[.NET] Roadmap dev-tools 2003-2005

Pagina: 1
Acties:

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 22:54
Hier kan je de roadmap zien voor de .NET developper tools voor de komende 2 jaar.

Uit die roadmap blijkt dat er zowel in 2004 als in 2005 een nieuwe VS.NET zal uitkomen. De vraag is wel of dit een gans nieuwe versie zal zijn en je dus weer een nieuwe versie of upgrade zult moeten kopen (geldklopperij dus).

In VS.NET 2004 (Whidbey) zou er generics support komen voor C# en in SQL Server 'Yukon' zou het mogelijk zijn om stored procedures in C# of VB.NET te schrijven.

Er zullen nieuwe controls komen voor ASP.NET (GridView, DetailsView) en WinForms (Active Document Container, MS Office style Toolbar).

https://fgheysels.github.io/

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28

alienfruit

the alien you never expected

Eerlijk gezegt lijkt me Yukon het meest interessant van allemaal, VS.NET 2004 vind ik nog niet echt indrukwekkende nieuwe functies hebben. Maar het gebruik van C# of VB.NET in de nieuwe SQL Server is zeker interessant. Wel jammer, dat het alleen C# of VB.NET ondersteunt en ook niet J# of Delphi.NET Hopelijk is er een goede API/SDK beschikbaar :)

Nou voor zowel de Grids als voor de toolbars zijn er al prima componenten, dus daarvoor zou je niet 2004-2005 hoeven te wachten :+

Bijvoorbeeld http://www.devexpress.com/products/net/xtrabars/index.asp ik weet ook wel dat het niet Office 11 stijl heeft, maar gezien v5 van de VCL versie dit reeds al heeft zal het niet meer lang duren totdat .NET dit ook heeft!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 15:04

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Op de frontpage is hier ook al over te lezen geweest: nieuws: Meer info over volgende versies Visual Studio (wininformant kwam met het nieuws: http://www.wininformant.c...Index.cfm?ArticleID=39712)

Sja, wat moet je ervan zeggen. Microsoft is nogal makkelijk in versionering. Die gaat rap. Visual Studio 2003 is niks meer dan een addon/service-pack voor VS2002. Dus ik gok het erop dat 2004 ook niets meer zal zijn. 2005 echter schijnt een lichte revolutie te zijn. Deze zal namelijk nauw gaan samen met longhorn en de nieuwe features die daarbij komt kijken. .net remoting zal veel meer een rol gaan spelen en het idee dat we nu al kennen van Sun Java Application Server, zoiets zal MS ook gaan krijgen.

Nieuwe controls zoals de girdview en detailsview laten mij koud. MS heeft wederom bewezen dat ze bijna niks doen aan cross-browser compatibility, behalve dan dat het control in groten lijnen werkt. Echter reageren al die controls in IE anders dan in Mozilla (in IE dynamisch, vanwege het htc-principe, en in Mozilla met 10 keer meer postbacks, terwijl dit onnodig is).

Ik ben wel te spreken van C# en ik heb er al hele koele dingen mee kunnen doen, laat dat even duidelijk zijn. Ik ben niet bij voorbaad anti-ms of iets dergelijks, maar sommige situaties doen zich soms voor dat ik gefrustreerd bevestig dat ik ze soms wel kan schieten ;)

Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen bij MS. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Een van de nieuwe features waar ik wel weer naar uit kijk is edit&continieu dat mis ik toch wel in de eerste versies van vs.net

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik hoop vooral dat ze die brakke HTML designer es onder handen nemen. Vooral eigenlijk het feit dat zonder reden je HTML code vernaggeld wordt. Ik ben een purist op gebied van HTML en ik wil schone en nette HTML uitpoepen. Nu weet ik dat ik daarvoor niet de standaard ASP.NET controls moet gebruiken, en dat doe ik dan ook niet. Maar als het VS.NET is die mijn ALLE code vernaggeld zonder dat ik zelfs iets in design-mode wijzig, dan kan met een rode gefrusteerde kop ik MS ook wel schieten :+

Ja, auto-formatting uitzetten... been there, done that. Die opties zullen VS.NET echt een stuk aan zijn derrière oxideren.

En cross-browser compatibility moet es aangepakt worden. Het is echt niet moeilijk om dat goed te maken, en dan snap ik niet waarom ze dat niet doen. Sterker nog, bovenaan een HTML document staat dat het document volgens HTML 4.0 Transitional gemaakt is, maar daar klopt he-le-maal niets van!

En zo kan ik vast nog veel meer redenen verzinnen die mij ervan weerhouden om een paar honderd €'s aan MS te geven voor VS.NET...

日本!🎌

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

offtopic:
[quote]_Thanatos_ schreef op 05 August 2003 @ 04:44:
En zo kan ik vast nog veel meer redenen verzinnen die mij ervan weerhouden om een paar honderd €'s aan MS te geven voor VS.NET...[/quote]
Heb je Borland C#Builder al eens bekeken? Dit zo een goed vergelijkbaar alternatief moeten zijn voor VS.Net en er is een gratis (wat beperkte) versie te downloaden van www.borland.com

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Van Microsoft mag ik niet zeggen dat ik in het Alpha program van VS.NET 2004 zit, dus dat doe ik ook maar niet ;) maar ik wil best wat vragen beantwoorden.

- De HTML editor is compleet nieuw en werkt echt heel erg goed nu.
- E&C zit WEL in VB.NET en NIET in C#. De reden hiervoor is dat er geen tijd was om EN refactoring EN E&C te implementeren. Men heeft ervoor gekozen om refactoring in C# toe te voegen en E&C in VB.NET. Ikzelf ben erg blij dat men in C# niet gekozen heeft voor een totaal nutteloze feature als E&C
- VS.NET 2004 is de echte update na vs.net 2002 qua features. Trust me :)
- generics zitten in de CLR nu. De docs spreken over 'support' voor vb.net en c#.net, heb er nog niet echt veel mee geklungeld, geruchten gaan dat VB.NET geen eigen typen met generics ondersteunt, maar dat kan ik me niet voorstellen.
- Object spaces zit in de .NET API. Dit houdt dus in dat de O/R mapper onderdeel uitmaakt van .NET zelf. Object spaces zelf is vrij krakkemikkig in elkaar gezet vind ik zelf, dat duurt nog wel even voordat dat echt werkt ;)

Nee ik post geen screenshots, valt ook weinig te zien nu nog. Ik ben nog altijd erg sceptisch over het VS.NET beleid van MS maar moet toch zeggen dat het er goed uitziet wat ze van plan zijn.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 22:54
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 02:03:
Een van de nieuwe features waar ik wel weer naar uit kijk is edit&continieu dat mis ik toch wel in de eerste versies van vs.net
Dat is nu eens iets dat ik niet mis. Ik heb die functionaliteit nooit gehad (heb nooit in VB geprogged), en die functionaliteit lijkt me ook niet nodig.

https://fgheysels.github.io/

• EfBe
  • Niet online
LordLarry schreef op 05 August 2003 @ 09:09:
offtopic:
[quote]_Thanatos_ schreef op 05 August 2003 @ 04:44:
En zo kan ik vast nog veel meer redenen verzinnen die mij ervan weerhouden om een paar honderd €'s aan MS te geven voor VS.NET...[/quote]
Heb je Borland C#Builder al eens bekeken? Dit zo een goed vergelijkbaar alternatief moeten zijn voor VS.Net en er is een gratis (wat beperkte) versie te downloaden van www.borland.com
Ja bekeken, en na 5 minuten wassie weer van de harddisk af. Ik zag zoveel bugs, niet normaal meer, en die HTML editor is nog erger dan de VS.NET html editor.

• EfBe
  • Niet online
mOrPhie schreef op 05 augustus 2003 @ 00:59:
Sja, wat moet je ervan zeggen. Microsoft is nogal makkelijk in versionering. Die gaat rap. Visual Studio 2003 is niks meer dan een addon/service-pack voor VS2002. Dus ik gok het erop dat 2004 ook niets meer zal zijn. 2005 echter schijnt een lichte revolutie te zijn. Deze zal namelijk nauw gaan samen met longhorn en de nieuwe features die daarbij komt kijken. .net remoting zal veel meer een rol gaan spelen en het idee dat we nu al kennen van Sun Java Application Server, zoiets zal MS ook gaan krijgen.
2004 is al een echte revolutie. Wat .NET (en dus niet de IDE) inderdaad ontbeert is een goede 'application awareness' mbt distributed applications. Dit houdt dus in dat je een applicatie over meerdere servers verdeelt, maar alle code communiceert met de andere delen alsof het 1 applicatie is, wat robuustheid bv ten goede komt, wanneer je bv in-memory caches wilt aanleggen.

Yukon krijgt een notification service die dat al voor een groot deel verzorgt: een stukje BL code kan gesignaled worden wanneer gesubscribede dataelementen worden gewijzigd. Zo kun je bv een repository aanleggen in memory die toch altijd in-sync is met de persistent storage.
Nieuwe controls zoals de girdview en detailsview laten mij koud. MS heeft wederom bewezen dat ze bijna niks doen aan cross-browser compatibility, behalve dan dat het control in groten lijnen werkt. Echter reageren al die controls in IE anders dan in Mozilla (in IE dynamisch, vanwege het htc-principe, en in Mozilla met 10 keer meer postbacks, terwijl dit onnodig is).
File een bugreport zou ik zeggen. Als iedereen naar zn monitor klaagt maar dat niet meldt dan komt er niets van terecht :) Veelal echter reageren die controls niet op 'oh dit is IE en dus moeten we dit doen', maar op de 'browser specs' die verzameld worden door IIS. Als IIS' browserspecs file meer up to date is kan deze betere browserspecifications doorgeven aan de applicaties en dus dat de controls dan dus andere html genereren.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 15:04

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

EfBe schreef op 05 augustus 2003 @ 09:21:

File een bugreport zou ik zeggen. Als iedereen naar zn monitor klaagt maar dat niet meldt dan komt er niets van terecht :) Veelal echter reageren die controls niet op 'oh dit is IE en dus moeten we dit doen', maar op de 'browser specs' die verzameld worden door IIS. Als IIS' browserspecs file meer up to date is kan deze betere browserspecifications doorgeven aan de applicaties en dus dat de controls dan dus andere html genereren.
Ik heb hier veel contact over gehad met MS. Je krijgt niet meer dan dat browsercompatibility "in de volgende versies verbeterd zal worden". Als je vraagt of de controls in de toekomst dus niet met html-extensies zullen worden gebruikt, maar met DOM, dan krijg je daar geen antwoord op. Meer iets in de trend van: HTML-Extensies zullen we zeker blijven gebruiken.

Tis dus niet mijn onwil, mijn contact met microsoft is juist altijd erg goed geweest. Ik heb altijd erg veel gehad aan de mensen van Development-support in Engeland en ze hebben mij altijd goed te woord gestaan. Echter, als het aankomt op dit soort dingen (browsercompatibility, renderbugs in netscape, enz..) dan klappen ze dicht en krijg je niets meer te horen.

Ik hoop er dus maar op dat hier in de toekomst daadwerkelijk meer rekening mee gehouden gaat worden. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• EfBe
  • Niet online
Morphie: ik denk ook dat het komt omdat in de huidige versies (2002-2003) zit gewoon Frontpage met wat toeters en bellen. Dat is een dure fout geweest en dat schijnt nu dus ook verbeterd te worden. (maar met die webboys weet je het nooit natuurlijk, ze konden ook die format bug niet fixen vanwege de interne structuur van het document (go figure)).

Het 'matrix' project is overigens wel geadopteerd tot 'visual webdeveloper' of iets dergelijks, dus een losstaande webeditor. Men wil dus wel, maar ik zie steeds meer en meer dat de mannen in de loopgraven die het echte klopwerk doen niet zoveel te zeggen hebben over wat ze bouwen, maar je daar wel veelal mee communiceert. :/

Pagina: 1