[Access] exporteren en bepaalde tabellen rechtsuitlijnen

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik wil bepaalde gegevens uit een access tabel exporteren naar een txt bestand en dan zijn de gegevens gescheiden door spaties alleen dan moeten wel bepaalde tabellen rechts worden uitgelijnt. Elke tabel heeft een vaste breedte.
Iemand enig idee hoe ik dat kan doen, ik heb de search gebruikt en kon daar niks over vinden behalve iets van een bepaalde query maar dat is niet wat ik bedoelde.
Google (+discussiegroepen) brengt ook geen uitkomst!

• curry684
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Professionele website nodig?

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

Mijn idee zou zijn om de verschillende velden die rechts uitgelijnd moeten worden met een format (in de query al) zo op te maken dat ze links worden uitgevuld met spaties tot de juiste lengte. En dus rechts uitgelijnd staan... ;)

My personal website

• Woef
  • Niet online
Ja aan zoiets zat ik ook al te denken. Maar ben geen ster in Access+SQL (alleen PHP+MySQL), dus als je het zou uit willen leggen. Maar ik zat eerder te denken aan een andere oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door Woef op 04-08-2003 16:17 ]

Verwijderd

Probeer eens:
code:
1
2
SELECT String(lengteveld - len(veldnaam), " ") & veldnaam
FROM tabel

Dan krijg je alles keurig rechts uitgelijnd met voorloop spaties. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 08:13 ]

• Woef
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 08:11:
Probeer eens:
code:
1
2
SELECT String(lengteveld - len(veldnaam), " ") & veldnaam
FROM tabel

Dan krijg je alles keurig rechts uitgelijnd met voorloop spaties. :)
Oke top dit is gelukt!

Nu heb ik het probleem met exporteren. Want als ik veldnaam portogroep_query.Expr1 opgeef zegt hij dat die niet bestaat.
Terwijl die wel degelijk bestaat. Hoe los ik dit op?

[ Voor 24% gewijzigd door Woef op 05-08-2003 10:21 . Reden: Verandering situatie ]

Verwijderd

hoe ziet je query eruit ?
Plus dat je beter "as Veldnaam" achter elk statement in je select kan zetten. Dan ben je van die Expr naamgevingen af van Access. Is veel netter.

• Woef
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 10:27:
hoe ziet je query eruit ?
Plus dat je beter "as Veldnaam" achter elk statement in je select kan zetten. Dan ben je van die Expr naamgevingen af van Access. Is veel netter.
Die ziet er zo uit

code:
1
2
SELECT belgegevens.[id relatie], belgegevens.aanhef, belgegevens.voorletters, belgegevens.voorvoegsels, belgegevens.titulatuur, belgegevens.naam, belgegevens.straat, belgegevens.huisnummer, belgegevens.[toevoeging huisnummer-1], belgegevens.[toev Huisnummer 2], belgegevens.postcode, belgegevens.plaatsnaam, belgegevens.netnummer, belgegevens.telefoonnummer, belgegevens.banknummer, belgegevens.gironummer, regelnr_query.Expr1, belgegevens.[uitgang-1], belgegevens.[uitgang-2], belgegevens.[uitgang-3], belgegevens.[uitgave-1], belgegevens.[editie-1], belgegevens.[ingangsdatum abonnement], belgegevens.[werbe-art], belgegevens.[werbe-schlusse;], belgegevens.betaalwijze, rekeningsoort_query.Expr1, belgegevens.verkoper, belgegevens.abonnementsoort, belgegevens.prijsgroep, belgegevens.bezorgwijze, belgegevens.krotingsgroep, belgegevens.verschijnwijze, portogroep_query.Expr1, belgegevens.[ode premie], belgegevens.opmerking
FROM belgegevens, regelnr_query, rekeningsoort_query, portogroep_query;

Verwijderd

WIl je die 4 tabellen niet koppelen? nu vraag je een hoop velden van 4 tabellen op zonder koppeling. Kan me niet voorstellen dat die query doet wat je wilt.

• Woef
  • Niet online
ja hij doet precies wat ik wil, alleen nu wil ik die gegevens exporteren als txt bestand. En elke kolom heeft een apparte lengte en zo wou ik het dus exporteren. Alleen die die rare kolomnaam herkend access die kolom niet!

Verwijderd

Dan zal je probleem wel in de portogroep_query zitten. Maak eens een nieuwe query aan:
code:
1
2
SELECT portogroep_query.Expr1
FROM portogroep;

en kijk eens wat die doet.

• Woef
  • Niet online
Ik zal het even beter toelichten:
Ik heb een tabel met Belgegevens.
Daarin moeten drie kolommen rechts uitgelijnd worden.
Daarvoor heb ik drie apparte query's gemaakt.
En daarnu nog een waar ik alle gegevens uit Belgegevens met daarbij dus die drie query's (die rechts uigelijnd worden).
En als ik die query uitvoer krijg ik een keurig overzicht te zien. En alle gegevens kloppen enzo.
Alleen als ik het exporteer dan gaat het dus fout, want hij kent die kolomnamen van die drie query's niet !

Verwijderd

Heb je voor elke kolom een aparte query gemaakt ?
Als je alle gegevens uit dezelfde tabel haalt dan hoef je dus maar 1 query aan te maken.
SQL is niet je sterkste kant begrijp ik al.
Je kan rustig dat statement wat ik je al eerder gepost hebt achter elkaar plakken plus de rest van je gegevens ook. Heb je maar 1 query.

• Woef
  • Niet online
ik heb nu twee query's:
code:
1
2
SELECT String(2-Len([portogroep])," ") & [portogroep] AS Expr1, String(10-Len([regelnr])," ") & [regelnr] AS Expr2, String(7-Len([verkoper])," ") & [verkoper] AS Expr3
FROM belgegevens;

En deze:
SELECT belgegevens.[id relatie], belgegevens.aanhef, belgegevens.voorletters, belgegevens.voorvoegsels, belgegevens.titulatuur, belgegevens.naam, belgegevens.straat, belgegevens.huisnummer, belgegevens.[toevoeging huisnummer-1], belgegevens.[toev Huisnummer 2], belgegevens.postcode, belgegevens.plaatsnaam, belgegevens.netnummer, belgegevens.telefoonnummer, belgegevens.banknummer, belgegevens.gironummer, query.Expr2, belgegevens.[uitgang-1], belgegevens.[uitgang-2], belgegevens.[uitgang-3], belgegevens.[uitgave-1], belgegevens.[editie-1], belgegevens.[ingangsdatum abonnement], belgegevens.[werbe-art], belgegevens.[werbe-schlusse;], belgegevens.betaalwijze, belgegevens.rekeningsoort, query.Expr3, belgegevens.abonnementsoort, belgegevens.prijsgroep, belgegevens.bezorgwijze, belgegevens.krotingsgroep, belgegevens.verschijnwijze, query.Expr1, belgegevens.[code premie], belgegevens.opmerking
FROM query, belgegevens;

En dit geeft als resultaat meer dan 2500. Terwijl er maar 50 in belgegevens zitten!

Verwijderd

Dat krijg je dus als je 2 queries gebruikt en ze niet koppeld. Hoeveel is 50 * 50 ?
Oftewel elk record van de ene query wordt gekoppeld met alle records uit de andere query. Daarom zei ik al dat het niet slim was. Voeg nu even de drie uitlijn statements toe aan het grote select statement en vervang Expr1, Expr2 en Expr3 even door leesbare namen en je bent klaar

• Woef
  • Niet online
Je bent geniaal ! Dat was precies wat ik moest doen !! :)
Pagina: 1