Toon posts:

RIP problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een internet verbinding bij Zeelandnet. Ik maak gebruik van een router (edimax BR 6104) en mijn internet wordt steeds langzamer via de router. Als ik zonder router internet heb ik geen problemen. Na opzoek te gaan naar de oorzaak hiervan kwam ik er dus achter dat dit probleem bekend was bij Zeelandnet. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door het RIP protocol. Dit wordt weer veroorzaakt door de toename van routers door particulieren in het zeelandnet netwerk. De problemen die zich voordoen bij mij zijn langzaam ladende pagina's en geen gebruik meer kunnen maken van messenger services zoals msn. Deze signed automatisch uit (na enkele minuten) en berichten komen niet meer aan of worden ontvangen.

Nu heb ik begrepen dat dit probleem alleen kan worden verholpen als de routergebruikers. RIP uitzetten zodat deze requests niet meer worden verzonden en dus niet worden ontvangen.
http://www.zeelandnet.nl/...handler.php?id=28&n=b&i=8
onder deze link volgt nog uitleg over het probleem.

In mijn router settings can ik kiezen voor DoS discart en RIP defect. Deze staan beide aangevinkt. Ik zou graag willen weten wat deze opties inhouden en of ze invloed zouden kunnen hebben op de internetperformance. Zijn er nog mensen deze problemen kennen en is er echt niet dat je er tegen kunt doen?

Hieronder zie je nog een stukje uit mijn security log: je ziet dat ik zo ongeverr elke seconde een RIP binnen krijg.

01/05/2002 01:04:58 **RIP v1 from WAN** 62.238.41.7, 520->> 62.238.63.255, 520
01/05/2002 01:04:55 **RIP v1 from WAN** 62.238.35.128, 520->> 62.238.63.255, 520
01/05/2002 01:04:55 **RIP v1 from WAN** 62.238.33.213, 520->> 62.238.63.255, 520
01/05/2002 01:04:54 **RIP v1 from WAN** 62.238.38.139, 520->> 62.238.63.255, 520
01/05/2002 01:04:53 **RIP v1 from WAN** 62.238.45.225, 520->> 62.238.63.255, 520
01/05/2002 01:04:52 **RIP v1 from WAN** 62.238.49.171, 520->> 62.238.63.255, 520
01/05/2002 01:04:52 **RIP v1 from WAN** 62.238.46.50, 520->> 255.255.255.255, 520
01/05/2002 01:04:49 **RIP v1 from WAN** 62.238.58.248, 520->> 62.238.63.255, 520
01/05/2002 01:04:47 **RIP v1 from WAN** 62.238.32.88, 520->> 62.238.63.255, 520
01/05/2002 01:04:46 **RIP v1 from WAN** 62.238.44.103, 520->> 62.238.63.255, 520
01/05/2002 01:04:45 **RIP v1 from WAN** 62.238.46.126, 520->> 62.238.63.255, 520
01/05/2002 01:04:44 **RIP v1 from WAN** 62.238.43.124, 520->> 62.238.63.255, 520

Verwijderd

ik denk dat je het het beste kunt uitschakelen, heb je niet nodig voor een thuisconfiguratie

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31
Ik zit ook bij Zeelandnet en de helpdesk vertelde mij dat het kwam door de toename van ARP verkeer. Dit hangt weer vast aan de hoeveelheid RIP verkeer en je zou dit, zoals je al zegt, uit moeten zetten in je router. Ik heb een Linksys en daarin staat RIP dus standaard uit :?
Zonder router werkt alles perfect maar ik heb dat ding dus die moet er gewoon mee werken. Dat deed ie altijd, dus gaat ie dat nu weer gewoon doen ook :)

Zeelandnet is ermee bezig maar ik vind het allemaal een beetje traag gaan. Ik heb ook al contact opgenomen met de belangenbehargiger van kabelgebruikers COAX en zei waren er mee bezig. Er staat al wel een artikel op hun site.

Is er toevallig nog iemand met een Linksys die het wél doet(??), dan ben ik erg benieuwd wat je hebt veranderd :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 12:02:
ik denk dat je het het beste kunt uitschakelen, heb je niet nodig voor een thuisconfiguratie
ja uitschakelen kan maar dan ontvang je nog wel van RIPs. ik zou trouwens niet weten hoe ik het moet uitschakelen als het al aan zou staan! ik kan er niets over vinden in mijn router handleiding en ik heb ook edimax al benadert maar nog geen antwoord gekregen

edit; als ik het dus goed had begrepen ontvang je die rips hoe dan ook omdat ze van andere routers naar je toe worden gezonden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 12:16 ]

Verwijderd

Deze al gezien : meuktracker: E-Tech Cable/Adsl router 1.26.5t2
Weet niet of het help, de link is terug te vinden via de coax site :)

Heb zelf geen probleem met mijn router en zeelandnet behalve dat ik eens in de zoveel tijd hem moet resetten maar is dan ook geen van de genoemde routers.

btw bij mij staat disabel ping from wan aan mischien kan je dat ook eens proberen ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 12:25 . Reden: lijntje toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 12:23:
Deze al gezien : meuktracker: E-Tech Cable/Adsl router 1.26.5t2
Weet niet of het help, de link is terug te vinden via de coax site :)

Heb zelf geen probleem met mijn router en zeelandnet behalve dat ik eens in de zoveel tijd hem moet resetten maar is dan ook geen van de genoemde routers.

btw bij mij staat disabel ping from wan aan mischien kan je dat ook eens proberen ?
kun je dan wel games spelen? want volgens mij betekend dit dat je ping niet opgevraagd kan worden ofzo...

Verwijderd

@ Markos99
Heb er geen problemen mee, speel zelf BHD, Nascar3&4, NFS en Mohaa online.
Ik zou het gewoon proberen als het niet gaat kan je het altijd terug veranderen.

Nie geschoten is altijd mis toch ?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

TheRebell schreef op 04 augustus 2003 @ 12:09:
Ik zit ook bij Zeelandnet en de helpdesk vertelde mij dat het kwam door de toename van ARP verkeer.
offtopic:
een beetje provider zorgt ervoor dat je geen ARP verkeer krijgt wat je niet nodig hebt...

Verwijderd

nog meer offtopic :
laten we maar niet hier over ZL beginnen 8)7

edit:hmm krijg font niet kleiner ........

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 13:35 ]

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
Markos99> Volgens mij is het inderdaad zo dat je bij de Edimax slechts in kunt stellen of de firewall RIP verkeer in jouw richting moet droppen (vinkje aan) of juist niet (vinkje uit). Dit vinkje kun je dan beter AAN laten.
Het feit dat deze requests toegestuurd worden ligt aan andere routers op het netwerk van Zeelandnet (in een subnet waar jij ingedeeld bent). Die versturen die requests, vaak zonder het te weten. Routers van Unex hebben dat bijvoorbeeld vaak standaard aan staan. Voor zover ik weet stuurt de Edimax die RIP requests niet (het is niet in te stellen), maar ik hoop dat Edimax je dat zal bevestigen (probeer anders Martijn@edimax.nl = Martijn Barrink).

Verwijderd

dus iedere abonnee wordt in een eigen netwerkje gegooit ?? heb jij een masker van 30 bits dan ?? nog nooit gezien op kabel netwerken.
Erkens schreef op 04 augustus 2003 @ 12:59:
[...]

offtopic:
een beetje provider zorgt ervoor dat je geen ARP verkeer krijgt wat je niet nodig hebt...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 15:46 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 15:45:
dus iedere abonnee wordt in een eigen netwerkje gegooit ?? heb jij een masker van 30 bits dan ?? nog nooit gezien op kabel netwerken.

[...]
ehm, de provider moet gewoon simpel weg dat verkeer niet doorsturen naar andere klanten, simpel ;)
offtopic:
rare manier van quoten heb jij

Verwijderd

Topicstarter
Heb zelf nog geen oplossing kunnen vinden. Het vinkje bij RIP aan of uit levert ook geen verschillen. Ik heb wel nieuwe firmware geinstaleerd maar dit levert ook niets op. Ik denk dat het toch de provider is die er iets aan kan doen...

Verwijderd

Ik denk dat je dan niet begrijpt waar het Adress Resolution Protocol voor dient, als we dit voor jouw gaan filteren was dit je laatste post namelijk.
Erkens schreef op 04 August 2003 @ 15:49:
[...]

ehm, de provider moet gewoon simpel weg dat verkeer niet doorsturen naar andere klanten, simpel ;)
offtopic:
rare manier van quoten heb jij

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 19:50:
Ik denk dat je dan niet begrijpt waar het Adress Resolution Protocol voor dient, als we dit voor jouw gaan filteren was dit je laatste post namelijk.

[...]
o ik weet zeker wel wat ARP is hoor, maak je maar niet ongerust ;)
ik zeg ook niet dat al het "ARP verkeer" geblokt moet worden want dat wil je niet.

voor diegene die ARP niet (goed) kennen: http://arp.tcp-ip.nu/

[ Voor 9% gewijzigd door Erkens op 04-08-2003 20:11 ]

Verwijderd

En dat zei ik dus al eerder dat onderscheid kun je dus alleen met een router maken wat betekend dat ieder in zijn eigen netje moet zitten ander vang je nog steeds alle arps uit je broadcast domein.
Erkens schreef op 04 August 2003 @ 20:10:
[...]

o ik weet zeker wel wat ARP is hoor, maak je maar niet ongerust ;)
ik zeg ook niet dat al het "ARP verkeer" geblokt moet worden want dat wil je niet.

voor diegene die ARP niet (goed) kennen: http://arp.tcp-ip.nu/

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 20:13:
En dat zei ik dus al eerder dat onderscheid kun je dus alleen met een router maken wat betekend dat ieder in zijn eigen netje moet zitten ander vang je nog steeds alle arps uit je broadcast domein.

[...]
ehm, dat maakt niets uit, hoor ;)
ik heb hier chello, en het enige arp verkeer wat ik krijg is ARP verkeer van de gateway van chello niets meer ;)

offtopic:
quote toch eens normaal dit leest echt irritant

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Klein beetje weer OT gaan ;)
Welliswaar staat het in verband met het probleem .. maar ben bang dat t.starter weinig aan heeft :P

Braaikamer - Smoke&BBQ

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20
Verwijderd schreef op 04 augustus 2003 @ 20:13:

[...]
Volgens mij doet Chello dit wel. Ik kan bijvoorbeeld niet pingen naar computers in mijn eigen subnet.

Verder heeft ARP volgens mij weinig met RIP te maken. ARP zorgt ervoor dat een pc een MAC adres kan krijgen aan de hand van een IP adres. RIP is een protocol voor routers, die aan de hand van deze pakketjes te weten komen waar ze een pakketje het beste heen kunnen sturen wanneer deze een ip bevat die niet in hun eigen netwerk zit.

Het kan natuurlijk goed dat door routers van klanten het netwerk van Zeelandnet om zeep geholpen word. (pakketjes worden naar verkeerde routers heengestuurd enz). Het lijkt me sterk dat het fout gaat door teveel ARP pakketjes op het netwerk.

Ik weet trouwens niet zeker of die kleine thuisroutertjes het hele RIP protocol wel kennen, zo ja, dan neem ik aan dat het standaard wel uitgeschakeld is.. :)

[ Voor 8% gewijzigd door _Hades_ op 04-08-2003 21:19 ]

Verwijderd

Mijn provider heeft de modems van de overlast bezorgende klanten gewoon dicht gezet tot het probleem verholpen was. daarnaast zie ik evengoed nog een broadcast level van ongeveer 45pps wat voor mijn router een cpu load van 1,59% oplevert. voor de betreffende actie was dat het dubbele.

Arp processing kost best wel veel power omdat een router deze frames software matig bewerkt om te zien of de arp request aan hem of iemand anders gericht is. Dit levert zelfs op een vette cisco zoals die van mij een aantal procenten cpu load op. Dan kun je zelf ook wel bedenken wat het met een budget router zou kunnen doen.

en ja er zijn een helboel kleine thuis routertjes die rip ondersteunen dit is ooit bedacht om redundant gateways te kunnen gebruiken in geval van storingen.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 21:53 ]

Verwijderd

ok ok niet om te katte maare het help de topic start niet ..........

Aan dit probleem zit een voorgeschiedenis :
Tot voorkort was het verboden door zeelandnet dat particulieren meer dan een pc aan de kabel hadden.
Het spreek voorzich dat niet iedere gebruiker zich daar aan hield en dus heeft zeelandnet dit veranderd.
Het geval wilt dat zeelandnet op dat moment met een eigen router actie komt en er tevens rare problemen met routers voordoen.
1+1= 2 .... zal ik maar zeggen ....

Er zit nog een heel verhaal aan vast .... maar goed dit help de topicstart niet dus .......

Het zou dus interesanter zijn dat er eens gekeken word of de claim van zl klopt.

Dus in andere woorden hoe kan iemand met zo'n probleem ( dit zijn er dus meerdere ) er achter komen dat het inderdaad de router is die struikeld over deze data of dat er andere oorzaken zijn waardoor de router crasht.

nogmaals : eigenlijk geen toevoegen op wat de topicstarter heeft gepost maar meer een korte uitleg .... meer info :http://www.zeelandnet.nl/helpdesk/index.php?page=4&grp=3&cat=18&faq_id=265

Verwijderd

Topicstarter
Het kan een ander probleem zijn. Al doe ik af en toe kijken hoeveel RIP ik krijg in 10 seconden. Gistermiddag ging het internetten echt slecht dus ik eens kijken en ja hoor in 10 seconden 13 van die RIP binnen. Gisterenavond weer op internet en ik denk goh het lijkt nu toch wat beter te lopen , dus even in mijn security log kijken hoeveel RIP er nu binnen komen in 10 seconden en dat bleek toch zo ongeveer de helft minder te zijn dan overdag. Nu kan je niet gelijk afleiden dat het probleem daar aan moet liggen, maar het is toch wel opvallend dat internet toch beter loopt. Op msn messenger kan ik nog steeds niet en andere messenger services ook niet. Ik vraag me af of dit geen andere oorzaak heeft.

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
Markos99> Zeelandnet moet ook gewoon iedereen die RIP de wijde wereld instuurt (ze staan in mijn ervering allemaal v1 te spuwen) eraf gooien. Of minstens erop wijzen dat die personen hun router goed configureren.
edit:
Ah, dat doen ze al zie ik in de link in je openingspost.

Heb je nog geen antwoord van Edimax (Martijn)? Volgens mij hebben dit soort SOHO routertjes gewoon niet eens RIP ingebouwd. Het enige dat de Edimax kan (met recente firmware) is het droppen van requests die voorbij komen. Het feit dat die requests voorbijkomen, daar kun je als individu weinig aan doen.
offtopic:
Zelf heb ik slechts elke 30 seconden zo'n request, afkomstig van 1 IP op @Home. Er was nog een tweede, maar die had configuratie via internet aanstaan (vast ook standaard) op zijn Unex. Even remote ingelogd en RIP uitgezet. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Velthuis op 05-08-2003 10:55 ]

Pagina: 1