Toon posts:

Novell neemt Ximian over!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Novell, bekend van Netware en vroeger de marktleider op het gebied van consumenten en MKB netwerk software, heeft sinds vandaag Ximian overgenomen, zo valt op verschillende (tw.net, ximian.com, /. and more) news sites te lezen!

Nu wil ik niks van Novell's goede intenties in twijfel trekken, maar ik herinner me een ander ietwat zwalkende ex-marktleider die opeens niet meer wist welke kant ze op moest draaien, en uiteindelijk in een diep gat der niemendalletjes viel. Ik heb het natuurlijk over Corel. Er zijn veel gelijkenissen, ik hoop dus niet dat het hiermee dezelfde richting op gaat - Ximian is een veel te fantastisch bedrijf om zo ten onder te gaan.

Ximian zelf heeft aangekondigd dat er niks zal veranderen aan de productlijn oid, en dat de "normale gang van zaken" van kracht zal blijven binnen het bedrijf. Ik mag maar hopen dat dat inderdaad zo is. Novell is compleet nieuw in de opensource wereld en ik vraag me af hoeveel zij van "community marketing" (de term van mensen als Luis Villa en Miguel d'Icanza) weten. Community marketing is juist wat Ximian zo populair maakte - onderdeel blijven uitmaken van de community, je niet afzonderen maar gewoon een (betaald, full-time) deel ervan zijn, zonder speciale eisen of rechten.

Nu lees ik vrij veel over Ximian, maar is er al iets in detail bekend over wat Novell exact van plan is? Bundeling van Netware-gerelateerde producten in de Ximian Desktop? Closer integratie? Of gebruik maken van de expertise binnen Ximian om ditzelfde te bereiken?Of zal het gewoon als een apart onderdeel blijven fungeren zonder dat het zal worden "opgeslokt" binnen de grote moeder? Heeft iemand detail-linkjes?

En natuurlijk algemene mening: goed of slecht? :P. /me staat afwachtend totdat 'ie meer van Novell gehoord heeft...

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:21
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 23:26:
Nu lees ik vrij veel over Ximian, maar is er al iets in detail bekend over wat Novell exact van plan is? Bundeling van Netware-gerelateerde producten in de Ximian Desktop? Closer integratie? Of gebruik maken van de expertise binnen Ximian om ditzelfde te bereiken?Of zal het gewoon als een apart onderdeel blijven fungeren zonder dat het zal worden "opgeslokt" binnen de grote moeder? Heeft iemand detail-linkjes?
Ik denk dat Novell vooral eropuit is om de producten goed te integreren. Zodat men Ximian op elke linux-distributie kan installeren en gelijk op de Novell-server kan inloggen. Daarnaast, zoals ik ook in de Tnet post zei, wil Novell het wellicht gebruiken op de Novell-Server, waaronder ConsoleOne kan gaan draaien.

Verwijderd

Op OSNews werd dit gepost:
By Miguel de Icaza (IP: ---.ximian.com) - Posted on 2003-08-04 14:29:07
Everything which is free today, will remain free. Evolution, the desktop, Mono (wooohoo! Go Mono!) are all free software, and there is no way to "take it back".

Once free, it remains free.

About Mono: yes, Mono will continue expanding and will continue to be developed, as it is very strategically important ;-)

Miguel.
Novell wil dus waarschijnlijk de strijd aan gaan met Microsoft's .NET. Of de Ximian desktop daar in past is dus nog maar de vraag.

en even verder schrijft ie:
Tom: yes, we are keeping the Ximian brand, and Rupert, the Ximian monkey. We will now be the Novell Ximian Services (NXS, pretty cool!)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 23:54 ]

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:39

Valium

- rustig maar -

Ik denk dat het een goede keuze is voor beide bedrijven. Ximian heeft ineens een reus achter zich staan die ze door eventuele economische dalen kan slepen.

En Ximian kan Novell uit het slop trekken waar ze langzaam in verdwijnen op 't moment. Novell staat tegenwoordig voor veel mensen gelijk aan ouderwets en achterhaald. Dit is natuurlijk slechts gedeeltelijk waar (denk maar aan de oude netware-netwerken die mensen draaiden). Novell heeft veel nieuwe producten die ze eigenlijk niet goed kunnen verkopen door die ouderwetse naam. Novell ziet nu wat IBM al langer zag en wil mee met de OSS-wagen. Via Ximian krijgen ze meer client-side naamsbekendheid wat weer goed is voor hun serversoftware-verkoop.

Verwijderd

toch grapi hoe je ziet dat vele bekende namen naar linux toe stromen.
IBM, Oracle, HP, Corel en nu ook Novell.

voor Novell vind ik het een goede stap, en het best uiteraard ook 100% in hun anti-microsoft beleid. (zo kan ik het toch wel lichtelijk noemen denk ik)

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Dit is voor de acceptatie van de Linux Desktop in het algemeen en het Mono project, alleen maar goed nieuws. Novell heeft gewoon de kanalen voor het aan de man brengen van de Ximian productlijn.

Voor een mooi project als Mono is een beetje "corporate power" om het bedrijfsleven te overtuigen niet verkeerd.. Maar eerst natuurlijk nog even de 1.0 release. :P

Verwijderd

hier valt te lezen dat Novell met zowel een server distrubutie als een desktop distributie van Linux zal komen.

Persoonlijk vindt ik dat er wel genoeg dists zijn.....ben benieuwd of Novell Linux erg anders zal zijn dan b.v. Sun Linux en de rest van de redhat clonen.....

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Excellent... :).

Er van uitgaande dat dat gebaseerd op Ximian Desktop zal zijn, kan ik hieruit dus opmaken dat Novell - naast RedHat, de tweede grote (commerciele) Gnome-based distributie zal worden. :).

/me is stiekum opeens toch wel blij. :Y).

Nou hoop ik stiekum op een kleine (...) geldinjectie in de dev. arena van Ximian, omdat Ximian al tijden enkele nieuwe community developers (i.e. ontwikkelaars die niet primair in dienst van Ximian's eisen werken, maar - betaald door Ximian - algemeen aan OSS projecten werken: soort van betaalde freelance OSS developer dus) wilde aanstellen, maar daar geen geld voor had. We shall see. :).

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 09:52

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik denk dat dit goed nieuws is voor zowel Ximian als Novell.

Trouwens, het ziet er naar uit dat Novell ook een deal met SuSE heeft gemaakt.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:34
Weet iemand wat voor een bedrijf Novell is?

Sinds de frontpage van myrealbox.com ineens een Novell look heeft gekregen weet ik echt niet meer wat ze doen. :?

Verwijderd

bredend schreef op 05 augustus 2003 @ 17:26:
Weet iemand wat voor een bedrijf Novell is?

Sinds de frontpage van myrealbox.com ineens een Novell look heeft gekregen weet ik echt niet meer wat ze doen. :?
Novell is een netwerk gigant. of was dat iig.
maken vooral netwerk connectie software, die nu nog voornamelijk over windows heen draait als een extra beveiligings laag.

toch heeft de novell website altijd vol met berichten gestaan waarom novell beter is dan microsoft.
en dat gaat er aventoe best hard aan toe.

persoonlijk heb ik al 2 keer met novell netware gewerkt en dat is best fijne software.
ze hebben altijd al linux clients gehad zover ik weet voor hun software, omdat z3e gewoon multi platform wouden blijven. als was het maar voor de schijn.

de novell netware servers zelf draaien een soort hybride tussen dos en novell. (naar wat ik begrepen heb)
en werkt met behulp van modules. zo kun je stukken software on-the-fly uit en in je server laden.

ze hebben ook hun eigen mail cleint. groupwise.
maar om eerlijk te zijn is die IMHO redelijk brak. maar dat is persoonlijk. (ben ooit 2 uur bezig geweest om een e-mail adress toe te voegen wat volgens group-wise niet kon, maar volgens outlook wel. en tsja ik kan moeilijk dan het andere bedrijf op bellen om te zeggen dat zij hun e-mail moeten veranderen)
Pagina: 1