[XP] windows gaat "opeens" erg langzaam

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CommanderKeen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 15:33
hallo gotters, ik ben net trug van campzone, en ik heb (zoals meer mensen) een behoorlijke shitload geleeched

ik had eerst 80 gieg, maar dat was nogal snel vol, dus gisteren heb ik er nog een 80 gieg bij gehaald, en nu zit die nieuwe tot 60 gieg vol...

alleen mijn pc is zooooo langzaam geworden.. daar wordt je gewoon bang van :/

dus.. zijn er wat truukjes om mijn pc ff weer wat sneller te krijgen?
formateren is geen optie.. want ik heb niet genoeg om alles te backuppen

ik heb 2 ntfs schijven van 80 gieg op een amd2600+ met 512 mbram

alvast many tnxxxxx

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je DMA op die beide schijven aangezet? En je zou kunnen proberen beide schijven op een aparte IDE-kabel te zetten.

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Aan defragmentatie ged8 ? ;)

I browse with Vivaldi

• CommanderKeen
ik dacht dat dat weinig zin had als je ntfs draait?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmmm

Ten eerste moet je natuurlijk defragmenteren. En zoals ik het hoor 80g+60g moet je ook snel CD's gaan branden.

Want ja, van erg vol staan worden harde schijven langzamer.

Dus EERST wegbranden (om ruimte te maken ) en dan pas dus defragmenteren.

Zo..wij weten waar jij de volgende 3 dagen mee bezig bent!

There is no place like ::1

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

CommanderKeen schreef op 03 August 2003 @ 16:47:
ik dacht dat dat weinig zin had als je ntfs draait?
HAHAHAHA

De NTFS extensie is alleen maar om rechten en compressie mogelijk te maken, het kan nog net zo goed fragmenteren!

Je bent verward met EXT, de linux FS, die kan wel fragmenteren maar heeft allemaal ingebouwde opties om het tegen te gaan!

[ Voor 18% gewijzigd door swampy op 03-08-2003 16:52 ]

• Genghis Khan
  • Niet online
swampy schreef op 03 August 2003 @ 16:48:
[...]

HAHAHAHA

De NTFS extensie is alleen maar om rechten en compressie mogelijk te maken, het kan nog net zo goed fragmenteren!
Volgens mij is defragmentatie met NTFS wel degelijk nutteloos, omdat deze altijd zelf al genoeg ruimte op de schijf zoekt waar het hele bestand in één keer past. NTFS is trouwens wel meer dan alleen 'rechten en compressie' als je het vergelijkt met FAT32.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Genghis Khan schreef op 03 augustus 2003 @ 16:54:
[...]

Volgens mij is defragmentatie met NTFS wel degelijk nutteloos, omdat deze altijd zelf al genoeg ruimte op de schijf zoekt waar het hele bestand in één keer past. NTFS is trouwens wel meer dan alleen 'rechten en compressie' als je het vergelijkt met FAT32.
Waarom dan als ik om de 3 weken Defrag erover haal dan er altijd van die leuke veldjes rood gekleurd zijn?

Dat ruimte zoeken werkt opzich best wel hoor...TOTDAT je minder als 20% ruimte vrij hebt! Want dan KAN hij dat truukje niet meer!

[ Voor 14% gewijzigd door swampy op 03-08-2003 16:56 ]

• Genghis Khan
  • Niet online
swampy schreef op 03 August 2003 @ 16:56:
[...]

Waarom dan als ik om de 3 weken Defrag erover haal dan er altijd van die leuke veldjes rood gekleurd zijn?

Dat ruimte zoeken werkt opzich best wel hoor...TOTDAT je minder als 20% ruimte vrij hebt! Want dan KAN hij dat truukje niet meer!
Ik heb het even opgezocht.

Op een NTFS-filesysteem raken files vele malen minder snel gefragmenteerd als op een FAT32-filesystem. Dit mede door het truukje wat ik hierboven neerzette. Uiteindelijk zal NTFS dus een beetje gefragmenteerd raken, maar hier gaat veel tijd overheen. Ik denk dus niet dat dit bij de topicstarter zal helpen omdat het hier ook een nieuwe schijf betreft die dit probleem waarschijnlijk veroorzaakt.

• whazza
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-04 20:13

whazza

-= blaat =-

er schieten me even snel 2 dingen door mn hoofd:

* Virus
* SP1

Virus kan je zelf opzoeken met recente virusscanner

en in SP1 zit/zat(?) een fout waardoor winxp echt extreem traag werd met het opstarten van allerlei programma's, als het programma opgestart was dan liep ie weer als normaal... maar BV word, kon ruim 30 sec duren op een p4 1,7Ghz

Definition of an update: take old bugs out, put new ones in

Verwijderd

hotfix Q811493?

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een hardeschijf of partitie die kan snel gefragmenteerd worden doordat er alleen maar grote bestanden op staan...

Bijvoorbeeld:

Een partitie met veel mp3's raakt minder snel gefragmenteerd omdat gewoon weg de bestanden kleiner zijn en zijn makkelijker te plaatsen, maar als je een paar DivX films hebt dan is de fragmentatie opeens onverstelbaar.
Want waar moet Windows zo snel ruim 700 mb laten ? Als alle clusters verspreid bezet zijn dan wordt het steeds moeilijker om bestanden snel weg te schrijven en te lezen.

Duz mijn advies: FAT, FAT32 & NTFS --> Defragmenteren de hap ! B)

(80GB aan bestanden...dat gaat nog wel ff duren :O )

[ Voor 6% gewijzigd door rlkz op 03-08-2003 18:38 ]

I browse with Vivaldi

• HunterPro
  • Niet online
Doe ook eens een taskmanager openschoppen (CTRL ALT DEL) en kijken of iets excessief veel CPU-belasting veroorzaakt.

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ik zou DMA idd even checken als ik jou was, en als dat alles niet helpt misschien je chipset-drivers eens updaten :?

ik had vorig jaar op campzone ook 2 nieuwe schijven van 80 gb volgezet met allemaal trailers (O-)), maar 'tis niet dat ie daar plotseling trager van werd ofzo (was ook nog een Celeron 700...), dus ik geef fragmentatie geen grote kans als oorzaak zijnde :)
swampy schreef op 03 August 2003 @ 16:48:
[...]

HAHAHAHA

Je bent verward met EXT, de linux FS, die kan wel fragmenteren maar heeft allemaal ingebouwde opties om het tegen te gaan!
je eerste reactie komt best flamerig over t.o.v. de topicstarter moet ik zeggen :{

Hoi

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Draai een het programma adware van lavasoft.
Dit wil nog weleens helpen, zeker als je veel op het internet zit en veel programma's uitprobeerd. Er is een grote kans dat er dan nogal wat spyware op je computer staat wat de boel heel erg kan vertragen.
Zelf gebruik ik het bij mensen die ook klagen dat alles traag en sloom is geworden en bij 80% is het resultaat meestal verbluffend.

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Heb je de low-diskspace controle misschien uitgezet?

Ik had het pas nl. ook niet in de gaten toen bleek dat mijn C:\ partitie nog ongeveer 700 kB vrije ruimte had. Nadat ik dat heb opgeschoond draaide ie weer als vanouds.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Genghis Khan schreef op 03 August 2003 @ 16:54:
[...]

NTFS heeft ingebouwde mogelijkheden om defragmentatie tegen te gaan - net als het EXT2 filesystem in Linux - maar is er echt niet geheel ongevoelig voor. Hoe je het ook went of keert, na verloop van tijd is er gewoon geen plaats meer om een heel bestand op 1 plek te zetten, zeker niet als je regelmatig gewerkt hebt met grote bestanden, of met bestanden die klein beginnen, en vervolgens worden aangevuld.

Defragmentatie heeft ZEKER zin bij NTFS, en ook bij EXT2. Het is alleen zo dat je veel langer zonder defragmentatie kunt als bij FAT32.

Of dit het probleem van de topicstarter oplost, betwijfel ik trouwens.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 16:35
Had ik eerst ook last van (en nu begint t weer te komen... :( ) maar toen ik alle partities weggedondert had en alles opnieuw er op had gezet ging t weer goed... maar nu is mn C schijf bijna weer vol en is ie weer traag als bagger...

Whoop!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

• CommanderKeen
ik heb gefragmenteerd nu (was op vakantie, dus vandaar dat het zo lang duurde ;) ) we zullen zien of ik iets merk
Pagina: 1