Toon posts:

[digi cam - backup] hoe backup ik mijn foto's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De digitale camera is ondertussen een sterk ingeburgerd apparaat wat mooie herinneringen kan vastleggen. Vroeger met de analoge toestellen plakte we netjes de foto's in of gooide ze in een oude schoenendoos.
Tegenwoordig drukken we niet al onze digitale foto's meer af.
We gooien de kiekjes op de harde schijf. Maar ja is die hardeschijf wel betrouwbaar en heeft die wel t eeuwige leven?

Daarom dit topic 'Hoe backup ik mijn digitale foto's?'

en dan doel ik niet op een saai antwoord van: 'op cd'.

Maar in de richting van backup je foto's per maand ieder apart op 'n cd.
Dus per jaar heb je dan 12cd's. Gebruik 650mb cdr's ipv 700.
of iets in de richting van:
- gebruik dvd'r liever -r dan +r
- brand je foto's altijd op de laagste brandsnelheid
- schaf een extra backup hardeschijf aan: (merk y is t betrouwbaarst)
- hernoem al je bestanden voor t terug zoeken
- om je foto's te chronoliseren naam van mappen: jjjj-mm-dd - omschrijving
- gebruik een index (bv mbv thumbnail indexpage )
- gebruik dit of dat tooltje
- ...

Enfin, het lijkt me wel duidelijk waar ik op doel.

Spreekt u allen en laat u horen! Ik ben benieuwd!

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou ze zeker niet op een CD-R gaan branden, bij veel merken vergaat de data gewoon na een paar jaar. Vooral als je ze ook nog in het zonlicht laat liggen. Ik zou gewoon dubbel backuppen op twee harde schijven. Het is vrijwel onmogelijk dat beide schijven achter elkaar crashen. En natuurlijk duidelijke filenames in plaats van die codes die ze standaard al zijn. Misschien is een RAID-setup hier iets voor?

RAID-1 dus, zie post hieronder :P.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 16:45 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:23

Rannasha

Does not compute.

Genghis Khan schreef op 03 August 2003 @ 16:22:
Ik zou ze zeker niet op een CD-R gaan branden, bij veel merken vergaat de data gewoon na een paar jaar. Vooral als je ze ook nog in het zonlicht laat liggen. Ik zou gewoon dubbel backuppen op twee harde schijven. Het is vrijwel onmogelijk dat beide schijven achter elkaar crashen. En natuurlijk duidelijke filenames in plaats van die codes die ze standaard al zijn. Misschien is een RAID-setup hier iets voor? RAID-0 geloof ik is toch een setup-configuratie?
RAID-0 is voor performance, niet voor data-veiligheid. RAID-1 moet je hebben (mirroring)

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• supersook
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 09:33

supersook

Professioneel prutser

* supersook brand ze lekker op een 80 min. cdtje

maar het is inderdaad waar dat die na verloop van tijd wel 'kapot' kunnen gaan. Misschien uiteindelijk overzetten naar van die kwaliteit cdr's, met keramische laag oid? in ieder geval een soort dat langer meegaat

[ Voor 24% gewijzigd door supersook op 03-08-2003 20:58 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47
Een tapestreamer of Omega Drives ofzo, harde schrijven gaan echt wel een keer kapot en ik neem aan dat je je foto's de rest van je leven wil bewaren. Dan is het makkelijk als je removable media hebt. Kun je lekker archiveren enzo :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03
Gaan bij mij gewoon mee tussen de belangrijke documenten, backup naar tweede harddisk (15 GB Quantum schijfje), waar ook een image van een kale installatie op staat.
En op cd, maar dat is meer als extra en om ze mee te kunnen nemen.
Deze tweede harddisk is nu nog intern, maar gaat binnenkort verhuizen naar een externe case met firewire. En dan alleen aansluiten als ik 'm nodig heb.

Op zich is die ouwe Quantum echt niet meer supernieuw en superveilig. Maar het lijkt me stug dat zowel m'n nieuwe Maxtor als m'n ouwe Quantum er tegelijk mee ophouden.

Oh ja, ik heb de cd's ook eens meegenomen naar m'n werk en daar op mijn harddisk overgezet. De hdd die ik daar heb is toch veel te groot voor mijn dagelijkse werkzaamheden.

edit: oh ja, de mooiste foto's worden toch nog afgedrukt en komen in albums terecht. Maar wel stukken selectiever dan vroeger met m'n SLR. Van de 500 foto's die ik vorige maand op vakantie geschoten heb worden er max. 100 afgedrukt.

[ Voor 16% gewijzigd door dreamscape op 03-08-2003 22:00 ]

Punctuality is the politeness of kings

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-02 11:22

8-Track

Ik schiet in RAW (5MB per foto) dus het gaat nogal hard. Ik zet alles 1x per week op DDS3 12GB tape...

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

hier :

-fileserver raid5 met waar ze op staan
-copy op mailserver/router
-eens in de zoveeltijd burn->dvd-rw (en net 1 vol, toen -> dvd-r))
dvd-rw ligt er ook eentje op m'n werk

veilig genoeg lijkt me ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Genghis Khan schreef op 03 August 2003 @ 16:22:(...) Misschien is een RAID-setup hier iets voor?

RAID-1 dus, zie post hieronder :P.
Species5618 schreef op 03 augustus 2003 @ 16:39:
[...]

RAID-0 is voor performance, niet voor data-veiligheid. RAID-1 moet je hebben (mirroring)
Geen enkele vorm van RAID is een alternatief voor een goede backup-procedure. RAID beschermt je alleen tegen bepaalde soorten hardware-errors (kapotte schijf, sommige controllerproblemen). Bij software/ user (!)/ geheugen/ processorfouten heb je grote pech.

Zoef

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sowieso zet ik al mijn foto's per sessie in een aparte map met datum aanduiding. elke maand brand ik alles(!) op CD, als hij vol is, move ik de oudste map weg, op die manier heb ik van elke sessie op den duur behoorlijk wat backups :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik brand ze gewoon op CD-R.
Als je je om de zoveel jaar/maanden even kopieert op lage snelheid kan er weinig fout gaan.

2 HDD's kunnen wel degelijk tegelijkertijd crashen als ze beide in je pc hangen. denk maar aan een rotte voeding.

Bij mijn staan alle foto's in mappen per datum of onderwerp. Bijv. "2003-01-01 - Nieuwjaarsdag"
en browsen kan dan met bijvoorbeeld ACDSee.

[ Voor 25% gewijzigd door dreeke op 04-08-2003 00:27 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb nog geen cam. Maar wat heeft het nou voor nut om je fotos op een 2e disk te backuppen als je werkstation gejat wordt en die 2e disk erin zit ?

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik brand om de zoveel tijd (2 maanden ofzoiets) heel m'n foto's directory naar DVD+RW. Na die 2 maanden gooi ik de hele zooi weer van DVD af, en zet alles er weer opnieuw op. Works for me. Tot nu toe krijg ik 4.7GB never nooit vol. Daarna zie ik wel verder...

They made me do it.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03
raymonvdm schreef op 04 augustus 2003 @ 00:29:
Ik heb nog geen cam. Maar wat heeft het nou voor nut om je fotos op een 2e disk te backuppen als je werkstation gejat wordt en die 2e disk erin zit ?
Vandaar dat ik het had over een externe schijf. Ook het eerder genoemde voedingsprobleem is dan opgelost.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
een extra externe hardeschijf vind ik een mooie oplossing. Die kun je dan ook mooi meenemen als je foto's aan iemand wil laten zien.
de oplossing van Alfredt alles op cd knallen=cd vol dan oudste map weg is ook nog niet zo verkeerd maar zorgt wel voor flink wat zoekwerk en mogelijke overbodige backup(ruimte).
de mapstructuur van Dreeke hanteer ik overigens ook.

Wat betreft het branden op DVD. Gaan die dvd-r's langer mee dan een cd-r?

Verwijderd

allemaal goed, neem vooral de dingen die jij nodig hebt om een foto op een cd terug te vinden, daar kan ik je helaas niet mee helpen :( .

Even over de lage snelheid van branden:

als je 1-4 speed brander hebt dan is 1x speed branden het veiligst. Als je een brander hebt vanaf speed 12 dan moet je op volle snelheid branden want dan maakt hij de minste fouten en je bespaart ook tijd en stroomverbruik :) heb ik eens gelezen in computer active gelezen van 2002 of begin 2003

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 16:55 ]

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

tja, ik zou bijna zeggen dat ik ze niet backup, maar aangezien ik nogal slordig met hardeschijfruimte om ga staat heel veel er minstens 2 keer op, de foto's ben ik bij het vervelen tijdens het virusscannen minstens op 2 partities tegen gekomen, en blijken ook nog een keer op een andere harde schijf te staan, erg slordig dus, maar wel veilig :P

ben ik bijna de externe hd vergeten waarvan ik zeker weet dat ze daar op staan :O

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-02 17:22

Barca

In Search Of Sunrise

Ik gebruik CD's. Alles wat ik nooit kwijt wil brand ik twee keer... lijkt me stug dat 2 CD's tegelijkertijd stuk gaan... zeker als je op verschillende merken brand. ;)

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Gewoon op cdr of dvd ofzo...

en dat dan

dubbel uitgevoerd
en elk jaar of half jaar je cd opnieuw maken/kopiëren

Werkt ook prima.

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:04

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Tom S. schreef op 04 August 2003 @ 00:32:
Ik brand om de zoveel tijd (2 maanden ofzoiets) heel m'n foto's directory naar DVD+RW. Na die 2 maanden gooi ik de hele zooi weer van DVD af, en zet alles er weer opnieuw op. Works for me. Tot nu toe krijg ik 4.7GB never nooit vol. Daarna zie ik wel verder...
Exactly my method :)

Ik heb nu over 1 jaar zo'n 1.3GB aan foto's, dus 1 DVD+RW moet ik zeker 3 jaar mee kunnen doen :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Had ik maar een backup gemaakt, mn gloednieuwe maxtor gewoon hartstikke dood gegaan :'( Nu sync ik elke nacht naar 2 ander pc's al mn digifoto's (inmiddels zijn dat er alweer een dikke 1500) omdat ik simpelweg het budget nog niet heb om een dvd brander te gaan halen... een jaz drive heb ik hier ook nog liggne... alleen is die ook behoorlijk onbetrouwbaar, het is en blijft magnetische opslag... met name in de buurt van mn stereo apparatuur is dat NIET verstandig....

Deze plek is te koop.

Pagina: 1