[DIY][Sub] Little Thunder

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 07:12

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb deze week mijn eerste zelfbouw subwoofert gemaakt (voor in een auto in principe), gewoon een goedkoop projectje om is te proberen. Hier is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.e.j.teunissen/LT/LT01.jpg
De onderdelen, o.a. 12mm MDF wat ik nog over had.

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.e.j.teunissen/LT/LT02.jpg
De woofer, Lanzar SE10

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.e.j.teunissen/LT/LT03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.e.j.teunissen/LT/LT04.jpg
Hier stond er nog 1 zijmuur open...

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.e.j.teunissen/LT/LT05.jpg
...maar ik kwam erachter dat het tussen die 2 plankies zo goed klemde dat het andere wandje er ook gelijk tussen kon.

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.e.j.teunissen/LT/LT06.jpg
De woofer in de frontbaffle, dubbel 12mm hout, 24mm dus. Ik wou er eerst per ongeluk doorheen zagen om het rondje te kunnen zagen...Gewoon ff dichtgelijmd.

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.e.j.teunissen/LT/LT07.jpg
Front baffle op de sub gelijmd.

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.e.j.teunissen/LT/LT08.jpg
Achterkant erop, met springclips die ik nog over had.

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.e.j.teunissen/LT/LT09.jpg
En hier het eindresultaat :)

Niet echt netjes afgewerkt, maar het kan z'n doel dienen: compacte sub (17l) die redelijk diep gaat (0dB@60hz) en goed hard gaat. Luistertesten wijzen ook uit dat ie niet echt superdiep gaat maar diep genoeg om veel lawaai te maken en wat te laten voelen. Kwalitatief is het allemaal best ok, helemaal voor het geld (60 euro bij elkaar) ! Het is gewoon om die deur speakertjes die niet onder de 60hz komen aan te vullen en om te ontlasten zodat je een stuk harder kan spelen, das het idee.

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 04-08-2003 22:30 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

zit er ook iets van wisselfilter op ofzo?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Je merkkeuze is :9 Als je het in de auto gebruikt is 0dB @ 60 hz voldoende lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
JvS schreef op 04 August 2003 @ 22:37:
zit er ook iets van wisselfilter op ofzo?
Nope, like I said, een autosub en zo een beetje elke nieuwe autoamp heeft een ingebouwde 12dB/octaaf of meer low-pass filter, op 80 hz, 100 hz of traploos instelbaar.

[ Voor 30% gewijzigd door JT op 04-08-2003 22:39 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, netjes. Heb je nog gebruik gemaakt van T/S parameters of gewoon op de gok?

En inderdaad, met de cabin gain erbij (20db op nog wat hz) moet het vast wel lekker "thunderen"

al getest? ;)

edit: 20db bij 20hz en daarna aflopend naar 8db gain bij 50hz.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
T/S para's open leverde alleen maar op dat het 0dB punt 1 of 2 hz lager lag maar dat kostte ook een hoop meer werk. Dan maar dicht. Ik heb hem al aangesloten gehad in huis, gaat goed hard :D Van de week ff bij iemand in de auto testen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O vet, subje in gesloten 17liter gaat al vet hard. Dan vallen je eisen toch nog best wel toch, aangaande je fronts :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Nee, ik kreeg dees makkelijk over z'n nek met een 85watt versterker :X

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst een JBL 10" uit de power serie aangesloten op een P1500 renkus heinz amp. Weet niet precies hoeveel vermogen daar uit komt maar ik kon de amp in bridgemode laten clippen. Het gaf wel een bak herrie maar de sub ging niet kapot. Dit was echt vreemd, volgens mij had ie een superlage gevoeligheid ofzo.

Wat heb je met de demping gedaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
JBL Power serie heeft gemiddelde gevoeligheid :)

Zit geen demping in. Kost extra geld :P Moet budget zijn :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een oude deken heb je niet meer liggen? Een oud tshirt dan? Je kan vast wel iets bedenken dat geen geld kost, maar wel een tikkeltje dempt. Desnoods haal je bij het grof vuil een stuk schuimrubber uit een oude bank :P

[ Voor 57% gewijzigd door Wekkel op 05-08-2003 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Nu al te laat, hijs al dicht :P Maar hij bonkt niet echt :P Kep zelfs dempingsmateriaal liggen, maar dat wordt gebruikt voor andere subs.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT jij bent me er 1. Je bouwt een gesloten systeem zonder demping. Je weet niet wat je meemaakt met demping. Strakker, dieper gecontroleerdr geluid voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
I know, maar ik ga hem verkopen en dan betekent het een paar euro minder winst :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:01
8)7

nu serieus, je vindt de afwerking niet netjes? Waarom niet? Ik zie nergens onvolkomendheden, ziet er erg strak uit naar mijn mening :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ja, op de pic zie je het niet maar aan der onderkant zit de onderste muur niet helemaal op de grond als het ware, zit 1 of 2 mm tussen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op 05 August 2003 @ 11:29:
Nu al te laat, hijs al dicht :P Maar hij bonkt niet echt :P Kep zelfs dempingsmateriaal liggen, maar dat wordt gebruikt voor andere subs.
Je hebt die speaker toch (hoop ik) niet vastgelijmd :?

Oftewel: schroef dat ding er even uit en je hebt ruimte genoeg om je dempingsmateriaal aan te brengen.

ps. Geen ouwe sokken gebruiken voor de demping, zo duur is dat spul nou ook weer niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ja, je hebt toch ook nog wel een soort eergevoel ten aanzien van het werk dat je aflevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Misschien doe ik het nog wel... :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou net zeggen als je speakers bouwt moet je wel een beetje geduld hebben vind ik. Niet snel 6 planken tegen elkaar kwakken en een speaker erin, ookal is ie voor de verkoop. Beetje luisteren, beetje tunen. Koop van de winst bv een bovenfrees, daar kun je een hoop vette afwerkingseffecten mee maken.

die 1/2 mm zou ik gewoon wegschuren. Had bij mijn sub er ook last van. Gewoon een middagje schuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:47

Gutteguttegut

CEO of TFD

* Gutteguttegut moet ook maar eens zoiets gaan maken.

Ik mis ook nog dat beetje extra laag in mn auto.
Waar heb je die woofer gekocht?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Boyds in P'rend. Maar als je de ruimte heb zou ik hem in een grotere kist gooien, dan gaattie stukken dieper.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Even snel een vraag wat geen eigen topic waard is; als je subwoofer kist bouwt is het dat beter om de versterker in een aparte kamer te hangen in plaats van in dezelfde ruimte waar de driver hangt zeg maar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Hangt er vanaf, de Detonation modules hebben een eigen luchtdichte behuizing. Voor alle zekerheid kan je dat wel doen natuurlijk. Ik denk dat ik dat ook ga doen wanneer ik een eigen actieve sub ga bouwen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xabre16v schreef op 06 August 2003 @ 12:08:
Even snel een vraag wat geen eigen topic waard is; als je subwoofer kist bouwt is het dat beter om de versterker in een aparte kamer te hangen in plaats van in dezelfde ruimte waar de driver hangt zeg maar :?
Het is niet echt wijs om dit te doen.
De componenten van de versterker kunnen lostrillen door de voor de hand liggende reden. Dit kun je ondervangen door de boel in te gieten in hars. Daarna loop je tegen het volgende probleem aan: Je krijgt allerlei rare hoeken en half open ruimtes in je kast. Je moet hier een hele knappe berekening op loslaten wil je dit kunnen compenseren (moet je waarschijnlijk op andere plekken weer schotten en blokjes plaatsen). :(

Het meest eenvoudige is om de versterker op de buitenkant van de kast te schroeven. Ook hier dient de boel beschermd te worden tegen losrammelen (en aanraken), maar je hebt in ieder geval een veel eenvoudigere kastberekening.

Je kunt ook gewoon de gok wagen, echter de kans dat het beter klinkt dan wanneer de versterker aan de buitenkant hangt is erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 13:20:
JT jij bent me er 1. Je bouwt een gesloten systeem zonder demping. Je weet niet wat je meemaakt met demping. Strakker, dieper gecontroleerdr geluid voor een paar euro.
Ik heb een 10" Rockfordje in een pff wat zou het zijn.. 20 liter kist ofzo? Naja gesloten igg! Als ik er wat dempings matteriaal in stop, word het volume van de kist dan kleiner? Ik hoorde dat je met dempings matteriaal het volume namelijk verkleinde.. klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 18:00
Verwijderd schreef op 10 August 2003 @ 19:02:
[...]

Ik heb een 10" Rockfordje in een pff wat zou het zijn.. 20 liter kist ofzo? Naja gesloten igg! Als ik er wat dempings matteriaal in stop, word het volume van de kist dan kleiner? Ik hoorde dat je met dempings matteriaal het volume namelijk verkleinde.. klopt dit?
Een moeilijk te vinden antwoord maar ok :D

Demping van bassreflexkisten met Pritex noppenschuim geeft een vergroting van de netto inhoud van 1,1x.
Demping van gesloten kisten met synthetische wol geeft een vergroting van de netto inhoud van 1,2x. :)

Kheb voor in in mijn zelfgemaakt gesloten subje noppenschuim gehaald bij Karwei voor bijna 9 euro, maar dan heb je gelijk genoeg voor 2 projecten, afhankelijk van de inhoud van je subs B)

[ Voor 14% gewijzigd door JvdW op 10-08-2003 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Westereinder schreef op 10 augustus 2003 @ 19:34:
Kheb voor in in mijn zelfgemaakt gesloten subje noppenschuim gehaald bij Karwei voor bijna 9 euro, maar dan heb je gelijk genoeg voor 2 projecten, afhankelijk van de inhoud van je subs B)
En is de geluidskwaliteit van je sub erop vooruit gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Does acoustic insulation increase the box volume? How much volume can I hope to attain by stuffing my box with insulation?

20% is a realistic maximum figure for sealed enclosures. A sealed enclosure is almost never to big! So even if it is "optimum", it can still benefit from the damping. Damping material changes the operation of the box air from adiabatic (constant heat) to isothermal (constant temperature). With the isothermal process, the damping material absorbs and gives up heat which maintains a more constant temperature inside the box. This also has the added effect of reducing sound velocity, which shortens the wavelengths and makes the driver "think" it is in a larger air volume.

Don't stuff a ported system - just line the walls with fiberglass or lightly fill with polyester batting. Stuffing a ported box may decrease the speaker systems efficiency, and it is difficult to predict how much a large quantity of acoustic insulation changes the tuning frequency.
http://diyaudiocorner.tripod.com/faq.htm

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met demping moet je gewoon experimenteren. Eerst de wanden bekleden en dan stuffen. Weghalen luisteren. Totdat het goed klinkt. Bij mee scheelde het best veel met demping of zonder. Ik heb wel het idee dat het maxSPL naar beneden gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 18:00
xabre16v schreef op 10 August 2003 @ 22:34:
[...]

En is de geluidskwaliteit van je sub erop vooruit gegaan?
Ja natuurlijk, anders had ik het er toch niet ingedaan :?
Bij mij is alles van binnen bekleed met noppenschuim nu :)
Pagina: 1