Toon posts:

GB vs. NES

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als je het een beetje algemeen neemt, heb ik het dan op deze manier juist?

De GB Color staat gelijk aan de NES, [SMB 1]
De GBA staat gelijk aan de SNES. [DK Country]

En Nintendo maakt flinke winst door een bestaand spel [NES/SNES] te porten naar een ander apparaat [GBC/GBA] zonder het enigzins echt te veranderen, en het voor dezelfde prijs te verkopen als de andere spelletjes.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In grote lijnen heb je vrijwel wel gelijk ja, maar ik vindt een prima actie van Nintendo.

Nu kun je de oude spellen gewoon echt overal al spelen en de nieuwere generatie krijgt ook nog wat mee van deze oudere spellen. imho alleen voordeel! :)

C:\>_

• DaGreatRV
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01-2021

DaGreatRV

Wah seggie nou?

In zekere zin wel ja :) (maar ik zie quake1 en doom niet op de SNES draaien, maja *zucht*

Je zou zeggen dat de volgende stap is om het N64 nivau naar handhald te brengen, maar Sony heeft de PSP volgeladen met zeer zware spec's, hoewel ik betwijfel of de PSP aanslaat, zal Nintendo er voor moeten oppassen. Anders krijgen we een Deja Vu van 8 jaar geleden. :X

[ Voor 4% gewijzigd door DaGreatRV op 03-08-2003 15:06 ]

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

RSP

M'n neefje van 8 met z'n GBA koopt (krijgt / zeurt) bijna alle spellen die ik ook heb gespeeld toen ik 8 jaar was. hopelijk heeft ie er net zoveel plezier mee als ik toen :)

snappie? :)

• Vinnie
  • Niet online
DaGreatRV schreef op 03 August 2003 @ 14:54:
In zekere zin wel ja :) (maar ik zie quake1 en doom niet op de SNES draaien, maja *zucht*

Je zou zeggen dat de volgende stap is om het N64 nivau naar handhald te brengen, maar Sony heeft de PSP volgeladen met zeer zware spec's, hoewel ik betwijfel of de PSP aanslaat, zal Nintendo er voor moeten oppassen. Anders krijgen we een Deja Vu van 13jaar geleden. :X
DooM is uitgebracht op de SNES en die heb ik gewoon naast me liggen :7

Het werkt niet optimaal en er zijn wat dingen uit verwijderd om het enigsins speelbaar te maken (je hebt bv. geen floor en ceilling textures, en je kijkt ALTIJD tegen de voorkant aan van de monsters. Ook zijn er 4 maps ofzo uit het spel verwijderd

edit: je kunt ook niks saven, je moet dus een hele episode zonder uitzetten uitspelen).

Maar voor de rest speelt het prima, en de muziek is echt om te genieten.

Afbeeldingslocatie: http://www.wishtrade.com/AZVideogames/SNES/Review/Images/doom-box.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Vinnie op 03-08-2003 15:00 ]

• RSP
  • Laatst online: 25-12-2025

RSP

Nog iets: Wie wil niet lekker Ocarina of Time kunnen spelen op z'n nieuwe gameboy op een 3 uur lange reis in de trein? :) zou toch heerlijk zijn??

• DaGreatRV
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01-2021

DaGreatRV

Wah seggie nou?

WOW DooM op de snes, wie had dat gedacht..... :/

[ Voor 6% gewijzigd door DaGreatRV op 03-08-2003 15:04 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02 11:54

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op 03 August 2003 @ 14:48:
Als je het een beetje algemeen neemt, heb ik het dan op deze manier juist?

De GB Color staat gelijk aan de NES, [SMB 1]
De GBA staat gelijk aan de SNES. [DK Country]

En Nintendo maakt flinke winst door een bestaand spel [NES/SNES] te porten naar een ander apparaat [GBC/GBA] zonder het enigzins echt te veranderen, en het voor dezelfde prijs te verkopen als de andere spelletjes.
Wat dacht je dan van bijvoorbeeld Sega ? Met de Master System en de Sega Game Gear ?
Op de Game Gear zijn ook een heleboel ports uitgekomen van de Master System (een 1:1 kopie van Sonic kan ik mij bijvoorbeeld nog herinneren, Boy Wonder ook).

Het is een vrij makkelijke manier om aan je oude producten opnieuw iets te verdienen, maar aan de andere kant is het (zoals al gezegd) wel erg leuk om in de trein je favoriete NES/SNES te kunnen spelen...

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Ik vind de ports niet erg, zolang ze er maar geen 50 euro per spel voor vragen. Wat ze dus wel doen. Als ik het spel al hier heb liggen in snes versie, ga ik er niet nog eens veel geld aan uitgeven.

Laat ze dan remake maken. Zoals ze bijv. bij lunar legend (remake van lunar: silver star story van de psx) hebben gedaan.

Verwijderd

Dat geldt in feite voor alle gameports. Veel spellen zijn crossplatform uitgegeven. Soms succesvol, maar vaak moeizaam vanwege de hardware specifieke belemmeringen (en tijd om het te porten kost geld!).

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond Donkey Kong Country op de GBC een enorme tegenvaller, volgens mij draait het in iets van 16 kleuren, en de SFX ... gruwel.
DKC op de GBA daarentegen vond ik er erg goed uitzien, het enige wat ik dan minder vind is dat dat mooie geluidje ervan door zo'n klein speakertje komt.
Aan diegenen die het nog weten: is DKC op de GBA ook daadwerkelijk hetzelfde als die op de SNES?

edit: Wat vindt men zo gaaf aan DOOM? Ik ben een fervent muizer en houd er niet van als het drie seconden duurt om je om te kunnen draaien als een of ander bruinig wezen je een hardhandige rugmassage geeft. Maar dan spreek ik slechts uit ervaring van het uitspelen van D1 en D2 op de PC.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 16:12 ]

Verwijderd

Nee niet hetzelfde er zijn een paar kleine bonusspelletjes toegevoegd, een dansspelletje (druk op het goede moment op de goede knop) en een spelletje op de rug van de zwaardvis.

Dan even over Doom, het duurt geen 3 seconden om je om te draaien. Als je de B knop ingedrukt houdt draai je veel sneller :>

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 16:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed, maar dat was op een console van Nintendo.
Ik heb DOOM slechts op de PC gespeeld. (zie vorige post)
Drie seconden is (duidelijk) overdreven, maar hoe snel de 'turnrate' van het keyboard/gamepad ook is, met m'n muis doe ik het altijd sneller.

Verwijderd

Dat is waar, maar langzaam draaien en lastig mikken is de helaas de prijs die we moeten betalen voor fps op consoles/handhelds, ik speel liever ook met muis.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Mja, maar mikken enzo in doom ging dan wel veel makkelijker dan bij muisgames, zat soort automik functie in. Doom is nog van voor de muis fps-en :) Het is gewoon nostalgie...

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Vinnie
  • Niet online
DarkX schreef op 03 August 2003 @ 16:42:
Mja, maar mikken enzo in doom ging dan wel veel makkelijker dan bij muisgames, zat soort automik functie in. Doom is nog van voor de muis fps-en :) Het is gewoon nostalgie...
Alleen vertikaal en binnen een bepaalde afstand. Wel lame dat de monsters wel van grote afstand je kunnen raken :{ ;)

• DarkX

DarkX

Ik?

Nja, Doom is evengoed een stuk makkelijker als latere FPSen hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Autoaim is handig, maar je 'shooting skills' worden er niet echt beter op. Ik ga liever proberen mensen uit de lucht te plukken met een railgun ...

• DarkX

DarkX

Ik?

Mja, maar wanneer je alleen met toetsenbord kunt spelen en er geen boven en onder mikken is is autoaim wel handig :)

Verwijderd

ELKE console shooter heeft trouwens auto-aim, in meer of mindere mate.

Maareh... Ik snap het nut van dit topic niet echt? Wat wil je hiermee bereiken, mensen ervan overtuigen dat Nintendo een inhalig bedrijf is wat erop uit is om de zuurverdiende centen van kleine jochies in hun eigen zak te steken? Of wil je de GBA ports boycotten?
In dat geval vind ik dit topic zeer triest, als het was omdat je wilde weten of de specs enigzins vergelijkbaar zijn dan kun je beter g o o g l e raadplegen.

• Johnny
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik vind het schandalig dat je de volle mep moet betalen voor vrijwel antieke spellen. Ook ben ik het er niet mee eens dat spellen altijd even leuk blijven. Misschien om nostalgische redenen voor de oudere gamers maar voor kinderen niet. Er zijn namelijk nu veel meer spellen op de markt dan vroeger waarvan de kwaliteit een stuk hoger ligt, dan heb ik het niet alleen over graphics en geluid maar meer over dingen zoals lastability (hoe lang blijft het spel leuk, wat kun je doen als je het hebt uigesteeld) en opslag, vroeger zaten we te rommelen met passwords maar tegenwoordig kan men makkelijk een batterijgeheugen inbouwen: doe dat dan ook!

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Johnny schreef op 03 augustus 2003 @ 17:27:
maar tegenwoordig kan men makkelijk een batterijgeheugen inbouwen: doe dat dan ook!
Dan zal Nintendo dat eerst goedkoper moeten maken. Wel of geen S-Ram in een GBA cart scheelt $1 per cart...dat lijkt niet veel maar voor een gemiddeld spel moet de publisher dan wel 2 ton bijleggen...als een password dan net zo makkelijk kan, dan weet je het wel.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 August 2003 @ 17:25:
ELKE console shooter heeft trouwens auto-aim, in meer of mindere mate.

Maareh... Ik snap het nut van dit topic niet echt? Wat wil je hiermee bereiken, mensen ervan overtuigen dat Nintendo een inhalig bedrijf is wat erop uit is om de zuurverdiende centen van kleine jochies in hun eigen zak te steken? Of wil je de GBA ports boycotten?
In dat geval vind ik dit topic zeer triest, als het was omdat je wilde weten of de specs enigzins vergelijkbaar zijn dan kun je beter g o o g l e raadplegen.
Wat mijn doel van deze topic was? Om een discussie over de GBA vs. NES te ontluiken, met Google is het lastig discussiëren :r

• DarkX

DarkX

Ik?

Goh, je hoeft niet gelijk te gaan kotsen, hij vroeg alleen wat psies je punt was, want het is mij ook niet geheel duidelijk. ZO'N geweldige TS had je ook weer niet.

• Vinnie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 August 2003 @ 19:26:
Wat mijn doel van deze topic was? Om een discussie over de GBA vs. NES te ontluiken, met Google is het lastig discussiëren :r
GBA vs. SNES kun je het beter noemen.

GBA komt zeer dicht bij specs van de SNES, NES is een stuk ouder en is meer een tegenhanger van de GB classic.

Ik vindt het iig wel mooi dat je nogsteeds de classic GB spellen in de GBA kan spelen. Heb je nog meer keuze voor je handheld concole :)

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 13:47

Elroy

Zelda!!!

Ik vind het wel mooi dat die gba spellen er zijn.
Vooral nu de gameboy player er is, hoef je niet meer 2 (oude) console op je tv aan te sluiten. Gewoon een gba in de gamecube en spelen maar.

Ik heb nu wel 2x hetzelfde spel (nes/gba) maarja ik heb het er wel voor over.
Alleen moet die prijs in nederland toch echt omlaag ( €50 a €60 :/ )
Gelukkig zijn ze in America €30 a €35 en ze zijn regiovrij dus importeren kan altijd nog :)

Ik heb trouwens al super mario advance 4 (super mario bros. 3) gepreorderd, ook al heb ik hem op de nes :)

[ Voor 3% gewijzigd door Elroy op 04-08-2003 01:08 ]

Specs Computer

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:46
GBA ligt kwa kunnen toch wel wat boven de SNES, zie iets als V-Rally dat heb ik nog nooit op mijn SNES gezien zo mooi gedetallieerd.
Ach en van die ports, zijn zat mensen die ze nog nooit hebben gespeeld en als je het niks vindt koop je ze toch niet? Lijkt me toch simpel, liggen games zat in het rek, maar iedereen zaagt zo over die ports omdat het gewoon simpelweg briljante spellen zijn en ze ze toch wel graag willen spelen :)

Flickr | Lego collectie

• Vinnie
  • Niet online
TAG_Speedy schreef op 04 augustus 2003 @ 11:04:
GBA ligt kwa kunnen toch wel wat boven de SNES, zie iets als V-Rally dat heb ik nog nooit op mijn SNES gezien zo mooi gedetallieerd.
muv de geluidstechnieken. Ik heb wat specificaties ooit gelezen, en daarmee is de SNES nogsteeds heer en meester :)

Verwijderd

Vinnie schreef op 04 augustus 2003 @ 12:42:
[...]

muv de geluidstechnieken. Ik heb wat specificaties ooit gelezen, en daarmee is de SNES nogsteeds heer en meester :)
Natuurlijk, handheld speakers zijn ook kut :P Daar kun je niks mee, te weinig ruimte voor goede speakers en te weinig ruimte voor goede geluidshardware.

SNES is trouwens 16bit waar de GBA 32bit is. De PSX had ook 32bit, de N64 64bit (hoe kan het ook anders ;)) en alle next-gen consoles 128bit.

• Johnny
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 22:16:
[...]
Natuurlijk, handheld speakers zijn ook kut :P Daar kun je niks mee, te weinig ruimte voor goede speakers en te weinig ruimte voor goede geluidshardware.

SNES is trouwens 16bit waar de GBA 32bit is. De PSX had ook 32bit, de N64 64bit (hoe kan het ook anders ;)) en alle next-gen consoles 128bit.
Sony Playstation II heeft eigenlijk 2 x 64 bit.
En de Microsoft Xbox heeft toch een Intel Celeron processor? Dat is dan 32 bit.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-02 15:19

jasjenl

Liab A Tymo

Hoeveel 'bits' een console is maakt geen ene moer uit, al was het maar omdat over het algemeen niet eens duidelijk is wat er precies mee aangeduid wordt....
Maar de GBA is op een aantal punten toch wel wat krachtiger dan een SNES was, alleen al de CPU is vele malen sneller dan de behoorlijk trage SNES CPU. De videochip lijkt wat meer op die van de SNES, maar heeft toch ook wel een aantal uitbreidingen die 'm krachtiger maken dan die van de SNES.
De native geluidschip van de GBA klinkt dan weliswaar weer minder dan de geluidschip van de SNES, maar omdat je het op de GBA qua cpu time makkelijk kunt redden om bijv. modjes met softwarematige mixing te doen, kan geluid op de GBA toch beter klinken dan op de SNES. Plus dat je veel grotere roms hebt dan je op de SNES had, waardoor je dus veel meer audio en graphic data kwijt kunt.

Dat er dan toch zoveel lame SNES ports op de GBA uitkomen: tja, da's weer makkelijk geld verdienen, hè.. Het is natuurlijk eenvoudiger om een bestaand 2d concept (zoals vrijwel alle SNES spellen waren) naar een platform als de GBA over te zetten dan om een nieuw spel van een nextgen console, wat vrijwel altijd 3d zal zijn, qua concept op de GBA te realiseren. En volledig op zichzelf staande GBA titels zie je steeds minder heb ik het idee...

Verwijderd

Topicstarter
DarkX schreef op 03 August 2003 @ 19:52:
Goh, je hoeft niet gelijk te gaan kotsen, hij vroeg alleen wat psies je punt was, want het is mij ook niet geheel duidelijk. ZO'N geweldige TS had je ook weer niet.
:| ;( Dus het was een kots-smiley. Ik vond 'm er gewoon vet uitzien ... sorry.
Ik vind ook niet dat ik een geweldige TS had ... het enige wat ik wil zeggen is dat ik alle replies van jullie fijn en leerzaam vond. Nu weet ik al dat DOOM op de SNES was verschenen, en ook dat de laatste gameboy series met de NES-en zijn te vergelijken in specs :)

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-01 13:11
mwa om ff op de discussie in te haken; het is wel zo, op de GBA is nu Zelda: A link to the past uit, maar aan de andere kant heb je zoveel nieuwe games, ik heb zelfs tony hawk gezien voor de GBA. Dat kleine percentage wat vanaf de snes komt en wat ook voornamelijk zeer goede games waren is toch nice om te spelen, al is het maar nostalgie :D

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Elroy schreef op 04 August 2003 @ 01:07:
Ik vind het wel mooi dat die gba spellen er zijn.
Vooral nu de gameboy player er is, hoef je niet meer 2 (oude) console op je tv aan te sluiten. Gewoon een gba in de gamecube en spelen maar.

...

[/i]
Wat nog leuker is.... op een gba flashcard een NES emulator met roms zetten. Dan hoef je gelijk je NES niet meer aan te sluiten en je kunt normaal "saven" (via save-states enzo). En ja, het werkt ja. Zelfs pogoshell werkt vlekkeloos op de Gameboy Player 8)

Xbox360 gamerprofile

• Bosmonster
  • Laatst online: 23-01 07:34

Bosmonster

*zucht*

GBA is toch 32bit en SNES maar 16bit? Maar ok.. blijft makkelijk om games te porten en daar zullen ze vast wel op ingespeeld hebben qua specs :)

• Vinnie
  • Niet online
Bosmonster schreef op 05 August 2003 @ 23:36:
GBA is toch 32bit en SNES maar 16bit? Maar ok.. blijft makkelijk om games te porten en daar zullen ze vast wel op ingespeeld hebben qua specs :)
Idd, zie het gewoon maar als de 386 en 286. Op een 386 kun je nogsteeds spelletjes spelen van de 286 en zelfs eerder als de programmeur niet al te slecht is geweest ;)

Soms vindt ik het wel jammer dat ze 'vernieuwde' vreemde effecten gaan zetten in bestaande oude spelletjes zoals in Super Mario All stars/Mario World ed.

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Ik vind de Snes versie van Donkey kong er beter uitzien als de GBA versie.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 22:16:
[...]

Bosmonster schreef op 05 augustus 2003 @ 23:36:
Lezen |:(

;)

Verwijderd

Topicstarter
schnumi schreef op 05 August 2003 @ 23:45:
Ik vind de Snes versie van Donkey kong er beter uitzien als de GBA versie.
Wat vind je allemaal beter?
Pagina: 1