Toon posts:

Abit NF7 Rev 2 'CPU Interface'

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik er achter ben, wat die CPU Interface percies inhoudt.

Je hebt vast al gemerkt, dat je moederbord merendeel van de tijd als het op disabled staat, net een andere fsb gebruikt als dat je hebt gespecifierd in de bios, hoewel met sommige tools in windows het toch juist werd weergegeven.
Als CPU Interface niet aan staat zal hij de fsb waarden die jij hebt gespecifieerd niet gebruiken, maar de (volges hem) stabielste waardes.

Zet je CPU Interface op enabled, zal hij booten, en weergeven, wat jij hebt ingesteld in de bios, niet de miraculeuze optie waardoor je OC stabieler zal worden, maar eerder, de fsb op de waarde zetten die jij wou.

Ik heb echter wel een vraagje ivm mijn fan.

Ik heb aan mijn 80mm fan die'k bij mn SLK 800 heatsink kreeg (bij funcomputer), de speedcontrol van mijn TT v7+ gehangen. Want ik denk dat hij nog niet aan 1000 rpm draaide, eerst. Nu doet ie denkik een 3000 rpm, en ik hoor hem redelijk, maar, hij koelt nu tenminste, ik had eerst temps rond de 46°C idle, nu 36°C.

Hoe werkt zo'n speed control eigenlijk ? verhoogd het de voltage die wordt gegeven aan de fan ? zoja, Dat is toch ook anders mogelijk, door de zwarte kabel die naar de fan gaat ipv te verbinden met +0v (12v - +0v = 12v) maar met de -5v of de -12v, waardoor hij een hoger voltage krijgt, en ook sneller gaat draaien.
Of zit ik helemaal mis ?

Ik ga waarschijnlijk voor deze heatsink een betere fan kopen (TT smartfan 2).

Ook nog verder vraagje: ik heb een JIUHB DUT3C denk een van begin 03.
Die'k aan 215x9,5 1.75v heb draaien. Zet ik multiplier op 10, mag ik mn vCore verhogen tot bijna 1.9v, en nog is ie niet stabiel, post, en boot in windows, maar bij PiFast of Prime, krijg ik of reken errors (Pifast) of power down.

Zou mijn CPU echt gedoemd zijn om niet verder te kunnen, of heel moeilijk bij 1.9v+ voltages.

Heb bij nenotec.de 0323 JIUHB DLT3Cs zien liggen voor een 65 € zou het een goede zaak zijn om me er zo eentje aan te schaffen, in de plaats of doe ik gewoon iets fout ?

Verwijderd

ik zou de 0V van een fan niet met de -5V of -12V verbinden, je zet de fan dan op een te hoge spanning, 12V - (-5V) = 17V, je bedoelt waarschijnlijk dat je de aarde van de fan op de +5V van bijvoorbeeld een molex wil zetten..

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

nickjah, je topictitel 'Abit NF7 Rev 2 'CPU Interface' wordt alleen in je 1e twee alinea's behandeld, daarna vraag je iets over de speed control, en uiteindelijk heb je het over "kan niet verder overclocken, nieuwe kopen idee?". Beetje chaotisch/onhandig wel ;)

Om met dat 1e te beginnen: CPU Interface moet indien mogelijk op 'enabled' staan bij de NF7-S, vanwege de stabielere FSB.
Cpu Interface -Enabled-
System Bios Cacheable -Enabled- <---This should be disabled
Vram Cacheable -Disabled-
FSB Spread Spectrum -Disabled-
AGP Spread Spectrum -Disabled-
Cpu Thermal Throttling -Disabled-
Dat is met een beetje zoeken/zelf uitvogelen ook te vinden, zoals hier.

Over het tweede, hoe werkt speedcontrol > zoekvraag/zelf testen. Dat is wel een erg basic vraag voor in DOC ;)

Derde: Als je sys niet verder wil, dan wil hij gewoon niet verder. Het hoeft niet per se je proc te zijn, maar het kan wel. Bij het overclocken komen zoveel factoren kijken die zouden kunnen tegenwerken bij hoge FSBs cq. uiteindelijk procsnelheid. Een nieuwe proc kopen hoeft niet per se de oplossing te zijn, kan best aan een ander onderdeel liggen.

En dat staat ook nog eens in de FAQ, en wel hier

Oftewel, deze gaat dicht wegens search/basic/faq.

LinkedIn
Instagram

Dit topic is gesloten.