WD800jb icm nforce2 langzaam

Pagina: 1
Acties:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hey peepz!

Goed, het probleem...
Ik heb vorige week een nieuw moederbord gekocht, de welbekende asus a7n8x, een nfoce2 bordje dus. Mijn oude moederbord (msi kt3 ultra) was namelijk overleden.
Nu is het probleem dat mijn systeem ineens retetraag is. Dacht eerst dat mijn processor ook overleden was, maar mijn harddisk, western digital 80 gb 8mb cache 7200rpm, bleek ineens ernstig langzaam te zijn
Sisoft sandra gaf +/- 6600kb/s
Atto komt niet boven de 10000kb/s uit (vaker nieteens de helft)
Maar nu is het vreemde; hd tach geeft wel een hogere thoughput weer: van 50000 aflopend naar 30000 met een gemiddelde van 42000...
Maar ik merk zelf wel duidelijk dat die harddisk ernstig langzaam is. Opstarten duurt ineens drie minuten (windowsbalkje komt 13 (!)x langs), waar het eerst hooguit 30 seconden was...
Dus ik uitgebreid zoeken in de got search, maar alles wat ik vond, en geprobeerd heb, hielp niks.
Dma staat aan, schijf is gedefragmenteerd, heb alle mogelijke test programma's geprobeerd, kabels verwisseld, veilige modus geprobeerd, cdrom drives losgehaald, virusscan gedaan, ik zit met de handen in het haar!!! Wie helpt mij??!?!

Config:
Asus a7n8x
Amd 1900+ (non-oc)
512 mb pc2700 ram
Geforce 4 4600 ultra
WD800jb 7200rmp disk
Sound blaster audigy platinum
plextor Fikker
asus dvdspeler
Windows XP home edition met alle patches & downloads...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:12

Remy

I usually get 100% accuracy

- Wat geeft je BIOS en je POST (Udma 1 2 3 4 5) aan over de schijf?
- Staat write-cache aan in Windows?
- Staat je HDD niet in PIO mode toevallig?
- Kijk ook op de WD site voor tooltjes om de settings eens goed te bekijken :)

LinkedIn
Instagram

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Je hebt tog wel Windows gereinstalled? Dat moet bij een nieuw mobo.

Maar het lijkt me tog enigzins raar dat ie daardoor zo sloom is.

Grolsch Royce!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Bios: Udma5 (goed toch?)
Write cache enabled
In windows ook dma5
Wd site heeft alleen een smart check tool, en das allemaal positief...
En idd ook windows opnieuw geinstalleerd :'(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ergens in de FAQ van dit subforum staat ook het een en ander onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" B) Kijk met name onder die "Chipset drivers", want wanneer je de nForce2 drivers direct van nVidia binnentrekt en installeert, dan krijg je matige IDE prestaties. Je moet dus de -ietwat aangepaste- nForce2 van de moederbordfabrikant gebruiken :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
ik heb alleen maar de laatste nforce2 drivers geinstalleerd, en daar zat voor zover ik weet geen ide driver bij...
En jah, die faq had ik ook al gelezen :P

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 04-08-2003 15:28 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:12

Remy

I usually get 100% accuracy

Hmm, maar de nieuwe (2.45) drivers voor IDE werken bij mij (A7N8X Deluxe 1.04) best, dus het hoeven niet per se de aangepaste Asus drivers te zijn. Erg vreemd :?

LinkedIn
Instagram

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
dat zeg ik... Maar wel heeeel erg vervelend... Ik heb écht werkelijk geen idee meer wat eraan te doen... :S Ga zo voor de derde x Xp erop proberen te zetten... misschien helpt het...

• WhistlerNL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 12:40
http://www.epox.org/drivers/nv278_2k_xp.exe

probeer die anders een keer?

Verwijderd

Heb je de nieuwste Bios al geflashed? Wellicht dat dat helpt.

Bij mij draait die WD schijf als een zonntje, heb jij niks aan, maar het ligt dus niet aan de combinatie WD en Asus.

Misschien weet Asus zelf de oplossing? Heb je die al gemaild? Helaas ligt het Asus forum plat zag ik net.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
bios hebbik geflashed... Laatste versie (uit mijn hoofd 1005)... En die epox drivers... ??? Tis een asus mobo, denk je dat dat goed gaat?

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb hetzelfde moederbord en dezelfde problemen. Deze ontstonden na het installeren van DirectX 9.0b via Webupdate. Vooral de Read-snelheden waren soms maar 50% van wat ze hoorden te zijn. Oplossing voor mij was om de volledige DirectX 9.0b redist versie te downloaden en te installeren.
Nu zijn mijn gemeten snelheden weer normaal (in ATTO rond de 45 MB/sec)

• WhistlerNL
  • Laatst online: 20-03 12:40
MikeyMan schreef op 04 August 2003 @ 17:05:
bios hebbik geflashed... Laatste versie (uit mijn hoofd 1005)... En die epox drivers... ??? Tis een asus mobo, denk je dat dat goed gaat?
Download of latest NForce 2 drivers with the following inclusion data :-

Audio driver 3.34 (WHQL'd)
Audio utilities 3.17
Network driver 3.13 (WHQL'd)
GART driver 2.78 (WHQL'd)
SMBus driver 2.75 (WHQL'd)
Memory controller driver 2.75 (WHQL'd)
IDE driver 2.70 In The Box (WHQL'd)
IDE driver 3.07 Full Driver
Installer 3.22

Suitable for Windows 2000 and XP only.

Dit staat er op de site, ik weet niet of deze alleen voor Epox zijn of niet. Het is gewoon een nieuwssite, met info en dingen over Epox. En aangezien Epox ook Nforce2 boards heeft (ik heb er zelf een :) ), lijkt het me ook niet onwaarschijnlijk dat er gewoon univserele Nforce drivers worden gepost. Maar ik weet het neit zeker.

• EdGnoj
  • Niet online
Pas op met die NForce drivers als je een Asus moederbord hebt. Gaat vaak fout. Veel mensen krijgen met de nieuwe sounddrivers de LFE uitgang niet aan de praat en zitten dus zonder bass.
Ook Ide drivers leveren vaak problemen op. Je kunt denk ik beter de standaard Asus drivers gebruiken.

Verwijderd

Heb je ook al in je errorlogs gekeken? Bootlog/Bootvis? Timings/Overclock iets terug?
Hmm, maar de nieuwe (2.45) drivers voor IDE werken bij mij (A7N8X Deluxe 1.04) best, dus het hoeven niet per se de aangepaste Asus drivers te zijn. Erg vreemd :?
Het grootste verschil tussen de nVidia en de Asus driver is de geluidsdrivers. Asus heeft namelijk op dit gebied een paar customisations toegepast.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 20:00 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Jah, de geluidsdrivers gebruik ik niet, zoals ik zei, ik heb een sound blaster audigy platinum, en de geluidsfuncties van het moederbord in de bios uitgezet...
Weet iemand of er ergens ide drivers van asus zijn te vinden, op de site van asus kon ik ze namelijk niet vinden...
Goed, wederom xp opnieuw geinstalleerd... En wat nu: mijn harddisk heet ineens D:... Ik word niet goed...

=edit= Nog een keer windows opnieuw clean geinstalleerd, nu staat de schijf weer als c:, en nogsteeds die lage waardes. Toen de drive nog als d: stond, waren de waardes normaal... Wat is dit toch???

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 04-08-2003 21:58 ]

• EdGnoj
  • Niet online
Gelet op Directx?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
uiteraard, directx 9b geinstalleerd... Maar dat moet toch niet uitmaken voor mijn harddisk prestaties? :?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

MikeyMan schreef op 04 augustus 2003 @ 22:38:
uiteraard, directx 9b geinstalleerd... Maar dat moet toch niet uitmaken voor mijn harddisk prestaties? :?
hij zegt net dat hij problemen had als ie dx9.0b installeerde ;)
voor de zekerheid toch maar zonder proberen :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• EdGnoj
  • Niet online
Wat hij moet proberen is de volledige REDIST-versie, niet de webupdate versie van DirectX.

[ Voor 8% gewijzigd door EdGnoj op 04-08-2003 23:09 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
goed, ga de redist proberen (sorry, niet goed gelezen... na een paar uur met die computer kloten gaan mijn ogen wat achteruit ;))

• EdGnoj
  • Niet online
De Redist versie kan gewoon over de Webupdateversie heen hoor. je hoeft dus niet opnieuw te beginnen :0

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

dan nog begrijp ik niet dat het op "d:"wél goed werkt met dezélfde DX9

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
nee, dat begrijp ik ook niet.. Maar dat betekent in mijn ogen wel dat de hardisk niet fysiek kapot kan zijn, en het mobo evenmin...

• EdGnoj
  • Niet online
Bij mij was het ook alleen de rootpartitie die problemen gaf. Ik heb m'n primaire harddisk in 2 partities onderverdeeld en m'n secundaire HD in 3. Na installatie van DirectX was alleen de C-schijf trager geworden. Het lijkt er op dat de webupdateversie iets verkeerd doet met de instellingen voor de rootpartititie en de Redistversie niet.
Laat je even weten hoe het afloopt Mikeyman?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
jah, heb net directx 9 redist gedownload en geinstalleerd... en zit nu op ongeveer 14000 kb/s in atto... Das toch nogsteeds helemaal niks... Grrrr!!!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
edit... foutje... dubbelpost... :P

[ Voor 83% gewijzigd door MikeyMan op 04-08-2003 23:49 ]

• EdGnoj
  • Niet online
Shit Mickeyman. Jammer dat het hiermee niet gelukt is.
Nou ja, hopen maar dat je de uiteindelijke opslossing zult vinden.

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:48

ErA

Ik zit zo dit topic door te lezen omdat ik soortgelijk probleem heb. Maar met compleet andere configuratie. Gaat overigens wel over Nforce2.

Ik heb:

amd 2500+ Barton
Abit NF7 V2.0 met bios 1.7
Nforce 2.45 drivers
winxp proffi
Maxtor 7200 80 gig en 120 gig.

Ook bij mij duurt windows booten uber lang. Mijn oude setup met een xp2000+ deed het in 2 tellen. Nu duurt het minimaal 1 minuut.

Iemand die al een oplossing heeft. Ben namelijk momenteel in de stemming om alles terug te zetten naar normaal. (Bios terugflashen en uh cdrom dirvers |:(

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had eerst ook de de HD traag was, toen had ik HDD Block Mode in de bios aanstaan. Door het uit te zetten had ik in één keer 20% meer prestatie!! (was ook WD800JB)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-03 00:08
Heb je patch Beveiligingsupdate voor 811493 (Windows XP) geïnstalleerd?
Even uninstallen dan want deze patch verbetert wel de beveiliging maar maakt je systeem ook trager (wordt verholpen is sp2 zeggen ze).

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goed, een update:
Er bleek een fout in mijn harddisk te zitten. Weet alleen niet of dat de traagheid veroorzaakt, aangezien het me nog niet gelukt is het op te lossen...
Wat is het geval: Ik wou de harddisk na mijn verse installatie defragmenteren met JetDefrag uit Fix It Utilities... Dat werkte dus niet, aangezien het programma ervan overtuigd was dat er een fout in mijn HD zat... Chkdsk leverde niks op, evenals Disk Fixer (fixit) en Disk Doktor (norton)... Dus ik dacht aan een fout in jetdefrag.
Maar nu wilde ik net mijn hd defragmenteren met Speed Disk (norton) en wat denk je: Wederom een melding "integrity check failed"... Hoe kan ik nu dit probleem oplossen???

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
*kickje* anybody?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, ik zou de HDD toch maar inruilen/RMA'en. Check eens onder "Support" van de Western Digital site (www.wdc.com) voor meer info en een tooltje om je HDD te checken :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 23:59

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Heb je IDE Busmaster ed wel ingeschakeld in het BIOS (als dat kan bij dat ASUS bord)? Scheelt ook nogal in prestaties... :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
nou, ik heb dus zitten zoeken in die bios... Maar ik kan nergens instellingen vinden voor de ide... Behalve het standaard "identificatiewerk"...
@balusC: dat wdc tooltje hebbik al gebruikt, en die geeft geen foutmeldingen...
Pagina: 1