HP NetServer LH Pro

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Hi, ik heb een HP NetServer LH Pro gekregen. Da's een dual-processor Pentium Pro systeem. Er zitten nog zes 9Gb SCSI harddiskjes in :P. Magoed, het is een dual processor systeem, maar er zit maar 1 processor in en ik wil er 2 hebben :).

De ene processorheeft als typenummer KB80521EX200 SL22V 256K. Ik neem aan dat het een PPro 200MHz is met 256K cache (de core is ongeveer 5cm x 3cm!).

Heeft iemand enig idee waar ik er nog eentje bij kan krijgen? Ook moet er volgens mij een extra VRM bij: er zit maar eentje op het processorboard en bij de lege CPU socket zit ook nog een VRM socket.

De computer maakt helaas het geluid van een stofzuiger, eens zien of dat opgelost wordt als ik de ventilators vervang en er een paar uitschakel. Is het gevaarlijk om een paar ventilators uit te schakelen? De CPU is passief gekoeld, worden die PPro's erg heet?

Misschien is het stiller om de grote ventilators uit te schakelen en de PPro's geforceerd te koelen met een 80cm ventilator?

Als laatste vraag: is een PPro een beetje goed over te clocken?

Edit:

Alvast tnx. voor de reacties.

Het apparaat wordt natuurlijk thuis in gebruik genomen, hé, dus stabiliteit is niet een vereiste maar een pré :). Als ik een 80cm fan op de heatsink zet, dan blaas ik de warmte volgens mij wel snel genoeg van de heatsink en de processor weg. Moet ik alleen achterop nog een extra fan plaatsen om de warme lucht uit de kast te zuigen.

Overclocken doe ik m.b.v. de multiplier instellingen. Nog niet gevonden, maar ik durf te wedden dat dat bij deze bak nog met jumpers gaat.

Aan de mods: het topic gaat nu toch een beetje richting overclocken, misschien dat het topic in DHOC beter op zijn plaats is?

[ Voor 33% gewijzigd door RetepV op 04-08-2003 14:47 ]

Macbook Pro

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

overclocken in een server systeem is imo not done... zit vast geen bios in die dat soort dingetjes gaat ondersteunen... verder kan je gwoon met je koeling wat prutsen en er een probe ophangen waarmee je kijkt hoe het met warmte e.d. zit...

Deze plek is te koop.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:50
PPro's zijn volgens mij niet gelocked qua multiplier, dus o/c'en (mits beperkt) moet makkelijk gaan. Passief koelen vindt ik wel een beetje gevaarlijk. Je kan er, naar mijn mening, het beste een 8cm fan op richten.

Let verder goed op de airflow door de kast, hoogstwaarschijnlijk zijn de PPro's passief gekoeld door de airflow. Als je die gaat verstoren of onderbreken zijn je CPU's geen lang leven gegund ben ik bang.

Een CPU is niet zo moeilijk te krijgen, bel eens wat zaken af, of kijk hier. Een VRM module zal moeilijker te krijgen zijn vrees ik.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RetepV schreef op 04 August 2003 @ 13:41:
Hi, ik heb een HP NetServer LH Pro gekregen. Da's een dual-processor Pentium Pro systeem. Er zitten nog zes 9Gb SCSI harddiskjes in :P. Magoed, het is een dual processor systeem, maar er zit maar 1 processor in en ik wil er 2 hebben :).

De ene processorheeft als typenummer KB80521EX200 SL22V 256K. Ik neem aan dat het een PPro 200MHz is met 256K cache (de core is ongeveer 5cm x 3cm!).
Yep, da's een 256K cache model :)

Let op dat Intel aanraadt dezelfde stepping CPU te gebruiken in dual config, maar dat sommige combinaties ook ondersteund worden, mits je een aantal timings losser zet. Voor een lijst van ondersteunde combinaities plus aangeraden timing wijzigingen zie hier: ftp://download.intel.com/design/pro/specupdt/24268935.pdf
(tweede appendix)
Heeft iemand enig idee waar ik er nog eentje bij kan krijgen? Ook moet er volgens mij een extra VRM bij: er zit maar eentje op het processorboard en bij de lege CPU socket zit ook nog een VRM socket.
Klopt ook- als je een 2e CPU wil, zul je een 2e VRM module nodig hebben. Gelukkig hoef je die niet specifiek bij HP te halen- de Intel VRM standaarden zijn door vrijwel alle fabriakanten aangehouden, dus zolang zo'n VRM voldoet aan de juiste standaard (VRM voor PPro, iirc is dat 8.0 of hoger)

Mbt waar zo'n kreng te vinden...

Nieuw gaat uiteraard niet lukken, verder gewoon een kwestie van de gebruikelijke sites afstruinen:
http://www.tweakers.net/aanbod
http://www.marktplaats.nl
http://www.ebay.nl
http://www.2dehands.nl etc...
De computer maakt helaas het geluid van een stofzuiger, eens zien of dat opgelost wordt als ik de ventilators vervang en er een paar uitschakel. Is het gevaarlijk om een paar ventilators uit te schakelen? De CPU is passief gekoeld, worden die PPro's erg heet?
Zie de Technische PMG FAQ

en deze link erin voor de specs:

http://users.erols.com/chare/elec.htm
Misschien is het stiller om de grote ventilators uit te schakelen en de PPro's geforceerd te koelen met een 80cm ventilator?

Als laatste vraag: is een PPro een beetje goed over te clocken?

Edit:

Alvast tnx. voor de reacties.

Het apparaat wordt natuurlijk thuis in gebruik genomen, hé, dus stabiliteit is niet een vereiste maar een pré :). Als ik een 80cm fan op de heatsink zet, dan blaas ik de warmte volgens mij wel snel genoeg van de heatsink en de processor weg. Moet ik alleen achterop nog een extra fan plaatsen om de warme lucht uit de kast te zuigen.
Voor het bovenstaande in DOC (Overclocking & Cooling) te rade gaan. Uit de losse pols: mod die casefans naar 7V, als de CPU(s) te warm worden een duct aanleggen van heatsink naar een van de casefans.
Overclocken doe ik m.b.v. de multiplier instellingen. Nog niet gevonden, maar ik durf te wedden dat dat bij deze bak nog met jumpers gaat.
Hoogstwaarschijnlijk. De meeste PPro borden hebben multipliers van 2.0x tot 4.0x, en FSB van 60MHz tot 66MHz. Zo zou je in theorie tot 266MHz kunnen jumperen. Daarnaast kun je bij veel planken dmv SoftFSB of (beter) CPUFSB de PLL overtuigen op 68 of 75MHz te hangen. Maar of jouw enkele, laat staan dual CPU(s) dit trekken is maar de vraag. Zie de DOC FAQ voor links naar OC databases om te zien wat in optimale geval haalbaar is.
Aan de mods: het topic gaat nu toch een beetje richting overclocken, misschien dat het topic in DHOC beter op zijn plaats is?
Beter idee:

Je stelt hierin een aantaal vragen die PMG gericht zijn, maar absoluut in de categorie 'zoekertje' vallen. Ik heb ze hierboven deels beantwoord en deels links gegeven die dat doen. Voor DOC zou allicht hetzelfde gelden. Daarom gooi ik deze topic dicht. Lees even goed de DOC FAQ door, zoek even naar andere ervaringen (tip - al zijn vele resultaten niet relevant, maar de eerste paar wel) en post dan nog resterende vragen in een wat kortere topic in DOC :)

/deels verkeerde forum, deels zoekertjes - deze dicht (maar een evt bondigere, goed onderbouwde topic in DOC mag open blijven :) )

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kleine toevoeging:
KeeZ schreef op 04 August 2003 @ 13:53:
overclocken in een server systeem is imo not done... zit vast geen bios in die dat soort dingetjes gaat ondersteunen...
Het wel of niet kunnen overclocken is helemaal niet afhankelijk van of je de FSB/MP via de BIOS kan instellen. Maar wel van óf je de FSB en/of de MP kán aanpassen. Neem daarbij het feit dat zo'n PPro inderdaad niet locked is en je kunt gewoon overclocken :) Ik kan mijn IBM PC Server 520 met dual P166 ook m.b.v. ouderwetse jumpertjes OC'en naar 200MHz, maar veiligheidshalve draait het boeltje gewoon @ default ;)

Dit topic is gesloten.