Toon posts:

[Win2k] Harde schijf wordt niet meer herkent.*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist op een pc Win2k geinstalleerd. Er zijn twee harde schijven (1 had WinXP, de ander Win2k Prof). Heb bij de nieuwe installatie aangegeven dat hij beide schijven moest formateren. Het leek erop alsof hij dat ook deed.

Bij het opstarten van de pc kan ik nu kiezen uit twee opties: Win2k Prof en Win2k Prof. Twee dezelfde dus. Waarschijnlijk is de ene versie dus blijven staan (die stond op de E-schijf).

Het rare is nu dat ik in 'Deze Computer' mijn E-schijf niet meer zie! :?

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 21:53

Swerfer

Hmm...

Kijk eens met 'Disk Management' (administrative tools -> computer management -> Disk Management) of je drives daar wel tussen staan...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Titel aangepast... de volgende keer even zelf het OS in de titel vermelden a.u.b. :)
Zie ook: Windows Operated Systems - Policy

[ Voor 3% gewijzigd door Han op 03-08-2003 12:38 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Zal er rekening mee houden volgende keer.

@Swerfer: Bij Disk Management staat hij ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 12:48 ]

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

En als je computer opstart, staat je schijf dan nog wel vermeld?
Kan je beide Win2k Prof's opstarten? Krijg je dan verschillende installaties?
Heb je je boot.ini al bekeken? Daar staat welke drive/partitie gebruikt wordt voor het booten. (Hidden system file)

Misschien kunnen we je beter helpen als je bovenstaande gegevens gecontroleerd hebt...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik de andere Win probeer te starten, krijg ik de volgende melding:

Windows 2000 could not start because of a computer disk hardware configuration problem.
Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware. Etc.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het komen doordat ik heb aangegeven dat beide schijven moesten worden geformateerd tijdens de installatie? En dat hij dat wel heeft gedaan maar toen de E-schijf is 'vergeten' in de loop van de installatie.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 13:16 ]

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Ziet je bios die drive wel?

Verwijderd

Topicstarter
Neen :(

In de BIOS helpt die auto-detectie ook niets.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 13:38 ]

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Keertje loskoppelen (aansluitingen) controleren en weer aansluiten, en dan maar hopen dat ie niet dood is...

Verwijderd

Topicstarter
Ik haal de kast open en kijk eens even! Bedankt voor je hulp in ieder geval.

Verwijderd

Dat soort artifacts komen voor; dat er een overbodige entry in boot .ini staat.

Is volgens mij een vaag bugje in windows ofzo.

Handige tip ook: ga niet al je HD's formateren in setup. Setup maakt er namelijk maar wat van (logical als er een primary is, terwijl je prima met 4 primaries kunt werken).

Formateer tijdens het installen alleen de lap waar het OS op komt, en formateer de rest onder windows.

Verwijderd

ExTec, zei hij net niet dat de BIOS em ook niet pakt?

Maar goed, mocht straks je BIOS em ineens wel pakken, maar Windows niet, kan je altijd Linux gebruiken om een backup te maken. Had ik ook laatst gedaan met de HDD van de buurman; windows herkende em niet meer. Even in mijn PC gestopt, Knoppix cd erin http://www.knoppix.de , en kopieeren die hap. Houd er wel rekening mee dat het NTFS alleen in de read-only modus kan gebruiken. Als je het in RW mode zet, is de kans groot dat je je ntfs partitie verkloot. Je zal niet de eerste zijn :o

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met overbodige entry's in de boot.ini? Wat zou dan overbodig kunnen zijn?

Ik heb trouwens de kast opengehaald. Zag niets loszitten, maar heb ff voorzichtig gesjord. Daarna in de BIOS nog eens de auto disk-scan gedaan. Hij ziet hem nu in Win. Ben hem nu via disk-management aan het formatten. Alles kom goooooooooed. =)

Toch weer 8 gig erbij! :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 15:01 ]

Verwijderd

Als ik mijn eigen boot.ini pak:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Onderaan zal jij 2 entries hebben. Daarom krijg je ook een menu.

In mijn voorbeeld start'ie op van disk(0)partition(1). Dat is in principe de plek waar iedereen win installed.

Als je de overbodige regel weghaalt, vervalt het menu vanzelf.

Kijk ook of je in Disk management een Active partition ziet. If so BAD. Je kunt er mee wegkomen, maar in principe bied een active partition aan om te booten bij het opstarten, windows is wel zo slim dat'ie uiteindelijk de System partition neemt.

Dit soort zooi kom je vaak tegen als je niet goed opbouwd.
Pagina: 1