Toon posts:

Tips voor een gezonde OC met deze config?

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dag mede-tweakers,

Om te beginnen mijn opstelling:

AMD Athlon XP 2800+ (Barton AQUCA 0310 WPCW)
Vantec Aeroflow
ASUS A7N8X Deluxe revisie 2.0 (Ultra 400, toch?)
Corsair TwinX PC3200LL
Zalman 400 Watt
Radeon 9700
(De rest van de specs zijn niet echt van toepassing)

Ik probeer al een tijdje met deze opstelling een FSB van 200 te halen. Het moederbord is geschikt (moet verplicht op 200/400 kunnen lopen), geheugen is geschikt, alleen de CPU moet op 10*200 of 10.5*200 of 11*200 zijn werk kunnen doen. Elke keer als ik 200 in de BIOS selecteer, en ik reboot, blijft hij hangen. Ik moet hem met de hand weer opstarten, waar hij dan als XP 1250 aangezien word (dus 12.5*100, ipv 166). Als ik dan de defaults weer instel, krijg ik weer "system failed memory test" naar m'n hoofd geslingerd.

Wat ik al heb geprobeerd:

1) CPU voltage op 1.75 gezet
2) Multiplyer op 8 gezet, met 200
3) Lagere latencies ingesteld
4) RAM meer "juice" gegeven.
5) Memtest een uurtje laten draaien. Ik kreeg twee errors. (is toch normaal?)

Niets lukt. Heeft iemand nog suggesties, of is het puur de core die de 200 niet aankan? Het ligt dus niet aan de MHz, want de 1800 die ik heb geprobeerd heb is duidelijk minder dan de default 2083MHz. Geheugen en moderbord zou het niet aan moeten liggen. Zie ik iets over het hoofd? Alle suggesties zijn welkom.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

"Mijn pc doet het niet meer / is instabiel!"

Tsja, omdat een gekke japanner een Pentium-166 op 2GHz kan laten lopen wil niet zeggen dat jij dat ook kunt. Vaak liggen stabiliteitsproblemen en niet op willen starten aan gewoon simpelweg te ver overklokken. Hoge FSB's maken je systeem instabiel (Windows blauwe schermen) omdat je geheugen het niet meer trekt, je VGA kaart begint te zweten, of je harddisken protesteren. Snelle processors vreten veel stroom, en sommige voedingen kunnen daar niet tegen. Soms blijft het systeem er helemaal in, en krijg je alleen nog maar zwart beeld. Meestal kun je je systeem wel weer in originele staat krijgen door je BIOS te resetten of je jumpers terug te zetten naar default. Daarna kun je een scala truukjes uithalen zoals het verhogen van de Vcore van de processor, Vdimm van het geheugen, en beter koelen. Werkt dit niet, neem dan de hoogste stabiele frequentie, en ben er tevreden mee.
link

Er zal vast wel iets tegenwerken, anders blijft je sys niet hangen. De tips die er gegeven zouden kunnen worden, kan je ook zelf verzinnen met een beetje zoeken in de oc-topics/zelf proberen.

Kijk in het BIOS van de A7N8X bv eens naar AGP frequency, en gooi die van 66 naar 72. Er kan altijd ergens een bottleneck zitten in je sys, die gewoon tegenwerkt. Heb je echt alles al geprobeerd, dan zit je sys gewoon aan z'n plafond :). Overigens zou waterkoeling ook een oplossing kunnen zijn, of iig betere koeling van je Northbridge cq. Southbridge, want beide worden erg warm. Hou voor de lol maar eens je vinger op je Southbridge als je sys een uur stressed heeft gedraaid ;)

LinkedIn
Instagram

Dit topic is gesloten.