Toon posts:

probleem plotseling uitschakelen pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb (weer eens) een probleem met mijn pc. Als ik gewoon aan t werk ben doet ie het gewoon, maar ga ik gamen of iets anders zwaarders, schakelt me pc na een bepaalde tijd gewoon uit. Vervolgens moet ik de stroom eraf halen voor ie het weer doet. Ik heb n MSI KT4 Ultra, met n XP2200+, 512 mb ddr, Abit Silura G-force 4 TI4200. Ik d8 zelf eerst dat het de voeding was, maar nadat ik deze vervangen had bleef het probleem hetzelfde. Weet iemand welk onderdeel van me pc het probleem is?

• Adam
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11-2022
Raakt je CPU misschien oververhit bij zware belasting?
Controleer eens hoe warm je CPU wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door Adam op 04-08-2003 00:17 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Controleer even de waardes die je voeding geeft. Ook een nieuwe voeding kan te zwak zijn voor jouw pc

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Misschien helpt het om "automatisch opnieuw booten" bij een windows-fout uit te schakelen.

edit: o ja, welk OS gebruik je, mijn opmerking slaat nl. op XP

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 00:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn CPU wordt niet warmer dan 47 graden, tijdens een burn-in test. Nix mis mee dus. M'n voeding is een 450 watt gold, met 2 fans, dus lijkt me niet dat die te licht is.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 00:32:
Mijn CPU wordt niet warmer dan 47 graden, tijdens een burn-in test. Nix mis mee dus. M'n voeding is een 450 watt gold, met 2 fans, dus lijkt me niet dat die te licht is.
Een Q-Tec dus. Die staan er inmiddels bij mij om bekend dat ze vaak veel te zwak zijn. Je kunt niet blindelings op die getalletjes vertrouwen.
Hij levert trouwens geen continu 450 watt, maar maximaal.

Ik denk eerlijk gezegd dat het wel je voeding is, als je hem even monitort met Speedfan bijvoorbeeld weet je het zeker, ben je misschien van het probleem af.

Q-Tec heeft in die Dual-Gold voedingen ook een hele slechte partij gehad die een Pentium 2 systeem nog niet aan kon houden, dus misschien heb je net een slechte te pakken :)

[ Voor 13% gewijzigd door dreeke op 04-08-2003 00:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
uhm oke, dank je voor de tip. Waar kan ik Speedfan vandaan halen?

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 04 augustus 2003 @ 00:39:
uhm oke, dank je voor de tip. Waar kan ik Speedfan vandaan halen?
even Speedfan invullen in de zoekbalk van www.google.com en je hebt hem zo gevonden :)

Verwijderd

Topicstarter
oke, heb ik inmiddels gedaan, zit in heb programma, maar wat zou ik daarin moeten kunne zien???

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 00:42:
oke, heb ik inmiddels gedaan, zit in heb programma, maar wat zou ik daarin moeten kunne zien???
Speedfan geeft de werkelijke waardes voor je voeding.

De voeding geeft een aantal spanningswaarden af, zoals onder andere de 12volt en de 5 volt lijn.

De waardes moeten altijd zo dicht mogelijk bij het getal blijven. Dus als je voeding bijv. maar 4,4 volt geeft in plaats van 5, dan is 'ie veel te zwak.
Maar ook te hoge waardes kunnen zorgen voor een instabiel systeem.

Verwijderd

Topicstarter
4,92 en 11,67, is dat n beetje oke?

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 00:48:
4,92 en 11,67, is dat n beetje oke?
Die 11,67 op je 12volt lijn is nogal aan de lage kant. Ze mogen hooguit 0,2 tot 0,3 afwijken.

Ik zou dan toch even een voeding van betere kwaliteit proberen. Misschien even van iemand anders een voeding lenen, of in de winkel omruilen/laten testen :?

Als je het systeem zwaar gaat belasten (zoals bij het spelen van een game) dan moet de voeding nog meer gaan leveren, en zakt die 11,67 volt nog verder naar beneden. Gevolg is inderdaad dat hij dan uitvalt

[ Voor 21% gewijzigd door dreeke op 04-08-2003 00:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, dank voor je hulp! Ik gaat morgen even herrie schoppen in de pc zaak... hehehe Maar in ieder geval bedankt! gr. Bas

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
de 12 volt lijn maakt niet echt veel uit, daar zit niet echt iets belangrijks op (zeker niet op een AMD systeem). die 11.67 is niet echt hoog maar ik betwijfel of daar je reboots vandaan komen.
de 5 volt lijn is prima, maar voltages kunnen varieren. dus als dat program wat je gebruikt een minima aan aangeeft ga dan fff gamen en kijk of het veel zakt.

op mijn vorige MSI bordje (met een kt333) werd de chipset nogal heet vanwegen dat VEEL te kleine heatsinkje er op. een extra 8x8 fan tussen de video kaart en de CPU hitsink ingeklemt bracht toen uitkomts. geen reboots more.

als je een grote kamer ventilator hebt zet die dan eens op je open kast en kijk of hij nog reboot als je aan het gamen bent.
als hij dan nog reboot weet je zeker dat je probleem niet overhitting is. als hij dan niet meer reboot weet je ineidergeval in welke richting je moet zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Countess op 04-08-2003 01:27 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Bekijk ook dit topic even, staat vast wel wat nuttige info in :)

Welke voeding heb ik nodig?

Verwijderd

je hebt toch in je bios geen optie voor cpu temp beveiliging (shutdown boven xxgraden celsius ofzo?) aanstaan?

Verwijderd

Topicstarter
toppie!

Verwijderd

Topicstarter
uhm, jawel, op 70 graden, maar als ik die uitzet maakt het niets uit
Pagina: 1