Maxtor 250GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB) maakt herrie?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-12 15:05
ik sta dus op het punt om een nieuw systeem aan te schaffen en hierbij wilde ik 2x de Maxtor 250GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB) kopen aangezien deze me wel goed leken in vergelijking met de prijs.
1,5jaar geleden heb ik 2x de Western Digital 120GB (WD1200JB, 7200rpm, 8MB) (dit waren toen 'special edittions') gekocht. deze maken helaas erg veel lawaai, geen gekraak van de zwaaiende leeskop, maar een geluid dat ik iemand heb zien omschrijven als 'high pitched whine' bij gebrek aan een beter woord :)
een constant hoog geluid van het rondraaien van (?) de platters. het is iig NIET me kast die mee resoneert
ik wil graag deze fout niet nog eens maken en weten of deze schijf OOK zo'n herrie maakt (doen alle grote / 8mb cache / 7200rpm schijven dat?)
dus: wie heeft ervaring met de maxtor 250GB of beter, beiden en kan mij een verglijking geven?

edit: in de recensies die ik vond werd niet ingegaan op het geluidsniveau van deze schijven

[ Voor 8% gewijzigd door CU2morO op 03-08-2003 16:58 ]

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

zoek eens naar reviews ofzo ....... de meeste tweakers hier zie ik niet met 250GB hd's thuis zitten ....

... MMORPG Addict.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-12 19:50

alienfruit

the alien you never expected

Hmm. 250gig vind ik zelf wel een heleboel data die je direkt in één klap kunt kwijt raken als er wat fout gaat :) 250gig backup ik ook niet zo makelijk (zelfs met een DAT-tapestreamer niet) :( Of je moet natuurlijk zo'n behoorlijk prijzige SDLT tapestreamer hebben (á $4400).

[ Voor 4% gewijzigd door alienfruit op 03-08-2003 17:02 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-12 21:34

Remy

I usually get 100% accuracy

Volgens deze review op storagereview.com maakt de WD 2500JB zo'n 44.7dB aan geluid, en de Maxtor HDD is wat stiller, dat is een 160Gb. Dus ik denk dat de 250Gb Maxtors wel wat stiller zullen zijn dan de WDs, maar niet echt veel.

[ Voor 14% gewijzigd door Remy op 03-08-2003 17:12 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ik heb zelf 2x wd800jb en 1 maxtor diamond max Plus9 120gb.

Die wd's hebben inderdaad zo'n 'high pitched whine' geluid. ( erg irritant)
Daartegenover staat weer dat het ratelen van de wd800jb haast niet hoorbaar is.

Het ratelen is wel weer goed hoorbaar bij de maxtor diamondmax plus 9 120gb.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
is dat ding voor performance of ga je er alleen maar DivX'jes op opslaan, kan je dan niet beter een 2MB 5400rpm kopen.

Ik heb de externe Maxtor 250GB, 5400rpm hoor je niet

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• CU2morO
die 2 komen inderdaad in een raid 0 array voor opslag. maar op lans moeten ze wel een beetje snel zijn, ik weet niet de leessnelheid van een maxtor 250gb 2MB cache 5400rpm tov de 8mb/7200rpm

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-12 21:24
OnTracK schreef op 03 augustus 2003 @ 17:20:
is dat ding voor performance of ga je er alleen maar DivX'jes op opslaan, kan je dan niet beter een 2MB 5400rpm kopen.

Voor langere garantie zou ik voor hd met 8mb cache gaan. Die hebben namelijk 3 jaar garantie. De overige hd's met een kleinere cache maar 1 jaar.

• CU2morO
iedereen heeft het hier over garantie, en gevaar dat je dan 250GB kwijt ben... maar ik heb echter nog NOOIT een schijf door gebruik zien overlijden (van de trap af flikkeren valt niet onder 'gebruik' ;)) en al IS die hele 0.5TB array leeg, je wacht een maandje op een grotere lan en je hebt alles weer :)

• Burner NL
  • Laatst online: 13-12 21:24
NOOIT een schijf door gebruik zien overlijden
Dan heb je tot nu toe gelukt gehad. Wat CRiMiNaL al zei, bijna niemand heeft thuis 250 gb hd'tje. Als de hd's teveel lawaai maken zou ik de kast isoleren. Lijkt me de meest voor de hand liggende optie.

[ Voor 3% gewijzigd door Burner NL op 03-08-2003 18:29 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:50

Exirion

Gadgetfetisjist

ReemF schreef op 03 augustus 2003 @ 17:11:
Volgens deze review op storagereview.com maakt de WD 2500JB zo'n 44.7dB aan geluid, en de Maxtor HDD is wat stiller, dat is een 160Gb. Dus ik denk dat de 250Gb Maxtors wel wat stiller zullen zijn dan de WDs, maar niet echt veel.
Je moet niet alleen naar het aantal dB's kijken. Het gaat vooral ook om de aard van het geluid en ik kan je op basis van ervaring van mezelf en anderen zeggen dat WD's een stuk rustiger klinken dan Maxtors.

Ik heb een hele tijd D740X schijven van Maxtor gehad en dat zijn qua geluid echt krengen. Vreselijk geluid dat overal overheen krijst. Inmiddels heb ik 2xWD1200JB en die zijn veel stiller. In het algemeen is het zo dat Maxtor's in totaal minder geluid produceren, maar de irritante hoge fluittoon domineert meer dan bij WD schijven. Je ervaart een Maxtor dus als luider.

Voorlopig ben ik even genezen van Maxtor.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Michael Knight
  • Laatst online: 02:52

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

het valt me op (uit ervaring) dat de maxtors kabaal gaan maken zodra ze warmer worden dan +/- 36 graden....als je ze koelt met een extra 8*8 fan blijven ze "zachtjes" ruizen...

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ik heb zelf de 120gig versie van de diamondmax 9, en afgezien van het ratelen zijn ze redelijk stil... maar de DX740 (5400 rpm) hoor je nog minder, en de diamondmax plus die ik hier heb (60gig) hoor je helemaal niet. het enigste waar ik me aan stoor is dat die diamondmax 9 schijven erg warm kunnen worden. deze schijven zal je moeten koelen als je er lang plezier van wilt hebben.. :(

Mn 3D printer blogje..

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12 11:31
ik had ook 2x d740x 7200rpm en dat waren idd echte huilers. wat een herrie.
nu met 2x plus 9 80gb 8mb heb ik er geen last van. ook ratelen doen ze niet. compleet stil dus.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-12 20:42
OnTracK schreef op 03 augustus 2003 @ 17:20:

als je een snelle pc heb dan is 7200 rpm wel makkelijker, anders is je hd de helft zo langzaam tegen over je pc.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
Exirion schreef op 03 August 2003 @ 18:39:
[...]

Je moet niet alleen naar het aantal dB's kijken. Het gaat vooral ook om de aard van het geluid en ik kan je op basis van ervaring van mezelf en anderen zeggen dat WD's een stuk rustiger klinken dan Maxtors.

Ik heb een hele tijd D740X schijven van Maxtor gehad en dat zijn qua geluid echt krengen. Vreselijk geluid dat overal overheen krijst. Inmiddels heb ik 2xWD1200JB en die zijn veel stiller. In het algemeen is het zo dat Maxtor's in totaal minder geluid produceren, maar de irritante hoge fluittoon domineert meer dan bij WD schijven. Je ervaart een Maxtor dus als luider.

Voorlopig ben ik even genezen van Maxtor.
Gaat dat 'fluit verhaal' nog steeds op voor de huidige Dmax 9+'jes ?

[ Voor 3% gewijzigd door ernst op 04-08-2003 14:04 ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ernst schreef op 04 August 2003 @ 14:04:
Gaat dat 'fluit verhaal' nog steeds op voor de huidige Dmax 9+'jes ?
Ik kan het je zelf niet vertellen, maar ik lees wel regelmatig dat bijvoorbeeld de WDxxxJB schijven door mensen nogsteeds als stiller worden ervaren dan de Maxtor DMAX 9 serie. En dat terwijl Maxtor in die serie liquid bearing gebruikt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• ernst
Exirion schreef op 04 August 2003 @ 14:30:
[...]

Ik kan het je zelf niet vertellen, maar ik lees wel regelmatig dat bijvoorbeeld de WDxxxJB schijven door mensen nogsteeds als stiller worden ervaren dan de Maxtor DMAX 9 serie. En dat terwijl Maxtor in die serie liquid bearing gebruikt.
Wordt er dan ook iets over hoge fluitonen gezegt ?
ik loop al een paar maanden te tweifelen of ik die 9+ moet kopen of niet, maar inmiddels zit mn huidige 80GB echt vol, en ik moet dus iets nieuws.
Maar idd heb ik liever wat meer gekraak dan die fluittoon :/

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Dat hoge piepende geluid is zeker irritant, ik heb 4 80Gb 7200rpm maxtors gehad en ik werd gek van die dingen.

Ik heb nu 4 x 120 GB LIQUID en die dingen zijn echt zo lekker stil :9
Je moet dus gewoon zorgen dat je liquid schijven krijgt.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ernst schreef op 04 August 2003 @ 14:36:
Wordt er dan ook iets over hoge fluitonen gezegt ?
ik loop al een paar maanden te tweifelen of ik die 9+ moet kopen of niet, maar inmiddels zit mn huidige 80GB echt vol, en ik moet dus iets nieuws.
Maar idd heb ik liever wat meer gekraak dan die fluittoon :/
Ik twijfelde ook lang en heb uiteindelijk voor de WD's gekozen. Helemaal geen spijt van, want wat zijn ze lekker stil :9 De Maxtor's produceren in totaal minder dB's, maar ze vallen wel iets meer op door de hoge frequenties (fluittoon).

• ernst
Da's nog niet helemaal een duidelijk (geformuleerd) antwoord op mn vraag.
Dat de D740X serie een pokke herrie maakt, weet ik (heb er zelf 2)
Maar mijn vraag is of dat nog steeds het geval is met de Dmax9+ serie :)

• ernst
^^ ¿ Exirion ? ^^

• Kleintje81
  • Laatst online: 03-12 20:34

Kleintje81

Blaat

Die hoge fluittoon is idd bij de D740-X serie van toepassing na verloop van tijd, kom het nog vaak genoeg tegen dat cirkelzaag geluidje. :)

De nieuwe Diamond Max 9+ vind ik stille en snelle schijven.

BF2 stats Systemen

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Kleintje81 schreef op 05 August 2003 @ 22:12:
kom het nog vaak genoeg tegen dat cirkelzaag geluidje. :)
Vreselijk he :{

Maar die DMAX 9 serie is idd een stuk stiller.

• Kleintje81
  • Laatst online: 03-12 20:34

Kleintje81

Blaat

Nog even een url van de tabel waar de geluidsproductie word vergeleken.
reviews: Western Digital Raptor WD360GD review

BF2 stats Systemen

• ernst
waaah, damnit. Plz geef ff antwoor op de vraag.
wat ik wil horen is: ''óf bij de dmax9+ komt geen hogefluittoon voor'' ''óf bij de dmax9+ komt wel een fluittoon voor''.
Dus niet dat de D740x het heeft, want dat weet ik maar al te goed

[ Voor 26% gewijzigd door ernst op 06-08-2003 13:25 ]

• Robtimus
  • Laatst online: 19-12 17:35

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik heb sinds vanmorgen naast mijn DM9+ 80GB er een 120GB naast zitten. Fluittonen hoor ik niet (misschien omdat mijn voeding zoveel lawaai maakt :P), alleen wel het ratelen een beetje.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bierkameel schreef op 04 August 2003 @ 16:13:
Dat hoge piepende geluid is zeker irritant, ik heb 4 80Gb 7200rpm maxtors gehad en ik werd gek van die dingen.

Ik heb nu 4 x 120 GB LIQUID en die dingen zijn echt zo lekker stil :9
Je moet dus gewoon zorgen dat je liquid schijven krijgt.
Alle DiamondMax Plus 9 modellen hebben fluid dynamic bearings.

Ik heb die DMax Plus 9 getest samen met een aantal andere 7200rpm ATA harde schijven en qua objectieve geluidsproductie (gemeten met een geluidsdrukmeter) kwam de DMax Plus 9 er goed vanaf. Van een hoge irritante fluittoon kan ik me niets herinneren, maar er schijnen mensen last van te hebben.

• ernst
Femme schreef op 06 augustus 2003 @ 21:47:
[...]

Alle DiamondMax Plus 9 modellen hebben fluid dynamic bearings.

Ik heb die DMax Plus 9 getest samen met een aantal andere 7200rpm ATA harde schijven en qua objectieve geluidsproductie (gemeten met een geluidsdrukmeter) kwam de DMax Plus 9 er goed vanaf. Van een hoge irritante fluittoon kan ik me niets herinneren, maar er schijnen mensen last van te hebben.
''maar er schijnen mensen last van te hebben''

Met de Dmax 9+ ?

Verwijderd

alienfruit schreef op 03 August 2003 @ 17:01:
Hmm. 250gig vind ik zelf wel een heleboel data die je direkt in één klap kunt kwijt raken als er wat fout gaat :) 250gig backup ik ook niet zo makelijk (zelfs met een DAT-tapestreamer niet) :( Of je moet natuurlijk zo'n behoorlijk prijzige SDLT tapestreamer hebben (á $4400).
Daar is Cu2morO niet zo bang voor denk ik, hij heeft nu al een kwart terabyte in zijn huidige configuratie zitten.

• jpvk007
  • Laatst online: 06-12 22:26
even iets heel anders... er zijn geen gegevens bekend over de betrouwbaarheid van die 250gig schijf van maxtor, maar van de 200gig 8mb cache wel. Op storagereview is te zien dat 7vd28 schijven binnen 3 maanden kapot is gegaan. dat is 25%!!!
bij de wd 200gig 8mb cache is het 14vd79. dat is nog geen 18%

bij seagate heb ik >120gig schijven geen enkele kapotte gezien (wel een stuk nieuwere én stillere schijf). deze gaat helaas maar tot 160gig, dus niet te vergelijken.

ik vind wel dat je bij beide schijven een grote kans loopt om een kapotte disc te krijgen. zeker als je ze in raid0 gebruikt! kan je alle data weggooien

dit alles komt dus uit de reliability survey van storagereview

Verwijderd

Ok, ik trek hier de conclusie uit dat ik voor een WD moet gaan en sowieso niet hoger dan 120GB, wil ik de minste kans lopen op een schurende, kortlevende HD

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12 13:39
Het lijkt met sowieso verstandig om bij deze groottes 2 identieke schijven aan te schaffen en deze in RAID 1 te zetten. >200Gb. is namelijk niet te backuppen. Ik denk dat de meerprijs van deze investering de extra bescherming meer dan waard maakt. Ik moet er niet aan denken >200Gb. aan data te verliezen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Verwijderd

Nog even over het geluid, ik heb een diamondmax 9 60 gig 2mb cache ( niet zo vergelijkbaar maja ) en ik hoor geen fluittoon of pieptoon of wat dan ook, wat ik wel hoor is dat ratelen, maar dat vind ik juist wel fijn, dan hoor ik wanneer hij bezig is :). Ik had pas bij een vriend zo'n maxtor d740x aangeraakt en die was tog vrij warm, thuis heb ik de mijne eens aangeraakt en die was een stuk koeler. De diamondmax 9 plus is dus een stuk beter als die ouwe D740x.
edit: oja mijn 9 plus is ook liquid beared ( of zijn al die 9 plus liquid beared? )

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 15:18 ]

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:19

Maximus

There is no substitute

Het ligt eraan welke serie je hebt, bijvoorbeeld:

Ik had in mijn vorige systeem 2 maxtor drives, 30gb en 40gb. De 30 werd gloeiend heet (55 graden) met koeler. Echter de 40gb niet, de manufacture date en serie was beide hetzelfde.

MIjn nieuwe maxtors 2x 120gb 8mb cache worden met koeler 20 graden.

[edit]
alle waren Diamond Max 9 series

[ Voor 7% gewijzigd door Maximus op 07-08-2003 15:27 ]

PhD i.o.

• jpvk007
  • Laatst online: 06-12 22:26
zelf heb ik al het nodige overwogen als nieuwe schijf (mijn wd protege en maxtor 20gb voldoen niet echt, maar kostte nog geen €10,-), maar ben gekomen op een seagate 7200.7 Plus. deze hebben ook 8mb cache, zijn stil en presteren ook behoorlijk. verder lees ik over de huidige generatie maxtors te veel negatieve reviews qua betrouwbaarheid en vind die 80gig/platter wel een mooie uitkomst. het formaat wordt óf 120 óf 160gb, ff kijken naar de prijs.
verder heb ik ook vernomen dat maxtor niet tegen te hoge temperaturen kan. aangezien mijn kast nu al 41 graden is (met kamer op 33 graden) riskeer ik dit liever niet!

• Robtimus
  • Laatst online: 19-12 17:35

Robtimus

me Robtimus no like you

jpvk007 schreef op 07 August 2003 @ 18:30:
verder heb ik ook vernomen dat maxtor niet tegen te hoge temperaturen kan. aangezien mijn kast nu al 41 graden is (met kamer op 33 graden) riskeer ik dit liever niet!
Dat is de reden dat ik op mijn beide schijven (Maxtor DM9+ 120 en 80) een HD koeler geplaatst heb. Eerst kwamen ze stressed niet boven de 38, nadat ik mijn kast open heb gezet en een ventilator op de kast heb gezet (CPU werd een beetje warm, bijna 70 stressed, nu iets boven de 60) komen ze niet boven de 35, meestal schommelen ze rond de 30. Ik moet er niet aan denken hoe warm ze zouden worden zonder koeler.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Pagina: 1