel humor dat mensen aan A&H tafel aanraden die hier totaal niet voor gemaakt is. Nog een tip; koop geen spullen bij feedback maar bij een groothandel, is veel goedkoper en de mensen daar (zoals ik :) ) weten wel waar ze overpraten.
Jij weet schijnbaar ook niet waarover je het hebt want je zet een dateq café mixer boven een A&H waarvan zelfs het cheapest modelletje ruisvrijer is en van een hoogwaardigere kwaliteit als iedere dateq die er bestaat.

Ik heb hier zelf een Apollo gehad en heb nu een LPM7.2 en een LPM7.3 staan maar ik mocht willen dat die de geluidskwaliteit van een A&H hadden.
Het enige waar dateq het van moet hebben is van hun redelijke geluidskwaliteit en van hun hufterproofnes maar voor het geld van een apollo zijn veel beter mixers te koop die mooier klinken e.d.

[ Voor 11% gewijzigd door R2D2 op 03-11-2003 02:29 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

MisterE schreef op 02 november 2003 @ 19:52:
[...]

ja, dat hoor ik idd vaker, mij lijkt dat eingelijk niet zo fraai, omdat je dat 2 kanalen precies hetzelfde moet afstellen.
Wat ik niet begrijp is dat er van die andere merken dan niet soort gelijke modellen zijn als de 'es' van soundcraft.
Je komt dan al snel uit op 'dj' mixers en dat staat voor geen meter op mijn tafel :)
Offert iedereen zijn mono kanalen daar voor op dan, of is dat gewoon uit noodzaak omdat de stereo op zijn?

Eigenlijk zijn 10 stereo kanalen ook weer een beetje veel. Op dit moment heb ik 2 synths, en dus 2 puters die eraan gehangen kunnen worden, dus ik zou ook af kunnen met een mixer met 4 stereo kanalen.
Maarja, wie weet koop ik er later weer apparatuur bij.....
Cd spelers en md spelers steek ik altijd op een stereo broodje, keys en DJ mixers op mono kanalen. Maar dat komt omdat die op het toneel staan ipv naast je mixer en dan gooi ik er een DI tussen om het gebalanceerd te maken. En daar moet phantoom op, en dus moet je ze wel op een mono kanaal gooien. Maar ik kan niet zeggen dat ik stereo bronnen op twee mono kanalen vervelend vind ofzo. EQ-en doe je zoiezo weinig aan de meeste stereo bronnen (als je gewoon ervoor zorgt dat je systeem goed ge-EQ-ed is hoeft dat niet als het goed is). Het is ook niet voor niets dat de EQs op stereo broodjes simpeler uitgevoerd zijn. Meestal niet sweepable met shelving voor het hoog en laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
sorry, nog 1 vraag. Aangezien ik de mixer dus wil aanschaffen om de signalen van de keyboards wil versterken (en mengen met het geluid van de computer) is het dus van belang dat er goede amps in zitten, nou zitten er sowieso voor mono ingangen amps in maar is dat ook het geval voor stereo aansluitingen.
Daarmee doel ik ook voornamelijk op de 'es' van Soundcraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Die goede amps waar jij op doelt, dan heeft men het meestal over de microfoon-preamps. Die moeten van een miniscuul signaaltje een line-level signaal bakken met weinig ruis en goede karakteristieken.
Als je voornamelijk keyboards en andere stereobronnen inplugt, zul je juist weinig profijt van superkwaliteit preamps hebben. (het is natuurlijk ook geen straf om kwaliteit te hebben :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

MisterE schreef op 05 november 2003 @ 19:52:
sorry, nog 1 vraag. Aangezien ik de mixer dus wil aanschaffen om de signalen van de keyboards wil versterken (en mengen met het geluid van de computer) is het dus van belang dat er goede amps in zitten, nou zitten er sowieso voor mono ingangen amps in maar is dat ook het geval voor stereo aansluitingen.
Daarmee doel ik ook voornamelijk op de 'es' van Soundcraft
Ja, uiteraard zitten er voor stereo bronnen ook preamps in.
Die stereo broodjes op die ES hebben trouwens alleen maar shelving EQs voor het hoog en laag, beetje mager. Maar ja, waarschijnlijk zal je toch de EQ niet eens gebruiken. Gewoon voor zorgen dat de source goed is :).
Pagina: 1