website cache probleem

Pagina: 1
Acties:

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
het probleem waardoor de oude website wordt weergegeven ipv de nieuwste versie ligt aan de caching.

maar op welke manier kan je dit nu volledig van de baan werken?
Ik heb een tijdje liggen zoeken, maar nergens kom ik een duidelijk antwoord tegen. Dus dacht ik, dan zal ik het maar eventjes in de groep gooien.

Je zou dit kunnen oplossen door:
<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
maar hiermee zou inet explorer niet naar 'luisteren'. Is dit probleem er nog altijd, of gaat bovenstaande code niks afdoen aan het probleem.

Dan is er nog een feit dat ook een deel gecached wordt door de DNS-servers.
Kan dit voorkomen worden? Misschien zelfs eventueel met stukje bovenstaande code?

En dan als derde worden de website's ook nog eens lokaal bij de gebruiker gecashed.

Op welke manier wordt dit probleem door de tweakers omzeild?
Want een up-to-date site zou in principe toch de laatste gegevens moeten tonen aan alle gebruikers.

offtopic:
ok, misschien is dit wel een erg domme vraag, maar ik kwam er niet dadelijk aan uit...

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zo te horen zit er een ranzige proxy tussen :) als dat ding buffert kan je browser refreshen tot ie een ons weegt; hij krijgt alleen de page uit de proxy terug.

Overigens; een DNS server cacht alleen namerecords; dus op welk ip mail.jouwdomain.com gevonden kan worden. Blijkbaar zit er dus iets niet lekker in de infrastructuur :)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

-FoX- schreef op 04 August 2003 @ 13:52:
1. het probleem waardoor de oude website wordt weergegeven ipv de nieuwste versie ligt aan de caching.

2. Je zou dit kunnen oplossen door:
<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
maar hiermee zou inet explorer niet naar 'luisteren'. Is dit probleem er nog altijd, of gaat bovenstaande code niks afdoen aan het probleem.

3. Dan is er nog een feit dat ook een deel gecached wordt door de DNS-servers.
Kan dit voorkomen worden? Misschien zelfs eventueel met stukje bovenstaande code?

4. En dan als derde worden de website's ook nog eens lokaal bij de gebruiker gecashed.
offtopic:
ok, misschien is dit wel een erg domme vraag, maar ik kwam er niet dadelijk aan uit...
1. Heb ik nooit last van, want zie 4. Tenzij iemand via een 'slecht ingestelde' ;) proxy server surft.

2. :? Da's nieuw voor mij

3. DNS Servers cachen geen pagina's, alleen maar hostnames / IP Adressen.

4. IE is slim genoeg om te kijken wat de nieuwste versie is. Anders zie 1 ;)

Ik heb eerlijk gezegd zelf nooit last van sites waarbij ik oude pagina's voorgeschoteld krijg.

Wat ervaar je precies. Heb je een case die we kunnen bediscussieren?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
HunterPro schreef op 04 August 2003 @ 13:54:
zo te horen zit er een ranzige proxy tussen :) als dat ding buffert kan je browser refreshen tot ie een ons weegt; hij krijgt alleen de page uit de proxy terug.
waarschijnlijk is dat het probleem ja, maar wat kan ik hieraan doen om dit op te lossen, en eventueel te voorkomen in de toekomst. Is er misschien een mogelijkheid om de proxy's niets te laten cachen?
Overigens; een DNS server cacht alleen namerecords; dus op welk ip mail.jouwdomain.com gevonden kan worden. Blijkbaar zit er dus iets niet lekker in de infrastructuur :)
Ja, ok.. dat bedoelde ik natuurlijk.. :+

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Clientside cache-control 'headers' werken inderdaad niet super. Je kunt echter wel prima werkend serverside aan je pagina de juiste headers meegeven.

http://nl.php.net/manual/en/function.header.php

Daar staat ook een voorbeeld van een aantal cache-headers.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
[rml][ css] soort raar cache probleem[/rml]

een simpele search had dit al voor je kunnen oplossen. Ik heb dit een paar dagen terug al eens gepost:
Grijze Vos schreef op 31 July 2003 @ 19:03:
proxy cache misschien?

Probeer eens een kilo no cache headers mee te geven:

header("Expires: Mon, 26 Jul 1997 05:00:00 GMT");
header("Last-Modified: " . gmdate("D, d M Y H:i:s") . " GMT");
header("Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate");
header("Cache-Control: post-check=0, pre-check=0", false);
header("Pragma: no-cache");

(edit: dit zijn php-headers, je kunt ze natuurlijk omzetten naar wat je wil)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Caching Tutorial for Web Authors and Webmasters
HTML Meta Tags vs. HTTP Headers
HTML authors can put tags in a document's <HEAD> section that describe its attributes. These Meta tags are often used in the belief that they can mark a document as uncacheable, or expire it at a certain time.

Meta tags are easy to use, but aren't very effective. That's because they're usually only honored by browser caches (which actually read the HTML), not proxy caches (which almost never read the HTML in the document). While it may be tempting to slap a Pragma: no-cache meta tag on a home page, it won't necessarily cause it to be kept fresh, if it goes through a shared cache.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

Wat ook een truc is misschien, is het aanpassen van de url. In je index.html zet je het volgende script:

JavaScript:
1
window.open("index2.htm?getal=" + parseInt(Math.random() * 10000), "_top"); 

Of het werkt weet ik niet, maar proberen kan altijd.

[ Voor 6% gewijzigd door André op 04-08-2003 16:55 ]

Pagina: 1