mijn systeem:
XP 2800+ Barton
A7N8X Deluxe rev2.0
2x 512MB PC3200 Corsair
80GB Western Digital 8MB Cache (Master op IDE controller)
60GB IBM (Slave op IDE controller)
80GB Seagate (Master op PCI Kaartje)
40GB Seagate (Slave op PCI Kaartje)
Promise Ultra100 TX2 (hierop hangen dus de 2 Seagate schijven)
En verder nog een Lite-On dvd speler, Plextor fikkertje, een Asus Ti4600 en een USB PCI kaartje.En dit alles wordt gevoed door een Antec Truepower 480W waarvan alle waardes dik in orde zijn. (12V --> 12,078V, 5V --> 4,986V, 3,3V --> 3,296V, Vcore --> 1,696)
Dit alles op standaard settings, dus niet overgeclocked, en draaiend onder XP Pro + SP1
De drivers die ik gebruik zijn de 2.03 Nforce2 drivers, en alle hardeschijven draaien op DMA.
Voorheen heb ik trouwens nooit problemen gehad met bovenstaande schijven en PCI Controller.
het probleem:
Op mijn oude configuratie, een A7N8X Deluxe rev1.04 + XP2400 + 2x 512MB PC3200 Corsair had ik veel stabiliteitsproblemen, o.a. in windows zelf, programma's en games.
(dit bleek uiteindelijk aan de proc+mobo te liggen, allebei defect)
Opeens had ik echter ook last van bestanden die corrupt waren
,
dit merkte ik voor het eerst toen ik een groot aantal .rar bestanden had gedownload van een server van mijn neef (was een film van familie).
Toen ik de .sfv file checkte was meer als de helft van de bestanden corrupt.
Ik heb toen mijn neef gebeld, maar die zei dat alle bestanden bij hem in orde waren, maar hij zou de boel eens opnieuw rarren.
Hierna heb ik weer een poging gewaagd, maar weer waren er een groot aantal files corrupt. Ik heb toen mijn IDE kabels vervangen, maar dit hielp niks.
Toen begon er bij mij het idee op te spelen dat het mischien aan de HD lag (de IBM 60GB), dus heb ik er een HD-tooltje van IBM overheen gedraaid.
De resultaten waren positief, en er was niks mis met de hardeschijf (gelukkig
).
Het downloaden van de bestanden naar een van de andere HD's leverde hetzelfde probleem op. Ik heb toen maar eens wat minder legale spellen en films gedownload, om te kijken of ook hier problemen mee waren. Maar ook na het downloaden van deze .rar files waren de helft of meer van de files corrupt
Dit terwijl andere mensen die deze films & spellen ook gedownload hadden geen problemen hadden. Wat ook erg raar was, was dat de installatie files van grote mods voor Halflife (CS, DOD en de update naar de nieuwste HL) ook opeens corrupt waren en niet goed geinstalleerd konden worden.
Ook updates van Battlefield 1942 konden opeens niet geinstalleerd worden.
Ondertussen heb ik mijn defecte mobo, proc en geheugen omgewisseld voor nieuwe onderdelen zoals hierboven en bij mijn specs wordt aangegeven
Hiermee hoopte ik van alle problemen af te zijn.
Dit was echter maar half het geval, de data corruptie was er nog steeds
(uiteraard heb ik een clean install gedaan, dus Windows er compleet nieuw op)
Ik kwam na een tijdje bij stom toeval erachter dat er na een reboot minder files corrupt waren, en dat na een reboot steeds andere files van een game of film corrupt waren
Dit vond ik uitermate vreemd.
Uiteindelijk was het me gelukt om de film van mijn neef zo te downloaden dat volgens de .sfv file alle bestanden in orde waren.
Maar tijdens het uitpakken waren er weer een hoop bestanden corrupt
En telkens als ik het overnieuw wilde uitpakken waren er steeds andere files corrupt.
Nu wilde ik vandaag een paar films van de ene HD naar de andere HD kopiëren(van de Seagate 40GB naar de Seagate 80GB), maar al deze films zien er dan niet meer uit
Het beeld is totaal blokkerig, en af en toe klopt het geluid niet.
Het verwisselen van kabels haalt ook niks uit.
Ik sta nu dus echt compleet voor een raadsel
Wat ik zelf zoal al geprobeerd heb:
- andere IDE kabels --> geen verbetering
- HD's in een andere volgorde aan de PC hangen --> geen verbetering
- andere Nforce2 drivers (zoals de 2.00 & 2.03) --> geen verbetering
- dingen downloaden die 100% zeker in orde zijn --> ook corrupte files
- ander download programma (CuteFTP Pro ipv FlashFXP) --> ook corrupte files
- patch van Microsoft gedownload en geinstalleerd --> nog steeds corrupte files
- de search gebruikt hier op GOT (hiermee kwam ik o.a. bovenstaande patch tegen) --> geen oplossingen
- memtest --> op huidige instellingen geen errors (synchroom met proc, en 6-3-3-2)
- bios update --> geflashed naar 1005 maar geen verbetering
- de 2.45 Nforce2 drivers geprobeerd --> geen verbetering
mijn conclusies:
- het ligt niet aan Chello of de UTP kabel, dit omdat kopiëren van bestanden van HD naar HD ook corruptie geeft
- het ligt niet aan de IDE kabels, dit omdat ik er 8 verschillende geprobeerd heb (ja, allemaal 100 of 133 kabels
)
- het ligt niet aan de HD's, dit omdat na testen met de tooltjes van de fabrikanten er geen fouten boven kwamen drijven, en omdat het niet uitmaakt naar welke HD ik de files download/verplaats
- het ligt niet aan de bestanden, dit omdat de films op mijn andere HD wel goed zijn voor het kopiëren en omdat de files die ik download bij anderen wel in orde zijn
- het ligt niet aan FlashFXP, dit omdat het met CuteFTP ook niet lukt
- de drivers zijn het ook niet
- het is ook geen virus, ik heb namelijk NAV2003 up-to-date en ermee gescanned, evenals met online virusscanner
- de temperaturen zijn ook in orde, de cpu en het mobo/temp in de kast zijn goed (44/30)
- voeding is ook in orde, de waardes zijn nagenoeg perfect en stabiel
- er is iets goed fout
mijn vraag:
Wie o wie kan mij hiermee helpen en mij het verlossende antwoord geven?
* Crash Update:
Het bios is geflashed naar de 1005 versie, maar dit heeft het probleem niet opgelost (wat ik ook niet verwachte).
Ik heb nu de Nforce 2.45 drivers geinstalleerd (eerst de oude verwijderd), maar ook dit lost het probleem niet op.
XP 2800+ Barton
A7N8X Deluxe rev2.0
2x 512MB PC3200 Corsair
80GB Western Digital 8MB Cache (Master op IDE controller)
60GB IBM (Slave op IDE controller)
80GB Seagate (Master op PCI Kaartje)
40GB Seagate (Slave op PCI Kaartje)
Promise Ultra100 TX2 (hierop hangen dus de 2 Seagate schijven)
En verder nog een Lite-On dvd speler, Plextor fikkertje, een Asus Ti4600 en een USB PCI kaartje.En dit alles wordt gevoed door een Antec Truepower 480W waarvan alle waardes dik in orde zijn. (12V --> 12,078V, 5V --> 4,986V, 3,3V --> 3,296V, Vcore --> 1,696)
Dit alles op standaard settings, dus niet overgeclocked, en draaiend onder XP Pro + SP1
De drivers die ik gebruik zijn de 2.03 Nforce2 drivers, en alle hardeschijven draaien op DMA.
Voorheen heb ik trouwens nooit problemen gehad met bovenstaande schijven en PCI Controller.
het probleem:
Op mijn oude configuratie, een A7N8X Deluxe rev1.04 + XP2400 + 2x 512MB PC3200 Corsair had ik veel stabiliteitsproblemen, o.a. in windows zelf, programma's en games.
(dit bleek uiteindelijk aan de proc+mobo te liggen, allebei defect)
Opeens had ik echter ook last van bestanden die corrupt waren
dit merkte ik voor het eerst toen ik een groot aantal .rar bestanden had gedownload van een server van mijn neef (was een film van familie).
Toen ik de .sfv file checkte was meer als de helft van de bestanden corrupt.
Ik heb toen mijn neef gebeld, maar die zei dat alle bestanden bij hem in orde waren, maar hij zou de boel eens opnieuw rarren.
Hierna heb ik weer een poging gewaagd, maar weer waren er een groot aantal files corrupt. Ik heb toen mijn IDE kabels vervangen, maar dit hielp niks.
Toen begon er bij mij het idee op te spelen dat het mischien aan de HD lag (de IBM 60GB), dus heb ik er een HD-tooltje van IBM overheen gedraaid.
De resultaten waren positief, en er was niks mis met de hardeschijf (gelukkig
Het downloaden van de bestanden naar een van de andere HD's leverde hetzelfde probleem op. Ik heb toen maar eens wat minder legale spellen en films gedownload, om te kijken of ook hier problemen mee waren. Maar ook na het downloaden van deze .rar files waren de helft of meer van de files corrupt
Dit terwijl andere mensen die deze films & spellen ook gedownload hadden geen problemen hadden. Wat ook erg raar was, was dat de installatie files van grote mods voor Halflife (CS, DOD en de update naar de nieuwste HL) ook opeens corrupt waren en niet goed geinstalleerd konden worden.
Ook updates van Battlefield 1942 konden opeens niet geinstalleerd worden.
Ondertussen heb ik mijn defecte mobo, proc en geheugen omgewisseld voor nieuwe onderdelen zoals hierboven en bij mijn specs wordt aangegeven
Hiermee hoopte ik van alle problemen af te zijn.
Dit was echter maar half het geval, de data corruptie was er nog steeds
(uiteraard heb ik een clean install gedaan, dus Windows er compleet nieuw op)
Ik kwam na een tijdje bij stom toeval erachter dat er na een reboot minder files corrupt waren, en dat na een reboot steeds andere files van een game of film corrupt waren
Dit vond ik uitermate vreemd.
Uiteindelijk was het me gelukt om de film van mijn neef zo te downloaden dat volgens de .sfv file alle bestanden in orde waren.
Maar tijdens het uitpakken waren er weer een hoop bestanden corrupt
En telkens als ik het overnieuw wilde uitpakken waren er steeds andere files corrupt.
Nu wilde ik vandaag een paar films van de ene HD naar de andere HD kopiëren(van de Seagate 40GB naar de Seagate 80GB), maar al deze films zien er dan niet meer uit
Het verwisselen van kabels haalt ook niks uit.
Ik sta nu dus echt compleet voor een raadsel
Wat ik zelf zoal al geprobeerd heb:
- andere IDE kabels --> geen verbetering
- HD's in een andere volgorde aan de PC hangen --> geen verbetering
- andere Nforce2 drivers (zoals de 2.00 & 2.03) --> geen verbetering
- dingen downloaden die 100% zeker in orde zijn --> ook corrupte files
- ander download programma (CuteFTP Pro ipv FlashFXP) --> ook corrupte files
- patch van Microsoft gedownload en geinstalleerd --> nog steeds corrupte files
- de search gebruikt hier op GOT (hiermee kwam ik o.a. bovenstaande patch tegen) --> geen oplossingen
- memtest --> op huidige instellingen geen errors (synchroom met proc, en 6-3-3-2)
- bios update --> geflashed naar 1005 maar geen verbetering
- de 2.45 Nforce2 drivers geprobeerd --> geen verbetering
mijn conclusies:
- het ligt niet aan Chello of de UTP kabel, dit omdat kopiëren van bestanden van HD naar HD ook corruptie geeft
- het ligt niet aan de IDE kabels, dit omdat ik er 8 verschillende geprobeerd heb (ja, allemaal 100 of 133 kabels
- het ligt niet aan de HD's, dit omdat na testen met de tooltjes van de fabrikanten er geen fouten boven kwamen drijven, en omdat het niet uitmaakt naar welke HD ik de files download/verplaats
- het ligt niet aan de bestanden, dit omdat de films op mijn andere HD wel goed zijn voor het kopiëren en omdat de files die ik download bij anderen wel in orde zijn
- het ligt niet aan FlashFXP, dit omdat het met CuteFTP ook niet lukt
- de drivers zijn het ook niet
- het is ook geen virus, ik heb namelijk NAV2003 up-to-date en ermee gescanned, evenals met online virusscanner
- de temperaturen zijn ook in orde, de cpu en het mobo/temp in de kast zijn goed (44/30)
- voeding is ook in orde, de waardes zijn nagenoeg perfect en stabiel
- er is iets goed fout
mijn vraag:
Wie o wie kan mij hiermee helpen en mij het verlossende antwoord geven?
* Crash Update:
Het bios is geflashed naar de 1005 versie, maar dit heeft het probleem niet opgelost (wat ik ook niet verwachte).
Ik heb nu de Nforce 2.45 drivers geinstalleerd (eerst de oude verwijderd), maar ook dit lost het probleem niet op.
[ Voor 16% gewijzigd door Crash op 05-08-2003 11:47 . Reden: ff kleine dingetjes teogevoegd ]