Toon posts:

[harde-Schijf laptop] FAT errors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een P166MMX notebook (Gericom network Multimedia 6100AD met Kapok/Clevo moederbord). Er zit een Toshiba MK2104MAV harde schijf (2,1GB) in die problemen heeft met de FATS.

Symptoom: de schijf wordt gepartitioneerd, geformatteerd, er wordt data opgezet. Tot zover alles goed. Vervolgens begint, meestal na een aantal keren rebooten, de data corrupt te raken. Bestandsnamen vallen half weg (FDISK.exe wordt bevoorbeeld F DISK.exe), bestandsgroottes worden niet goed weergegeven (bv grootte's van 4GB per bestand!) en de File Allocation Tables raken corrupt. Scandisk en Norton Disk Doctor geven dan ook behoorlijk wat foutmeldingen. Opnieuw partitioneren en formatteren helpt niet, voorgenoemde foutmeldingen treden weer opnieuw op.

De schijf is uitvoerig getest met Spinrite en de "Drive Fitness Test" van Fujitsu (Toshiba heeft naar mijn weten zelf niet zulke proggies) en is 100% ok, geen S.M.A.R.T errors, geen bad sectors.

De schijf is waarschijnlijk ooit het slachtoffer geweest van een boot sector virus, want Norton Anti-virus gaf bij een floppy die in de laptop was geweest in mijn eigen PC 1x de melding 'Parity Boot Virus'. Meermalen checken met verschillende virusscanners op de laptop gaf echter geen nieuwe melding. Ook de verschillende floppies zijn inmiddels gecheckt op virussen en clean.

Heb geprobeerd de laptop dus helemaal 'virus clean' te houden, heb fdisk/mbr geprobeerd om de Master Boot Record opnieuw te beschrijven, maar elke keer weer hetzelfde probleem. Verder zelfs nog Memtest (tja je weet nooit..) gerund maar die gaf ook geen errors...

Verder lijkt de schijf fysiek goed aangesloten te zitten op het mobo, geen losse bekabeling of iets dergelijks, jumpers staan ook goed en heb ook in het BIOS de settings (heads, cyls etc) goed staan (getest met user config en auto config)

Iemand misschien nog enig idee? Heb zelf nog zitten te denken aan Low Level Format (lijkt me beetje riskant en waarschijnlijk overbodig) of het CMOS te clearen (nog niet gedaan, ik heb em nog niet opengemaakt)

Verwijderd

Google: Parity Boot Virus "Parity Check"
- http://www.sophos.com/virusinfo/analyses/parityboot.html
- http://www.f-secure.com/v-descs/quandary.shtml
- ...

OM FAQ: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

Je zou de MBR kunnen clearen met:
code:
1
debug -g=c800:5
En met een Zero-Fill tooltje de harddisk een wipe geven is ook nog een optie.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 14:34 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt ook even debug gebruiken zoals in de FDISK FAQ staat. wil ook wel eens helpen met dit soort vage dingen (als de hdd fysiek nog in orde is zeg maar).

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Probeer het volgende Microsoft KB artikel eens:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;106419
Ik denk dat het net zo iets is als wat euss postte, maar ik ken debug code niet goed (eigenlijk dus helemaal niet) genoeg om dat met zekerheid te kunnen zeggen. Ik weet wel dat dat MS KBtje veel problemen met partities kan oplossen (als de hardware niet kapot is, wat bij jou het geval lijkt te zijn).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor alle tips.

Wat het parity boot virus betreft: heb verder geen verwijzingen naar 'parity check' of iets dergelijks gezien (zoals bij dat virus voorkomt). misschien wordt het op 1 of andere manier niet herkend door de virusscanners die ik gebruikt heb (w.o sophos), ook het programmatje ivinit.exe (www.invircible.com/iv_tools.php) ontdekte geen virus.

Heb verder nog mbrwork geprobeerd en die de hele MBR laten leegmaken, maar nog steeds hetzelfde probleem. Ga zo eens met debug aan de slag.... Alleen het commando debug -g=c800:5 staat toch gelijk aan een low level format? kan dat geen kwaad voor het schijfje? (is er 1 uit ongeveer '98, LBA)

Verwijderd

lowlevelformat bestaat niet meer. Dat is uit de oude tijd van MFM (Modified Frequency Modulation) en RLL (Run Length Limited) harddisken met stappenmotoren :D
Zie voor uitleg: http://www.undercoverdesign.com/dosghost/dos/lowlevel.htm

Wat je met http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;106419 doet is nl. de drivetable wissen (en dus niet opnieuw de tracks aanleggen [oude doos: sector interleaving] of recalibratie [zoals bij floppy's gebeurt] van de kopservo's)....

Overigens heb je vanaf 30 euro een 2ehands 4,3 GB vervanger, mocht het je niet lukken om deze uit de dood te herrijzen.

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 19:12 ]

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:20

Swerfer

Hmm...

Ik denk dat ik je moet teleurstellen. Een collega van mij heeft ook een Gericom laptop gekocht bij de mediamarkt. Precies dezelfde problemen met zijn HD. Garantie, nieuwe en jawel na verloop van tijd weer dezelfde problemen. Schijnt een struktuele fout te zijn van Gericom. Hij heeft na vele reparatie pogingen nog steeds grote problemen.

edit:

Sorry, heb niet goed gelezen. Jouw laptop is al wat jaartjes oud, die van mijn collega is een nieuwe...

[ Voor 16% gewijzigd door Swerfer op 03-08-2003 19:09 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Verwijderd

Topicstarter
Ben net even met debug in de weer geweest (drivetable gewist) en alles schijnt nu goed te gaan, alhoewel ik er nog niet helemaal zeker van ben.

Rebooten met ctr-alt-del leverde namelijk helemaal geen nieuwe foutmeldingen op, maar na de eerste koude start was het 'command.com' bestand gerenamed naar 'Command².com'. Na de 'command.com' van de boot cd eropgezet te hebben bootte ie weer gewoon vanaf de harde schijf. Scandisk gaf toen 1 error mbt tot de bestandsgrootte van 'command².com'. Daarna een stuk of 10 keer een koude start gemaakt en een aantal keren met ctrl-alt-del gereset en vervolgens geen errors in scandisk meer!

Nog even afwachten dus en voor de zekerheid toch nog maar eens wat andere virusscanners erop los laten..Mocht ie weer problemen geven dan horen jullie het wel :) Bedankt voor alle input!

Verwijderd

Topicstarter
Wel, helaas, toch nog steeds hetzelfde probleem....ga vanavond proberen de schijf opnieuw te partitioneren in 2 partities (was eerst 1 partitie), kijken of dat iets uitmaakt....

iemand anders misschien nog ideeen?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Swerfer schreef op 03 August 2003 @ 18:59:
Ik denk dat ik je moet teleurstellen. Een collega van mij heeft ook een Gericom laptop gekocht bij de mediamarkt. Precies dezelfde problemen met zijn HD. Garantie, nieuwe en jawel na verloop van tijd weer dezelfde problemen. Schijnt een struktuele fout te zijn van Gericom. Hij heeft na vele reparatie pogingen nog steeds grote problemen.

edit:

Sorry, heb niet goed gelezen. Jouw laptop is al wat jaartjes oud, die van mijn collega is een nieuwe...
Overigens heb ik bij een nieuwere laptop hetzelfde probleem gezien; zelfs een nieuwe hdd wordt naar de filistijnen geholpen :(

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Heb de schijf nu verdeeld in 2 partities en het valt me op dat alleen de partitie waar ie van af boot FAT errors geeft. De tweede partitie (met 1 logische schijf D:) blijft goed. Iemand enig idee hoe dit zou komen? Ga straks nog even met Partition Magic aan de slag....

Verwijderd

Topicstarter
even een update:
Uiteindelijk bleek het verdelen van de schijf in 2 partities niets uit te maken. Na verloop van tijd gaf ook de 2e partitie dezelfde fouten. Ik heb inmiddels ook een biosupdate gedaan, maar dat bleek ook niet te helpen.

Toen de schijf maar getest in een ander laptopje en daar bleek ie perfect te werken, geen enkele fout! Het begint er dus op te lijken alsof het inderdaad aan het (Gericom) Notebook ligt :( ...

Verdere observaties:
1. heel af en toe bij het (koud) opstarten krijg ik een 'divide overflow'
error, als ik dan reboot gaat alles goed. Kan dit misschien verband houden
met de problemen met de harde schijf?
2. IDE controller op het moederbord begint dan verdacht te worden, maar
Spinrite en de 'Drive Fitness Test' controleren die toch ook? Deze progjes
gaven echter geen fouten?
3. Misschien levert de adapter niet voldoende stroom/output of op een onjuist voltage? Ik ben er nl niet helemaal zeker van of dit de adapter is die oorspronkelijk bij dit notebook hoorde omdat ik 'em 2e hands heb gekocht. Het is een ILAN AC-D01 adapter op 19V, 2.6A. Op het notebook of via Google kan ik echter niet vinden hoeveel watt/welk voltage het notebook eigenlijk vraagt. Adapter lijkt verder ook goed te werken ( geen plotselinge uitval of iets dergelijks)
4. Er lijkt misschien iets vreemds te zijn met de wijze waarop de drive geometry wordt afgelezen. In het Bios wordt ie altijd geautodetect als 4200 cyls, 16 heads en 63 sectors, sommige programmaatjes geven echter 525 cyls, 128 heads en 63 sectors aan? Het totaal is echter in beide gevallen hetzelfde, 2067MB. Het forceren van de BIOS op de laatstgenoemde waarden biedt echter ook geen oplossing.

Ben benieuwd naar jullie ideeen!

Verwijderd

4200 cyls, 16 heads en 63 sectors / 525 cyls, 128 heads en 63 sectors zegt niks - dat is de vertaling waarop hij aangestuurd kan worden - in het echt heeft de drive niet echt 16 of 128 heads, maar gewoon 2 koppen ;)

Als die drive wel goed functioneert in een andere PC dan zijn voeding (ná de regelaar en accu), (PCI)clocksetting, chipset en drivekabel de eerste verdachten bij harddiskproblemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2003 15:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wederom een update:

Ik kan het probleem nu nog iets preciezer afbakenen:

Bij een koude start heeft het probleem de eerste paar minuten moeite met booten vanaf de CD-Rom. De laptop doorloopt dan de BIOS detectie goed, tot het detecteren van het Boot Record. Vanaf dat moment loopt de laptop of vast, of krijg ik de melding 'Divide overflow', 'Disk I/O Error', of 'Device I/O error', of hij geeft de melding dat COMMAND.COM niet gevonden kan worden of ik krijg een aantal vreemde karakters op het scherm. Ook bij het soft rebooten blijven de problemen in eerste instantie. Na zo'n 10 minuten zijn er geen problemen meer en gaat het booten altijd goed.
Als er geboot wordt vanaf CD-Rom dan treedt er verder nooit corruptie vanaf harde schijf op. De File Allocation Tables blijven dan dus goed, Scandisk geeft geen enkele fout.

Een koude start vanaf floppy gaat altijd goed, echter de harde schijf geeft dan vrijwel meteen fat errors.

Ik verdenk de chipset als eerste (de vrij obscure Opti Firestar+, misschien wordt ie wel gewoon te warm?), in de tweede plaats de IDE controllers..

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Dat lijkt me erg sterkt aangezien het na 10 minuten wel goed gaat. Lijkt me dan niet dat het aan de chipset of IDE-controllers ligt of in ieder geval de temperatuur daarvan. Heb je al eens met een diagnostic utility je harde schijf getest? zoja, wat komt daar uit?

Ik zou er ook even met een DOS virusscanner langs gaan. Ik weet niet wat een Windows scanner doet maar de kans is dat je dan alsnog in DOS mode moet opstarten.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-03 16:12
LinuxUser schreef op 17 August 2003 @ 16:18:
Dat lijkt me erg sterkt aangezien het na 10 minuten wel goed gaat. Lijkt me dan niet dat het aan de chipset of IDE-controllers ligt of in ieder geval de temperatuur daarvan. Heb je al eens met een diagnostic utility je harde schijf getest? zoja, wat komt daar uit?

Ik zou er ook even met een DOS virusscanner langs gaan. Ik weet niet wat een Windows scanner doet maar de kans is dat je dan alsnog in DOS mode moet opstarten.
Verwijderd schreef op 03 August 2003 @ 12:29:
....
De schijf is uitvoerig getest met Spinrite en de "Drive Fitness Test" van Fujitsu (Toshiba heeft naar mijn weten zelf niet zulke proggies) en is 100% ok, geen S.M.A.R.T errors, geen bad sectors.
Dus....

En virus lijkt me erg onwaarschijnlijk: hoe moet die er nog opstaan als TS dat ding meerdere keren al gepattitioneerd heeft?

TS: Is er geen biosupdate te vinden voor dat lappie?
En je had die hdd getest in een andere laptop, probeer die HDD eens in jouw lappie?

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 17 August 2003 @ 16:28:
[...]

[...]

Dus....

En virus lijkt me erg onwaarschijnlijk: hoe moet die er nog opstaan als TS dat ding meerdere keren al gepattitioneerd heeft?

TS: Is er geen biosupdate te vinden voor dat lappie?
En je had die hdd getest in een andere laptop, probeer die HDD eens in jouw lappie?
Virus is er waarschijnlijk ooit op geweest, maar (zie mijn eerdere posts in de thread) scans met meerdere dos virus progs leverden niets op. De masterboot sector is inmiddels ook al meerdere malen gewist. Zal voor de zekerheid de harddisk en de gebruikte floppies nog eens testen met wat andere progs.

Laatste biosupdate is uitgevoerd (zie post 9 aug). Moet nog kijken of het mogelijk is de CMOS te clearen of de batterij er tijdelijk uit te halen (als ie niet vastgesoldeerd zit op het mobo).

Een beetje vergezocht, maar ik kan misschien nog eens proberen EZdrive te installeren, het bios moet normaal gesproken makkelijk kunnen omgaan met de 2.1 GB Harde Schijf (werd er nota bene origineel bijgeleverd!), maar wie weet helpt het?

O ja, heb helaas nog geen andere harde schijf om mee te testen. De schijf in de andere laptop is te dik (18mm).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2003 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ezdrive heeft helaas niet geholpen. Hier nog even een opsomming van het probleem:

Bij koude start:
-Booten vanaf Harde schijf levert FAT Errors op, na 1 a 2x booten start windows niet meer op
-Booten vanaf Floppy gaat in 1 keer goed en blijft goed gaan, maar levert FAT ERRORS op op harde schijf.
-Booten vanaf CD lukt de eerste 10 minuten pertinent niet. Systeem blijft of hangen nadat Boot Record gedetecteerd is, of hangen tijdens het laden van drivers of geeft meldingen als 'device overflow', 'disk i/o error'. Soms lukt het om te booten tot de A: prompt verschijnt, als er dan een programma opgestart wordt, volgen uiteenlopende foutmeldingen. Soms ook verschijnen er, wanneer het 'dir' commando gegeven wordt, vreemde tekens in het scherm.

Echter wanneer de laptop zo'n 10-15 minuten aanstaat gaat het rebooten altijd goed en heb ik van de eerder genoemde problemen geen enkele last!

Zoals ik al eerder schreef, zijn HD en geheugen getest en 100% goed, laatste BIOS upgrade is uitgevoerd.

Zijn er nog mensen die ook dergelijke ervaringen hebben gehad? Begin nu toch ernstig het mobo danwel de voeding te verdenken..

Verwijderd

Topicstarter
Subtiel kickje. Mag wel na 2 dagen dacht ik zo.. :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 18:51:
Subtiel kickje. Mag wel na 2 dagen dacht ik zo.. :)
Zoals al eerder gezegd lijkt het de Gericom IDE controller te zijn.... Hier kun je helaas weinig aan doen (geen Gericom meer kopen ;) ).....

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Ik had uit de antwoorden die ik gekregen heb begrepen dat dergelijke problemen vaker voor schijnen te komen bij *nieuwe* Gericom Notebooks. Ik kan hieruit niet afleiden of dat dus ook voor oudere modellen geldt.

Bovendien vraag ik me nog steeds af of het wel aan de IDE Controller kan liggen aangezien meerdere testprogs geen errors mbt de controller geven en aangezien ik geen problemen meer heb als de PC minimaal 10 minuten aanstaat....
Pagina: 1