[Suse 8.0 - GCC] fouten tijdens compileren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het compilleren van ProFTPD en vele andere packages krijg ik de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Reading specs from /usr/lib/gcc-lib/i486-suse-linux/2.95.3/specs
gcc version 2.95.3 20010315 (SuSE)
configure:1801: $? = 0
configure:1803: gcc -V </dev/null >&5
gcc: argument to `-V' is missing
configure:1806: $? = 1
configure:1830: checking for C compiler default output
configure:1833: gcc    conftest.c  >&5
gcc: Internal compiler error in `execute', at ../../gcc/gcc.c:2328
Please submit a full bug report.
See <URL:http://www.gnu.org/software/gcc/bugs.html> for instructions.
configure:1836: $? = 1
configure: failed program was:
| #line 1809 "configure"
| /* confdefs.h.  */
|
| #define PACKAGE_NAME ""
| #define PACKAGE_TARNAME ""
| #define PACKAGE_VERSION ""
| #define PACKAGE_STRING ""
| #define PACKAGE_BUGREPORT ""
| /* end confdefs.h.  */
|
| int
| main ()
| {
|
|   ;
|   return 0;
| }
configure:1875: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.

Dit is gebeurt na een Online Update van Suse 8.0! ;(
Ik heb al GCC en aantal andere packages verwijdert en opnieuw geinstalleert maar geen veranderingen.
Nieuwe packages installen via Yast gaat ook niet meer.
Ze werken gewoon niet de programma's
Heeft iemand hier een oplossing voor?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zo'n simpel programma zou GCC geen internal compiler error moeten geven! Als andere programma's ook (op eens) niet meer goed werken, lijkt een hardware probleem me het meest waarschijnlijk.

Kan het zijn dat je geheugen slecht is? Probeer dat eens te testen met memtest86 of iets dergelijks.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2020

eek

@MagickNET

See `config.log' for more details. ?
het zou kunnen dat daar iets in staat...

Skill is when luck becomes a habit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:24

JJJ

code:
1
configure:1875: error: C compiler cannot create executables

Een bekend probleem, waar veel topics over zijn. Ram 'cannot create executables' in de search en je vindt gegarandeerd de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eek schreef op 05 August 2003 @ 00:02:
See `config.log' for more details. ?
het zou kunnen dat daar iets in staat...
Dat is dat stukje code / tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_Squatt_ schreef op 04 August 2003 @ 22:33:
Op zo'n simpel programma zou GCC geen internal compiler error moeten geven! Als andere programma's ook (op eens) niet meer goed werken, lijkt een hardware probleem me het meest waarschijnlijk.

Kan het zijn dat je geheugen slecht is? Probeer dat eens te testen met memtest86 of iets dergelijks.
Beetje vreemd dat voor de update wel kan compillen en na de Online Update op eens mijn Kingstone geheugen modules stuk zijn die 2 maanden uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 00:48:
Beetje vreemd dat voor de update wel kan compillen en na de Online Update op eens mijn Kingstone geheugen modules stuk zijn die 2 maanden uit zijn.
Ik ga er van uit dat Suse hun pakketten wel test voor ze door middel van Online Update worden verspreid. Daarom lijkt een hardware probleem me waarschijnlijker dan dat je van Suse kapotte pakketten binnenkrijgt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het onmogelijk is :).

Welke programma's werken niet meer? Welke foutmeldingen geven ze? Welke pakketten zijn nieuw/vernieuwd sinds de laatste update. Kun je de update terugdraaien (de oudere pakketten weer installen, geen idee of dat lukt ivm mogelijke dependencies)? Lost een nieuwe update het probleem op, of heb je daar ook het niet meer werkende Yast voor nodig?

Misschien is er inderdaad een foutje geslopen in een belangrijk pakket (glibc?, daar zou elk programma last van hebben.). Is het een standaard install, of heb je er zelf programma's bijgecompileerd? Is het mogelijk om een nieuwe install te doen? Heb je misschien een andere machine waar het ook een probleem is/waarop het ook te reproduceren is?
JJJ schreef op 05 August 2003 @ 00:09:
Een bekend probleem, waar veel topics over zijn. Ram 'cannot create executables' in de search en je vindt gegarandeerd de oplossing.
Al die oplossingen zijn 'installeer GCC en/of de bijbehorende pakketten.'. Het ontbreken van GCC en co. is hier niet het probleem (zoals blijkt uit het geposte stukje uit config.log). Dat hier hetzelfde 'symptoom' te zien is, betekent niet meteen dat dezelfde oplossing goed is.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Misschien even in en uitloggen? Nieuwe gcc -> nieuwe lokatie -> andere omgevings variabele? Just a guess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
_Squatt_ schreef op 05 augustus 2003 @ 02:26:
Ik ga er van uit dat Suse hun pakketten wel test voor ze door middel van Online Update worden verspreid. Daarom lijkt een hardware probleem me waarschijnlijker dan dat je van Suse kapotte pakketten binnenkrijgt.
Mij niet. Goed, je hebt natuurlijk de wet van Murphy enzo, maar als ik een upgrade installeer en daarna werkt ineens niets meer, dan denk ik toch eerst dat het aan de upgrade heeft gelegen, voordat ik aan andere dingen ga denken.

Inderdaad, weinig kans dat dat geheugen 'ineens' stuk is als het eerder nooit problemen gaf.

Linux mensen zijn veel te snel met de schuld op de hardware afschuiven als iets niet werkt af en toe :D

Kijk eens in /var/log/messages of er niet iets anders mis is gegaan? Is de harddisk toevallig niet vol? Of de partitie waar /tmp op staat misschien? (niet dat je dan deze meldingen zou moeten krijgen, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[HD VOL] nee, nog 100 GB vrij
[TMP VOL] nee, is net compleet leef gehaalt
[MESSAGES] nee, staat niks over in.
code:
1
2
3
4