[sendmail] is er ineens mee opgehouden

Pagina: 1
Acties:

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Een vriend van me is twee weken op vakatie en had mij gevraagd op z'n servertje te passen. Nou weet ik verder weinig van linux enzo, maar was meer dat ik apache ff kon restarten als dat nodig was.
Nou doet zich $^&%#$ alleen net een heel raar probleem met de mail voor. 31 juli werkte alles nog, maar daarna is er geen mail meer binnengekomen. En als ik via een php-scriptje mail probeer te versturen (wat altijd werkte) dan komt dat ook niet aan.
Ik heb al even met de search zitten zoeken, maar kan geen oplossing voor het probleem vinden.
Wat ik al getest heb: ik kwam dit commando tegen om te kijken of de service nog wel draait:
ps -ef |grep sendmail
er komt dan netjes te staan:
root 1604 1 0 Jun24 ? 00:00:19 sendmail: accepting connections
dus dat lijkt in ordnung.
ook heb ik de log file al weten op te sporen, maar daar zie ik nix geks in staan. Ik heb mezelf ook teruggevonden in die log en hij beweert ijskoud dat er geen mail is. Terwijl die er zeker weten wel is.

Ik heb verder weinig verstand van mail en voordat ik maar bruut ga rebooten zou ik graag nog wat feedback krijgen of dat wel verstandig is en wat ik verder eerst nog kan testen.

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

Kama

Game Coordinator

Welke distro is het?

Kijk eens in /var/spool/mail, daar zitten de mailboxen in. Aan de bestandsgrootte cq filedate moet je kunnen afleiden of er nog mail is binnengekomen.

Die logfile die je bekeken hebt, was dat /var/log/maillog ?

drs. Kama

• marty
Geen idee...hoe kan ik dat achterhalen? Heb zelf al naar commando's zitten zoeken, maar kan alleen vinden hoe ik de kernel versie kan achterhalen. De enige andere oplossing was de computer rebooten en op het scherm kijken, maar dat gaat dus niet.
Kijk eens in /var/spool/mail, daar zitten de mailboxen in. Aan de bestandsgrootte cq filedate moet je kunnen afleiden of er nog mail is binnengekomen.
ik kan daar geen mailboxen vinden. er is wel een bestand root dat een grootte heeft van 4.6MB en de datum van vandaag. De overige (4) files hebben een grootte van 0, maar hebben geen namen van users die een mail account hebben
Die logfile die je bekeken hebt, was dat /var/log/maillog ?
Jup

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Je zegt dat je in de logging (/var/log/maillog waarschijnlijk) jezelf ziet te staan, maar geen mail hebt... da's een beetje een wazige omschrijving... Kun je die regel eens even plakken hierzo...

Kun je ook eens kijken of de het command 'mailq' nog iets bijzonders geeft, bijvoorbeeld een mailtje wat in de wacht staat...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

marty schreef op 04 August 2003 @ 11:44:
31 juli werkte alles nog, maar daarna is er geen mail meer binnengekomen. En als ik via een php-scriptje mail probeer te versturen (wat altijd werkte) dan komt dat ook niet aan.
Waar gaat het dan exact om? Mail van localhost (vanuit PHP) naar buiten toe? Mail van buiten naar locale users? Beiden? Werken beiden ook niet meer?
ook heb ik de log file al weten op te sporen, maar daar zie ik nix geks in staan. Ik heb mezelf ook teruggevonden in die log en hij beweert ijskoud dat er geen mail is. Terwijl die er zeker weten wel is.
Welke logfile, en wat zijn de laatste relevante regels?
marty schreef op 04 augustus 2003 @ 12:10:
Geen idee...hoe kan ik dat achterhalen?
Veel distributies hebben een file in /etc/ met als naam de naam van de distributie, gevolgd door een - of _, gevolgd door version of release, met als inhoud de exacte versie. Zo heeft Debian /etc/debian_version, en Red hat /etc/redhat-release.

Ook willen zulke dingen nogal eens in /etc/motd of in /etc/issue staan.

• marty
Whizzer schreef op 04 August 2003 @ 13:54:
Je zegt dat je in de logging (/var/log/maillog waarschijnlijk) jezelf ziet te staan, maar geen mail hebt... da's een beetje een wazige omschrijving... Kun je die regel eens even plakken hierzo...
oh, damn, ik denk dat ik scheef gekeken heb. het lijkt er op dat er wel iets gequeued staat:

Aug 3 22:22:30 dbase sendmail[21052]: h73KLow21052: to=mijn@email.nl, delay=00:00:40, mailer=virthostmail, pri=239, dsn=4.4.3, stat=queued
Kun je ook eens kijken of de het command 'mailq' nog iets bijzonders geeft, bijvoorbeeld een mailtje wat in de wacht staat...
wow...er komt een hele waslijst te staan, die groter is dan het geheugen van m'n terminal scherm.
dat staat allemaal in de queue dan?
(kende dat commando nog niet)

[ Voor 3% gewijzigd door marty op 04-08-2003 16:42 . Reden: ff m'n email adres er uit gehaald ]

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

yep, al die mail heeft hij nog niet weg kunnen sturen... meestal staat er ook een reden waarom hij het niet kon versturen... kijk eens of de dns'en die vermeld staan in de /etc/resolv.conf nog werken... Ik gok erop dat hier 127.0.0.1 in staat.... Wij wachten af...

Edit: extra optie:

Probeert dit eens:
# echo "/mx tweakers.net" | /usr/lib/sendmail -bt

Je hoort dan zoiets te krijgen:
code:
1
2
3
4
5
6
ADDRESS TEST MODE (ruleset 3 NOT automatically invoked)
Enter <ruleset> <address>
> getmxrr(tweakers.net) returns 2 value(s):
        mail.tweakers.net.
        smtp.tweakers.net.

[ Voor 43% gewijzigd door Whizzer op 04-08-2003 15:29 ]

• marty
duurde ff, maar ben nog wat aan het klooien geweest.

- de distro is red hat. versie staat er niet bij, maar zal denk ik wel 7.2 zijn.

- er draait ook een mailscanner en heb geprobeerd wat ie deed als die uit stond. Die uit of aan zetten maakte nix uit.

-
Whizzer schreef op 04 augustus 2003 @ 15:22:
yep, al die mail heeft hij nog niet weg kunnen sturen... meestal staat er ook een reden waarom hij het niet kon versturen...
Hier is een regeltje:
h6VDlgL13135 128 Thu Jul 31 15:47 apache

(host map: lookup (seniorgroep.nl): deferred)
mijn@email.nl
kijk eens of de dns'en die vermeld staan in de /etc/resolv.conf nog werken... Ik gok erop dat hier 127.0.0.1 in staat.... Wij wachten af...
127.0.0.1 staat er niet in. dit is alles wat er staat:

search seniorgroep.nl
nameserver 80.85.160.15

ik heb die 80.85.160.15 geprobeerd te pingen maar die geeft een time out. daar zou het probleem dus kunnen liggen?
Edit: extra optie:

Probeert dit eens:

Je hoort dan zoiets te krijgen:
code:
1
2
3
4
5
6
> getmxrr(tweakers.net) returns 2 value(s):
        mail.tweakers.net.
        smtp.tweakers.net.
geeft bij mij:
[root@dbase mail]# echo "/mx tweakers.net" | /usr/lib/sendmail -bt
>
getmxrr(tweakers.net) returns -1 value(s):
> [root@dbase mail]#
[root@dbase mail]#
hij vroeg dus om een ruleset en addrses, maar wist niet zeker wat in te vullen. gaf maar een enter en toen vond ie dus -1 value

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

de dns server die die doos gebruikt ligt dus op z'n gat.... vul in de /etc/resolv.conf eens wat anders in (doe maar van een provider, planet ofzo, moet je zelf maar even zoeken), restart sendmail en het zal wel weer gaan lopen gok ik......

Succes!!!!

• marty
oh...het blijkt dat die dns toch wel werkt maar de firewall blokt die ping. dus daarom pingt hij niet terug.
ben net even op een tweede server ingelogd waar andere domeinen op draaien en waarvan de email nog wel werkt en die gebruikt dezelfde nameserver

dat was het dus toch niet helaas :(

• marty
ik heb die dir met alle accounts trouwens gevonden

dit is wat er over mijn account staat:
code:
1
2
3
-rw-------    1 22041    admin1          0 Jul 31 17:39 martijn
lrwxrwxrwx    1 root     root            7 May  5 16:33 mijn@email.nl -> martijn
lrwxrwxrwx    1 root     root            7 May  5 16:33 mijn#email.nl -> martijn
(heb m'n emailadres even aangepast)

die bovenste file is dus inderdaad maar 0 bytes en na 31 juli niet meer veranderd.
(hier was een paar posts eerder naar gevraagd)

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Geloof me of niet, het is echt iets in je DNS.... wat je met die 'echo "/mx tweakers.net" | /usr/lib/sendmail -bt' doet is namelijk aan sendmail vragen om het MX record op te vragen van het domein tweakers.net. Het is zeg maar hetzelfde als 'dig MX tweakers.net' op de command prompt te doen... En wat gebeurd er eigenlijk als je 'dig MX tweakers.net' doet op de command prompt?

• marty
[root@dbase mail]# dig MX tweakers.net

; <<>> DiG 9.2.1 <<>> MX tweakers.net
;; global options: printcmd
;; connection timed out; no servers could be reached
You have new mail in /var/spool/mail/root
[root@dbase mail]#
ik denk dat je gelijk hebt
ik heb ff naar die nieuwe mail gekeken en die staat bordevol meldingen waarbij erg vaak de hostname niet gevonden kan worden. Dat vind ik wel typisch want die nameserver is exact gelijk aan wat er het resolv.conf filetje staat op die andere server.
Evengoed heb ik even gekeken wat ie deed met ns.xs4all.nl als nameserver en toen gaf ie netjes die als output:
[root@dbase mail]# dig MX tweakers.net

; <<>> DiG 9.2.1 <<>> MX tweakers.net
;; global options: printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 50866
;; flags: qr rd; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 3, ADDITIONAL: 3

;; QUESTION SECTION:
;tweakers.net. IN MX

;; AUTHORITY SECTION:
tweakers.net. 8715 IN NS ns3.webmagix.net.
tweakers.net. 8715 IN NS ns.webmagix.net.
tweakers.net. 8715 IN NS ns2.webmagix.net.

;; ADDITIONAL SECTION:
ns3.webmagix.net. 73524 IN A 213.239.154.22
ns.webmagix.net. 74767 IN A 213.239.154.10
ns2.webmagix.net. 74767 IN A 213.239.154.22

;; Query time: 33 msec
;; SERVER: 194.109.6.66#53(ns.xs4all.nl)
;; WHEN: Mon Aug 4 19:35:14 2003
;; MSG SIZE rcvd: 140

[root@dbase mail]#
btw: als ik die dig op die andere server doe, krijg ik hetzelfde: no servers could be reached. Toch heeft de mail daar geen probleem?? :?

anyways...nu met xs4all als nameserver in die lijst...hoe krijg ik nu al die mail uit de queue?

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sendmail -q -v

Oh, ns.xs4all.nl gebruiken is niet zo'n goed idee als je niet via xs4all verbonden bent. Gebruik bv. ns3.surfnet.nl

[ Voor 81% gewijzigd door epias op 04-08-2003 20:05 ]

• marty
ik wil jullie allemaal onwijs bedanken, ik denk dat ik er redelijk uit ben.

zal nog even verslag doen van m'n bevindingen voor het archief:

na de vervanging van de nameserver in het /etc/resolv.conf kwamen de emails nog steeds niet aan. Toen heb ik de sendmail service gestopt en opnieuw opgestart. Het gekke is dat er toen mondjesmaat emails begonnen binnen te komen op mijn eigen account daar (en in omgekeerde volgorde, hij begon dus waarschijnlijk met de meest recente emails).
Toen heb ik die sendmail -q -v geprobeerd, maar die zeurde nog steeds bij iedere email dat ie de host niet kon resolven. Daarop heb ik een 'shutdown -r now' gedaan en toen ie weer op was gekomen (en het zweet van m'n voorhoofd had geveegd :) ) heb ik 'm nogmaals dat flush commando gegeven en toen werden al die mails in de queue in sneltreinvaart verzonden.

Wat ik alleen gek vind is dat op die andere server nog steeds die oude nameserver staat en daar de mail nog wel goed werkt. maar die server heeft wel een heel andere configuratie, dus misschien dat die mail ook anders werkt

nog een ander opmerkelijk punt (maar dat komt misschien omdat ik een mail-leek ben). Toen die queue eenmaal leeg was wist ik zeker dat ik nog een hele rits testmailtjes moest krijgen die ik voortduren gestuurd heb (vlak voor dat ik het probleem helemaal had opgelost). Die komen nu nog steeds binnen. Waar die dan precies gezweefd hebben is me een raadsel

Maargoed, ik ben erg blij dat het weer werkt :)
Pagina: 1