File en Printer Sharing problem

Pagina: 1
Acties:

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 04:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Mijn netwerk bestaat uit 2 pc's
ICS werkt, pingen naar elkaar gaat goed alleen file en printer sharing werkt niet

1 PC is een XP machine en de ander 98se. File en Printer Sharing staat geinstalled en ik heb op beide machines ook mappen etc geshared. Beiden pc's hebben dezelfde workgroup naam.

Als ik op de 98 machine kijk naar de netwerkomgeving zie ik alleen die 98machine met zijn shares. Op de XP machine zie ik helemaal niets in de netwerkomgeving, zelfs zichzelf niet. Of mijn firewall aan of uit staat, maakt niets uit.

Als ik probeer te connecten op IP adres werkt dit ook niet van beiden pc's niet.

Ik heb echt geen id meer waar te zoeken, had ook bij mijn services gekeken, misschien dat hier er nog 1 automatic moet zijn die nu manual is...

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
niemand?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 19:29
Na 938 post moet je toch wel weten dat binnen 24 uur 'kicken' niet op prijs wordt gesteld?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je haast ofzo? Bel dan de helpdesk van Microsoft ofzo?

Start -> run -> cmd <enter>
Typ eens 'net view'
Typ eens 'net view pcnaam' waarbij pcnaam de xp en daarna de 98 bak is. Probeer daarna eens met IP adres?
Typ eens 'nbtstat -a pcnaam' waarbij pcnaam zie hierboven..
Typ eens 'nbtstat -A ipdres' waarbij ipadres het IP van xp en daarna 98 bak is.
Hoe staat netbios op de XP bak?

[ Voor 100% gewijzigd door blackd op 03-08-2003 23:50 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Adam
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11-2022
Wat mij vaak gebeurt is dat het TCP/IP protocol op de één of andere manier corrupt raakt.
Je kunt eens proberen om het TCP/IP te verwijderen, te rebooten en vervolgens weer te installeren.
Bij mij gaf dat altijd als resultaat dat machines die elkaar (en eventueel zichzelf) voorheen niet zagen elkaar na het opnieuw instellen wel goed zagen.

• blackd
  • Niet online
Das misschien wel een oplossing, alleen onder XP gaat dat niet.
http://support.microsoft....9/3/57.asp&NoWebContent=1
Maar als er een TCP/IP stack stuk zal zijn, zal het die onder Win98 wel zijn :P

Verwijderd

What Adam said _/-\o_

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
blackd schreef op 03 augustus 2003 @ 23:42:
[...]

Heb je haast ofzo? Bel dan de helpdesk van Microsoft ofzo?

Start -> run -> cmd <enter>
1) Typ eens 'net view'
2) Typ eens 'net view pcnaam' waarbij pcnaam de xp en daarna de 98 bak is. Probeer daarna eens met IP adres?
3) Typ eens 'nbtstat -a pcnaam' waarbij pcnaam zie hierboven..
4) Typ eens 'nbtstat -A ipdres' waarbij ipadres het IP van xp en daarna 98 bak is.

Hoe staat netbios op de XP bak?
1) No entries in the list

2) Shared resources at GOT pc (XP bak), voor (98 bak): Error 1231, network location cannot be reached
OP IP: ERROR 1231 voor beiden

3) & 4) FAILED TO ACCESS NetBT DRIVER :?

Hoe netbios erop staat? ze staan bij beiden pc's gewoon geinstalled.

En het probleem zit echt op die XP machine

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Adam schreef op 04 August 2003 @ 17:17:
Wat mij vaak gebeurt is dat het TCP/IP protocol op de één of andere manier corrupt raakt.
Je kunt eens proberen om het TCP/IP te verwijderen, te rebooten en vervolgens weer te installeren.
Bij mij gaf dat altijd als resultaat dat machines die elkaar (en eventueel zichzelf) voorheen niet zagen elkaar na het opnieuw instellen wel goed zagen.
Ik heb bij mijn LAN niet de mogelijkheid voor Uninstall van TCP/IP... kan het alleen disablen. Heb wel alle andere onderdelen verwijdert en opnieuw de wizzard etc gedaan

• blackd
  • Niet online
n00bs schreef op 04 augustus 2003 @ 21:20:
2) Shared resources at GOT pc (XP bak), voor (98 bak): Error 1231, network location cannot be reached
System error 1231 has occurred. The network location cannot be reached.

Symptom: When using net view \\computername, you may receive System error 1231.

Resolutions: 1) make sure Client for MS Networks is enabled, 2) make sure you have permission to access it.
3) & 4) FAILED TO ACCESS NetBT DRIVER :?
Google daar eens op? Ik kom het probleem alleen i.c.m WinME tegen. Deze is vergelijkbaar met Win98. Voer je dit uit op de Win98 bak?
Hoe netbios erop staat? ze staan bij beiden pc's gewoon geinstalled.
Staan ze ook geactiveerd? TCP/IP over netbios aanzetten in TCP/IP props van XP.
En het probleem zit echt op die XP machine
Ik betwijfel het. Ik denk dat de TCP/IP stack van Win98 idd opnieuw geinstalleerd moet worden. TCP/IP verwijderen uit Configuratiescherm -> Netwerk, daarna opnieuw toevoegen.
n00bs schreef op 04 augustus 2003 @ 21:21:
Ik heb bij mijn LAN niet de mogelijkheid voor Uninstall van TCP/IP... kan het alleen disablen. Heb wel alle andere onderdelen verwijdert en opnieuw de wizzard etc gedaan
Dat heb ik dus in een vorige post uitgelegd, dat geldt voor XP.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
blackd schreef op 04 August 2003 @ 21:27:

Google daar eens op? Ik kom het probleem alleen i.c.m WinME tegen. Deze is vergelijkbaar met Win98. Voer je dit uit op de Win98 bak?

Staan ze ook geactiveerd? TCP/IP over netbios aanzetten in TCP/IP props van XP.
Nee vanaf de XP machine, Ja Netbios staat aan bij lan tcp/ip (XP machine en 98)
En wat ik al eerder zei, vanaf de 98 machine kan die de werkgroup met zijn eigen shares wel zien maar niet van de XP machine, en op de XP machine zie je alleen de werkgroup met NIETS erin... dus prob. ligt bij de XP bak
Ik betwijfel het. Ik denk dat de TCP/IP stack van Win98 idd opnieuw geinstalleerd moet worden. TCP/IP verwijderen uit Configuratiescherm -> Netwerk, daarna opnieuw toevoegen.

Dat heb ik dus in een vorige post uitgelegd, dat geldt voor XP.
Bij 98 machine is echt de TCP/IP stack goed, bij de XP machine kan ik deze niet verwijderen zoals ik eerder zei.

• blackd
  • Niet online
n00bs schreef op 04 augustus 2003 @ 21:37:
bij de XP machine kan ik deze niet verwijderen zoals ik eerder zei.
Wel resetten, zoals ik al eerder zei :P

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
maakt niets uit

rare is bij netwerk omgevind op die XP bak kan ik dus op IP nix zien, op dns naam ziet die alleen zichzelf, en de share mappen zijn niet toegankelijk...

Verwijderd

Installeer op die XP/98 Machine maar eens het protocol IPX/SPX.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Had ik ook al gedaan ;)
Maar dat helpt ook niets :)

Denk echt zoals ik eerder zei het ergens in de services zit. Alhoewel ik van iemand een dergelijk wazig probleem ook al heb gehoord en die hield het zelfs na 3 maal XP opnieuw te installen...

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

ok de enige manier dat ik ooit een netwerk met 98 XP heb kunnen maken is om bij de XP machine bij TCP/IP protocol bij instellingen te gaan naar de WINS instellingen, daar staat normaal Default netbios aangevinkt, zorg ervoor dat je het vinkje bij ENABLE netBios over TCP/IP aanzet... alles opslaan en gassen maar :)

mocht het nu nog niet werken moet je toch eens even gaan kijken of alle IP's en Sub's goed staan ingevuld

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Zelfde subnet? draai een een IPCONFIG uit van beide bakken. Hoe staat het met je beveiliging van de XP bak.

Meh ...

Verwijderd

Als het ook al niet werkt met \\192.168.1.1 (Voorbeeld IP) dan zit het dieper dan je netbios.

Draai op die XP Machine even "ipconfig /all" (zonder quotes).
En post hier de resultaten.

Op de Win98 Machine even winipcfg doen en hier even het IP Adres, Subnet en Gateway posten.

Het 'moet' haast wel daar ergens zitten.

Controleer ook even of de Firewall van XP uit staat:
Start => Instellingen => Netwerkverbindingen.
Rechtermuistoets op je LAN-verbinding, kies eigenschappen.
En dan het tabblad geavanceerd.
Vinkje "moet" uitstaan.
Pagina: 1