video over audio kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:03
Kan ik het video signaal (geel) via een audio kabel laten lopen, zonder dat dit kwalitatief verschil uitmaakt als dat het over een gele kabel loopt?
Ik zou dit graag willen omdat ik maar 2 kanalen nodig heb (mono geluid + video).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 11:13

megaleo

Special member

Ja dat kan. Is hetzelfde type kabel. Maakt voor die kleurtjes verders niet uit.
Is alleen maar om het simpel te houden met aansluiten van meerdere apparaten en kijk ook ff hier zou ik zeggen. AV FAQ; Veelgestelde vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ja hoor.. Kan zonder problemen. je moet natuurlijk niet over kilometers kabel gaan, maar 15 meter haal je makkelijk.

>het is hetzelfde type kabel.
megaleo: dat is niet helemaal; videokabel heeft een karakteristieke impedantie van 75 ohm, dus de kabels zijn wel degelijk verschillend. In de praktijk merk je er alleen niet zoveel van.

[ Voor 49% gewijzigd door Kaj. op 04-08-2003 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Sommige videokabels zijn wat dikker dan audiokabels maar daar zal je in de praktijk weinig last van hebben mits er weinig storingsbronnen zijn in de buurt zijn.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:03
7.5 meter is het, is het misschien verstandig om s-video te pakken? Hij komt dan wel via een scart-blokje de tv binnen, dus weet niet of dat dan nog steeds nut heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 11:13

megaleo

Special member

Kaj. schreef op 04 August 2003 @ 09:36:
>het is hetzelfde type kabel.
megaleo: dat is niet helemaal; videokabel heeft een karakteristieke impedantie van 75 ohm, dus de kabels zijn wel degelijk verschillend. In de praktijk merk je er alleen niet zoveel van.
Niet als je die simpele audio/ video-kabeltjes hebt. Dat zijn wel gewoon dezelfde met alleen een andere kleurtje. Zitten ook wel soms met z'n drieen aan elkaar.
Maar idd die aparte video kabeltjes zijn dikker maar je kunt er ook wel geluid over laten lopen. Maakt niet zo heel veel uit. :7
_sepulnation_ schreef op 04 August 2003 @ 09:39:
7.5 meter is het, is het misschien verstandig om s-video te pakken? Hij komt dan wel via een scart-blokje de tv binnen, dus weet niet of dat dan nog steeds nut heeft
Ja zeker wel. Of je tv moet geen s-video aankunnen.

[ Voor 22% gewijzigd door megaleo op 04-08-2003 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:43
Ehmmmm video via audio kabel. Nopez, zou het niet doen.
Waarom niet? Audio kabel heeft een karakteristieke impedantie van ca. 160 ohm, en videokabel 75 ohm. Het gebruik van audiokabel brengt groot signaal(sterkte)verlies met zich mee, helemaal over een afstand als 7,5 meter zou ik het niet doen. Als je echt maar 2 draadjes wilt hebben liggen kun je nog wel overwegen een videokabel te gebruiken voor de audio, dit omdat het audiogedeelte niet kabelimpedantiegevoelig is.

Ow enneh s-video, niet langer dan 10 meter doen, want s-video kabels langer dan 10 meter knallen in een keer omlaag wat kwaliteit betreft en kun je het nog beter bij composiet houden... Maar voor 7,5 meter zou het gewoon kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door DustMan4u op 04-08-2003 09:47 ]

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
Audio kabel heeft een karakteristieke impedantie van ca. 160 ohm, en videokabel 75 ohm.
Dat zijn volgens mij alleen afsluitweerstanden in de apparaten zelf, de kabels zelf hebben geen weerstand zo ver ik weet.

Indien audiokabel en videokabel even dik zijn, maakt het geen bal uit welke je gebruikt. De kleur is enkel voor het makkelijk herkennen.

15-20 meter is geen probleem als je gewoon een videosignaal gebruikt en er weinig storingsbronnen zijn.
Bij SVHS is het videosignaal en 2 stukken geknipt zodat het beeld wat beter qua kwaliteit blijft. In het scartblokje wordt het signaal via een weerstandje weer samengevoegd.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81936

Jarenlang heb ik tv gekeken via een zelf gemaakte scart kabel van 25 meter. Ik heb het composiet signaal gebruikt met stereo audio. Zowel voor het composiet als voor de audio links en rechts heb ik goedkope coax kabel gebruikt van de Gamma. Werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88930

De impedantie van 75 Ohm wordt gebruikt bij antenne kabel, niet voor de composiet (=video) kabels.
Impedantie is wat anders dan weerstand en dus ook niet te meten met een simpele 'Ohm'-meter. Impedantie merk je pas als er een bepaalde frequentie in het signaal zit.
Er zit geen verschil in de Geel, Rood of Witte signaalkabel anders dan de kleur.
Dikkere kabels worden gebruikt om het signaal minder 'transportverlies' te geven. Dit geldt voor zowel Video als Audio.
Als je hoge eisen stelt aan je signaal dan neem je dikke (dure) kabels. Voor video signaal kun je dan beter overstappen op S-video, RGB of nog liever Progressive Scan signalen, want composiet signaal is zo ongeveer de bodem van beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Anoniem: 88930 schreef op 04 August 2003 @ 10:19:

Als je hoge eisen stelt aan je signaal dan neem je dikke (dure) kabels. Voor video signaal kun je dan beter overstappen op S-video, RGB of nog liever Progressive Scan signalen, want composiet signaal is zo ongeveer de bodem van beeldkwaliteit.
Kan je RGB alleen via scart aansluiten? Ik heb nu ook de DVD aangesloten via een 10m lange video kabel, en zou graag de kwaliteit willen verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bigfoot schreef op 04 augustus 2003 @ 10:31:
[...]

Kan je RGB alleen via scart aansluiten? Ik heb nu ook de DVD aangesloten via een 10m lange video kabel, en zou graag de kwaliteit willen verbeteren.
Dit ligt puur aan de DVD speler zelf. sommige spelers hebben aparte tulp aansluitingen voor RGB, andere hebben dit verwerkt in de Scart.
Wat heb je als weergave apparaat?? Want die moet het uiteraard ook aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Anoniem: 88930 schreef op 04 August 2003 @ 10:40:
[...]

Dit ligt puur aan de DVD speler zelf. sommige spelers hebben aparte tulp aansluitingen voor RGB, andere hebben dit verwerkt in de Scart.
Wat heb je als weergave apparaat?? Want die moet het uiteraard ook aankunnen.
Een vrij nieuwe Philipsd Matchline TV met 3 scartingangen die RGB, CVBS, SVHS kunnen (slechts 1 kan SVHS). Nu heb ik de gele stekker voorin de TV geplugd.

DVD speler is Cyberhome 505, ik dacht niet dat ie aparte RGB tulps heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bigfoot schreef op 04 August 2003 @ 10:44:
[...]

Een vrij nieuwe Philipsd Matchline TV met 3 scartingangen die RGB, CVBS, SVHS kunnen (slechts 1 kan SVHS). Nu heb ik de gele stekker voorin de TV geplugd.

DVD speler is Cyberhome 505, ik dacht niet dat ie aparte RGB tulps heeft.
Waarschijnlijk krijg je het beste resultaat met een goede Scart kabel. Echter om die 10m te overbruggen zal die kabel niet goedkoop zijn. :'(
De andere optie is S-Video. Dit is ook een duidelijke kwaliteitsverbetering tov. composiet. Ook S-Video kabels kunnen behoorlijk prijzig zijn, echter ik heb wel eens de mazzel gehad dat een S-Video kabel van een paar tientjes beter beeld gaf dan een kabel van vele honderden guldens. 8)7 Bij Scart heb ik nooit een goede goedkope kabel gezien (maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:43
Anoniem: 88930 schreef op 04 August 2003 @ 10:19:
De impedantie van 75 Ohm wordt gebruikt bij antenne kabel, niet voor de composiet (=video) kabels.
Impedantie is wat anders dan weerstand en dus ook niet te meten met een simpele 'Ohm'-meter. Impedantie merk je pas als er een bepaalde frequentie in het signaal zit.
Er zit geen verschil in de Geel, Rood of Witte signaalkabel anders dan de kleur.
Dikkere kabels worden gebruikt om het signaal minder 'transportverlies' te geven. Dit geldt voor zowel Video als Audio.
Die impedantie van 75 ohm wordt wel degelijk toegepast in videosignaal, vanwege de hoge frequenties. Een video-ingang op een tv wordt afgesloten met een 75-ohm weerstand. En met hoge frequenties wil je alle impedanties (bron, kabel en ontvager) gelijk houden om geen problemen te krijgen.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
Je kan zelf ook wel een scartkabel maken met wat kabels.
Scartkabels op de markt en bij el-cheapo shops zijn onafgeschermde draden waardoor je waarschijnlijk met een nog beroerdere kwaliteit blijft zitten.

Het RGB signaal bestaat uit 3 kleurcomponenten+een synchronisatie signaal.
Als je er dan ook het stereosignaal bij wilt hebben dan kom je uit op 6 afgeschermde draden. Je TV schakelt dan niet automatisch naar het videokanaal. Dan moet je nog 1 extra draadje doortrekken.

Sommige electroboeren hebben mooie afgeschermde bandkabels met genoeg kabels om alles door te verbinden maar dit is wel duur.
Goedkoper is gewoon twee standaard av kabel met 4 draden te nemen.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DustMan4u schreef op 04 August 2003 @ 10:57:
[...]

Die impedantie van 75 ohm wordt wel degelijk toegepast in videosignaal, vanwege de hoge frequenties. Een video-ingang op een tv wordt afgesloten met een 75-ohm weerstand. En met hoge frequenties wil je alle impedanties (bron, kabel en ontvager) gelijk houden om geen problemen te krijgen.
Ben geloof ik niet helemaal fris vanmorgen }:O . Je hebt helemaal gelijk.

Bij korte kabels merk je dit niet, maar over een lengte van 10m komt het inderdaad niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Anoniem: 88930 schreef op 04 augustus 2003 @ 10:56:
[...]

De andere optie is S-Video. Dit is ook een duidelijke kwaliteitsverbetering tov. composiet.
Ook als het over 10 meter gaat? Ik las ergens anders dat S-video dan juist slechter zou zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 13:44
Slimste is om een gewone coax tv-kabel bij tvzaak te halen en daar tulp-pluggies aan te solderen. De beeldkwaliteit is namelijk erg mager over zo een afstand met gewone audio kabel.

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bigfoot schreef op 04 augustus 2003 @ 11:15:
[...]

Ook als het over 10 meter gaat? Ik las ergens anders dat S-video dan juist slechter zou zijn :?
Ik heb zelf een S-Video kabel van 15m en die geeft een perfect beeld. Moet wel toegeven dat dit pure mazzel is (zeker omdat dit een goedkope kabel is).
Gewoon uitproberen. Bij de meeste winkels kun je zo'n kabel gewoon terugbrengen als hij niet bevalt.
Als je een goede Scart kabel betaalbaar vindt, is dat wel de mooiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Bij http://www.s-video.nl/nl/dept_12.html hebben ze een volgens hun zeggen goede kwaliteit scart van 10 meter voor 39,- euro. Is dat een goede koop of kan ik hem beter ergens anders halen?
Simply de beste scartkabel uit ons assortiment.

Vergulde aansluitingen, 21 pins aangesloten, dubbele afgeschermde kabel en extra afgeschermde scartpluggen. Een zegen voor uw beeld. Een must voor 100Hz. In diverse lengtes tm 20 meter verkrijgbaar
Afbeeldingslocatie: http://www.s-video.nl/media/PRO-SC-0.75.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bigfoot schreef op 04 August 2003 @ 11:41:
Bij http://www.s-video.nl/nl/dept_12.html hebben ze een volgens hun zeggen goede kwaliteit scart van 10 meter voor 39,- euro. Is dat een goede koop of kan ik hem beter ergens anders halen?
Het is het proberen waard.
Dit is zeker niet te duur als die kabel doet wat ze beloven.

Het blijft echter toch gewoon uitproberen, dus als je het echt safe wilt spelen, ga dan naar een winkel waar je de kabel terug kunt brengen als hij niet voldoet.
Pagina: 1