Problemen met de Edimax BR-6004+

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Voor de duidelijkheid ben ik toch maar even een nieuw topic begonnen, omdat de titel van het andere topic niet echt geheel verwant is aan mijn vragen/problemen.

Evengoed, hier is wat ik tot nu toe heb:

[rml]tranztaz in "[ router] probleem met edimax router + wi"[/rml]

In de handleiding die ik als laatst heb aangegeven (het begin van de handl. is een beetje onduidelijk - pagina 2. een 'gewone' UTP bijv.) zeggen ze dat de ingebouwde DHCP mij (ik heb de PC op de router aangesloten op Poort 2 met een straight-kabel die eigenlijk mijn NexHub HA080 met de PC verbindt) het volgende IP hoort te geven: 192.168.168.253 (aangezien hij in poort 2 zit). Niks dus. In Win2k verbinding herstellen geeft mij 169.x.x.x en gateway 255.255.0.0, dit vertelt mij dat het apparaat niet werkt. Althans, naar mijn weten.

Waar ik mij dus nog heel erg over verbaas is dat de kennis ook straight-utp had en 3 lichtjes, waar ik dus maar 1 heb. Dit is dan toch een te sterk verouderde NIC lijkt mij.

Ik heb de handleiding heel strikt gevolgd en zit echt met mijn handen in het haar. Mijn vragen zijn:

1) Zal het zin hebben om de router te resetten?
2) Welke van de gegeven schema's kan ik gebruiken/is de goede
3) Welk type UTP is nodig voor een null-modem? Straight of crossed? (als het straight is, lijkt mij de UTP voor de hub voldoende...)

4) Gebruik ik de goede bekabeling?
5) Is mijn netwerkkaart wellicht te sterk verouderd (bijv. geen autosense - kan alleen AUI 10base5, BNC 10base2, TP Half- of Fullduplex) Nieuwere & oudere drivers alreeds geprobeerd
6) Is crossed/crosslink/crossover hetzelfde? Aangezien om een crossover wordt gevraagd in handleidingen betreffende de BR-6004+
7) Heeft iemand of een bekende van je deze router en dezelfde ervaring? Is er misschien een oplossing?

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
4) CAT5(E) is goed, maar zul je wel hebben neem ik aan? En niet zelf (fout) geknepen?
5) Je NIC (Realtek 8029AS) is slechts geschikt voor 10 Mbps HD of FD en heeft autodetect functie. Zet hem voor de zekerheid gewoon "vast" (in de driver instellingen) op 10 Mbps FD. Probeer eventueel een nieuwe(re) NIC => niet duur, wel 100 Mbps!
6) Is hetzelfde.

Waarvoor staan die lampjes waarvan er bij jouw 1 brandt en bij je kennis 3? Ik denk dat er eentje aangeeft dat er op 100 Mbps gedraaid wordt (wat bij jou niet gaat met je NIC).

• SkyStreaker
Ik probeer een 100Mbps nicje ;)

Ik heb een crossover uit de winkel en de straight zelf gebruik ik normaliter voor mijn 10mbit hubje, dus die werkt ook wel :) ;)

Okeej, 100Mbit NIC geeft 3 lampjes - volgens een NL handleiding is alles nu goed aangesloten. Alleen de ingebouwde DHCP geeft mij geen een miezerig IP-adresje. Wordt ik misschien geblokt vanwege de MAC-adres?

Hier ff een hopelijk verduidelijkerend plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tranztaz/edimax.jpg

[ Voor 119% gewijzigd door SkyStreaker op 04-08-2003 18:58 ]

Verwijderd

1 lampje... Dat klopt wel... dan heb je t link/act lampje dat brand denk ik ;)
Ik heb er een 100 Mbit (only) hub op zitten, en die geeft 2 lampjes... de link/act en de 10/100 Mbit... :+

Schakel ff de DHCP(server) in Windows2000 UIT!

• SkyStreaker
Hoe???

• Velthuis
tranztaz schreef op 04 August 2003 @ 17:12:

[...]

Ik heb een crossover uit de winkel en de straight zelf gebruik ik normaliter voor mijn 10mbit hubje, dus die werkt ook wel :) ;)

[...]

Wordt ik misschien geblokt vanwege de MAC-adres?
De straight is dus wel zelf geklust of niet? VEEL mensen zeggen dat een kabel werkt terwijl het daar dan toch aan blijkt te liggen. Verkeerd geknepen kabels werken beter op 10 Mbps, misschien viel packetloss nooit op?

Je opmerking over het MAC-adres snap ik niet. Je BR-6004+ zal gewoon adressen uitdelen binnen je LAN (heeft niets te maken met WAN/internet) en zolang je niet twee dezelfde MAC-adressen hebt (wat je dan zelf zo ingesteld moet hebben) gaat het goed. Controleer de MAC-adressen in je LAN eventueel.

Verder zou ik geen verklaring weten. Tenzij 192.168.168.230 niet meer het IP-adres van je router is EN de DHCP functie in je router niet is geactiveerd. Maar dat kan de vorige eigenaar je toch vertellen?
Ik weet niet of je dat adres alsnog kunt achterhalen. Normaal kijk je welke gateway is ingesteld op een computer die de gegevens via DHCP bemachtigd. Ik zou proberen je PC handmatig 192.168.168.100 te geven en dan arp -a in een dosbox uitvoeren. Wie weet zie je je router dan wel?

[ Voor 25% gewijzigd door Velthuis op 05-08-2003 11:43 ]

• SkyStreaker
Ik wil best nog wel ff een straight uit de winkel halen hoor :) Als je denkt dat dat een goede oplossing is.

Eerst probeer ik dan de DHCP-client in services uit te zetten, reboot.
Met het MAC-adres doel ik op het feit dat wellicht de router maar 1 MAC-adres (of een serie) accepteert, via een instelling.

Ik kan ook de vorige eigenaar niet meer achterhalen, ik zou deze router namelijk vorige week vrijdag aan de gang kproberen te krijgen. Ging niet, dus kreeg ik hem. Mijn kennis wist te oorspronkelijke eigenaar niet meer.
Het komt er op neer dat ik een eventueel ander adres nooit zal weten. Er is wel een briefje (dit had mijn kennis met telnet eruit gekregen, hij wist alleen niet meer hoe. Hij heeft het dus WEL gedaan (lees: de router), denk ik):

IP-adres : 192.168.168.254
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway : 192.168.168.230
---------------------------------------
IP-adres : 169.254.58.166 (WinXP DHCP?)
Subnetmask: 255.255.0.0

Als de DHCP van de router uitgezet is, kan ik begrijpen dat ik het hard moet configureren. Ik weet niet wat ARP doet, maar ik zal het proberen en enig resultaat hier neer planten :) ;) Bedankt! :D

• SkyStreaker
ARP geeft helemaal niks - vermoedelijk is de reset dus onvermijdelijk en zal ik ff moeten wachten totdat ik de d-sub -> RJ45 adapter kan laten bestellen. Bah...

@ Velthuis - mijn schemaatjes, is die ene met de d-sub / rj45 de goeie overigens?

[ Voor 33% gewijzigd door SkyStreaker op 05-08-2003 19:12 ]

• Velthuis
tranztaz> Van nul-modems heb ik nul-verstand...

Dat "briefje" dat je afbeeldt kunnen toch geen gegevens van de router zijn? Zou vreemd zijn als daar voor Gateway het eigen (orginele) IP-adres staat. Ik denk dus dat dat briefje de instellingen op een PC aangeeft. Onder de streep duidt op gegevens die een PC krijgt indien geen DHCP server gevonden wordt.

Je blijft het antwoord wel ontwijken hoor: heb je die kabel nu zelf geknepen of is het er eentje die je kant-en-klaar gekocht hebt? Je ontwijkende antwoorden duiden een beetje op het eerste en de logische vraag daarna is of je zeker weet dat je het goede schema hebt gebruikt? Geef graag antwoord, want anders blijft deze optie bovenaan het lijstje. ;)

Verder heb ik geen tips eigenlijk op dit moment en zou ik ook concluderen dat je moet resetten naar de fabrieksinstellingen.

Verwijderd

Even kijken, als ik het goed heb wil je je router via een gewone poort ana je pc knopen. Dit MOET met een straight kabel.. je zet hem immers op een van je 10/100 switch poorten. Het maakt dus ook niks uit os je een 10 of 100 kaart gebruikt.

je krijgt een ipadres in de range 192.168.168.0 tot 254 meen ik ff uit mn hoofd.

het ipadres 169.254.58.166 houdt in dat je geen ipadres hebt :? dit is een M$ ipadres daarvoor..

• SkyStreaker
Ik heb sinds gisteren 16:00 een gekocht straight-kabeltje. En wat betreft de schema-vraag, ik gok op de eerste (waar je ook de sub-d -> RJ45 ziet afgebeeld). Ik ben zo maf geweest om even Win98 te installeren.

Poging 1:
DHCP uit, WINS uit, DNS uit. Automatisch IP toewijzen. Winipcfg, alles vrijgeven dan alles vernieuwen. Pingtooltje gebruikt voor pingen range 192.168.x.x 193.0.0.0 - niks. ARP -A geeft geen resultaat.
Poging 2: als poging 1, maar met enigste verschil IP op 192.168.168.100 / Subn.mask 255.255.255.0 - niks.

Dat wordt dus resetten en als dat niet helpt, de bak in... Het enigste wat ik mij nog kan bedenken is een brakke firmware update of een "custom" firmware (gekraakt). Maar ja... Dat is ook maar raden...

Ik zet er even links bij voor sommigen die zich wellicht ook rot zoeken naar dergelijke adapters:

http://www.vael.com/Accessories/Adapters/Adapters/RJ/RJ.asp

http://www.nextdata.nl/shop%20new/nl/dept_18.html
http://www.intronics.nl/intronics/CP.jsp

http://www.vdhsoft.be/eu/0033.HTM

[ Voor 46% gewijzigd door SkyStreaker op 06-08-2003 23:21 ]

Pagina: 1