Linux server installatie en beheer (clusters failover loadbalancing): http://www.virtualconcepts.nl/
Verwijderd
Als firewall zou ik zeggen: ipchains Voor de configuraties zou ik zeggen, zoek eens in GoT http://search.gathering.tweakers.net/forum.php/find
Als jij geen services wilt draaien, denk daarbij aan een webserver, ftp server, irc server of wat dan ook, dan kan je beter alles dichtzetten van buitenaf. En met dichtzetten bedoel ik de policy: Drop. Er wordt dan ook geen reply gestuurd met de melding dat de service unavailable is.
Ohja, uhh.. 96Mb ram is best leuk voor firewall, maar installeer geen X server met KDE/Gnome.. windowmaker of blackbox/fluxbox lukt dan nog wel.
X draait op zo'n bak ook prima hoorVerwijderd schreef op 04 August 2003 @ 12:36:
Dat bakkie kan in principe alles aan, zolang je niet grafisch gaat... Je gebruik wat je leukt lijkt/waar je meer van wilt leren...
[quote]Ik heb de luxe om een celly 433 (96mb mem, 8 gig hdd) te gebruiken voor een servertje/routertje thuis. Ja dat is luxe als je normaal met een 486 aan de slag zou gaan..[/quote]
mijn linux server is een AMD xp 1900+ met 512 mb ram
Maar ik wil hem nu echt als server gebruiken, dus niks grafisch.. maar als het kan wel meer dan een firewall, anders is het ook maar zo zonde..
apache/php zit ik niet zo op te wachten, maar echt dingen die interessant zijn voor het interne netwerk.. ik zat al te kijken naar hoe ik kan monitoren wat voor een verkeer langs komt.. en of ik bepaalde puters minder bandbreedte kan geven. of eigen dns zooi.. misschien iets met mail..
ik heb alleen geen idee wat er mogelijk is en wat ook echt handig is..
Linux server installatie en beheer (clusters failover loadbalancing): http://www.virtualconcepts.nl/
ik zou toch voor iptables gaanCyberJ schreef op 04 August 2003 @ 12:37:
Met een dergelijke machine kan je makkelijk 200 PC's laten internetten etc.
Als firewall zou ik zeggen: ipchains Voor de configuraties zou ik zeggen, zoek eens in GoT http://search.gathering.tweakers.net/forum.php/find
kde2 kan primaOhja, uhh.. 96Mb ram is best leuk voor firewall, maar installeer geen X server met KDE/Gnome.. windowmaker of blackbox/fluxbox lukt dan nog wel.
nuttigcardinal808 schreef op 04 August 2003 @ 12:38:
offtopic:
[quote]Ik heb de luxe om een celly 433 (96mb mem, 8 gig hdd) te gebruiken voor een servertje/routertje thuis. Ja dat is luxe als je normaal met een 486 aan de slag zou gaan..[/quote]
mijn linux server is een AMD xp 1900+ met 512 mb ram
Verwijderd
mooi redhat 9.0 erop zetten, alles in de gui configureren en dan init 3
dan is een echte aanrader Webmin, een iptables firewall daarmee opzetten gaat superlekker en daarna kun je er niet meer zonder om vanaf je eigen pc bestanden mee te bewerken. Als je dhcpd eenmaal heb draaien ben je zo klaar.
Ermz.. mjah.. een server met die specs is helemaal overdreven voor thuis netwerk.. tenzij je er iets anders mee doet natuurlijk..AMD xp 1900+ met 512 mb ram
Verder natuurlijk iptables ipv ipchains.. maar dat was niet echt mijn vraag.. wat is er meer naast de standaard firewall wat leuk is om te draaien
Ermz.. ik wil dus debianmooi redhat 9.0 erop zetten
wat je maar wilt, maar een opsom topic lijkt me niet echt passen in Network TroubleshootingZEN schreef op 04 August 2003 @ 12:51:
Verder natuurlijk iptables ipv ipchains.. maar dat was niet echt mijn vraag.. wat is er meer naast de standaard firewall wat leuk is om te draaien
draai wat je nodig hebt en niet meer
[ Voor 7% gewijzigd door TrailBlazer op 04-08-2003 12:53 ]
Verwijderd
hm, dat wordt Debian Woody (wel na install kernel updaten en iptables nemen),ZEN schreef op 04 augustus 2003 @ 12:42:
Bedankt voor de snelle reacties.. vroeger heeft er wel eens X op dat bakkie gedraaid, als test.. ging redelijk..
Maar ik wil hem nu echt als server gebruiken, dus niks grafisch.. maar als het kan wel meer dan een firewall, anders is het ook maar zo zonde..
apache/php zit ik niet zo op te wachten, maar echt dingen die interessant zijn voor het interne netwerk.. ik zat al te kijken naar hoe ik kan monitoren wat voor een verkeer langs komt.. en of ik bepaalde puters minder bandbreedte kan geven. of eigen dns zooi.. misschien iets met mail..
ik heb alleen geen idee wat er mogelijk is en wat ook echt handig is..
bind9 ( eigen caching dns server draaien dus)
mrtg ( statistieken voor van alles, verkeer, mail, dns etc. etc.)
samba ( v2.8 voor de bak als fileserver te laten draaien, printserver )
webmin ( remote config / admin )
exim ( mta )
mailserver (is veel keus, moet je ff kijken wat het beste voor je is)
webmail (squirrelmail ofzo)
(ik heb deze config ook zo draaien nu, echter op een p166 met 32mb, ga upgraden naar een 233 met 256+ mb).
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 12:55 ]
Maar heb ondertussen wel wat ideeetjes waar ik wel reactie op wil eigenlijk
- kan ik @home (en evt andere) mail op server binnen halen en vanuit daar de gebruikers op andere pc's het laten ophalen.
- interne dhcp server, zodat die windows krengen zelf een ip kunnen ophalen (maakt het uit dat ik bij @home zelf ook dhcp gebruik?)
- printer er aan hangen als netwerk printer (geen idee hoe, maar het klinkt leuk
- samba, zodat andere pc's bij de server kunnen voor files
- dns?
als iemand iets zinnigs over bovenstaande weet te zeggen, dan graag.. mis ik nog iets nuttigs?
Verwijderd
Tis maar net hoe moeilijk je het jezelf wil maken natuurlijk, kzou evengoed even naar Webmin kijken.ZEN schreef op 04 August 2003 @ 12:51:
Ermz.. ik wil dus debianen geen gui
wil het allemaal via ssh kunnen beheren..
Anywayz het meeste leuke wat je kun draaien heeft met webservers te maken, mysql enzo. Dns en mail heeft eigelijk niet zoveel nut als je op een klein netwerk zit. Wat je wel zou kunnen is een IRC server draaien ofzo, maar dat is nie echt simpel... Het nuttigste zou zo'n edonkey client voor linux zijn, kun je dag en nacht downloaden.
Verwijderd
1 - Ja, heb ik ook draaien met exim, en qpopper en uw-imap en squirrelmail (web)ZEN schreef op 04 August 2003 @ 12:57:
mjah, misschien heb je gelijk, het wordt te veel opsom topic op die manier
1 - kan ik @home (en evt andere) mail op server binnen halen en vanuit daar de gebruikers op andere pc's het laten ophalen.
2 - interne dhcp server, zodat die windows krengen zelf een ip kunnen ophalen (maakt het uit dat ik bij @home zelf ook dhcp gebruik?)
3 - printer er aan hangen als netwerk printer (geen idee hoe, maar het klinkt leuk)
4 - samba, zodat andere pc's bij de server kunnen voor files
5 - dns?
als iemand iets zinnigs over bovenstaande weet te zeggen, dan graag.. mis ik nog iets nuttigs?
2 - Gaat zeker goed
3 - Kan ook, CUPS of direct naar de lpr
4 - Ja, pak wel 2.8 van de samba site zelf, kan je toevegen in je apt-sources file
5 - Ja, bind9 of jbdns (ofzoiets, moet de naam fff opzoeken)
Ik heb mldonkey draaien, werkt op zich ook prima.Het nuttigste zou zo'n edonkey client voor linux zijn, kun je dag en nacht downloaden
Is linux deamon op de achtergrond, kan je via telnet of webinterface aansturen etc.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 13:02 ]
Als het goed is heb je 2 losstaande netwerken. Op je interne is het dan idd heel erg handig om dhcp in te stellen. Geen gezeur meer met instellingenZEN schreef op 04 August 2003 @ 12:57:
- kan ik @home (en evt andere) mail op server binnen halen en vanuit daar de gebruikers op andere pc's het laten ophalen.
- interne dhcp server, zodat die windows krengen zelf een ip kunnen ophalen (maakt het uit dat ik bij @home zelf ook dhcp gebruik?)
Dit kan met samba.- printer er aan hangen als netwerk printer (geen idee hoe, maar het klinkt leuk)
Alleen is die 8 gieg dan wat klein- samba, zodat andere pc's bij de server kunnen voor files
Ja hoor, kan perfect met named.- dns?
* Janoz heeft hetzelfde. Ik heb alleen redhat 9.0 erop moeten zetten aangezien debian mijn raid kaartje niet gelijk herkende (had niet zo heel veel zin om te gaan lopen pielen eigenlijk) Ik heb echter een PI 133 met 16 MB geheugen en 82Gb HD space (ATA133als iemand iets zinnigs over bovenstaande weet te zeggen, dan graag.. mis ik nog iets nuttigs?
Ben later nog van plan om er een (afgeschermde) webinterface op te zetten zodat ook mijn vriendin vanaf een andere locatie downloads ed gelijk naar haar gedeelde map kan starten en om op deze server een emule client te zetten die is te besturen via diezelfde webinterface.
Als laatste wilde ik nog de hele CD collectie gaan digitaliseren en op de server zetten en deze ontsluiten met weer een leuke webinterface (voor zoeken, playlists enz enz) zodat niet al onze mp3-tjes over allerlei computers verspreid staan.
PS: ook op dit pentiumpje heeft nog X-windows gedraaid
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
met dat emule gebeuren wacht ik nog wel even tot alles goed draait
Verwijderd
Ja, o.a. WebMinZEN schreef op 04 August 2003 @ 13:46:
ohw ja.. wat ik me afvroeg.. is er een tool die het makkelijker maakt de firewall te beheren..
Ja, ben dit zelf aan het uitzoeken nu, maar zoek 's op got (nos) op banwidth throttling etc.en is het mogelijk bepaalde pc's of als er verkeer via bepaalde poorten loopt op een een bepaalde snelheid te cappen?
Ik zou eerst de rest 's aan de praat zien te krijgen, en dan dit soort dingen gaan implementeren.
FF zoeken op 'CBQ Bandwidth' ofzo, vind je genoeg informatie.
Have fun in live and you will survive!
KDE2 zal misschien nog wel lukken, maar om nou te zeggen dat het lekker soepel zal lopen.. Hmm, nee denk het niet.. Ligt natuurlijk ook nog aan andere factoren..
Er is weinig wat je niet op een moderne linux doos kan hoorZEN schreef op 04 August 2003 @ 12:57:
- printer er aan hangen als netwerk printer (geen idee hoe, maar het klinkt leuk)
- samba, zodat andere pc's bij de server kunnen voor files
- dns?
Alle dingen die je wil kunnen zonder probleem.
Ik raad je aan eens de howto-docs te raadplegen.
Zo zijn er talloze howto docs voor al jouw vragen.
Ook bijna elke linux distro heeft z'n eigen specifieke howto docs of manuals.
Er zijn grafisch tools voor je iptables firewall en hier mee vind je wel de rest van je vraag:ZEN schreef op 04 August 2003 @ 13:46:
ohw ja.. wat ik me afvroeg.. is er een tool die het makkelijker maakt de firewall te beheren.. en is het mogelijk bepaalde pc's of als er verkeer via bepaalde poorten loopt op een een bepaalde snelheid te cappen?
[search=linux bandbreedte beperken]
De meeste van je vraagjes had je zelf ook wel kunnen vinden met wat creatief gegoogle en onze search.
Voor allerlei software kan je hier terecht:
http://sourceforge.net/
Als je later problemen hebt bij de implementatie of vragen waar je echt niets over vindt dan kan je terug in Non-Windows Operating Systems.
Vergeet dan wel niet eerst de FAQ's te lezen daar.
Dit topic is gesloten.
![]()