Toon posts:

[wifi] Betaalde hotspot opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Stel je wil het volgende bereiken:

Klanten kunnen binnen in een restaurant tegen betaling gebruik maken van de internet verbinding. Zoals in de titel staat moet dit draadloos gaan gebeuren. Hier denk ik de volgende onderdelen nodig te hebben:

adsl verbinding
acces point
router
indoor antenne

Ik wil dat zodra een klant contact maakt met het netwerk er een standaard website te voorschijn komt waarop hij of zij de betreffende inloggegevens kan invoeren om daarna verbinding met internet te hebben. Hoe de gebruikers aan de inloggegevens komen kan even buiten beschouwing gelaten worden.

Is er per see een hotspot gateway noodzakelijk (bv Nomadix ) of kan het ook op een andere (goedkopere) manier, bv een linux server als gateway? Het moet in inder gaval zo min mogelijk onderhoud hebben.

Kan ik met al het bovenstaande zo en zo wel een betaalde hotspot aanbieden of vergeet ik belangrijke onderdelen?

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

De meeste standaard ADSL abbo's mag je niet onderverhuren, hou daar rekening mee want als je zoiets commercieel aanbiedt moet je zorgen dat je met alles wettelijk in orde bent.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem dat als je een zakelijk abonnement neemt bij bv. Demon dit wel mag? Is het mogelijk (als in meerdere restaurants dit aangeboden gaat worden) zelf ISP te worden op het BBned netwerk? Of is dit niet aantrekkelijk?

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 15:35

Ruudjah

2022

Ik zou kijken naar een geintegreerde unit. Een waarbij je per tijd, of per dataverkeer kan betalen. Dan betaal je wel een factor 10 meer, maar dit haal je er naar verloop van tijd er wel weer uit.

TweakBlog

Verwijderd

Topicstarter
Ruudjah schreef op 03 augustus 2003 @ 18:58:
Ik zou kijken naar een geintegreerde unit. Een waarbij je per tijd, of per dataverkeer kan betalen. Dan betaal je wel een factor 10 meer, maar dit haal je er naar verloop van tijd er wel weer uit.
Je bedoeld zoiets als bv HupHob aanbied? In princiepe is het de bedoeling dat ik dat allemaal zelf ga doen. Hoe doet bv HupHob dat?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 21:46

Confusion

Fallen from grace

Superfly99 schreef:
Ik neem dat als je een zakelijk abonnement neemt bij bv. Demon dit wel mag?
Daar zou ik niet op gokken. Ik zou eerst de voorwaarden van zo'n contract maar eens opvragen. Of vraag het ze gewoon.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een mail naar demon gestuurd met de vraag of het toegestaan is via hun netwerk. Even afwachten dus...

Wet iemand misschien meer over die gateway? Ik betwijfel namelijk dat zon Nomadix ding echt noodzakelijk is. Is het niet mogelijk om in het AP een standaard gateway in te stellen die verwijst naar een extern gehoste website (waar men vervolgens kan inloggen). Dus dat men alleen naar de inlog site kan en niet kan gaan zitten internetten voordat er ingelogd is?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 August 2003 @ 22:02:
Ik heb zojuist een mail naar demon gestuurd met de vraag of het toegestaan is via hun netwerk. Even afwachten dus...

Wet iemand misschien meer over die gateway? Ik betwijfel namelijk dat zon Nomadix ding echt noodzakelijk is. Is het niet mogelijk om in het AP een standaard gateway in te stellen die verwijst naar een extern gehoste website (waar men vervolgens kan inloggen). Dus dat men alleen naar de inlog site kan en niet kan gaan zitten internetten voordat er ingelogd is?
Had ik al gevraagd. Weliswaar voor SDSL, is geen probleem. Heb het plan om de buurt toegang te geven tegen lagere kosten.
Bedrijfsmatig heb ik het ook geprobeerd bij hotels, maar het gaat je niet lukken als de klant (in dit geval het hotel) voor de hardware moet betalen en inkomsten genereerd, want die kl**tzakken van een hubhop bieden het gratis aan.

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus toegestaan om een zakelijke lijn te delen.

Wat HubHop kan kunnnen anderen ook. Momenteel ligt helaas (alweer) hun website eruit, dus ik kan niet kijken naar hun mogelijkheden. Maar is het niet zo dat ze bij HubHob maandelijks abonnementsgeld vragen (iets van 130 euro)? Ze vragen volgens mij ook aanlsuitkosten. De lokatiethouder krijgt vervolgens 40% van de gegenereerde omzet op die lokatie.

Het gaat mij vooral om het technische gedeelte. Weet iemand hoe dat met die gateway zit?
En is het verstandiger om in een (groot) restaurant een SDSL of een ADSL lijn te nemen?

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-08 13:14
Het kan op de volgende manier (er zullen best andere manieren zijn, maar deze kwam zo bij mij op):

Je kan bv. met linux gemakkelijk een router/gateway zelf maken. Je neemt een pc (mag best een hele oude zijn) met twee netwerkkaarten (een voor internet als je een ethernetmodem hebt en een waar je een accesspoint aan hangt). Met iptables kun je nu gemakkelijk de router instellen (is best veel over te vinden, bv. met google). Zet hier nu alle input poorten dicht aan de kant van je accesspoint, behalve UDP 67/68 (voor DHCP server) en TCP 80 (voor http server met evt. php ondersteuning). Maak nu op die http server een inlogpagina die (mbv een scriptje) de forwarding voor het ipadres (van de computer die inlogt) inschakeld. Je kan dan bv. de tijden loggen of na een bepaalde tijd de verbinding laten verbreken. Aan de modemzijde moet je je computer ook gewoon dicht zetten (alleen maar pakketjes accepteren die gerelateerd zijn aan hetgene je verstuurd hebt. Dit gaat ook gemakkelijk met iptables).

http://tldp.org/HOWTO/Samba-Authenticated-Gateway-HOWTO.html
Hier staat een voorbeeld om met een domeinserver je internet te beveiligen, maar ipv toegang te geven als je inlogt tot het domein, moet je dat script wat daarvoor gestart wordt (je moet de scriptjes iets omschrijven) laten starten door de http server.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
Linux-bak als AP kan ook, nog geen ervaring mee. Maar het voordeel is wel dat je dan wel een veilige tunnel kan bouwen (geen lame-ass 40 bits encryptie, die ook nog 'se incompatible is) en je niet afhankelijk bent van firm-ware updates e.d.

Dus als je linux kennis goed is, plant een goede bak daar neer, doe er een linksys 54Mbit in, met een mooie antenne eraan, en je bent klaar, toch?

Compromises are for the weak

Verwijderd

Topicstarter
Tha_Butcha schreef op 04 August 2003 @ 18:53:
Linux-bak als AP kan ook, nog geen ervaring mee. Maar het voordeel is wel dat je dan wel een veilige tunnel kan bouwen (geen lame-ass 40 bits encryptie, die ook nog 'se incompatible is) en je niet afhankelijk bent van firm-ware updates e.d.

Dus als je linux kennis goed is, plant een goede bak daar neer, doe er een linksys 54Mbit in, met een mooie antenne eraan, en je bent klaar, toch?
Ik heb weinig ervaring met linux en ik denk dat het daarom ook niet verstandig is dit te gaan gebruiken. Omdat ik niet altijd bij problemen op de lokatie kan komen en een linux bak toch instabieler is dan een hardware oplossing lijkt het mij verstandig om niet voor een gateway/webserver server te gaan. Heb de login website liever extern gehost.

De AP wordt waarschijnlijk een Linksys wrt54g met daaraan een Avaya indoor antenne.

Maar er zijn er apparaten (geen server) die standaard naar een bepaalde website kunnen verwijzen en voordat er ingelogd nergens anders toegang tot geven? En dan bedoel ik niet meteen zon kast als in mijn begin post.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

btw, ik denk dat zo'n Demon ADSL lijn voldoende is (sDSL lijkt me een beetje overdreven). Als je zo'n wide open 2048/512 abo neemt (wide open is alleen voor particulieren) zit je kwa download goed en met een beetje mazzel gaat na de zomer die upload naar 1mbit en dan heb je echt voldoende bandbreedte.

Wees consequent, maar niet altijd

• 215821
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05-2020

215821

pro lurker

Je moet sowieso ADSL hebben. Het gaat namelijk vooral om de downstream bij internetten. Als je SDSL neemt heb je ook een hogere upstream, maar dat heb je alleen nodig als je veel upload (dus als je een webserver draait bijvoorbeeld, en niet internet).

2-0-2-2-0-2-0-0-12-12-12-0-2-0-2-2-0-2-0-0-12-12
-----------------------------------------------------------

Verwijderd

Je kunt ook met een AAA Radius server gaan werken.
Met bv. een asus 54Mbit AP kun je verwijzen naar een radius server, erg makkelijk.
Oftewel een LINUX server op het netwerkje, dan kunnen je klanten inderdaad inloggen op een webpagina en zelfs de billing word automatisch bygehouden.
Kijk bij http://www.interlinknetworks.com/

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
RADIUS server is wel een idee voor de access, behalve dan dat hij zelf aan geeft dat ie geen continue access (fysiek) tot de systemen, en nauwelijks ervaring met linux; dat lijkt me in een productie omgeving wel errug tricky.

Compromises are for the weak

Verwijderd

215821 schreef op 05 August 2003 @ 07:05:
Je moet sowieso ADSL hebben. Het gaat namelijk vooral om de downstream bij internetten. Als je SDSL neemt heb je ook een hogere upstream, maar dat heb je alleen nodig als je veel upload (dus als je een webserver draait bijvoorbeeld, en niet internet).
Dat ligt aan de activiteiten van de gebruikers. Ga je een e-mail sturen van een paar MB dan ken je gedag zeggen tegen je download. (Met BBNed 8 MBit zal je daar niet direct last van hebben, maar ga het maar niet proberen met de KPN snelheden)

Verwijderd

Tha_Butcha schreef op 05 August 2003 @ 09:45:
RADIUS server is wel een idee voor de access, behalve dan dat hij zelf aan geeft dat ie geen continue access (fysiek) tot de systemen, en nauwelijks ervaring met linux; dat lijkt me in een productie omgeving wel errug tricky.
ok ok had ik overheen gelezen,
maar toch een een linux bak opzetten met interlink(enorm goede support) is niet moeilijk+ errug stabiel.
(In een productie omgeving gebruik je natuurlijk een dual proc/psu/scsi machine).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 20:05:
[...]

ok ok had ik overheen gelezen,
maar toch een een linux bak opzetten met interlink(enorm goede support) is niet moeilijk+ errug stabiel.
(In een productie omgeving gebruik je natuurlijk een dual proc/psu/scsi machine).
Ik denk niet dat een server met een dual proc en scsi nodig cq. rendabel is in mijn geval. Radius is een hele goede optie, alleen blijf ik met het beheer probleem zitten. Nog andere ideen? Ik denk dat het idd een 2mbit Adsl lijn zal worden.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:48

OgWok

U.N.C.L.E.

Iets wat ook kan meespelen is e-mail versturen. Als je klanten mail willen versturen gaat dat niet lukken met de instelling op hun laptop, tenzij je een eigen mailserver gaat draaien die relay toestaat.

Webmail is natuurlijk geen probleem.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Topicstarter
OgWok schreef op 06 August 2003 @ 09:03:
Iets wat ook kan meespelen is e-mail versturen. Als je klanten mail willen versturen gaat dat niet lukken met de instelling op hun laptop, tenzij je een eigen mailserver gaat draaien die relay toestaat.

Dit volg ik even niet. Waarom zou het niet mogelijk zijn om met een e-mail client (bv Outlook) e-mail op te halen van de mailserver van de klant? Ik zie het probleem niet.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

OgWok schreef op 06 August 2003 @ 09:03:

erm.. voor email heb je slechts een inet verbinding nodig om naar de pop en smtp server te connecten. mischien wat tricky met die porten (110 en nogwat? :S) qua veiligheid, maar zie totaal nie waarom dat niet zou kunnen

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Ophalen wel, versturen niet. Omdat de provider vaak checkt op een bepaalde (eigen) IP range. Dit om spammers tegen te houden.

Als je dan een relay server neerzet schiet dat nog niet op, omdat je clients die instellingen niet hebben. Je zou een eigen DNS'je kunnen draaien en de (bekende) mailservers doorsturen naar je eigen server, maar dat zal wel niet legaal zijn. :D

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp verschilt dat dus per ISP? Op zich wel logisch dat ze dat doen tegen spam, maar niet echt handig in sommige situaties dus. Maar goed dat is van latere zorg :-).

Eerst de internet verbinding rond zien te krijgen. Klopt onderstaande volgorde? Of mis ik iets/staat iets op de verkeerde plaats? En waar moet de firewall?

antenne --> AP/router --> gateway --> adslmodem --> internet

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 21:33:
Als ik het goed begrijp verschilt dat dus per ISP? Op zich wel logisch dat ze dat doen tegen spam, maar niet echt handig in sommige situaties dus. Maar goed dat is van latere zorg :-).

Eerst de internet verbinding rond zien te krijgen. Klopt onderstaande volgorde? Of mis ik iets/staat iets op de verkeerde plaats? En waar moet de firewall?

antenne --> AP/router --> gateway --> adslmodem --> internet
Dit gate ertussen lijkt me een beetje dubbelop.

Firewall is feitelijk niet nodig. Er is geen poortje dat luistert.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• killah
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 13:29
kijk eens naar dit kant en klaat gateway product met radius support
http://www.karma-benelux..../datasheets/dsa-3100'.pdf

Verwijderd

Topicstarter
jant schreef op 06 augustus 2003 @ 23:07:
[...]

Dit gate ertussen lijkt me een beetje dubbelop.

Firewall is feitelijk niet nodig. Er is geen poortje dat luistert.
Een gateway lijkt me toch echt noodzakelijk, hoe kunnen de gebruikers anders automatisch naar een inlogpagina gestuurd worden? En een firewall denk ik nodig te hebben om bepaalde poorten vooral van binnenuit dicht te kunnen zetten.

@Killah:

Dit ziet er idd goed uit, ik zal is gaan uitzoeken wat het precies allemaal kan.
Pagina: 1