Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Condensator vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Hallo,

Ik heb op zolder een oude Tandberg versterker gevonden ;-)
Het bedrijf Tandberg bestaat allang niet meer, maar ik heb hem ooit eens van mijn opa gekregen die op het Nederlandse kantoor werkte.
Het is een best gaaf apparaat, je kan er de hele straat met voorzien ook al is 'ie al zo'n dertig jaar oud :P
Nou is 'ie helaas een paar jaar geleden bezweken aan een lekke condensator.
Ik denk eigenlijk dat dat best te vervangen moet zijn, dus heb ik hem open gedraait.
Het gaat om een 40V 4700uF condensator.
Zijn er nog verschillende merken/soorten condensators op de markt? maakt het veel uit kwa geluidskwaliteit?? Ik heb hier zelf niet echt veel verstand van ;-)

BTW, ik zal zo even wat pics posten, kunnen jullie misschien even kijken of 'ie überhaupt nog een beetje heel is ;-)

Barry

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

ligt er aan in welk circuit hij is geplaatst, als het in de voeding is; geen probeem zie www.conrad.nl bijv.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 09:56
Er zijn diverse condesator merken op de markt, maar ik heb geen ervaringen met slechte/goede merken.
Als het goed is kan je deze gewoon halen bij de electraboer.
Maar aan de waarde te zien kan het wel eens moeilijk worden, maar zeker weten doe ik dat niet, ben er al een tijdje uit, uit de electronica dan.

Qua geluidskwaliteit denk ik niet dat jij een verschil gaat merken.
Word de condensator niet gewoon bij je voeding van je versterker gebruikt ?
Ik kan mij indenken dat als het een onderdeel van je versterker is, dat hij het nog wel een beetje moet doen.

Edit:

Een beetje zoeken bij google:
http://www.baco-army-goods.nl/condensator%20pag-1.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Remco op 04-08-2003 13:50 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Als zo'n ding niet te krijgen is zou het dan ook mogelijk zijn meerdere condensators met een lagere waarde parallel te zetten?

Vroeg ik me gewoon af :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 09:56
bobo1on1 schreef op 04 augustus 2003 @ 13:50:
Als zo'n ding niet te krijgen is zou het dan ook mogelijk zijn meerdere condensators met een lagere waarde parallel te zetten?

Vroeg ik me gewoon af :)
naar mijn weten niet.
Het is immers geen weerstand.

Hij bouwt een bepaalde capaciteit op om de sinus af te kappen, lijkt mij..........

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• keur0000

keur0000

Remc0 schreef op 04 August 2003 @ 13:52:
[...]

naar mijn weten niet.
Het is immers geen weerstand.

Hij bouwt een bepaalde capaciteit op om de sinus af te kappen, lijkt mij..........
Er kunnen meerder C's parallel aangesloten worden om een bepaalde waarde te behalen. ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41

Exirion

Gadgetfetisjist

Remc0 schreef op 04 August 2003 @ 13:52:
En die capaciteit vergroot je door elco's parallel te zetten ja ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Zo'n ding is wel te krijgen en heeft niks met je geluidskwaliteit te maken.
Het is trouwens een elko :)

De elko zorgt voor een lagere spanings val bij bass, een buffer zou je kunnen zeggen.

De onderdelen zijn goedkoop te verkrijgen, dat is een voordeel van die oude verstekers.
Blazen met die handel :)

• keur0000

keur0000

[quote]Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 14:04:
Zo'n ding is wel te krijgen en heeft niks met je geluidskwaliteit te maken.
Het is trouwens een elko :)

De elko zorgt voor een lagere spanings val bij bass, een buffer zou je kunnen zeggen.

Ben ze wel eens in het verleden tegen gekomen die voor de ontkoppeling van de eindtrap zorgden, kwaliteit en capaciteit zijn dan wel zeer belangrijk aangezien een slechte elko hierbij een vreemde basweergeve met zich meebracht ;)

Verwijderd

Een slechte condensator kan ruis op je output veroorzaken. De condensatoren die tegenwoordig te koop zijn, zijn echter stukken beter dan die van 30 jaar geleden, dus je kunt hem met een 'gewone' condensator vervangen.
Condensatoren van deze waarde zijn waarschijnlijk wel wat lastiger om aan te komen omdat de benodigde spanning hoger is dan die voor doorsnee gebruik.

Parallel zetten van condensatoren kan, echter worden je aansluitdraden te lang en die kunnen dan weer storing veroorzaken. Bij het parallel zetten capaciteit optellen en voor de spanning geldt de laagste waarde.

Tandberg heeft hele mooie versterkers, tuners en tapedecks gemaakt (van de cassette decks wordt ik 's nachts af en toe nog gillend wakker :O ), dus het is zeker de moeite waard.
Welk model is het? Ik heb in een ver verleden in de reparatie dienst van de importeur gewerkt en misschien heb ik nog wel een schema voor je. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41

Exirion

Gadgetfetisjist

keur0000 schreef op 04 August 2003 @ 14:11:
Ben ze wel eens in het verleden tegen gekomen die voor de ontkoppeling van de eindtrap zorgden, kwaliteit en capaciteit zijn dan wel zeer belangrijk aangezien een slechte elko hierbij een vreemde basweergeve met zich meebracht ;)
Elco's in de signaalweg zijn sowiezo een doodzonde bij high-end audio. Als je ze gebruikt dan is het nog het beste om polypropyleen condensatoren te gebruiken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• phaas
Hier komen de foto's ;-)
http://phpc1.cjb.net/~barry/foto/Misc/versterker/images.html
De foto's spreken voor zich, eerst een paar van het apparaat, toen een paar van de onderkant (printplaat) en de condensator.
De condensator maakt deel uit van de voeding.
Een zelfde elko is te bestellen bij conrad voor 3,55 :P

Verwijderd

zijn de afmetingen een probleem? Zo niet, dan stuur ik je 2 elco's van 2200uF/50V op (tegen verzendkosten 1.38euro).

• RampeStamp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11 12:29

RampeStamp

Pannekoek!

Die elco is gewoon om inderdaad de wisselspanning die uit de brugcel komt, af te vlakken naar een gelijkspanning. Deze kan je gewoon krijgen bij een elektronica boer (www.display.nl).

Have fun in live and you will survive!

Verwijderd

hoe groter de waarde hoe beter (voor een DC voeding)

• phaas
Ik vond op conrad devolgende condensatoren. Welke zou het best zijn???
ELKO 4700/35AX voor 3,55
CONDENSATOR 4700UF-40 V voor 6,69
GEDR. SCHAKELING 4700/35ST voor weet-ik-niet-meer
De prijzen verschillen nogal, bij al deze C's stond iig 4700uF / 40V

• phaas
De condensator die er nu inzit is behoorlijk hoog (4,5cm)
Dus kan ik er gewoon bv. een 15.000 uF in rammen?
En maakt het ook uit als ik er een hoger voltage in doe?

[ Voor 22% gewijzigd door phaas op 04-08-2003 15:04 ]

• RampeStamp

RampeStamp

Pannekoek!

Hoger voltage maakt niet uit....dat is namelijk de overslag spanning. Standaard wordt er meestal een 63V ingedaan, omdat die over te krijgen zijn.
15.000 kan je erin doen, maar heeft niet erg veel nut. De kleine fluctuaties worden namelijk met tantaaltjes (die ergens anders zitten) eruit gefilterd. Dus 6800uF zal wel beter zijn, maar hoger niet.

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik zie op de foto's trouwens niet echt dat die elco lek is hoor, wat ik wel zie is een doorgebrande hoofdzekering (die van 4A).

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 12:50
Hoger voltage is nooit een probleem, en een hogere capaciteit is ook geen probleem bij een voedings/afvlak elko. Sterker nog als je een grotere capaciteit in de voeding gooit wordt de rimpel op de gelijk spanning nog meer afgevlakt en gaat de hele versterker er (beperkt) op vooruit!
Als echter de elko niet in de voeding zit (maar dat lijkt mij niet als ik die foto's zie) kan je nog wel eens problemen krijgen.
Aangezien de elko naast je gelijkrichter zit (dat witte blok naast de elko), en ik zie een stuk van de printbanen, kan je erwel vanuit gaan dat dit gewoon de afvlak elko is die je gewoon kan vervangen.

Edit: spuit elf in de bocht :(

@ TheLemon: Als ik zo naar die aanslag rond die elko en op de klemmen van die zekeringhouder kijk denk ik toch echtwel dat die elko lek is, ik denk allleen dat de TS even de ergste troep opgeruimd heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door SnowDude op 04-08-2003 15:27 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• phaas
Ik heb deze twee elko's gezien, eentje is 4700 / 63V en de ander 10.000 / 40v
De eerste is zo'n blauw geval met twee draadje aan de onderkant, die ander is zilver met twee platte connectoren aan de onderkant en een stuk schroefdraad bovenop
Ik denk dat ik voor die laatste ga ;-)

Verwijderd

phaas schreef op 04 August 2003 @ 15:00:
De condensator die er nu inzit is behoorlijk hoog (4,5cm)
Dus kan ik er gewoon bv. een 15.000 uF in rammen?
En maakt het ook uit als ik er een hoger voltage in doe?
Hogere spanning maakt niet uit, hogere capaciteit wel.
De rest van het circuit is berekend op die specifieke capaciteit. Je kunt er wel een beetje omheen gaan zitten met de waarde, maar niet ver er overheen.
Een grote condesator kan werken als een kortsluiting op het moment dat je het apparaat inschakeld. In het gunstigste geval kost het alleen een zekering, maar er kan ook het nodige uitbranden. Als het apparaat eenmaal aan is en de condensator geladen, dan kan het geen kwaad meer, het probleem zit in de aanloopstroom.

Verwijderd

Ja leuke amp.
Wij hebben de TR 3070 geloof ik nog ergens staan, lijkt veel op deze.
Is bere goed spul dat van TANDBERG. Ze zitten nu meer in de DVB en satelliet spullen. En MPEG encoders dacht ik. Wij hebben thuis geloof ik nog 3 spoelenrecorders van tandberg.
1 Cassette deck, jaja die vreemd staande inderdaad. En dus die ene receiver.
FF neue C erin hangen en het gaat weer 30 jaar mee. !!
BTW gewoon ff naar Display gaan ofzo. Is echt een standaard model wat je nodig hebt.
Tenminste standaard in die tijd, dat is ook wel weer zo.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 22:42
klik!

[ Voor 9% gewijzigd door Dnc1n op 04-08-2003 15:46 ]

Verwijderd

In een reply van RampeStamp heeft hij het over tantaaltjes.
Ik weet dat deze condensatoren nog al eens voor problemen kunnen zorgen (spontaan kortsluiten enzo). :(
Bij Tandberg werden doorgaans blauwe druppeltjes van een krappe centimeter hoogte gebruikt. Ze zijn verder te herkennen aan een zilverkleurig vlakje met een + bij een pootje.

Als deze dingen problemen opleveren, dan wordt het vrij lastig om uit te zoeken welke het is, omdat ze voor een kortsluiting zorgen. Per stuk uitsolderen is in dit geval een van de weinige methoden. En als je dat dan toch moet doen, zet er dan gelijk nieuwe (niet tantaal) in.

• RampeStamp

RampeStamp

Pannekoek!

Verwijderd schreef op 04 augustus 2003 @ 15:36:
[...]

Hogere spanning maakt niet uit, hogere capaciteit wel.
De rest van het circuit is berekend op die specifieke capaciteit. Je kunt er wel een beetje omheen gaan zitten met de waarde, maar niet ver er overheen.
Een grote condesator kan werken als een kortsluiting op het moment dat je het apparaat inschakeld. In het gunstigste geval kost het alleen een zekering, maar er kan ook het nodige uitbranden. Als het apparaat eenmaal aan is en de condensator geladen, dan kan het geen kwaad meer, het probleem zit in de aanloopstroom.
Inderdaad, dat had ik er ook niet bijgezet. Je zou dan eigenlijk naar de brugcel (dat witte blokje) en de zekering moeten kijken hoeveel stroom die kunnen trekken.
Dan zou je de aanloopstroom moeten bereken van de condensator bij een bepaalde capaciteit, en vervolgens kijken of die niet te hoog is.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Ik vraag me af hoe dat zo'n ding klinkt :)

Tandberg is idd wel heel erg degelijk spul. Ik vind de meeste apparaten er niet uitzien, maar het blijft het maar doen :D

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

dreeke schreef op 04 August 2003 @ 15:58:
Ik vraag me af hoe dat zo'n ding klinkt :)

Tandberg is idd wel heel erg degelijk spul. Ik vind de meeste apparaten er niet uitzien, maar het blijft het maar doen :D
Veel moderne apparaten leggen het nog steeds af tegen die Tandberg. Vooral bij akoestische muziek geeft zo'n ding een geweldig geluid.

Ik ben zelf alleen niet zo kapot van de cassettedecks, maar dat komt misschien omdat ze vrij lastig waren om te repareren. Omdat deze een stalen frame hebben was het een drama om ze weer goed te krijgen als ze een keer te hard neergezet waren (lees: gevallen!). Het frequentie bereik kwam ook bij nieuwe koppen niet boven de 17kHz terwijl de tapedecks soms 30kHz haalden.
De andere apparatuur van Tandberg was z'n tijd ver vooruit, dat wisten ze waarschijnlijk zelf ook en daarom waren die dingen zo duur.

• phaas
Er zitten iig wel van die tantaaltje in, maar geen blauwe zoals jij omschreef.
Ik kan nog steeds kiezen uit diverse elco's
- Gewone radiale
- Laagspanning (die zilvere blikjes)
- Electrolyt condensator
De condensator die er nu in zit is iig een electrolyt condensator....

En btw, tot hoeveel uF heb ik géén inschakel-vertraging nodig?
Enneh, wat houdt uF eigenlijk in?

Verwijderd

Ja die cassettedeck, dat was een ellende ja.
Wel 3 motoren ja. Alleen die dubbele capstan, en dan altijd out of sync met de andere
capstan. Verder is 17 Khz voor een cassetedeck best leuk hoor. TJa de tapedecks gingen
stukken verder. En die batterij knopjes die moest je er weer inhangen.
Maar wel mooi spul, maar liever de tapedecks dan de cassetedecks ja.

Verwijderd

uF is microfarad

Jouw kapotte moet je vervangen voor een Elko (Electrolyt condensator).
En hoevel uF voor wel geen vertraging.. Tja dan moet je meer weten over
wat er achter de condesator zit, en met Tau tijd rekenen etc.

• phaas
Verwijderd schreef op 04 augustus 2003 @ 16:10:
[...]

Veel moderne apparaten leggen het nog steeds af tegen die Tandberg. Vooral bij akoestische muziek geeft zo'n ding een geweldig geluid.

Ik ben zelf alleen niet zo kapot van de cassettedecks, maar dat komt misschien omdat ze vrij lastig waren om te repareren. Omdat deze een stalen frame hebben was het een drama om ze weer goed te krijgen als ze een keer te hard neergezet waren (lees: gevallen!). Het frequentie bereik kwam ook bij nieuwe koppen niet boven de 17kHz terwijl de tapedecks soms 30kHz haalden.
De andere apparatuur van Tandberg was z'n tijd ver vooruit, dat wisten ze waarschijnlijk zelf ook en daarom waren die dingen zo duur.
Ik heb ook nog zo'n cassette speler :P
Hij is idd bijna onmogelijk uitelkaar te krijgen, bijna van massief staal ;-)

• phaas
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 17:21:
uF is microfarad

Jouw kapotte moet je vervangen voor een Elko (Electrolyt condensator).
En hoevel uF voor wel geen vertraging.. Tja dan moet je meer weten over
wat er achter de condesator zit, en met Tau tijd rekenen etc.
Wow dat gaat me wat ver.
Als jij nou vertelt van welke onderdelen ik de specs moet opschrijven, dan post ik ze hier en kan jij me vast helpen met uitrekenen ;-)

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11 21:28
Zien jullie nu niet die kapotte zekering niej...

Check -> Dit..............

Kijk eens eerst waarom die kapot is... Het zal wel ergens een kortsluiting zijn...

Als je slim bent ga je gewoon naar een winkel voor de zelfde electrolytische condensator... 4700 mf en 40 volt..

Is wel standaard... Anders pak je een HOGER voltage...

Dus ga naar de winkel en koop :

* Elco 4700 micro Fahrad 40 volt of meer (Radiaal ->(Rechtop Staand)
* Glaszekering Zekering 4 Ampere.

Koop gelijk wat meer zekeringen... een lekkende condensator zorgt bijna nooit voor kortsluiting...

[ Voor 53% gewijzigd door Xtremer op 04-08-2003 17:38 ]

• phaas
Speedy-power-II schreef op 04 August 2003 @ 17:31:
Zien jullie nu niet die kapotte zekering niej...

Check -> Dit..............

Kijk eens eerst waarom die kapot is... Het zal wel ergens een kortsluiting zijn...

Als je slim bent ga je gewoon naar een winkel voor de zelfde electrolytische condensator... 4700 mf en 40 volt..

Is wel standaard... Anders pak je een HOGER voltage...

Dus ga naar de winkel en koop :

* Elco 4700 micro Fahrad 40 volt of meer (Radiaal ->(Rechtop Staand)
* Glaszekering Zekering 4 Ampere.

Koop gelijk wat meer zekeringen... een lekkende condensator zorgt bijna nooit voor kortsluiting...
Heb ik al gedaan ;-)
Enneh, ik GA niet naar de winkel, de winkel komt het netjes bij mij thuis afleveren :P

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

He heb je m verkocht?

http://www.springair.org/...Tandberg_TR_104025618.htm

(tis natuurlijk een nader. Beetje te duur eigenlijk, een tijdje terug zag ik er 1 voor 40 euro in een second hand shop)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Pagina: 1