[RAID] Promise RAID controller wil niet.

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-03 06:16

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met een probleem met mijn RAID controller waar ik niet uit kom.

Ik heb de opstelling en specs van mijn PC als volgt:

Specs
- XP 1700+
- ECS K7S5A Pro
- 512MB DDR (Dane-Elec)
- Radeon 8500 Pro
- Promise FastTrack 100 TX2
- 40GB 5400RPM (Aan primaire IDE mobo)
- 2*40GB Maxtor 7200RPM (Striping Raid aan RAID kaart)

Wat heb ik gedaan?
- Ik heb beide maxtors aan een eigen IDE poort hangen op de RAID kaart.
- Ze staan beide als Master.
- Ik heb de Array aangemaakt in FastTrack bios en deze is werkend

Wat is er nu aan de hand?
Tijdens de Windows XP install druk ik op F6, later laad ik de WinXP drivers voor de FastTrack 100 TX2 in en dan kom ik bij het menu waar je een HDD kan kiezen.
Wat zie ik dan?
Juist, alleen de 40Gb Maxtor 5400RPM.......

In de FastTrack manual staat dit:
5. Once the array has been created, you will need FDISK and format the array as if it were a new single drive.
Als ik FDISK start zie ik weer alleen de 40GB Maxtor 5400RPM.

Later heb ik Windows XP maar op die 40GB gezet en dan met de gedachte ik activeer die RAID wel in Windows, maar......
Ik laad de drivers en dan krijg ik de volgende melding
Code 10, windows cannot start this device, bla bla
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/8900/thumb.jpg

Ik heb al oudere drivers geprobeerd, nieuw bios voor de FastTrack, maar nee, het werkt niet.....

De RAID kaar zit in het onderste PCI slot, in de manual staat niets over dat hij in de PCI busmaster moet.

Het rare vind ik, dat de FastTrack het gewoon zonder enig probleem doet onder Debian Linux, die herkende hem in 1x en kon er op installen.

Heeft iemand hier nog een oplossing voor?

[ Voor 8% gewijzigd door Snow_King op 04-08-2003 12:30 ]

Verwijderd

Allereerst: hulde voor je duidelijke topicstart.

Kijk eens wat de resources zijn die Windows heeft toegewezen aan die kaart. Wellicht dat de "intelligente" PnP manager roet in het eten gooit.

Een ander PCI slot is zowieso een pré om eerst te proberen, desnoods door andere kaarten gewoon eruit te laten die niet terzake zijn bij het debuggen.

Je zou PnP OS uit kunnen schakelen in je Bios, en dan handmatig resources toewijzen als nood/patchmiddel.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 13:38 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 13:35:
Allereerst: hulde voor je duidelijke topicstart.

Kijk eens wat de resources zijn die Windows heeft toegewezen aan die kaart. Wellicht dat de "intelligente" PnP manager roet in het eten gooit.

Een ander PCI slot is zowieso een pré om eerst te proberen, desnoods door andere kaarten gewoon eruit te laten die niet terzake zijn bij het debuggen.

Je zou PnP OS uit kunnen schakelen in je Bios, en dan handmatig resources toewijzen als nood/patchmiddel.
Ok, jij bent mijn held!

Het probleem was dat de OB USB poorten IRQ 11 kregen en de RAID kaart ook, dat vind hij dus niet lekker....

Ik moet nu even een manier vinden om dit op te lossen 8)

Bedankt!

Oplossing

De Compoorten en Paralelle poort uitzetten resulteerde er in dat de RAID controller een eigen IRQ kreeg :)

Alles werkt nu! :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Snow_King op 04-08-2003 14:58 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Mag ik even terug nemen dat alles werkt?

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/8910/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/8909/thumb.jpg

Als ik in de BIOS van de controller kijk staan beide schijven in de array.
dus de schijven hangen er goed aan.....

Ingevingen?

Verwijderd

Ik heb ooit vernomen dat RAiD controllers in de busmaster moeten zitten, is dit in dit geval ook zo ? Zo niet probeer het via die manier als je dat al heb geprobeert heb ik verder geen oplossing.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 18:38:
Ik heb ooit vernomen dat RAiD controllers in de busmaster moeten zitten, is dit in dit geval ook zo ? Zo niet probeer het via die manier als je dat al heb geprobeert heb ik verder geen oplossing.
Sorry, maar dat werkt niet :(

Iemand anders suggesties?

• nrg
  • Laatst online: 15:08

nrg

De 2e harddisk in je array zit goed aangesloten en de jumpertjes staan ook goed enzo?

Verwijderd

Weet je zeker dat je Array wel functional is? Op het tweede plaatje lijkt het namelijk niet het geval te zijn (http://www.tweakers.net/ext/f/8909/full.jpg): de 2e HDD wordt blijkbaar niet herkend.

• Wirehub
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:41

Wirehub

Blaat

Dit probleem ook wel eens gehad, de oplossing bij mij was toen een ander PCI slot nemen , en eventueel de promise Fasttrack nieuwste bios/drivers geven.
Heb je per ongeluk een Soundblaster in een van de PCI sloten? Zo ja haal die eens weg en probeer het nog eens..

Xiaomi - Mi2/ Mi2S 32GB/ Mi3 64GB/ OnePlus One 64GB / Mi5 64GB / Mi Pad 2 / Mi6 128GB ceramic / Mi8 128GB / Mi pad 4 / Mi 10 / Xiaomi 12 / Xiaomi 14 Pro / Redmi pad pro

Verwijderd

wirehub schreef op 04 August 2003 @ 20:11:
Dit probleem ook wel eens gehad, de oplossing bij mij was toen een ander PCI slot nemen , en eventueel de promise Fasttrack nieuwste bios/drivers geven.
Heb je per ongeluk een Soundblaster in een van de PCI sloten? Zo ja haal die eens weg en probeer het nog eens..
Deze oplossingen hoor je vaker. Uit de FAQ van Promise (http://www.promise.com/su...name=FastTrak100%20TX2#):
The FastTrak100 is fully PnP. This means all the resources that it uses are GIVEN to it by the PnP BIOS on the motherboard. The FastTrak100 does support IRQ sharing, but this will not work unless ALL the concerned devices support IRQ sharing. If your motherboard allows you to control the assignment of these resources, you may be able to remedy the problem by ´´playing around´´ with them. You can also try resetting the configuration data in the CMOS. This is usually an option in the PnP section of the CMOS. The only available settings for this option will be ´´Enabled´´ and ´´Disabled´´. Set it to ´´Enabled´´, save and exit, and reboot. Otherwise, the only way you might be able to affect these assignments is to switch the PCI slot that the card is in. Some motherboard BIOS allow control of the individual PCI Slot IRQ assignemnt, this would be another way to attempt to resolve this type of issue.
Ik heb zelf ook deze kaart en die doet het altijd prima bij mij. Ik heb hem in een Asus A7V266A, Epox 8RDA+ en mijn huidige Asus P4P800 altijd werkend gekregen in het 1 na onderste PCI slot.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik heb een Soundblaster Audigy..

Als ik boot staat er Striping 2+0 80053MB Functional

Ook in de RAID bios staan beide HDD's er, dat is dus het punt wat ik niet snap.

Ik zal morgen de RAID kaart eens in een ander slot zetten en de Audigy verplaatsen, kijken of dat werkt.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Bij mij werkte de Promise RAID alleen goed in het tweede PCI-slot (vanaf de AGP gerekent).
Deze was IRQ-only, dus niet gedeeld-ook niet met onboard stuff.

Beste keus is dan ook dat! slot wat een ongedeeld IRQ heeft (meestal de 2de vanaf AGP...).
Suc6

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:13

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb dit ook eens gehad en het alleen maar kunnen oplossen door de schijven op 1 IDE kabel als master-slave combi te hangen. GEen ideale combi, maar het werkte wel. Waren ook maxtors btw.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik vind het raar....

Als ik boot staat er echt de de Array Functional is!
Ook BEIDE HDD's worden herkent.

Ik zal ze eens beide aan 1 kabel hangen..

• Skef
  • Laatst online: 18-03 23:58

Skef

Ik scheer.me

Hmmm, heb nu dus echt exact hetzelfde probleem...

Bij mij worden de schijven/array helemaal niet herkend in Windows, wel weer bij het opstarten...

Het bovenste plaatje uit deze post zie ik ook gewoon, maar er zijn gewoon geen schijven (terwijl er toch echt 2x 120GB aanhangt in RAID1)...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik heb nu beide schijven aan 1 kabel hangen en nu werkt het wel.

M/S opstelling...
Maarja, red maar 70MB/sec...... :(

Verwijderd

Controlleer even je Bios instellingen. Waarschijnlijk heb je de harde schijf op de IDE controller boven de RAID/SCSI controller staan in de Boot up instellingen van je BIOS. Laat je systeem opstarten met RAID/SCSI bovenaan en niet met floppy, CD-rom, Harde Schijf IDE en dan pas SCSI/RAID. Installeer vervolgens drivers ... en klaar is Kees. Hoop ik voor je ....

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 11:27

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op 06 augustus 2003 @ 00:30:
Controlleer even je Bios instellingen. Waarschijnlijk heb je de harde schijf op de IDE controller boven de RAID/SCSI controller staan in de Boot up instellingen van je BIOS. Laat je systeem opstarten met RAID/SCSI bovenaan en niet met floppy, CD-rom, Harde Schijf IDE en dan pas SCSI/RAID. Installeer vervolgens drivers ... en klaar is Kees. Hoop ik voor je ....
Euhm da's een Btje uit de ruimte he, dat werkt allemaal en daar heeft ie geen problemen mee... Beter ff helemaal lezen voordat je post, maargoed.
Weet je zeker dat je jumpers op je 2e HD goed staan? Ik had ongeveer 'tzelfde en had per ongeluk m'n 2e HD op slave staan (doh). En probeer 'm anders alsnog in 'n ander PCI slot te zetten (wat boven ook al gezegd werd), die geen gedeelde resources heeft.
Hoop dat 't snel werkt, suc6 :)

edit:
Oh en misschien omdat 't aan 1 kabel wel werkt dat je kabel rot is?, Misschien met een andere ff proberen, weet je 't tenminste zeker.

[ Voor 10% gewijzigd door jotheman op 06-08-2003 00:40 ]

I see dead pixels...

• Skef
  • Laatst online: 18-03 23:58

Skef

Ik scheer.me

Mijn oplossing:

Ik heb puur de positie op de kabel van beide schijven even verwisseld, en tadaaa!, het werkte opeens...

Volgens mij is dit te herkennen aan de laadtijd van de Promise BIOS: Als deze redelijk snel is, is alles ok, maar duurt het erg lang, heb je de kabel verkeerd zitten... Wazig wazig allemaal...

Maar uiteindelijk werkt het!

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 00:30

Jimbolino

troep.com

bij mij was het probleem dat er nog een "halve" partitie van 80gb op mijn 40gb stond, windows snapte dat niet helemaal en de drive werd als veel te groot gezien. Om dit op te lossen heb ik even een lowlevelformat tooltje van maxtor gedraaid (terwijl ze aan de normale IDE hingen). En daarna pas een raid-0 array gemaakt...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Skef schreef op 06 August 2003 @ 17:13:
Mijn oplossing:

Ik heb puur de positie op de kabel van beide schijven even verwisseld, en tadaaa!, het werkte opeens...

Volgens mij is dit te herkennen aan de laadtijd van de Promise BIOS: Als deze redelijk snel is, is alles ok, maar duurt het erg lang, heb je de kabel verkeerd zitten... Wazig wazig allemaal...

Maar uiteindelijk werkt het!
niks wazigs aan. Dit geldt ook voor Snow-king;

Als je de HDD's als master hebt gejumpert, horen ze aangesloten te worden aan het einde van de kabel. Slaves komen op de middelste. Sommige lui beweren nog weles dat het niks uitmaakt en dat het bij hun gewoon goed werkt, ik ben al meerdere configs tegengekomen die bijzonder vreemd reageerden. Soms zelfs pas na 2 maanden ofzo.

master=einde van de kabel
slave= midden van de kabel
cable-select= maakt niet uit, maar dan moeten wel beide! apps aan dezelfde kabel cable-select ingestelt worden...

Er zijn uitzonderingen, maar als je de Readme's en faq'S van de fabrikanten leest kom je altijd op bovenstaande uit. En dat heeft een goede reden.....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik had beide HDD's master en aan het einde van de kabel hangen, dat wist ik dat het moest ;)

Nu is het M/S aan 1 kabel, werkt ook..
Pagina: 1