MP3-computer... Wat zijn de vereiste specs..?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53
Een vriend van mij heeft een coffee-shop. Daar worden nu CD's gedraaid, maar dat is zo'n bende. Nu wil hij een computer neer gaan zetten en alle CD's gaan grabben naar MP3. Ik help hem daarbij (ga het systeempje bouwen).

Nu is mijn vraag, wat zijn de benodigde specs..? Het moet wel goed-vloeiend draaien. Als monitor heb ik een klein lcd-tje in gedachte. (cm of 10, simpele kwaliteit).

Bij voorbaat dank.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Nou een p166 kan prima mp3tjes afspelen iig... Ik weet niet hoeveel cd's je moet rippen want dat zal wel een tijdje duren maar om af te spelen heb je niet veel nodig..

• RestlessCitizen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 18:30

RestlessCitizen

Oud is vaak al nieuw genoeg

In ComputerTotaal van 3/4/5 maanden terug deden ze het met een 486DX66... (staat ook hele ombouwhandleiding en software in vermeld)

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 12:14
486 is wel erg minimaal. Maar als dat ding helemaal gestripped opsstart, en een MP3 speler voor dos ofzo start, lukt het mischien wel. Maar ik denk dat je voor een paar tientjes meer een Pentium 1xx neer zet, die makkelijker werkt.

Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen een 19" deck MP3 speler maken. (zoals bij computer totaal?) Dat kan natuurlijk ook, maar lijkt mij veeeeel meer werk. (in minder flexibel.)

• BNX
  • Laatst online: 06-08 23:34

BNX

ik zelf heb een celeronnetje 366 met 64 meg als tweede MP3 PC, maar dat doet er niet toe;

je hebt ongeveer vanaf een P166 MMX nodig met minimaal 16MB (32 aanbevolen, kost toch momenteel bijna niks meer).

verder zou ik een 9" SVGA Z/W monitortje erop aansluiten die 800x600 aankan. Ideaal voor het weergeven van een WINAMP playlist...

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• Obi
Het rippen doe ik natuurlijk op m'n eigen @900. Dat is het probleem niet.

Dus ongeveer 166/ 200 Mhz met 32 mem will do the trick.. Da's zeker wel betaalbaar.

Zo'n schermpje (9" ZW, wat kost zoiets, en waar te vinden..? -> ik ga nu ff op de Pricewatch kijken, staat zoiets ertussen zeg ik sorry voor deze vraag ;)) Is trouwens gewoon iets van win 95 of 98 oké of moet ik écht aan de linux (geen ervaring mee...)

• BNX

BNX

ze zijn opvolop te krijgen, en ze kosten rond de 200 piek.
vraag wel erbij of ie 800x600 aankan, dus laat je niet afschepen met een 320x200 monitortje!

en nee! er is niks mis met windows WINAMP of een soortgelijk programma, dus waarom zou je op linux overstappen <-- vereist alleen maar veel harde schijf ruimte en een hoop geklooi!
stick with Win95/Win98!

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• Obi
Anbonn 9S 9IN VGA Mono NI/LR 0.28dp Monitor 3J OS fl 289

Alleen deze gevonden in de price-watch. Voor 50,- meer heb je een 15" svga... Is ook wel in te bouwen in die toko. Is misschien dan verstandiger.. Toch..?
Er komt trouwens gewoon een lik-m'n-reet-videokaart en een soundblaster geluidskaart in...

• BNX

BNX

kwa geluidkaart hoef je geen superdeluxe kaart. Zelf heb ik ee soortgelijk systeem bij een grote feestzaal geinstalleerd.
Een goedkoop AWE64 PCI kaartje (60piek) was meer als voldoen.
Als videokaart zou ik ergens een tweedehandsje vandaan halen met 1,2 of 4 MB.

Ik vindt persoonlijk de 9"-en wel geinig, vooral als je het in een "cafe" of zoiets doet, waar niet veel plaats is of waar het "licht" van de monitor niet in het oog mag springen <-- ja, grotere kleureb monitor's gevens 's nachts veel licht af in m'n slaapkamer. ;)

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 14:45
Op woensdag 29 november 2000 14:54 schreef BNX het volgende:
dus waarom zou je op linux overstappen <-- vereist alleen maar veel harde schijf ruimte en een hoop geklooi!
stick with Win95/Win98!
wat zit jij uit je nek te lullen zeg, linux vreet hd ruimte, yeah sure, en win95 is stabiel... ik denk dat je een mp3 systeem wel kunt maken met een megje of 30, heb je alleen textbased stuff wat niet zo handig zal zijn...

• IceStorm
  • Laatst online: 22:47

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Als je geen ervaring met linux hebt zou ik gewoon bij win98 blijven. Dat is ECHT wel stabiel... En een p166/200 is idd best betaalbaar.... enige waar je op zou moeten letten is een beetje redelijke HD ;)...

• BNX

BNX

Op woensdag 29 november 2000 15:01 schreef Ritch het volgende:

[..]
wat zit jij uit je nek te lullen zeg, linux vreet hd ruimte, yeah sure, en win95 is stabiel... ik denk dat je een mp3 systeem wel kunt maken met een megje of 30, heb je alleen textbased stuff wat niet zo handig zal zijn...
Als je thuis lekker met je Linux wilt gaan klooien lekker, maar in een cafe of feestzaal zou ik met een "makkelijker" OS werken, i.v.m. het soort mensen wat ERMEE MOET gaan werken. Snappie??? en wat is simpeler als een proggje als WINAMP of zoiets. En ja: win95 is als je alleen maar MP3's gaat afspelen stabiel (OSR2 versie) 8-)

Verwijderd

Een pentium 90+ is snel genoeg (een dx4/120 trekt het net niet op 128kbit). Qua geluidskaart kan je zelfs een sb 2.0 pakken enzo, tenzij je toch hoogwaardige kwaliteit wil (maar dat zal wel meevallen)..
En kale linux kost echt niet veel diskruimte, je heb zelfs een distro die met 1 floppy een mp3-speler is...

• Obi
Het moet wel gebruiksvriendelijk zijn, van die (overigens wel lekkere:)) meiden achter de bar moet je niet te veel verwachten. Dus wordt lekker win. Ik heb nog een SB16 bit liggen, die schroef ik er in. de rest moet ik dus nog halen.

Met een 15" kun je met kleurprofielen een rustig (weinig lichtgevend) en toch duidelijk beeld creeren... Ik dacht eerst aan een 10CM LCD-schermpje, dat is gewoon cool :)

edit:
Oh ja, ik gooi er een 30 gig 5400rpm HD in. Kunnen die 'oude' mobo's daarmee omgaan..? Of is dat te veel...
De MP3 wordt op 192kbs gecodeerd (heeft die toko misschien niet veel aan, maar ik wel ;))

• BNX

BNX

't is wat je zelf wilt,

die soundcard is wel voldoende hoor!
Houdt wel rekening ermee dat sommige versterkers gevoelig zijn voor de ruis die sommige kaarten produceren. Zo had m'n SB Pro een ruis probleem als je hem op een MOSFET 600 watt aansloot... maar dat probleem zul je hopelijk niet hebben...

P.S. alles wat ik vandaag heb gezegd is allemaal gebaseerd op 44.100 KHz en 128b/s...,

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

Zelf heb ik het gedaan (voor in de huiskamer) met een oude 486 dx 4 100MhZ. Draait onder dos. Zit een isa geluids kaart in en 512 kb video chip (onboard). Die is via een monitor/pal convertor aangesloten op de tv (me moeder wou geen monitor tussen de stereo en de tv). Werkt geweldig

Oh ja, zit 16Mb ram in. Loopt als een zonnetje

• BNX

BNX

Op woensdag 29 november 2000 15:08 schreef Obi het volgende:Oh ja, ik gooi er een 30 gig 5400rpm HD in. Kunnen die 'oude' mobo's daarmee omgaan..? Of is dat te veel...
De MP3 wordt op 192kbs gecodeerd (heeft die toko misschien niet veel aan, maar ik wel ;))
Dan pak ZEKER weten minimaal een P166 met MMX en 32 MEG intern, anders gaat ie soms haperen of zoekt ie een eeuwigheid naar het volgende nummer... (heb zelf ooit op een P133 met 16 MB geprobeerd, maar dat liep NIET vloeiend: WinAMP 2.5 toen gebruikt!)

NOTE: ik praat wel over de Windows manier om MP'3's af te spelen, met de DOS manier heb ik geen ervaring mee. Lijkt me ook niks, omdat dos maximaal 720x400 (of zoiets) is, en om een playlist lekker weer te geven is 800x600 of 1024x768 toch net iets relaxter... :)

Verwijderd

Ook al moet het makkelijk zijn dan hoeft win95 nog steeds niet de beste keuze te zijn. Alleen maar omdat't linux is wil nog niet zeggen dat't GEBRUIKEN niet makkelijk is. Als je een goede player pakt dan hoeven ze alleen maar met de pijltjes-toetsen uit een lijstje een song te kiezen, of zelfs helemaal niks als ze gewoon een random playlist pakken... Alleen de INSTALLATIE is wat lastiger (alhoewel dat ook wel meevalt)..
Bovendien heb je met windows eerder problemen en dan is DAT weer moeilijk in gebruik. Als linux eenmaal draait hoef je'r nooit meer wat aan te doen...
(ook al mag je nooit nooit zeggen, dus dat is eigenlijk tussen "s)

• jms
  • Laatst online: 24-11-2025

jms

In de C't van november staat hoe je een linux mp3 speler met een afstands bediening kunt besturen. Dat zullen die blondjes toch wel kunnen.

Verwijderd

BNX: zie je't al voor je? 800x600 of 1024x768 op een 9" scherm? Ik niet iig..
Maar goed, textmode werkt prima hoor..

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Waarom zet je niet een gewoon cheap duron systeempje neer? Dan heb je zeker weten geen gekloot, en gelijk nog een leuke PC daarzo. :) Het is overigens illegaal om al die CD's om te zetten naar MP3 en dan af te spelen, zelfs al zijn de CD's legaal, je mag het geluid namelijk niet modificeren! En dat doe je met MP3. Ach, mijn probleem niet :7 Ik heb het in iedergeval gezegd.

You can't have everything. Where would you put it?

• Killemov
  • Laatst online: 17-08 12:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Hey BNX, wat is makkelijk? Makkelijk in elkaar te zetten? Makkelijk te gebruiken? Makkelijk te onderhouden? Betrouwbaar?
Als je zonder muziek zit als die compu crasht praat je wel anders over 'makkelijk'.

OBI:
Hoe ga je trouwens nieuwe muziek op die bak zetten? CD met MP3's? JAZ-drive? Ethernet?

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• BNX

BNX

Op woensdag 29 november 2000 15:22 schreef Deleon het volgende:
BNX: zie je't al voor je? 800x600 of 1024x768 op een 9" scherm? Ik niet iig..
Maar goed, textmode werkt prima hoor..
Yep, ik zie 't HEEL goed voor me. Hier op m'n werk hebben alle 3 de DELL servers een 9" monitortje, en ze ondersteunen allemaal 800x600, en dat bij 75Hz. Ik heb ook niet gezegd dat 1024x768 ondersteund wordt. Dit had nl. betrekking op de 15" monitor.

• heuveltje
  • Laatst online: 23-08 17:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

omdat een cheap duron mobo nog altijd duurder is dan een complete p120 systeem.

tis idd wel handiger om lin te draaien, maar winamp moet ook kunnen. ow en hd's kan wat lastiger zijn. op mijn p200 kan ik nog prima booten vanaf een 20gig maxtor. maar als ie mijn 45gb maxtor probeert te detecteren gaat het fout :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Killemov
  • Laatst online: 17-08 12:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Alles mag complete crap zijn aan die bak (oude ISA Hercules kaart, oud mobo, P100, 3e hands desnoods), behalve de geluidskaart natuurlijk !!!! (Ik raad bijvoorbeeld een SBLive! aan.)

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:17

Metten

ik hou het graag simpel

De meeste 'ouwe' mobo's ondersteunen maar HDD tot 8,4 gb... daar kan je ook met meerdere partities niet overheen. Een P166 kan problemen geven wat dat betreft, dus let daar goed op!!

• Palomar
  • Niet online
Op woensdag 29 november 2000 15:44 schreef Metten het volgende:
De meeste 'ouwe' mobo's ondersteunen maar HDD tot 8,4 gb... daar kan je ook met meerdere partities niet overheen. Een P166 kan problemen geven wat dat betreft, dus let daar goed op!!
dat is wel te omzeilen met een diskmanager (moet je ff op de site van je HD fabrikant kijken).

• Obi
Op woensdag 29 november 2000 15:29 schreef Killemov het volgende:

*knip*
OBI:
Hoe ga je trouwens nieuwe muziek op die bak zetten? CD met MP3's? JAZ-drive? Ethernet?
Gewoon die HD in mijn bak hangen.. Lijkt mij het makkelijkst toch..?
Op woensdag 29 november 2000 15:24 schreef tweakerbee het volgende:
*knip*
Het is overigens illegaal om al die CD's om te zetten naar MP3 en dan af te spelen, zelfs al zijn de CD's legaal, je mag het geluid namelijk niet modificeren! En dat doe je met MP3. Ach, mijn probleem niet :7 Ik heb het in iedergeval gezegd.
Dat is niet waar. Je mag een gekochte MP3 naar CD omzetten.
Pagina: 1