Toon posts:

Verscheidene vage problemen met 2400+ en KT266a

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Enkele dagen geleden heb ik een AMD Athlon XP2400+ gekocht om mijn ouwe processor te vervangen, maar tot op heden heb ik alleen nog maar gezeik met deze processor gehad.

Ik gebruik een Epox 8KHAL+ moederbord (VIA KT266a) met daarop 512mb PC2100 DDR. Bij het opstarten herkent het BIOS de processor wel, maar het systeem is vreselijk instabiel. Als ik in het BIOS ben geweest en de computer wil herstarten, krijg ik 4 van de 5 keer geen beeld. Ook Insert inhouden tijdens power-on helpt dan niet, ik moet echt het hele BIOS clearen met een jumper. Als ik geluk heb kan ik dan wel in het BIOS komen. Ook duurt het tellen van het geheugen en het totale POST'en langer dan met m'n ouwe 1700+, wat ik opvallend vind.

Het vreemdste probleem is echter dat mijn USB ADSL (SpeedTouch 330 ISDN)-modem niet werkt met de nieuwe processor. Als ik 'm in de USB-poort prik duurt het ontzettend lang voor ik verbinding krijg met de modem, en als ik vervolgens de verbinding opstart is er na 30 seconden geen verbinding meer. In de SpeedTouch Diagnostics is ook te zien dat de verbinding van de USB-poort met de modem wegvalt. De line-sync lampjes blijven wel branden, hoewel soms ook beide lichtjes op de modem ineens helemaal uitvallen.

Het vreemde is dus dat hij met die 2400+ niet werkt, en met een 1700+ wel. Ook de problemen met rebooten zijn weg met m'n ouwe processor. De 2400+ geeft een algemene indruk van instabiliteit, wat ik erg vervelend vind omdat mijn moederbord het aan moet kunnen (volgens het nieuwste BIOS worden een 2400+ en een 2600+ ondersteund).

Iemand een idee waar het aan kan liggen? Ik dacht zelf aan een te krap bemeten voeding, dat hij daarom zovaak crasht bij het booten...kan dat ook te maken hebben met die USB-problemen? Zoveel stroom neemt een USB-ADSL modem toch niet? En ik heb gewoon een 300 watt voeding, weliswaar niet van een bekend merk (Q-Tec).

Rest van de hardware:

Epox 8KHAL+ KT266a, dus met een 1700+ TBred-A/2400+ Tbred-B en boxed cooler
512mb PC2100 (256MB Dane-Elec, 256MB Apacer)
Geforce4 Ti4600 128Mb
IBM Deskstar 60GXP 40Gb
SB Live!
2 Realtek NICjes
Toshiba DVD-speler

Help...BVD :( Ben behoorlijk ziek ervan, vaak krijg ik helemaal geen beeld met die 2400+. Als ik dan uiteindelijk weer beeld krijg geeft hij aan 'Unknown CPU 1600+, CPU Real clock 1400MHz (133x10.5), DRAM type and clock: PC1600, 200MHz' . Vervolgens bij de eerste update van het BIOS krijg ik weer geen beeld :(

Verwijderd

Ik heb soortgelijke problemen gehad. Je zou kunnen proberen om de FSB op 100mhz in te stellen. Werkt je systeem dan wel goed?

Verwijderd

Misschien kun je proberen een nieuwe, recentere BIOS te flashen, ik weet niet hoe oud dat moederbord is (hoewel oud hier overdreven is) maar een 2400+ was er nog niet toen deze uitkwam gok ik.

Verwijderd

Sorry niet goed gelezen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 August 2003 @ 21:42:
Ik heb soortgelijke problemen gehad. Je zou kunnen proberen om de FSB op 100mhz in te stellen. Werkt je systeem dan wel goed?
Nou, dat is ook zoiets vaags...ik kreeg 'm eerst helemaal niet aan het draaien, zelfs niet eventjes. Bleek dat er een jumper op m'n moederbord zat voor 'CPU Host Clock' (100 of 133MHz). Die bleek op 100MHz te staan. Toen hij omgezet was naar 133 werkte het al een stukje beter.

Het gekke is echter dat mijn 1700+, die toch ook een FSB van 133 heeft, nooit problemen had met die jumper.

Verwijderd

Ik zou het in de richting van de voeding zoeken. Bij een Qtec 300 watt zal dit het maximale piek vermogen zijn. Het nominale vermogen ligt bij deze voedingen aanzienlijk lager en dus heb je waarschijnlijk te weinig prik.

Verwijderd

Topicstarter
Mja...dat zou kunnen. Het probleem is dat ik niet echt een andere voeding heb, mja een Pentium-4 voeding van 300w waarvan ik ook niet echt weet of het een goed merk is...

Is er niet een manier om zéker te weten dat het aan de voeding ligt, voor ik een nieuwe koop?

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik geloof niet dat dit mobo deze processor aanken.

het voltage wat deze chipset kan leveren voldoet niet aan de Thoroughbred specs.
je kan op deze dus alleen Palomino's zetten...

[ Voor 3% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 03-08-2003 22:53 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Maestro.mosjuh schreef op 03 August 2003 @ 22:53:

het voltage wat deze chipset kan leveren voldoet niet aan de Thoroughbred specs.
wat een onzin. als zelfs de kt133a de tbred aankan.

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
hier het bewijs voor mijn stelling; het mobo ondersteund de proc niet (ondanks wat Hoodlum2000 beweerd)

http://www.epox.nl/info/cpu_list.pdf
pagina 2
8KHAL 1300 1400 1400 2100+
hij ondersteund dus tot 2100+ Palomino

[ Voor 46% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 03-08-2003 22:57 ]

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

niet ondersteunen en niet werken zijn 2 vershillende dingen. het werkt toch allen wat instabiel. wat zijn de waardes van de voeding TS?

de kt133 ondersteunt het ook niet maar het werkt wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Sayko op 03-08-2003 22:59 ]

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
de ts geeft aan dat zijn computer instabiel is.

vervolgens laat ik zien dat zijn mamaplankje teveel prik door zijn lieve procje jaagt (de kt266a jaagt er standaard 1,75v doorheen, de processor moet 1,6 volt hebben)
hoger voltage = meer warmte = onstabiel....

dus als de ts even kijkt naar temperaturen e.d. kunnen we daar aan werken en/of uitsluiten...

en je zegt zelf dat hij het niet ondersteund; dus als het werkt heb je geluk, maar er is dus ook een kans dat het niet werkt; en ik ben bang dat dat hier het geval is....

[ Voor 20% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 03-08-2003 23:04 ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 22:41

RvL

Rest van de hardware:

Epox 8KHAL+ KT266a....
Het gaat hier dus om de 8KHAL+, welke de Tbred tot 2600+ ondersteunt, volgens het PDF-filetje dan.

Dus waarschijnlijk inderdaad te weinig prik van de voeding.

Andere quote:
Hmm, dan doe ik hier iets onmogelijks met mijn ASRock K7VT2 (VIA KT266a) en een Tbred 1800+

[ Voor 37% gewijzigd door RvL op 03-08-2003 23:13 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

Topicstarter
Maestro.mosjuh schreef op 03 August 2003 @ 22:53:

Er loopt nu een 1700+ Thoroughbred-A op, perfect stabiel. De nieuwste BIOS-update van Epox vermeldt expliciet dat er ondersteuning is voor 2400+ en 2600+ Athlons, dus daar kan het onmogelijk aan liggen.

Overigens ondersteunt het bord alle voltages tussen 1.35 en 1.90v, in stappen van +0.025v, dus dat is het probleem niet...en de KT266a, althans mijn 8KHAL+, heeft het default voltage op 1.5 staan, niet 1.75.

Mosjuh: een 2400+ hoort op 1.65v te lopen. Daar loopt hij ook op. Mijn plank stelde hem eerst in op 1.5v omdat ik het BIOS gecleared had, maar toen liep hij instabiel vanwege te laag voltage. Temperaturen zijn 49/39 stressed en 45/36 idle.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 00:29 ]

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 augustus 2003 @ 00:27:
[...]

Er loopt nu een 1700+ Thoroughbred-A op, perfect stabiel. De nieuwste BIOS-update van Epox vermeldt expliciet dat er ondersteuning is voor 2400+ en 2600+ Athlons, dus daar kan het onmogelijk aan liggen.

Overigens ondersteunt het bord alle voltages tussen 1.35 en 1.90v, in stappen van +0.025v, dus dat is het probleem niet...en de KT266a, althans mijn 8KHAL+, heeft het default voltage op 1.5 staan, niet 1.75.

Mosjuh: een 2400+ hoort op 1.65v te lopen. Daar loopt hij ook op. Mijn plank stelde hem eerst in op 1.5v omdat ik het BIOS gecleared had, maar toen liep hij instabiel vanwege te laag voltage. Temperaturen zijn 49/39 stressed en 45/36 idle.
je (jullie) hebben helemaal gelijk..... ik keek bij de mobo versie zonder het +'je

kan je eens temperaturen en voltages posten van je compu?
dan nog enkele tips:
- draai memtest
- start eens op met zo weinig mogelijk hardware...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Beetje vaag trouwens dat je 1700+ geen problemen had met je 100/133 FSB jumper....

Da's de jumper voor de CPU-Northbridge bus, DDR dus 200mhz/266mhz effectief. Heb je al die tijd soms onderklokt ofzo ? die boxed cooler, is die van de 2400+ of van je ouwe 1700+ ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Die boxed cooler is van m'n 1700. Natuurlijk heb ik wel de ouwe, versleten laag heatpasta verwijderd, de sink glad gemaakt en er Titan heatsink mould tussen gesmeerd. De temperaturen blijven redelijk, zie vorige post. De heatsink wordt ook niet te heet om aan te raken, wel redelijk warm, maar dat lijkt me normaal voor een 2400+ samen met een hitte-opwekkende Ti4600 in de kast terwijl het buiten 30 graden is.

Inderdaad vaag dat ik met m'n 1700+ geen problemen had door die jumper...ondergeklokt kan ik me niet voorstellen...of het BIOS moet bij de POST doodleuk verkeerde getallen aangeven. Volgens m'n BIOS loopt het geheugen en de chipset allebei op 133MHz en de CPU op 11.0x133 (1466).

Ik zal straks even proberen met minder hardware, andere videokaart (TNT2 i.p.v. Ti4600)...nog iets, als hij niet boot doet de harde schijf ook vreemd. Je hoort hem op toeren komen, maar vlak voor z'n 'normale' snelheid zeg maar, valt hij even uit (lager toerental) en komt hij daarna weer op toeren, net als wanneer even de stroom eraf is geweest...:S

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 20:35

Bene

list incomprehension

RvL schreef op 03 August 2003 @ 23:07:
Hmm, dan doe ik hier iets onmogelijks met mijn ASRock K7VT2 (VIA KT266a) en een Tbred 1800+
Neuh, klopt wel wat hij zegt. De eerste revisies 266a trokken geen Tbreds - zoals mijn @#% KR7A-raid. Heel eigenwijs toch een Tbred gekocht. Je zet hem aan, hij herkent de chip, hij begint ongeveer 10 seconden te booten, hij reboot, hij ziet de chip, hij begint ongeveer 10 seconden te booten, etcetera. Ik zou het moeten nazoeken, maar volgens mij zijn de mobo bakkers al heel snel gaan afwijken van de eerste VIA specs om toch Tbreds en hoger te ondersteunen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan best. Overigens staat de 8KHAL+ niet in de CPU-list van Epox. In ieder geval werd vanaf de eerste, oorspronkelijke BIOS-revisie van dat bord een 1700+ Tbred-A al perfect herkend en met de 2400+ is het niet anders.

Ik weet eigenlijk wel genoeg, ik denk dat het aan mijn voeding ligt, zeker omdat de verschijnselen duidelijk zijn (bij het booten trekt een PC de meeste stroom - alle draaiende dingen moeten op snelheid komen, vandaar dat hij vaak niet langs het booten komt). Ook het uitvallen van USB-apparaten duidt op onvoldoende stroomtoevoer. Ik zal 'ns kijken hoe mijn 3.3, 5 en 12v-lijnen het doen met die 2400+ erin.

Verwijderd

Topicstarter
Oke...ik heb even de voltages opgeschreven:

Vcore: 1.64v
Vagp: 1.53v
Vdimm: 2.56v
+5v: 4.91v
+12v: 12.46v
Vio: 3.07v
Vbatt: 3.07v
+5vsb: 5.34v

Ik heb trouwens de voeding in een andere PC geprobeerd. Daar werkt het nog veel minder: zodra ik een 3D-spel (Hexen II, Unreal Tournament 2003, Quake III) probeer te spelen slaat de monitor op zwart en blijft het systeem hangen. Als ik de oorspronkelijke voeding weer terugzet in dat systeem is het weer goed...terwijl het niet eens zo'n zwaar systeem is: Pentium-4 1.5GHz, MSI MS-6523 Pro, 256mb rambus, Maxtor D740X 40gb, Radeon 8500LE 64mb.

Schijtvoedingen :(
Pagina: 1