Toon posts:

Labiele PC...

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen een nogal vaag probleem met mijn PC. Hij loopt voortdurend vast tijdens het benchmarken, zelfs al tijdens het laden ervan.

Mijn processor belasten is geen probleem (Sandra burn-in wizard, Winrar samen met 3D-demo en film importeren in Moviemaker,...) Uren aan een stuk desktopwerk is evenmin een probleem maar van zodra ik 3Dmark01-03 draai heb ik een vastloper, ook wanneer een test nog niet volledig geladen is.

Het merkwaardige is dat ik dit alleen heb bij een FSB van 266 en mijn processor op
2000+ (hij is gelocked, dus FSB en CPU kan ik niet apart testen). De temperatuur
van CPU en FSB is heel aanvaardbaar, 10-15° lager dan wat ik ooit gehaald heb in
het verleden dankzij een extra 7000rpm-fan en mijn kast open te laten staan. De
rest van de koeling heb ik niet veranderd en de temperatuur zie ik in de bios en
Sisoft Sandra, die trouwens allebei gelijke resulaten geven.

De extra fan heb ik eens gericht op de processor, eens op de northbridge en eens op de southbridge. Dit maakt geen verschil, bij 266 Mhz FSB en 2000+ loopt hij sowieso vast.

Ik heb ook getest met enkel moederbord, processor, harde schijf, geheugen en
videokaart erin, dus mijn voeding trekt het wel. De voltages zijn redelijk normaal,
alleen de + en - 12 bedragen 12.15-12.25.

Alle andere bios-settings heb ik eens op veilig gezet. Dwz: AGP 1x ipv 4x, fast
writes disabled, memory op 200 Mhz ipv 266 en Cas 2.5 ipv 2, spread spectrum van
cpu op 0.75 gezet,... De videokaart is niet overklokt. Softwarematig heb ik niets
veranderd. Het enige verschil is dus die FSB/CPU-combinatie, maar uit voorgaande
kan je opmaken dat het geen temperatuurprobleem kan zijn. Heeft iemand een idee wat het wel kan zijn?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Is je video-kaart ook goed gekoeld :?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Madrox schreef op 04 August 2003 @ 23:54:
Is je video-kaart ook goed gekoeld :?
Ja, die kan z'n werk zelfs doen op 300/600 bij een FSB van 200 en CPU op 1250,
maar bij een FSB van 266 en CPU op 2000+ loopt hij toch vast op 250/500, dus daaraan ligt het niet.

Verwijderd

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb (denk ik) hetzelfde probleem gehad. Athlon XP 2000+ op een Abit KG7-RAID (ook op 266mHz dus). Dit was het maximale wat volgens Abit het mobo aan zou moeten kunnen. Mooi niet dus. Desktopwerk gaat goed, maar zodra je met 3D gaat knoeien loopt de boel in de soep.
Vrij rigoreuze oplossing: nieuw mobo gekocht -> no problemos meer 8)
Kijk even na of je mobo het aan kan.

Verwijderd

Ik bedenk me trouwens net dat die Abit orgineel maar 1300 mHz aankon. Wanneer je echter de bios met de laatste versie update kon hij wel hogere snelheden aan. Dat kan je misschien ook nog even proberen, wellicht zit er een bug in je bios die je op deze manier oplost.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Labiel topicstart :o

Dit graag lezen eer je post :)

en daarin alleereerst: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

Ik lees niets over je bevindengen met de troubleshooter...

en dan nog:
ndien je een topic opent omdat bovenstaande stappen je geen soelaas hebben kunnen bieden, dien je compleet te zijn!

* geef een exacte omschrijving van het probleem en wanneer het zich voor doet
* geef een exacte omschrijving van de hardware (mobo, CPU, koeler, geheugen, opschrift geheugen chips, voeding, videokaart, geluid/netwerkkaart, etc.)
* geef duidelijk aan welke software (OS, drivers) je gebruikt

* geef aan welke BIOS instellingen je gebruikt (met name als het een geheugengerelateerd probleem is)
* geef de geschiedenis van het probleem aan (was het altijd al zo of is het iets van de laatste tijd en zo ja, welke eventuele veranderingen hebben zich voorgedaan voorafgaand aan de eerste maal dat het probleem optrad?)
* vergeet vooral niet te vermelden wat je allemaal al hebt getroubleshoot en wat de resultaten ervan zijn

Wees uitgebreid, zodoende kun je het beste geholpen worden en verzandt het topic niet in een herhaling van tips of tips welke jezelf al geprobeerd hebt. Daarnaast laat je er mee zien dat jezelf ook het één en ander serieus geprobeerd hebt; onverschilligheid wordt hier niet zo gewaardeerd namelijk
Hoe kun je in hemelsnaam verwachten dat we iets zinnigs hierover zeggen als je niet eens zegt wat voor hardware je hebt en welk OS je ermee gebruikt :?

/specs/troubleshooter/titel - dicht

P.s. herlees even de GoT Huisregels, en dan vooral met betrekking tot de topictitel, want deze is allerminst informatief te noemen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.