PC wil niet meer aan

Pagina: 1
Acties:

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 15:59
(jarig!)
Ik weet dat dit het zoveelste topic is over een PC die niet meer aan wil, niettemin heb ik eerst de search gebruikt en diverse dingen uitgeprobeerd.

Waar het mee begon is dat ik erachter kwam dat er een flinke spanning op de kast stond, wat ik nog niet eerder had opgemerkt, nb op een aansluiting zonder randaarde. PC draaide voorheen altijd zonder problemen maar ineens moest ik wel 4x opnieuw de stroom eraf halen en opnieuw erop doen voordat ie wou booten. Daarna draaide ie weer goed, tot ik hem gister weer aan wou zetten, ditkeer sloeg de PC 1 seconde aan en viel daarna weer uit, en als ik hem nu wil aanzetten geeft ie geen kik meer.
Diverse dingen geprobeerd dus, stekkers eruit en er weer in, stekkers omgedraaid, PC op stopcontact met randaarde gezet enz.

Nu kwam ik er zojuist achter dat als ik mn bios reset dat ie weer 1 seconde aangaat en dan weer uitslaat.
Alle kabels voor diverse fans eruit gehaald en voor harddisks, maar hij doet nog steeds niets.

Systeemspecs:
MSI k7t pro2 + raid
AMD XP1700+
1x40gb maxtor 5400t
1x20gb maxtor 5400t
2x80gb maxtor 7200t
Geforce 2MX400
2 Netwerkkaarten
Creative Geluidskaartje
DVD spelertje
LG CD brandertje
350 Watt voeding van Topower
Verder nog wat casefannetjes en 2 CCFLs

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn of ideeen over wat ik nog zou kunnen testen?

Verwijderd

Doet je proc. koeler het wel? Het kan een beveiliging zijn dat ie vanzelf uit gaat als die niet werkt.

Heb je je voeding al getest?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 13:33 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

Waar het mee begon is dat ik erachter kwam dat er een flinke spanning op de kast stond, wat ik nog niet eerder had opgemerkt, nb op een aansluiting zonder randaarde
dat er spanning opstaat als je geen randaarde gebruikt is nogal logisch.
er staat dan 110volt op je kast. gebruik je wel een aarde, dan is die spanning weg.
maar dat maakt voor je probleem waarschijnlijk niets uit.

sluit eens wat oorzaken uit.
andere voeding.
start eens alleen met een cpu.
dan met cpu en geheugen.
dan met.... enzz

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-08 11:31

antimute

Developer

Bios batterij vervangen

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Verwijderd

Dat lijkt mij het probleem niet, als de batterij op is dan zou ie nog wel gewoon aan moeten gaan.

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-08 11:31

antimute

Developer

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 13:34:
[...]

Dat lijkt mij het probleem niet, als de batterij op is dan zou ie nog wel gewoon aan moeten gaan.
Dat geldt voor een heleboel mobo's niet. Als de bios batterij leeg is starten een heleboel, vooral nieuwere mobo's, niet meer op. Probeer maar es zonder biosbatterij op te starten, nieuwere mobo's starten 9 van de 10 keer niet meer op.
TS kan het iig testen, voor die paar euro's.........

[ Voor 3% gewijzigd door antimute op 04-08-2003 13:41 ]

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

• ravenger
(jarig!)
Verwijderd schreef op 04 augustus 2003 @ 13:32:
Doet je proc. koeler het wel? Het kan een beveiliging zijn dat ie vanzelf uit gaat als die niet werkt.

Heb je je voeding al getest?
het is niet de prockoeler, die is namelijk niet aangesloten op het moederbord maar gewoon op 12 Volt stekkertje, ik heb ook de feature uitgezet in de bios dat ie moet gaan piepen als ie geen koeler kan vinden dus dat kan het niet zijn.

Ik heb inmiddels al wat meer getest en alle harde schijven en CDroms losgekoppeld, nu bleef ie wel aan maar toen ik dit aant typen was hoorde ik een sis uit mn comp komen en vervolgens een behoorlijke stank, dit terwijl hij bezig was met het initialiseren van de proc. Snel uitgezet en nu gaat ie weer slechts 1 seconde aan als ik de bios weer reset.

edit: Stank kwam uit de voeding dus ik denk dat ik em heb gekilled :*)

[ Voor 6% gewijzigd door ravenger op 04-08-2003 13:48 ]

Verwijderd

RaVeNgEr schreef op 04 August 2003 @ 13:45:
[...]

het is niet de prockoeler, die is namelijk niet aangesloten op het moederbord maar gewoon op 12 Volt stekkertje, ik heb ook de feature uitgezet in de bios dat ie moet gaan piepen als ie geen koeler kan vinden dus dat kan het niet zijn.

Ik heb inmiddels al wat meer getest en alle harde schijven en CDroms losgekoppeld, nu bleef ie wel aan maar toen ik dit aant typen was hoorde ik een sis uit mn comp komen en vervolgens een behoorlijke stank, dit terwijl hij bezig was met het initialiseren van de proc. Snel uitgezet en nu gaat ie weer slechts 1 seconde aan als ik de bios weer reset.

Ik denk dat hij al gekilled was, probeer het eens met een nieuwe en je zal zien dat hij het waarschijnlijk weer doet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Doe eens een ATX reset, dat werkt vaker dan je denkt.
stekker er uit, aan uit knop een seconde ingedrukt houden en dan weer booten. Werkt vaak als je bak ongeaard is aangesloten en hij geeft deze probs.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RaVeNgEr schreef op 04 August 2003 @ 13:45:
[...]

Er komt rook van mijn moederbordvoeding. Is 'ie nu stuk? :+

daarnaast:

Dit graag lezen eer je post :)
en daarin:
Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

Niet geheel toevallig staat de voeding bovenaan het lijstje. Misschien dat de ATX reset tip van terw_dan wel (korte) tijd werkt, maar dit klinkt idd nogal dood. De merknaam 'Topower' zegt mij weinig maar doet mij het ergste vrezen. Er zijn nogal wat goedkope voedingen waarin vooral op twee componenten bezuinigd is, namelijk condensatoren en heatsink. Ik verwacht dat als je in de voeding kijkt dat je een miezerige 6cm lange en 4cm hoge stuk ribbelaluminium gaat aantreffen. Uitgerekend met dit langdurige hete weer gaat de door de FETs geproduceerde hitte niet genoeg afgevoerd worden door zo'n flutsinkje. Gevolg is dat de FETs niet meer zo goed werken en de condensatoren het zwaarder gaan krijgen. Op gegeven moment trekken ze het niet meer en gaan lekken (of de FETs branden zelf door).
Vergelijk eens zo'n voeding met een goede Enermax of AOpen (of andere kwaliteitsmerk) voeding- zoveel heatsink dat je nauwelijks andere componenten ziet. Die is er niet voor niets. Bovendien zijn de andere componenten die je ziet (m.n. de condensatoren) zwaarder uitgevoerd zijn, dus in geval van nood minder gevoelig zijn.

Als het idd voeding is, zou ik aanraden een kwaliteitsvoeding te nemen om dit in de toekomst te vermijden, een Antec, Enermax, Enlight of Zalman als je gewoon het beste wilt, met AOpen en Super Flower als voordelige maar nog steeds degelijke keus :)

Oslik blyat! Oslik!

• ravenger
(jarig!)
bedankt voor de tip, de voeding is idd overleden, ik heb net een andere voeding erin gehangen en hij boot goed, het enige probleem is nu dat hij niet verder boot dan de processorinitialisatie. Wat zou er nog aan de hand kunnen zijn nu?

Verwijderd

Je hebt een MSI KT7. Controleer de condensatoren op het moederbord. Het is bij dit bord bekend dat deze na verloop van tijd kapot gaan, waardoor het bord onbruikbaar wordt. Je zult dan het bord naar MSI moeten opsturen, en om een nieuwe moeten vragen.

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:17

RumaNoV

Folding

Misschien je IDE kabels omgekeerd aangesloten? Je had ze losgekoppeld dacht ik, dus check dat is ;)

• ravenger
(jarig!)
RumanoVVV schreef op 04 augustus 2003 @ 20:17:
Misschien je IDE kabels omgekeerd aangesloten? Je had ze losgekoppeld dacht ik, dus check dat is ;)
mwa ik ben geen ubern00b hoor :P
Ik heb inmiddels wat meer getest en alleen de voeding blijkt kapot, inmiddels al een nieuwe besteld, een Enermax 460Watt, hopelijk komt ie binnenkort :)

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:17

RumaNoV

Folding

Zelfs de profs overkomt het hoor O-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 20:13:
Je hebt een MSI KT7. Controleer de condensatoren op het moederbord. Het is bij dit bord bekend dat deze na verloop van tijd kapot gaan, waardoor het bord onbruikbaar wordt. Je zult dan het bord naar MSI moeten opsturen, en om een nieuwe moeten vragen.
Inderdaad, mijn oude pc met msi k7t pro2a mobo heeft ook de "gevreesde" condensatoren en de twee boven het agpslot zijn bruin/bol.. Wordt dus maar vervangen en hopen dat hij opstart.

Hij geeft nu een fout over het geheugen ("Memory is damaged or not properly installed"). :/ :'( :(

Ik vind het belachelijk dat ze dit soort producten durfden te verkopen en dat ze geen inruilactie hebben ondernomen (niet dat ik weet iig). Je mag toch verwachten dat zo'n mobo langer dan ruim 2,5 jaar meegaat :(.

• ravenger
(jarig!)
k om het verhaal af te maken, alleen mn voeding was kapot gegaan, gelukkig :)
ik heb nu een Enermax 460Watt erin zitten, en mijn systeem draait weer als een zonnetje :)

Verwijderd

En voor iedereen die de msi k7t 266 pro2 de grond inschoppen.
Het is een perfect mobo en draait hier al 2,5 jaar zonder fouten/problemen.
Geen enkel blauw scherm/vastloper.

Verwijderd

Natuurlijk draait dat bord perfect, ALS het draait. Het is gewoon zo dat er op vele van die borden slechte condensatoren zijn gebruikt. Heb je zo'n bord, dan heb je veel kans dat deze binnen een jaar of 2, of nog eerder, kapot gaan. Heb je zo'n bord met goede condensatoren, dan blijft hij gewoon tijdenlang lopen.
Pagina: 1